Daneshenaft logo
پنجشنبه 5 مرداد ماه 1396 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
صفحه پرینت ارسال به دوستان
شنبه 20 خرداد ماه 1396 | کد مطلب : 10904
عبدالرسول دشتی تبیین کرد؛ توسعه پتروشیمی در یک دهه گذشته مدیون هلدینگ خلیج فارس است


پتروشیمی ایران اگر امروز دوباره صاحب جایگاهی شده و توانسته افتخار گذشته را تاحدودی بازگرداند بیش از همه مدیون اقدام هایی است که در هلدینگ خلیج فارس صورت گرفته است



دانش نفت: کسی نفهمید چگونه و چرا به یکباره نام پتروشیمی به یکی از موضوعات اصلی مباحثات داوطلبان ریاست جمهوری تبدیل شد. اگرچه استارت این کار از سوی آقای قالیباف و وعده پنج میلیون شغل آغاز شد ولی به یکباره همه نگاهها متوجه صنایع پتروشیمی کشور شد. صنعتی که طی دو دهه گذشته بابت فرایند نادرست خصوصی سازی خود هزارپاره شده بود. تنها چند سالی است که لنگ لنگان پا در مسیر دوباره توسعه گذاشته است.

اینها مقدمه آغاز گفتگوئی بود که با عبدالرسول دشتی رئیس کل روابط عمومی و امور بین الملل هلدینگ خلیج فارس در نشستی غیر رسمی داشتیم.

ابتدا میخواهم نظر شما را در مورد مطرح شدن نام پتروشیمی به عنوان یکی از مباحث اطلاع رسانی و مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری بدانیم؟

به نظر من اینکه نام پتروشیمی در کارزاری اینچنین مهم مطرح می شود فی نفسه خوب است و باید آن را به فال نیک گرفت. به عبارت دیگر تحلیل من این است که پتروشیمی از چنان جایگاهی در صنعت کشور و رشد و توسعه اقتصادی برخوردار شده که از سوی تمام مسئولین و مدیران ارشد نظام بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در مقام مقایسه می توانم جایگاه پتروشیمی را مانند جایگاه رشته پزشکی در ذهن مردم بدانم. در واقع همانطور که عملا آرزوی هر پدر و مادری این است که فرزندش پزشک شود. اکثر مدیران نیز صنعت پتروشیمی را کارگشای گره کور مشکلاتی مانند ایجاد اشتغال می دانند.

من روز 27 اردیبهشت و دو روز قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در نشست سراسری مسئولین روابط عمومی شرکت های پتروشیمی که به میزبانی پتروشیمی اصفهان در آن شهر برگزار شد خیلی خلاصه به اهمیت موضوع اشتغال اشاره کردم. یک نکته مهم در صحبتی که داشتم این بود که آقای باراک اوباما رئیس جمهور سابق امریکا هم یکی از محورهای برنامه اش را پیش بینی 447 بیلیون دلار بودجه برای ایجاد شغل عنوان کرده بود و اظهار داشته بود این بودجه را از طریق ایجاد شغل چدید و افزایش درآمد دیگر شغل ها در بخش های مختلف محقق خواهد کرد. اما موضوع قابل توجه این بود که وی تاکید کرده بود این برنامه را از طریق کاهش 2 تریلیون دلاری بودجه کلی کشور محقق خواهد کرد. لذا اگرچه همه کاندیداهای ریاست جمهوری به موضوع اشتغال به عنوان یکی از مباحث مورد نظر مردم و رای دهندگان توجه دارند ولی برنامه عملیاتی و منطقی برای تحقق آن نداشته و اقدامی در این رابطه نکرده اند.

از این منظر که به موضوع نگاه کنیم مطرح شدن نام پتروشیمی خیلی جای خوشحالی ندارد ولی در جلسه با همکاران خود در نشست روابط عمومی ها توجه آنها به این نکته قابل تامل را یادآوری کردم که باید مسیر توسعه این صنعت ارزش آفرین را از طریق ایجاد صنایع تکمیلی و پائین دستی در استان های مختلف کشور پیگیری کرده و دستور رئیس جمهور منتخب برای هماهنگی دو وزارتخانه موثر در توسعه این صنعت یعنی و نفت و صنایع را خواستار شویم.

روابط عمومی های پتروشیمی باید این موضوع را پیگیری کنند یا این را وظیفه مدیران شرکت ها می دانید؟

از نظر من به عنوان کسی که حدود سه دهه  است در روابط عمومی مشغول به کار هستم مطرح کردن این دیدگاه و جا انداختن آن از جمله مسئولیت های روابط عمومی هاست. به هرحال همین الان نیز چنین نگاهی نسبت به مطرح شدن موضوع پتروشیمی در مناظره های ریاست جمهوری و چگونگی استفاده از آن به عنوان یک فرصت برای ادامه روند توسعه از زبان من به عنوان یک کارشناس روابط عمومی دارد مطرح می شود. یک برنامه اساسی در فعالیت های مجموعه هلدینگ خلیج فارس تهیه گزارش های تحلیلی پیرامون مباحث مختلف پتروشیمی در ایران و کشورهای منطقه خاورمیانه می باشد زیرا معتقدیم مدیران عامل و ارشد شرکت های مجموعه پتروشیمی به دلیل دغدغه های مختلف امکان تهیه چنین گزارش هائی را ندارند لذا تهیه چنین تحلیل هائی حتی اخیرا در مباحثی خارج از موضوع پتروشیمی را بخشی از فعالیت های خویش قرار داده ایم. بطور مثال تمام نکات مهم مطرح شده در مناظره ها پیرامون موضوع پتروشیمی را جمع بندی و برای مطالعه در اختیار آنان قرار داده ایم. کاری که معمولا از روابط عمومی ها انتظار نمی رود و آنان نیز بطور خودانگیخته به دنبال تهیه چنین گزارش هائی برای مدیران خویش نیستند.

ارزیابی شما از نقش روابط عمومی در این رابطه چیست؟

از نظر کلی می تواند خیلی مهم و تاثیرگذار باشد به ویژه در دوره ای که دنیای مجازی امکان هرگونه پرده پوشی و سانسور را عملا غیر ممکن ساخته است. اما تحقق آن بسیار وابسته به اعتقاد مدیران عامل شرکت ها به نقش روابط عمومی و توانمندی روسای روابط عمومی دارد. یک رابطه سه ضلعی که یک زاویه آن نگاه مدیریت به نقش روابط عمومی، زاویه دیگر اعتبار و اهمیتی که برای رئیس روابط عمومی سازمان خویش قائل است و زاویه سوم توانمندی شخص رئیس روابط عمومی را در بر می گیرد.

مشکل دیگر این است که شغل روابط عمومی مانند دیگر بخش ها طبقه بندی و چارچوب تعریف شده روشنی ندارد. بطور مثال تعریف ذهنی مدیران از بخش هائی مانند امور مالی، اداری، طرح ها و تولید معمولا روشن است و نظر و دیدگاههای خویش را حتی المقدور براساس چارچوب های موجود در آن واحدها تنظیم می کنند ولی برای روابط عمومی چنین ساختاری در هیچ دوره ای وجود نداشته است. من نمی خواهم ریزتر از این وارد مشکلات دیدگاههای مداخله جویانه در روابط عمومی بشوم چون هرچه موضوع را بازتر کنم مسائل پیچیده تر خواهند شد. "در یک کلام همه افراد فکر می کنند اگر می توانند سلام و علیک خوبی با دیگران داشته باشند روابط عمومی خوبی دارند." اما مشکل اینجاست که اگر کاری که وظیفه روابط عمومی است و با نظر و دستور مدیر توسط دیگر واحدها انجام شده و آن واحد کار را خراب کند تبعات اجرای نامناسب آن را روابط عمومی باید پس بدهد. به عنوان یک تجربه طی سال های متمادی و حضور در سازمان های مختلف بارها شاهد این مشکل بوده ام که برخورد نامناسب با خبرنگاران تبعاتی دارد که کل سازمان را درگیر کرده و آن زمان مجبور به دخالت و رفع رجوع مشکل میشدم. روابط عمومی سازمان به تعبیری "مرغی است که در عروسی و عزا سرش بریده می شود." لذا همیشه باید آماده برخورد با برنامه های پیش بینی نشده باشد.

ولی شخص شما که بسیار صاحب قلم هستید و در ارائه تحلیل از مسائل پتروشیمی همواره مطلب داشته اید؟

این موضوع هم تبعات مثبت دارد هم مشکلاتی ایجاد می کند. طی سال های گذشته همواره با مدیران عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ارتباط کارشناسی و تعامل نزدیک داشتم خیلی وقت ها سرخط مطالبی که می نوشتم را از صحبت با آنان برداشت می کردم و در بسیاری موارد در راستای کمک به نهادینه کردن دیدگاههای کلان آنان برای توسعه پتروشیمی نظرها و تحلیل هایم را در قالب یادداشت به ویژه بیان فعالیت های صورت گرفته منتشر می کردم. خب همه چنین کاری را نمی پذیرند و گاهی بدون اینکه مطلع باشم مرا عضوی از یک جریان قلمداد می کردند. در واقع اینکه فارغ از هرگونه مناصب بر اساس یک اعتقاد و باور به طور حرفه ای کاری را که درست میدانید انجام دهید برای همه پذیرفتنی نیست.

شرایط فعلی پتروشیمی و چشم انداز توسعه آن در آینده را چگونه می بینید؟

 پتروشیمی ایران اگر امروز دوباره صاحب جایگاهی شده و توانسته افتخار گذشته را تاحدودی بازگرداند بیش از همه مدیون اقدام هایی است که در هلدینگ خلیج فارس صورت گرفته است. شما ببینید تمامی هلدینگ های فعال در این حوزه قبل از خلیج فارس تشکیل شده بودند ولی موضوع توسعه پتروشیمی و اجرای طرح های جدید، حضور یکپارچه و منسجم در بازار بورس کشور و از همه مهم تر حمایت از ساخت داخل هرگز آنگونه که در مجموعه هلدینگ خلیج فارس به اجرا درآمد در هیچ شرکتی وجود نداشت. ما سالهاست ظرفیت های خالی زیادی در واحدهای تولیدی را داشته ایم ولی طی سه سال گذشته عملا توانستیم ظرفیت واقعی تولید را از 68 درصد به 82 درصد برسانیم. کسانی که تجربه کار در واحدهای عملیاتی را داشته باشند می دانند که تحقق چنین برنامه ای بسیار سخت و از آن مهم تر پایدار نگداشتن آن است. به هرحال مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس بیش از 40 سال تجریه کار در واحدهای عملیاتی را دارد و بخوبی توانست پرکردن ظرفییت های خالی را محقق نماید. شاید بد نباشد بدانید همکاران ما در مدیریت تولید بطور مرتب در مجتمع های تولید حضور پیدا کرده طی جلسات متعدد تمامی موانع تولید پایدار و مستمر را شناسائی و رفع کرده اند تا ما به رقم 82 درصد تولید واقعی برسیم و ایین روند رو به رشد را قطعا ادامه خواهیم داد.

در بخش توسعه طرح ها به هر طریق توانسته ایم بودجه مورد نیاز طرح ها را تا حد ممکن تامین کنیم تا حرکت روبه رشد توسعه در پتروشیمی هرگز متوقف نشود. ما زمانی موفق به جذب سرمایه گذاری خارجی برای طرح های خود شدیم که دیگر شرکت ها حتی به آن فکر هم نکرده بودند. شما تصو کنید چطو ممکن است طرحی مانند پالایشگاه گاز بیدبلند 2 برای مدت 15 سال متوقف مانده باشد و هلدینگ خلیج فارس تنها یکسال پس از در اختیار گرفتن مالکیت آن بتواند این طرح را به رقم 40 درصد پیشرفت فیزیکی برساند. اینها کارهای کمی نیستند. نقطه امید ما این است که وزیر محترم نفت بارها در صحبت هایشان به تلاش ها و موفقیت های صورت گرفته در مجموعه هلدینگ خلیج فارس اشاره کرده اند و این برای ما از هر پاداشی ارزشمندتر است.

به عنوان بحث پایانی اگر صحبت خاصی داشته باشید خوشحال می شویم مطرح کنید!

مهم ترین نکته ای که مایلم باز به آن تاکید کنم این است که مجموعه هلدینگ خلیج فارس چشم انداز آینده پتروشیمی در کشور را بسیار روشن و امیدوارکننده می بیند. از سوی دیگر باید بپذیریم که کلید این توسعه در دست حضور هرچه فعال تر بخش خصوصی است. ممکن است هنوز هم خیلی ها شرکت هائی مانند هلدینگ خلیج فارس را دولتی یا به اصطلاح خصولتی می دانند ولی واقعیت این است که ما سال هاست خودمان را در قالب بخش خصوصی دیده و تلاش داریم بر اساس الگوئی استراتژیک تدوین شده در این مجموعه عمل کنیم.
یادم می در سال های اول تشکیل هلدینگ خلیج فارس و انتقال اجباری تعدادی از نیروها به این شرکت این بحث دهان به دهان می گشت که قرار است همه چیز به روال سابق برگشته و همه شرکت ها جزو "ان پی سی" شوند. همان زمان من در یادداشتی به این مطلب اشاره کردم که "هر کس فکر می کند ممکن است روزی دوباره به ان پی سی برگردد بهتر است عکسی از ساختمان مرکزی پتروشیمی گرفته و بالای سرِ خود نصب کند." حالا به این موضوع تاکید می کنم که مجموعه هائی مثل هلدینگ خلیج فارس هرگز بازگشت به عقب نخواهند داشت.

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
توسعه اقتصادی بدون توجه به فرهنگ، بدون توجه به محیط پیرامونی، بدون دقت در ظرافت ها و خواست های انسانی، بدون توجه به کدهای اخلاقی تنها و تنها آب در هاون کوبیدن است و دوباره بازگشت به محرومیت مضاعف خواهد بود
موفقیت مسئولیت‌پذیری اجتماعی در یک سازمان نشانگر این است که تا چه حد آن سازمان توانسته است در حین اجرای مدل سازمانی خود، به خوبی نیازهای ذینفعان را نیز جهت‌یابی کرده و پاسخگو باشد
عواملی چون تمایل به جهانی شدن، تلاش جهت شفاف‌سازی کلیه فعالیت‌ها، تمایل کارکنان برای مشارکت در کسب‌و‌کار شرکت‌ها، موانع سیاسی و قانونی، تمایل مصرف‌کنندگان به استفاده از محصولات دوستدار محیط زیست، فشار کارکنان برای افزایش مسئولیت‌پذیری شرکت‌ها، فشار و افشاگری رسانه‌ها، حقوق شهروندی و افزایش شدید جمعیت کره‌زمین را می‌توان مهم‌ترین پیشراننده‌های حرکت شرکت‌ها به سوی مسئولیت اجتماعی دانس

يادداشت
مهندس سید شمس‌الدین مومنی، کارشناس ارشد انرژی/ دانش نفت: شیل‌ها آنقدر قدرت گرفته‌اند که اوپک را مجاب به مذاکره با خویش کرده‌اند. حال اگر این مذاکره محرمانه هم باشد، به هر حال مذاکره و به نوعی انفعال اوپک است. مچ‌اندازی صدها شرکت کوچک فعال در صنعت شیل با اعضای قدرتمند اوپک یادآور این ضرب المثل قدیمی است که می‌گوید: «فلفل نبین چه ریزه، بخور ببین چه تیزه!».
بی‌تردید مسئولیت سازمان‌ها این نیست که صرفاً اثربخش باشند، بلکه آن‌ها باید به جامعه‌ای که در آن فعالیت دارند، خدمت کنند. در این راستا مسئولیت اجتماعی، لازمه مدیریت پروژه است و از فاز صفر و مقدماتی تا پیاده‎سازی پروژه، در همه مراحل را شامل می‌شود
بی شک زنگنه در دولت دوازدهم هم می تواند به مثابه دولت یازدهم سرآمد دیگر وزرا باشد. مسیر صنعت نفت با عقد مدل های جدید قراردادی تازه هموار شده است و به اعتقاد نگارنده در چهار سال آتی صنعت نفت خواهد توانست سرمایه گذاری های کلان را جذب، انتقال تکنولوژی را تسهیل و اشتغالزایی را تا بالاترین سطح بروز و در اقتصاد ایران جاری و ساری نماید
رضا هاشم‌زاده، کارشناس نفت و گاز- شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت/ سازندگان با طراحی‌های جدید،ROP و کارایی بیشتر و همچنین دوام بیشتر را به ارمغان آورده‌اند
داریوش قنبری، فعال سیاسی و اقتصادی/ در حوزه نفت و گاز بر کسی پوشیده نیست که در دولت یازدهم اقدام‌های خارق‌العاده‌ای صورت گرفته و ایران در این دوره توانست سهم گازی خود را از پارس‌ جنوبی به نسبت کشور همسایه‌ای که سال‌ها آن‌را غارت می‌کرد، برابر کند.
گفتمان
می‌توان خوش‌بین بود که مدیران دریافته‌اند که برای حضور موفق در بازار پرتلاطم امروز، نیاز به آموزش دارند و مقوله آموزش و توسعه مدیران و کارکنان در کشور ما سیاست‌زدایی شده است که این پدیده مبارکی است
مدیران منابع انسانی برای تسهیل كارآفرینی سازمانی، باید كارهای مهم زیادی از جمله حذف مقررات زائد، سلسه مراتب سخت، مشاغل از پیش تعریف شده و بدون مشاركت، سیستم های پاداش موثر و ... انجام دهند.
پتروشیمی ایران اگر امروز دوباره صاحب جایگاهی شده و توانسته افتخار گذشته را تاحدودی بازگرداند بیش از همه مدیون اقدام هایی است که در هلدینگ خلیج فارس صورت گرفته است
ضروریست تمامی استراتژی ها و برنامه موثر بر اقتصاد مقاومتی، اجرا شود آنهم به طریق مهندسی اجرا
یکی از استراتژی‌های واقعاً مؤثر برای کاهش مشکلات نظام سلامت بحث پزشک خانواده است اما پزشک خانواده در قالب شعار و رویکردهای فعلی غلط است

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :