Daneshenaft logo
پنجشنبه 22 آذر ماه 1397 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
صفحه پرینت ارسال به دوستان
جمعه 18 اسفند ماه 1396 | کد مطلب : 11852
تلفات برق در ایران و تهدیدهای اقتصادی پیش رو
مریم قدیانی، دانشجوی دکترای مدیریت DBA

درست در مقابل راهبرد مهم مدیریت انرژی، موضوع پراهمیتی در کشور به نام تلفات انرژی وجود دارد. در حقیقت وجود این چالش مهم که از نقطه نظر مادی و زیست محیطی منابع کشور را به خطر انداخته است، موجب شده است که در سال های اخیر، توجه به مدیریت انرژی و تبیین دقیق این راهبرد، در دستور کار تدبیرپردازان کشور قرار گیرد.

بر این اساس، بی‌گمان کاهش تلفات از جمله مباحث عمیق و جدی در صنعت برق به شمار می رود. در سال های اخیر صنعت برق روند روبه رشدی داشته است، به طوری که امروز حتی محروم ترین و دورافتاده ترین مناطق شهری و روستایی کشور از نعمت برق برخوردار شده اند و طبیعی است به موازات این فرایند زیرساخت های مورد نیاز نیز افزایش یافته و تلفات انرژی برق نیز روند روبه رشدی داشته باشد.

 

علل ایجاد تلفات در شبکه

 اما تلفات را در شکل کلی می توان به دو دسته فنی و غیرفنی تقسیم بندی کرد. تلفات فنی تلفات ناشی از کاستی‌های فنی، تجهیزاتی و طراحی‌های غیراستاندارد است که در چشم انداز بلندمدت و میان مدت باید جهت کاهش آنها برنامه ریزی و هزینه کرد و تلفات غیرفنی ناشی از دخالت یا سوء استفاده انسانی در تاسیسات الکتریکی بوده و در چشم انداز کوتاه مدت باید برای کاهش آنها برنامه ریزی و هزینه کرد. سهل است دریابیم که کاهش تلفات، ظرفیت نیروگاهی نیز متناسب با آن آزاد می شود، باتوجه به اینکه تلفات در زمان پرباری شبکه بسیار بیشتر از زمان‌های کم باری است، تاثیر کاهش تلفات بر آزادسازی ظرفیت نیروگاهی درساعات پیک چشمگیر است. ضمن اینکه با جلوگیری از هدررفت برق می توان ضمن تولید بیشتر، صادرات برق را نیز افزایش داد. همچنین پایین بودن راندمان نیروگاهی کشور نیز، ضمن کاهش چشمگیر بهره‌وری بهینه سوخت نیروگاه ها، در افزایش شدت انرژی کشور نقش پررنگی دارند. در عین حال یکی از دلایل اصلی بالا بودن تلفات انرژی قدمت و فرسودگی شبکه و تجهیزات است، به طوریکه برای مثال نیمی از شبکه توزیع تهران بالای 25 سال قدمت دارد. همچنین بخش قابل ملاحظه ای از تلفات صنعت برق کشور اختصاص به تلفات غیرفنی شبکه داشته و حذف برق های غیرمجاز بیشترین تاثیر را بر کاهش تلفات دارد لذا اولین و موثرترین اقدام جهت کاهش تلفات، کمینه کردن تلفات غیرفنی در شبکه است. در این راستا، جمع آوری انشعابات غیرمجاز و همچنین اعمال قانون در مورد افرادی که بدون نصب لوازم اندازه گیری نسبت به سرقت انرژی برق و نیز دستکاری در لوازم اندازه گیری خود اقدام می نمایند، ضمن انکه باعث جلوگیری از ضرر به بیت المال می شود، باعث کاهش سرمایه گذاری برای احداث نیروگاه ها خواهد شد. همچنین در مناطقی که انشعابات غیرمجاز زیاد است، علاوه بر تلفات غیرفنی، تلفات فنی نیز به دلیل بارگیری کنترل نشده و بیش از حد مجاز تجهیزات زیاد می شود که باعث افت ولتاژ شدید شبکه خواهد شد. هزینه های مرتبط با شناسایی و از بین بردن برق های غیرمجاز نسبت به سایر فعالیت ها کمتر بوده و ساماندهی این نوع تلفات غیرفنی در شبکه به سرعت امکان پذیر است. بر اساس این، کابل های خودنگهدار (روکش دار) جایگزین کابل های مسی بدون روکش توزیع برق می شوند تا امکان استفاده غیرمجاز از آنها به حداقل ممکن برسد. بنابراین در راستای اجرای طرح ملی کاهش تلفات برق، وزارت نیرو براساس برنامه ریزی منسجم تلفات انرژی در شبکه انتقال و توزیع برق کشور را کاهش داده است.

 

نیروگاه های برق و ابر چالش مصرف

در همین حال و بر اساس آخرین آمارها، سالانه ۷۰ میلیارد لیتر نفت و ۷۰ میلیارد مترمکعب گاز صرف تولید برق در نیروگاه‌ها می‌شود که بر اساس گفته کارشناسان حوزه انرژی به راحتی می‌توان با کاهش تلفات فنی و غیرفنی انرژی برق و صرفه‌جویی در مصرف، بخش قابل توجهی نفت و گاز صرفه‌جویی کرد. مصرف برق ارتباط مستقیم با مصرف گاز و نفت دارد و با توجه به اینکه ۹۴ درصد از کل برق تولید شده با استفاده از سوخت‌های فسیلی است، بنابراین صرفه‌جویی در مصرف برق، در ابعاد مختلف، بر کاهش مصرف سوخت نیز تاثیرگذار خواهد بود.در این بین همراهی دولت و مجلس برای بهینه‌سازی وسایل اندازه‌گیری مصرف انرژی برق بسیار مهم است، آرش کردی، مدیر عامل توانیر معتقد است که امروز تمام طرح‌ها به شکل پایلوت انجام می‌شود حال آنکه باید با یک هدف‌گذاری مناسب و با همراهی بخش خصوصی، این اقدام به شکل کلان اجرایی شود.از سوی دیگر بر اساس اعداد و ارقام در سال ۱۳۹۲ حدود ۴۵ درصد سوخت مایع و ۵۵ درصد گاز در نیروگاه‌ها مصرف می‌شد ولی این عدد در سال ۱۳۹۵ به ۸۸ درصد گاز و ۱۲ درصد سوخت مایع رسید. در سال جاری نیز علی رغم کاهش مصرف مازوت اما میزان مصرف گاز افزایش یافته است.معمولا وزارت نیرو تمایلی به استفاده از سوخت مایع در نیروگاه ها ندارد، چرا که استفاده از این نوع سوخت باعث افزایش هزینه‌های تعمیراتی نیروگاه ها می‌شود، ضمن اینکه سوخت مایع از سوخت گاز گرانتر است.از سوی دیگر بخش‌های برنامه ریزی در حوزه نفت و گاز باید پیش بینی از آینده مصرف گاز و توان تأمین آن برای مصارف گوناگون ارائه دهد. وزارت نیرو تنها بهره بردار است و به همین دلیل حدود ۵.۶ میلیارد مخزن سوخت مایع در اختیار دارد که به دستور پدافند غیرعامل ساخته شده و وزارت نفت موظف به تأمین سوخت پشتیبان است.در ایران مصرف انرژی در هیچ یک از بخش‌ها بهینه نیست، به همین دلیل مدیریت تقاضا در صنایع آب و برق یکی از مهم ترین اهداف وزیر نیرو دولت دوازدهم شناخته شده و وی معتقد است که باید به امر مدیریت مصرف و تقاضا بیش از پیش توجه شود چراکه این مولفه کلید حل بسیاری ازمشکلات صنعت آب و انرژی خواهد بود.در مجموع به نظر می رسد که با مدیریت درست مصرف و اجرای پروژه های کارامد می توان میزان مصرف انرژی در کشور را مدیریت کرد و با توجه به اینکه میزان مصرف گاز در فصل سرما به طور طبیعی افزایش می یابد و ممکن است وزارت نفت را با چالش هایی روبرو کند،لازم است که نیروگاه های تولید برق مدیریت مصرف و تقاضا را سرلوحه کار خود قرار دهد و یا تبدیل نیروگاه ها به سیکل ترکیبی در صدر برنامه های وزارت نیرو قرار بگیرد.

 

کاهش تلفات شبکه توزیع در دستور کار

وزارت نیرو کاهش تلفات شبکه توزیع برق کشور را به منظور تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از سال ۹۳ آغاز کرد و موفق شد، طی دو سال به میزان ۴ درصد از تلفات شبکه توزیع برق کشور را کاهش دهد، اما هدفگذاری کاهش تلفات به زیر ۱۰ درصد برای سال ۹۵ محقق نشد. بر اساس ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی برای وزارت نیرو که مسئولیت تأمین و توسعه زیرساخت‌های آب و برق کشور را بر عهده دارد، ابتدا در سال 93، 47 برنامه عملیاتی و 8 سیاست کلی به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی تعریف شد اما نیمه دوم سال 94 تغییر راهبردی در مسیر حرکت دولت برای دستیابی به اهداف سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی حاصل شد و در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مصوب شد که 11 برنامه کلان ملی تعریف شود. به منظور دستیابی به این 11 برنامه ملی، مسئولیت های 46 دستگاه اجرایی مشخص شد و قرار بر این شد تا در آینده ای نزدیک، پروژه های هر دستگاه اجرایی برای تحقق برنامه های ملی که در آن حضور دارد ، مشخص شده و به تصویب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برسد.وزارت نیرو به عنوان یکی از این 46 دستگاه اجرایی در 4 برنامه از 11 برنامه ملی هدفگذاری شده حضور دارد. "برنامه ملی ارتقای بهره وری" ، "برنامه ملی پیشبرد برونگرایی اقتصاد" ، "برنامه ملی توسعه اقتصاد دانش بنیان" و "برنامه ملی هدفمندی یارانه ها" چهار برنامه ای است که قرار بر این شد تا وزارت نیرو برای دستیابی به اهداف این برنامه ها، پروژه های اولویت دار خود را مشخص کند.از اینرو، 17 پروژه برای دستیابی به اهداف مورد نظر در 4 برنامه ملی مشخص شد و در ابتدای سال 95 به تصویب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی رسید و برای اجرا به وزارت نیرو ابلاغ شد.نخستین تکلیف وزارت نیرو برای تحقق اقتصاد مقاومتی در سال 95 "کاهش تلفات شبکه توزیع برق به کمتر از 10 درصد و تک رقمی شدن آن برای اولین بار در صنعت برق کشور" تعیین شد.

در زمینه کاهش تلفات شبکه توزیع برق کشور، وزارت نیرو از سال 93 فعالیت هایی را آغاز کرد. وزارت نیرو در واقع اجرای بند "افزایش راندمان نیروگاه ها، کاهش تلفات انتقال و توزیع و بهینه سازی مصرف انرژی برق" که در سیاست های متناظر با اهداف بخش برق در 47 برنامه اجرایی این وزارتخانه به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی آمده بود را آغاز کرد و موفق شد میزان تلفات شبکه توزیع برق را که در پایان سال 92 در حدود 15 درصد بود، در پایان سال 94 به حدود 11 درصد برساند.

با وجود آنکه کاهش تلفات شبکه توزیع به 10 درصد در طول برنامه ششم توسعه مورد نظر وزارت نیرو قرار گرفته بود اما در هجدهمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مصوب شد که وزارت نیرو باید با اجرای پروژه های اولویت دار، در راستای کاهش تلفات شبکه توزیع برق به زیر 10 درصد و تک رقمی شدن آن برای اولین بار در صنعت برق کشور تا پایان سال 95 اقدام کند.این برنامه همچنین در راستای ارتقای بهره وری و عمل به شعار امسال که توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال "اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل" نامگذاری شده بود، هدفگذاری شد اما  با وجود انجام اقدامات گسترده از سوی شرکت های توزیع برق در سراسر کشور با هدف کاهش تلفات شبکه توزیع در طول سال جاری، میزان تلفات شبکه توزیع برق ایران بیش از 10 درصد است.  

هم اکنون برنامه‌های عملیاتی طرح ملی کاهش تلفات برق در کشور تدوین شده و درخواست اصلاح آیین‌نامه‌ تکمیلی تعرفه‌های برق با رویکرد کاهش تلفات، راه‌اندازی داشبورد مدیریت کاهش تلفات به‌منظور کنترل روند اقدام‌ها، تغییر سطوح ولتاژ خطوط طولانی شبکه، سنجش‌پذیری دقیق میزان تلفات هر شرکت از طریق نصب کنتورهای مدیریت شبکه، کنترل صحت سامانه اندازه‌گیری مصارف مشترکان دیماندی ازطریق نصب کنتورهای هوشمند و استفاده از ترانسفورماتورهای کم‌ظرفیت و کم‌تلفات برای کاهش و حذف شبکه‌های فشار ضعیف از دیگر تصمیمات این کمیته در دو بخش تلفات فنی و غیرفنی می باشند. همچنین توسعه استفاده از مولدهای تولید پراکنده و انرژیهای تجدیدپذیر نیز از دیگر راهکارهای مهمی است که وزارت نیرو در جهت کاهش تلفات برق در سطح شبکه های توزیع برق دنبال می‌کند.

 

بیانات رهبرمعظم انقلاب درباره مدیریت مصرف و صیانت از منابع کشور

رهبرمعظم انقلاب اسلامی در رهنمود هایی که به مناسبت های مختلف ارائه شده است همواره بر لزوم اصلاح الگوي مصرف در جامعه تاکید نموده اند. ایشان در پیام نوروزی خود در سال 1388 اظهار داشتند : «اصلاح الگوي مصرف گامی اساسی در روند پیشرفت و عدالت است چرا که بیماري اسراف، از لحاظ اقتصادي، اجتماعی و فرهنگی، آسیب ها و مشکلات گوناگونی بوجود آورده و آینده کشور را تهدید می کند». ایشان در یکی از سخنرانی های خود به موضوع مهم اصلاح شبکه های توزیع و انتقال برق اشاره کرده و می فرمایند: «اسراف فقط در زمینه‏ ی فردی نیست؛ در سطح ملی هم اسراف می‏شود. همین برق و انرژی که گفتیم اسراف می‏شود، بخش مهمی از این اسراف در اختیار مردم نیست؛ در اختیار مسئولین کشور است. این شبکه ‏های ارتباطاتی، شبکه ‏های انتقال برق، سیم های برق، این‏ها وقتی فرسوده بشود، برق هدر می‏رود. برق را تولید کنیم، بعد با این شبکه ‏ی فرسوده آن را هدر بدهیم، که بخش مهمی هدر می‏رود».

 

اثرات زیست محیطی کاهش تلفات

البته این تنها وجه اقتصادي دستاوردهاي کاهش تلفات است. وجه زیست محیطی آن این است که با جلوگیري از هدر رفت انرژي الکتریکی از انتشار آلاینده هاي زیست محیطی جلوگیري می شود. تولید هر کیلووات ساعت برق درکشور حدود 720 گرم دي اکسید کربن در هوا منتشر می‌کند و با کاهش 1 درصد از تلفات ( 2.5 میلیارد کیلووات ساعت) سالیانه حدود 1.8 تن دي اکسیدکربن کمتر در هوا منتشر می شود.

 

زیان 10 ميليارد دلاری به اقتصاد ایران

اما وضعيت تلفات برق در شبكه هاي انتقال و توزيع نشان مي‌دهد که نزديك به 10 ميليارد دلار زيان ثابت و متغير به كشور وارد مي‌كند. از طرف ديگر پايين بودن راندمان نيروگاه‌‌هاي كشور نيز مزيد بر علت شده و ضمن كاهش چشمگير بهره‌وري بهينه سوخت نيروگاه‌ها، در افزايش شدت انرژي كشور نقش پررنگي دارند.مجموع تلفات در شبكه‌هاي توليد يعني مصرف داخلي نيروگاه‌ها، انتقال و توزيع از مقدار منطقي و قابل توجيه از نظر فني بسيار فراتر است در حالي كه متوسط اين شاخص در جهان 8.55 درصد و در كشورهاي OESD و غير OECD به ترتيب به طور متوسط 6.41 و 10.63 درصد و در خاورميانه 12.42 درصد است. اين شاخص در ايران 21.97 درصد برآورد شده است. يعني فاصله اين شاخص در ايران نسبت به جهان 2.5 برابر و نسبت به كشورهاي OECD بيش از 3.4 برابر، نسبت به كشورهاي غير OECD بيش از دو برابر و نسبت به متوسط خاورميانه نزديك 77 درصد بيشتر است. در سال‌هاي اخير هر چند مصرف داخلي نيروگاه‌ها نسبت به سال‌هاي قبل كاهش يافته كه در مقايسه با بسياري از كشورها بهتر شده است ولي در شبكه‌هاي انتقال و توزيع بويژه توزيع بسيار نامطلوب بوده است.

 

ارزش هر يك درصد تلفات، 700 ميليون دلار

در سال 1391 ظرفيت اسمي نيروگاه‌هاي كشور 68 هزار و 894 مگاوات بوده است و اين ظرفيت در سال 1392 به 70.7 هزار مگاوات رسيده است. هر يك درصد تلفات در شبكه انتقال و توزيع كشور به معناي در اختيار قرار گرفتن بيش از يك درصد ظرفيت اسمي نيروگاه‌هاي كشور توسط تلفات است كه حداقل 700 ميليون دلار ارزش دارد. بنابراين با كاهش تلفات برق از 21.97 درصد وضع موجود به 10 درصد، نياز به سرمايه‌گذاري حداقل 7 ميليارد دلار ايجاد نيروگاه كاهش مي‌يابد.در سال 1391 حدود 7 ميليارد و 767 ميليون ليتر نفت گاز، 14 ميليارد و 450 ميليون ليتر نفت كوره، 40 ميليارد و 691 ميليون مترمكعب گاز طبيعي و يك ميليارد و 994 ميليون مترمكعب گاز كوره بلند براي توليد براي توليد برق در اختيار نيروگاه‌هاي كشور قرار گرفته است.اين مقادير در سال 1392 براي نفت گاز حدود 12 ميليارد و 719 ميليون ليتر، نفت كوره 15 ميليارد و 307 ميليون ليتر، گاز طبيعي 36 ميليارد و 387 ميليون مترمكعب ذكر شده است.

لازم به ذكر است كاهش تلفات شبكه انتقال و توزيع كشور بيش از هرگونه هزينه تجهيزاتي به كار مهندسي و نيروي انساني وابسته است و از نظر تجهيزاتي نيز هيچ وابستگي‌اي به خارج از كشور ندارد ولي آنچه مسلم است كار مزبور نيروبر بوده ولي نسبت به ايجاد نيروگاه جديد بسيار كم هزينه و پرفايده است.

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
محسن دلاویز، مشاور وزیر نفت و مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت/ انرژی در اقتصاد و امنیت سیاسی کشورها نقشی اساسی دارد و نحوه مصرف آن نیز تعیین کننده درجه توسعه یافتگی کشورهاست.
یکی از قدیمی‌های اوپک، این سازمان نفتی را ترک می‌کند. بدین ترتیب با خروج بحث برانگیز قطر از اوپک به نظر می‌رسد جایگاه و اعتبار سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت در خطری جدی قرار گرفته باشد.
محمد شیریجیان، کارشناس مدیریت قراردادهای نفت و گاز/ کارشناسان معتقدند بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در صادرات نفت و طراحی شبکه مالی مناسب با توجه به شرایط تحریم ها، نیاز به اطمینان نسبت به تداوم عرضه نفت در بورس دارد.

يادداشت
جواد قیصریان‌فرد، رییس تحقیق و توسعه پتروشیمی ایلام/ با ساخت پالایشگاه گاز ایلام به منظور پالایش گاز میادین گازی تنگ‌بیجار و کمان‌کوه واقع در استان ایلام، طرح مجتمع پتروشیمی ایلام با هدف استفاده بهینه از محصولات تولیدی این پالایشگاه و تبدیل آن به محصولات ارزشمند پتروشیمی با ارزش افزوده بیشتر پس از مطالعات اقتصادی در سال 1381 توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شورای عالی اقتصاد تصویب و در سال 1382 عملیات اجرایی آن آغاز شد.
فریدون برکشلی، رییس دفتر مطالعات انرژی وین/ خروج قطر می تواند زمینه ساز اضمحلال اوپک شود. دو کشور قطر و عربستان سابقه اختلافات طولانی دارند، به طوری که عربستان طی ۱۸ ماه گذشته قطر را بایکوت کرده است؛ در نتیجه قطر در شرایط سختی قرار گرفته است.
محمدصادق کریمی، کارشناس حوزه نفت و گاز/ بخش خصوصی که می خواهد فعال شود، باید بداند که همیشه این عرضه نفت هست. باید روابط ایجاد کند، مشتری دائم پیدا کند، سیستم بانکی خودش را درست کند، اینها نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و وقت صرف کردن می‌خواهد و این زمانی می‌صرفد که بخش خصوصی مطمئن باشد اینجا نفت هست.
صمد محمدی، کارشناس حوزه انرژی/ محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه و بیژن زنگنه، وزیر نفت در دو نامه جداگانه به دکتر حسن روحانی، رییس‌جمهوری درخواست کرده‌اند تا الحاق ایران به توافق‌نامه پاریس مجدداً در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته و تایید شود؛ چرا که به گفته ظریف، ملحق نشدن ایران به این توافق‌نامه می‌تواند موجب باز شدن پرونده‌ای علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل شود.
سید حمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی/ اتحادیه صادرکنندگان نفت تصمیم‌گیری جدیدی که توسط بانک مرکزی و وزارت صنایع گرفته شده را مجازات شرکت‌های بزرگ و خوشنام می‌داند که مجبورند ارز خود را برگردانند، درحالی که شرکت‌هایی هم هستند که می‌توانند طبق این تصمیم ارز خود را برنگردانند.
گفتمان
مزیت‌هایی از جمله بازار گسترده فروش، حجم کم محموله‌ها و تبادلات مالی خرد فرآورده‌های نفتی نسبت به نفت خام موجب می‌شود که تحریم فروش فراورده به راحتی تحریم نفت خام صورت نپذیرد.
ایران با وجود منابع غنی نفت بالاترین رتبه شدت مصرف انرژی را حتی نسبت به کشورهای نفت‌خیز دارد.
دو عضو اوپک، سردمداری جهانی ضدیت با ایران را در بازار نفت به‌عهده گرفته‌اند. این کاملا روشن است. این کار نه در عالم همسایگی و نه در عالم همکاری، صحیح نیست.
حسن خسروجردی، رییس سابق اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی/ درباره مانع اصلی فروش نفت در بورس بایستی گفت: وزارت نفت توقع دارد بر خلاف رویه‌های جهانی در ازای فروش نفت خام به بخش خصوصی، بهای محموله را در موعد تحویل و به صورتی نقدی دریافت کند.
هاتف ستاری، کارشناس ارشد حقوق نفت/ کارشناسان حقوق نفت معتقدندکه سرمایه گذاران خارجی با مدل قراردادهای بیع متقابل آشنایی بیشتری دارند و ایران با استفاده از مدل اصلاح شده آن می‌توانست سرعت بیشتری در جذب سرمایه خارجی داشته باشد.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :