Daneshenaft logo
دوشنبه 23 مهر ماه 1397 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
صفحه پرینت ارسال به دوستان
جمعه 19 آبان ماه 1396 | کد مطلب : 11434
شکست کار و نحوه محاسبه پیشرفت در پروژه‌های حفاری
رضا هاشم‌زاده، شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (کارشناس نفت و گاز، PMP از انجمن مدیریت پروژه آمریکا) / یکی از مقوله‌های چالش برانگیز در پروژه‌های حفاری نحوه اندازه‌گیری و تعریف معیاری مناسب، برای ارزیابی پیشرفت پروژه‌های حفاری است.

اولین گام در بحث  برنامه‌ریزی و کنترل پروژه تهیه WBS   یا ساختار شکست کار است .

پروژه‌های حفاری در اولین سطح شکست کار  شامل بخش‌های:

الف- مهندسی

ب-خرید

ج-عملیات حفاری

د- مدیریت

می باشند.

همانند دیگر پروژه‌های EPC  مبنای تعریف و تعیین ضرائب وزنی (Weight Factor )   ارقام قراردادی است . اما آن چیزی که در پروژه‌های حفاری (EPD) اتفاق می افتد کمی متفاوت تر از پروژه‌های  EPC است.

با مبنا قرار دادن قیمت قراردادی به عنوان فاکتور تعیین ضرائب وزنی ، مهندسی حدودا بین 4% تا  5% ، خرید اقلام حفاری حدودابین 19 % تا  20% و عملیات حفاری چیزی نزدیک به72 % تا  73 %  و مدیریت هم حدودا بین 2% تا 3% کار را تشکیل می دهد،در واقع بیش از 70 درصد  پروژه را عملیات حفاری در بر می گیرد و خرید ها ی پروژه 20 درصد پروژه را تشکیل می دهد، در حالیکه در پروژه‌های EPC  عکس این موضوع صادق است.

 

الف مهندسی

مهندسی در حفاری وزن چندانی در پروژه از نظر درصد پیشرفت ندارد و شامل مواردی از جمله:

-تهیه مدارک مناقصه جهت سرویسهای حفاری

-تهیه مدارک مناقصه جهت انجام خریدها

- تهیه مدارک مناقصه جهت لجستیک              

-تهیه مدارک مناقصه جهت اجاره Rig                    

 -تهیه مدارک مهندسی حفاری   

-تهیه مدارک نهایی پروژه                     

که این موارد بر اساس شرح کار قرار داد و نوع قرار داد می تواند تغییر کند.

 

ب- خرید

1- اقلام مهم حفاری که  معمولا در همه پروژه‌های حفاری میبایستی تهیه شود و مورد نیاز است به شرح ذیل است، لازم به ذکر است که فعالیتهای ذیل و اوزان مربوطه حسب شرح کار پروژه متغییر است:

 

- Well head control panel and x-mass tree        

- Conductor pipe                                                      

- Casing/liner/tubing                                              

- Down hole Completion                                        

- Drilling bits         

 

 

 

 

 

2- مواد مصرفی در حفاری شامل :

- سيمان و افزودني‌هاي آن

- مواد سيال حفاري و تكميل چاه مثل: باريت، بنتونيت و....

- اسيد و مواد افزودني

                                             

ج- عملیات حفاری

عملیات حفاری یعنی بخش اجرایی حفاری  که خود شامل موارد ذیل است:

1- حفاری چاه

2- سرویس‌های حفاری

3- لجستیک

 

1- حفاری چاه

تعیین ضرائب وزنی برای چاه‌ها در عملیات حفاری بسته به اینکه چاه از چه نوعی باشد، Appraisal ,long, short)) متفاوت است.حفاری چاه و عملیات تکمیلی مربوط به آن به ترتیب ذیل صورت می گیرد:

1- انجام حفره 32  اینچ

2- انجام حفره 24 اینچ  

3- انجام حفره 16

4- انجام حفره ¼ 12 اینچ

5- انجام حفره ½ 8 اینچ  

6- انجام عملیات  تکمیلی شامل عملیات تکمیلی 1 و 2 است:

 

عملیات تکمیلی 1:

 

Drilling 8-1/2" & Logging

Running Liner

Cement Clean -Out

Packer Installation

Tubing Running/ X-mas Tree Installation

 

عملیات تکمیلی 2:

 

Displacement with Brine

Perforation

Displacement with Sea Water

Pre- Clean-Out

1st PSP Logging

Acid Stimulation

Post Clean-Out

2nd PSP Logging

(شماتیک 1)

همچنین حفاری هر حفره نیز ، خود شامل فعالیتهای زیر میباشد:

1- حفاری خود حفره

2- عملیات کیسینگ رانی مربوط به حفره

3- عملیات سیمان کاری مربوط به حفره

 

حسب اینکه چاه از چه نوع باشد Appraisal ,long, short)) و حسب خصوصیات میدان مدت زمان  (روز) عملیات هر حفره به صورت زیر است:

 

Section

Well Type

Vertical

Short

Long

32"

2.00

3.00

4.00

24"

14.00

15.00

16.00

16"

8.00

9.00

10.00

12 1/4 "

12.00

15.00

20.00

8 1/2"

23.00

6.00

7.00

Completion 1

5.00

6.00

6.00

Completion 2

43.00

10.00

10.00

Total

107.00

64.00

73.00

 

2- سرویس‌های حفاری:

سرویس‌های حفاری شامل موارد زیر است.

1- Directional Drilling

2- Drilling Fluid

3- Cementing/HP Pumping

4- Casing/Tubular Running Services

5- Fishing /Down Hole Tools Rental

6- Mud Logging Services

7- H2S /Safety services

8- Logging/Perforation

9- Slick line Services

10- Coil Tubing Services

11- Well Testing Services

12- Well Stimulation Services

13- Coring Services

 

 

3- لجستیک

در بحث لجستیک، اینکه حفاری در دریا انجام می شود یا در خشکی ، اهمیت ویژه ای پیدا می کند. چرا که هزینه‌های لجستیک در دریا به دلیل شرایط خاص دریا بسیار بالاست. در واقع در دریا با توجه به هزینه های حمل و نقل بسیار بالاتر نسبت به خشکی ، لجستیک اهمیت بسزایی دارد.

هزینه‌های لجستیک درهر پروژه‌ای متفاوت است و می‌تواند شامل هزینه اجاره هلیکوپتر و ... باشد.

 

د - مدیریت:

مدیریت در حدود 2 تا 3 درصد پروژه است و پیشرفت آن به صورت خطی با پیشرفت سایر بخش‌ها است و همزمان با تکمیل پروژه، پیشرفت آن 100 درصد لحاظ می‌گردد. 

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
ایران به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت‌کوره با کیفیت و تامین‌کننده اصلی سوخت کشتی‌ها در منطقه از یک طرف و دارا بودن بنادر و شرایط جغرافیایی از سوی دیگر دارای موقعیت استثنایی برای توسعه سوخت‌رسانی دریایی است که متاسفانه با توجه به این پتانسیل‌ها هنوز تا جایگاه شایسته خود فاصله زیادی دارد.
کشور امارات در حالی بازاری انحصاری در بانکرینگ دارد که بخش قابل توجهی از مواد اولیه خود را به صورت خام از ایران خریداری می‌کند.
کارت سوخت با هدف جلوگیری از قاچاق سوخت به خارج از کشور و مدیریت مصرف سوخت مجددا احیا می‌شود.

يادداشت
عسگر سرمست، کارشناس ارشد حوزه انرژی و محیط زیست/ موافقت‌نامه پاریس مطابق با برنامه‌های ملی کره‌جنوبی است و این کشور حتی بدون این معاهده نیز، به سمت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خواهد رفت.
علیرضا سلطانی، کارشناس اقتصاد انرژی/ پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران به‌ویژه تحریم‌های نفتی، شناسایی و راه‌های مقابله با اقدام‌های تحمیلی آمریکا و کاهش مخاطرات ناشی از این اقدام‌ها در عرصه اقتصادی به دغدغه اصلی سیاست‌گذاری تبدیل شده است.
عزت‌الله صیادنیا طیبی، دانشجوی دکترای اقتصاد نفت دانشگاه علامه طباطبایی/ بازار نفت مثل هر کالایی در دنیا تابع عرضه و تقاضاست ولی استراتژیک بودن این کالا باعث شده در بحث عرضه و تقاضا جوانب دیگری علاوه بر منافع اقتصادی را دخیل بدانیم.
عمده‌ترین معامله‌گران نفت جهان انتظار ندارند قیمت نفت در سال آینده میلادی از ۶۵ دلار برای هر بشکه کمتر شود و فراتر رفتن این قیمت‌ها از مرز ۱۰۰ دلار را محتمل می‌دانند.
محسن جلیلوند، مدرس روابط بین‌الملل/ کمتر از یک ماه به آغاز دور دوم تحریم‌های ایالات متحده آمریکا باقی مانده است و با وجود اینکه مقامات این کشور تاکید دارند این تحریم‌ها بسیار برای ایران خطرناک است، اما برخی مقامات دولتی معتقدند که هرآنچه باید بعد از تحریم ۱۳ آبان رخ می‌داد، طی سه ماه گذشته انجام شده است و قرار نیست اتفاق بسیار بزرگی رخ دهد.
گفتمان
مزیت‌هایی از جمله بازار گسترده فروش، حجم کم محموله‌ها و تبادلات مالی خرد فرآورده‌های نفتی نسبت به نفت خام موجب می‌شود که تحریم فروش فراورده به راحتی تحریم نفت خام صورت نپذیرد.
ایران با وجود منابع غنی نفت بالاترین رتبه شدت مصرف انرژی را حتی نسبت به کشورهای نفت‌خیز دارد.
دو عضو اوپک، سردمداری جهانی ضدیت با ایران را در بازار نفت به‌عهده گرفته‌اند. این کاملا روشن است. این کار نه در عالم همسایگی و نه در عالم همکاری، صحیح نیست.
حسن خسروجردی، رییس سابق اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی/ درباره مانع اصلی فروش نفت در بورس بایستی گفت: وزارت نفت توقع دارد بر خلاف رویه‌های جهانی در ازای فروش نفت خام به بخش خصوصی، بهای محموله را در موعد تحویل و به صورتی نقدی دریافت کند.
هاتف ستاری، کارشناس ارشد حقوق نفت/ کارشناسان حقوق نفت معتقدندکه سرمایه گذاران خارجی با مدل قراردادهای بیع متقابل آشنایی بیشتری دارند و ایران با استفاده از مدل اصلاح شده آن می‌توانست سرعت بیشتری در جذب سرمایه خارجی داشته باشد.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :