Daneshenaft logo
جمعه 1 شهریور ماه 1398 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
Print Send to Friends
پنجشنبه 31 فروردین ماه 1396 | کد مطلب : 10679
بحران نفت‌کش‌های آلوده و تهدید صنعت نفت ونزوئلا


در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

ونزوئلا با بحرانی کهنه که دامنه‌ای گسترده پیدا کرده، دست و پنجه نرم می‌کند؛ نفتکش‌های آلوده اجازه ورود به آبهای بین‌المللی را ندارند و پاکسازی آنها، باعث تاخیر در تحویل نفت به مشتریان شده است.

به گزارش رویترز، در گرمای کشنده  دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

این نفتکش یکی از شناورهای متعددی است که همه روزه در دو پایانه صادرات شرکت  نفت دولتی ونزوئلا در هنگام بارگیری نفت خام آلوده می‌شوند. آب در اینجا دارای روکشی از نفت است که از خطوط لوله زنگ زده و فرسوده در عمق آن نشت می‌کند.

این به آن معناست که  نفتکش‌ها قبل از این که به بنادر دیگر کشور ها سفر کنند، باید پاک شوند چرا که اکثر کشور‌ها از بیم خطرات زیست محیطی برای آبهایشان و  آلوده شدن تاسیسات بندری و شناور‌های دیگر، به کشتی‌های آغشته به نفت خام اجازه پهلو گرفتن نمی‌دهند.

عملیات پاکسازی دستی کشتی‌ها یکی از دلایل متعددی است که نفتکش‌های توزیع‌کننده نفت خام ونزوئلا همیشه به طور مکرر در تحویل نفت به مشتری با تاخیر مواجه می‌شوند. یکی دیگر از دلایل این تاخیرها دیر انجام شدن تعمیرات و اصلاحات توسط ارائه کننده این خدمات است؛ چرا که بیشتر این شرکت‌ها از شرکت نفت دولتی ونزوئلا طلبکارند و  نقدینگی این شرکت هم کم شده است.

نه شرکت نفت دولتی ونزوئلا (PDVSA) و نه وزیر نفت ونزوئلا به پرسش‌ها در مورد وضعیت عملکرد دریایی شان پاسخی  نمی‌دهند.

صفوف نفتکش‌های در انتظار پاکسازی، نمونه‌ای تلخ از شرکتی را نشان می‌دهد که در چرخه‌ای رو به افول افتاده است؛ کمبود پول برای نگهداری مناسب کشتی‌ها، چرخه‌های پالایش و تولید، و یا پرداخت به موقع سهم شرکای تجاری باعث شده است PDVSA نتواند به صادرات رونق ببخشد، صادراتی که تنها گزینه ایجاد درآمد برای این شرکت است.

هم‌اکنون صادرات نفت خام ونزوئلا با ۸ درصد کاهش در مقایسه با دوره مشابه سال ۲۰۱۶ به ۱.۶۹ میلیون بشکه در روز رسیده است.

در پایانه‌های صادرات نفتی در سراسر جهان که نشت نفت خام مانند آنچه در ونزوئلا در جریان است، به ندرت اتفاق می افتد، معمولا یک نفتکش آلوده شده به نفت خام را از آب خارج کرده و در یک لنگرگاه خشک با تجهیزات صنعتی پاکسازی می‌کنند.

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
افزایش ضریب بازیافت، بزرگترین چالش فناوری صنعت نفت ایران است؛ این سخن بارها از زبان مدیران قدیم و جدید صنعت نفت بر زبان رانده شده است اما این چالش بزرگ هیچگاه مرتفع نگردیده است.
محسن حائری‌نژاد، رئیس تحقیق و توسعه شرکت راه‌اندازی و بهره‌برداری صنایع نفت (OICO)/ صنعت نفت ایران یکی از مهمترین ذخایره دارنده همزمان نفت و گاز در دنیاست و از طرفی در دهه‌های آینده سوخت‌های متعارف و به طور مشخص نفت و گاز نقش اصلی را در تأمین انرژی جهان بازی می کنند.
با تصویب ورود شرکت ملی گاز ایران به حوزه بالادست صنعت نفت در اساسنامه این شرکت، راه برای ایجاد زنجیره ارزش گاز هموارتر می‌شود.

يادداشت
هوشنگ فضلی، کارشناس ارشد مسئولیت اجتماعی حوزه مشاور اجتماعی وزیر نفت/ به‌طور معمول زمانی که سخن از مفهوم شرکت و به‌ویژه شرکت خصوصی پیش می‌آید، پیش‌فرض ذهنی افراد به دغدغه‌های اقتصادی و سوددهی معطوف می‌شود. از اساس این ذهنیت درست است، زیرا ماهیت وجودی یک شرکت بر مقوله کسب‌وکار معطوف به سودآوری است.
محمد امین راد/ ۲ خرداد ۱۳۹۸ - کاردار آمریکا در بغداد اخبار مربوط به معافیت عراق از تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران در زمینه واردات برق و گاز را تایید کرد.
بررسی طرح‌های پالایشی کشور نشان می‌دهد که تنها روش مدنظر برای تامین مالی این قبیل از پروژه‌ها، استفاده از فاینانس خارجی بوده است در حالی که نقدینگی کشور به حدود 2000 هزار میلیارد تومان رسیده و برای ساخت سالانه یک پالایشگاه 250 هزار بشکه‌ای، جذب 3 درصد از این نقدینگی برای راه اندازی پالایشگاه‌های کشور کافی است.
نام اقتصاد مقاومتی که به میان می‌آید، باید صنعت پتروشیمی ایران را از پیشگامان این راه دانست که با حرکت در این مسیر کارنامه‌ای موفق ثبت کرده است. گواه این موضوع طرح‌های مختلف پتروشیمی است که در سال های اخیر افتتاح شده و نتیجه آن با رشد و تنوع تولید و همچنین صادرات برای اقتصاد کشور همراه بوده است.
حسن ضیا کاشانی، مدیرعامل اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران/ اکنون تنها ابزاری که برای کنترل مصرف سوخت در اختیار ما قرار دارد، استفاده از کارت هوشمند سوخت است.
گفتمان
با توجه به رشد مصرف، تولید متانول ایران تا چهار سال آینده به بیش از ۲۵ میلیون تن خواهد رسید که چین و آمریکا هم بیشتر از این میزان تولید خواهند کرد، اما به همان میزان که تولید افزایش می‌یابد، رشد مصرف هم بالا خواهد رفت.
من فضا را باز نمی‌کنم که یکسری بیایند دوباره بابک زنجانی درست کنند. حتما چنین اجازه‌ای نمی‌دهم، بارها گفته‌ام تا زمانی که این امانت دست من است با همه وجود تلاش می‌کنم که از این امانت مردم حفاظت کنم حتی به قیمت جانم که هیچ، به قیمت آبرویم هم ان‌شاءالله نمی‌گذارم از پول ملت ببرند. نمی‌گذارم از این پول ببرند و من بمانم.
مهندس مهدی حاجی حسین‌زاده، مدیرعامل شرکت پتروایران کیش در گفتگو با دانش نفت، آخرین فعالیت‌ها و دستاوردهای شرکت پتروایران کیش را در زمینه‌های مختلف کاری تشریح کرد. آنچه در پی می آید مشروح این گفتگوست که از نظر خوانندگان گرامی می گذرد.
مهندس حسین تولا، مدیریت برنامه‌ریزی طرح‌ها و توسعه تجاری شرکت توسعه پتروایران را بر عهده دارد.
عصام‌الدین فیروزبخت، مدیرفاوای شركت توسعه پتروایران، دارای 23 سال سابقه فعالیت تخصصی در زمینه توسعه راهكارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت نفت است.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :