Daneshenaft logo
یکشنبه 29 مهر ماه 1397 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
صفحه پرینت ارسال به دوستان
شنبه 22 اردیبهشت ماه 1397 | کد مطلب : 12005
دست مریزاد به متولیان برگزاری نمایشگاه بیست‌و‌سوم نفت؛
نمره 20 برای نمایشگاه 23 صنعت نفت
احمد مددی

نمایشگاه بیست‌وسوم که با شعار حمایت از کالای ایرانی استارت زده بود، به خوبی توانست این شعار پرمغز را در بالاترین سطح خود به منصه ظهور برساند.

فردای روزی که دونالد ترامپ از برنامه اقدام مشترک (برجام) خارج شد، مصادف با آخرین روز نمایشگاه صنعت نفت بود که از حیث اهمیت به لحاظ وسعت و تعداد شرکتکنندگان، در زمره نخستین نمایشگاه در سطح خاورمیانه و پنجمین نمایشگاه در سطح دنیا به شمار میآید. بدین ترتیب کشورهای خارجی شرکت کننده در آوردگاه 23 نفت، اوج بدعهدی ایالات متحده به قوانین بین‌المللی را در نمایشگاه نفت تهران نظاره گر شدند. این در حالی بود که نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت در دوره‌های بیست‌و‌یکم و بیست‌و‌دوم، در دوران برجام برگزار شده و در حرکتی برنامه‌ریزی شده، توانسته بود حضور حداکثری شرکت‌های بین‌المللی را زیر سقف نمایشگاه صنعت نفت در دوره 23 داشته باشد.

بر این اساس، وزن و عیار هر رویداد نمایشگاهی را از کیفیت و کمیت آن می سنجند، کیفیت از لحاظ شرکت‌کنندگان و برند بودن آنان و کمیت از جنبه تعداد بازدید کنندگان و اما سوال این است که آیا نمایشگاه تخصصی صنعت نفت در آوردگاه بیست و سوم توانست از نقطه نظر کیفیت و کمیت نمره قبولی بگیرد و به عنوان پنجمین نمایشگاه بین المللی نفت در جهان، نظرها را به خود جلب نماید؟

برای پاسخ به این سوال، بایستی به شاخص‌های نمایشگاهی اشاره کنیم، شاخص‌هایی که با سنجش و اندازه‌گیری آنان می‌توان به تصویر روشن‌تری از نمایشگاه دست یافت.

شرکت‌های حاضر در نمایشگاه امسال از ۳۸ کشور جهان شامل کشورهای آذربایجان، اتریش، اسپانیا، آلمان، امارات متحده عربی، انگلستان، ایتالیا، بلژیک، ترکیه، جمهوری چک، چین، روسیه، ژاپن، سوئد، سوئیس، فرانسه، کرواسی، کره‌جنوبی، لهستان، هلند، هند، فنلاند، هنگ‌کنگ، بحرین، قزاقستان، موناکو، کانادا، لیختن‌اشتاین، عمان، دانمارک، تایوان، آمریکا، نروژ، استرالیا، برزیل، مالزی و سنگاپور بودند و کشورهای چین، آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، انگلستان، روسیه، ژاپن، کره‌جنوبی، اتریش و هلند در این نمایشگاه پاویون داشتند.

در همین حال رقابت و تعامل 4 هزار شرکت داخلی و خارجی در نمایشگاه بیست و سوم و برپایی هزار و 53 غرفه داخلی در مساحتی به متراژ 28 هزار و 693 متر مربع و 600 غرفه خارجی و نمایندگی داخلی آنها در مساحتی به متراژ 11 هزار و 190 متر مربع فضای سرپوشیده و اختصاص بیش از 12 هزار متر مربع فضای باز به نمایندگان 38 کشور جهان فضای تجاری بی نظیری را پیش روی شرکت‌کنندگان قرار داده بود.

علاوه بر آن این، نمایشگاه از بدو آغازش لبریز بود از خبرهای خوش و امیدوار کننده. هرچند در روز آخر، اتمسفر کشور و نفت از انواع و اقسامی از ارعاب و تهدید از ناحیه ترامپ تاثیر گفت. خبر خوش وزیر نفت در خصوص واگذاری 3 میلیارد دلار پروژه نفتی به سازندگان داخلی در سالی که مزین به حمایت از کالای ایرانی است، بذر امید را در دل های تولید‌کنندگان و صنعتگران داخلی نشاند و این امید را احیا کرد که پس از یک دوره نسبتا رکود و کم کاری و بی پولی، فصل تازه‌ای از کار و فعالیت در میان سازندگان داخلی شکل بگیرد. همچنین خبر خوش دکتر منوچهری، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت مبنی بر عقد قرارداد 40 میلیارد دلار مربوط به پروژه های IPC تا مهر ماه، می تواند خستگی را از تن صنعت نفت در بیاورد.

در همین حال، حضور رئیس جمهور کشورمان در روزسوم این رویداد بین‌المللی، نقطه عطف نمایشگاه بیست‌و‌سوم نفت بود. دکتر روحانی تقریبا یک نیمروز برای نمایشگاه وقت گذاشت، از غرفه‌های نمایشگاه بازدید کرد و در نهایت در جمع مدیران و سازندگان داخلی نفت به ایراد سخن پرداخت.

بر این اساس و به باور صاحبنظران و به گواه آمار و ارقام، نمایشگاه بیست و سوم صنعت نفت، اوج حضور شرکت‌های بزرگ صنعت نفت بود که از غرب و شرق عالم به این آوردگاه آمده بودند تا از خوان گسترده صنعت نفت ایران، تکه‌ای را برای سرمایه‌گذاری و توسعه بردارند.

نکته بسیار مهم و راهبردی نمایشگاه 23 صنعت نفت، بازار داغ قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی بود که عمدتا در میان شرکت‌ها و سازندگان داخلی برای شتاب بیشتر در روندها، فرآیندها و توسعه فعالیت ها منعقد شد که این موضوع، نشان از درک و فهم مشترک شرکت‌های نفتی دولتی با سازندگان و صنعتگران و شرکت‌های داخلی دارد. به واقع و به باور صاحبنظران، نمایشگاه بیست‌و‌سوم که با شعار حمایت از کالای ایرانی استارت زده بود، به خوبی توانست این شعار پرمغز را در بالاترین سطح خود به منصه ظهور برساند.

کلام پایانی اینکه؛ به باور نگارنده، تدبیرپردازان و مجریان برگزاری نمایشگاه 23 صنعت نفت، از برگزاری این آوردگاه بین‌المللی موفق و روسفید بیرون آمدند و توانستند با برگزاری دقیق و منضبط این نمایشگاه و برنامه های پیش بینی شده جانبی، بار دیگر صنعت نفت را در اجرای برنامه های توسعه اش یاری رسانند.

مهندس کسری نوری، مدیر‌کل روابط عمومی وزارت نفت و رییس شورای سیاستگذاری نمایشگاه 23 صنعت نفت با برنامه‌ریزی دقیق و برپایی جلسات منظم و هماهنگی لازم بین مجریان نمایشگاه، نقشی پررنگ در برپایی موفق این نمایشگاه ایفا کرد.

بر این اساس، بسیار شایسته است؛ دست مریزاد و خداقوت بگوییم به مهندس محمد ناصری، مدیر روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران و مدیر بیست‌و‌سومین نمایشگاه صنعت نفت که الحق و الانصاف و به اذعان کارشناسان، نشان داد که علاوه بر حوزه روابط عمومی، در حوزه نمایشگاهی نیز کاربلد و پرتجربه است. همچنین تلاش‌ها و سختکوشی تیم اجرایی ایشان نیز در برپایی باشکوه این رویداد نمایشگاهی بی تاثیر نبوده است. نگارنده بی‌واسطه شاهد تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های مهندس عظیمی‌خواه، رییس امور نمایشگاه‌ها، تبلیغات و تولیدات رسانه‌ای، مهندس ربیعی، رییس اطلاع‌رسانی و انتشارات و محمود سیاوش آبکناری، رییس امور نمایشگاه‌ها و همایش‌ها برای برپایی باشکوه‌تر این رویداد بین‌المللی بوده‌ام. همچنین شایسته است، نام‌هایی چون: امراله ابوترابی، رییس خدمات پشتیبانی روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران، علیرضا ابوترابی و سرکار خانم ناهید شاه ملکی به عنوان کارشناسان دبیرخانه دائمی نمایشگاه را نیز به زبان قلم بیاورم. همچنین شرکت «راهکار تجارت مدیریت کوشا» به عنوان پیمانکار و مجری برگزاری بیست‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت، تلاش های زیادی را برای برگزاری این آوردگاه بین‌المللی از خود نشان داد.  

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
سرانجام سازوکار بورس نفت از سوی شرکت ملی نفت ایران اعلام شد که بر اساس آن فروش به صورت ۲۰ درصد ریالی و ۸۰ درصد ارزی خواهد بود که تسویه بخش ریالی (بر اساس نرخ تسعیر سنا) بصورت نقدی قبل از تحویل محموله و تسویه بخش ارزی به صورت اعتباری، با ارائه ضمانت‌نامه بانکی تعهد پرداخت ریالی معتبر از بانک‌های مورد قبول شرکت ملی نفت ایران، پس از تحویل محموله صورت می‌گیرد.
استفاده از قرارداد پالایش که به Processing agreement معروف است، یکی از روش‌‌هایی است که کشور می‌‌تواند به وسیله آن و از طریق فروش فرآورده‌های نفتی در زمان بسیار کوتاه، دستیابی به درآمدهای ارزی خود را تضمین کند.
با نزدیک شدن موعد تحریم‌های نفتی ایران، راهکارهای مختلف مقابله با تحریم طی مذاکره بین ایران و اروپا درحال بررسی است؛ مذاکراتی که هرچند تاکنون جزئیات آن اعلام نشده اما به اعتقاد کارشناسان به‌نظر نتیجه‌بخش است و آینده نفت ایران آن‌طور که آمریکا آرزو می‌کرد، سیاه نخواهد شد.

يادداشت
عبدالرسول دشتی، کارشناس پتروشیمی و رییس اسبق ستاد کارت سوخت/ استفاده از کارت سوخت مزایای زیادی دارد و در دوره‌ای که اجرا می شد، توسط مردم مدیریت مصرف سوخت در حال انجام بود.
هندی‌ها رسما اعلام کردند در دوران تحریم نمی توانند واردات نفت از ایران را صفر کنند و وادرات از ایران را تنها کمی کاهش خواهند داد.
محسن آقایی/ تولید مستمر گاز از فازهای پارس جنوبی و میادین گازی شرکت نفت مناطق مرکزی، این فرصت طلایی را پیش روی تدبیرپردازان صنعت نفت کشورمان قرار داده که با جایگزین کردن گاز به جای فرآورده در صنایع مختلف و نیروگاه‌ها، نسبت به صادرات فرآورده های نفتی به بازارهای منطقه‌ای و جهانی اقدام کنند.
عسگر سرمست، کارشناس ارشد حوزه انرژی و محیط زیست/ موافقت‌نامه پاریس مطابق با برنامه‌های ملی کره‌جنوبی است و این کشور حتی بدون این معاهده نیز، به سمت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خواهد رفت.
علیرضا سلطانی، کارشناس اقتصاد انرژی/ پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران به‌ویژه تحریم‌های نفتی، شناسایی و راه‌های مقابله با اقدام‌های تحمیلی آمریکا و کاهش مخاطرات ناشی از این اقدام‌ها در عرصه اقتصادی به دغدغه اصلی سیاست‌گذاری تبدیل شده است.
گفتمان
مزیت‌هایی از جمله بازار گسترده فروش، حجم کم محموله‌ها و تبادلات مالی خرد فرآورده‌های نفتی نسبت به نفت خام موجب می‌شود که تحریم فروش فراورده به راحتی تحریم نفت خام صورت نپذیرد.
ایران با وجود منابع غنی نفت بالاترین رتبه شدت مصرف انرژی را حتی نسبت به کشورهای نفت‌خیز دارد.
دو عضو اوپک، سردمداری جهانی ضدیت با ایران را در بازار نفت به‌عهده گرفته‌اند. این کاملا روشن است. این کار نه در عالم همسایگی و نه در عالم همکاری، صحیح نیست.
حسن خسروجردی، رییس سابق اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی/ درباره مانع اصلی فروش نفت در بورس بایستی گفت: وزارت نفت توقع دارد بر خلاف رویه‌های جهانی در ازای فروش نفت خام به بخش خصوصی، بهای محموله را در موعد تحویل و به صورتی نقدی دریافت کند.
هاتف ستاری، کارشناس ارشد حقوق نفت/ کارشناسان حقوق نفت معتقدندکه سرمایه گذاران خارجی با مدل قراردادهای بیع متقابل آشنایی بیشتری دارند و ایران با استفاده از مدل اصلاح شده آن می‌توانست سرعت بیشتری در جذب سرمایه خارجی داشته باشد.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :