Daneshenaft logo
سه شنبه 29 مرداد ماه 1398 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
صفحه پرینت ارسال به دوستان
جمعه 20 مهر ماه 1397 | کد مطلب : 12387
توسعه صنعت بانکرینگ، راهکار مقابله با تحریم‌های ارزی و بانکی


کشور امارات در حالی بازاری انحصاری در بانکرینگ دارد که بخش قابل توجهی از مواد اولیه خود را به صورت خام از ایران خریداری می‌کند.

دانش نفت: ورود به بازارهایی همچون بانکرینگ سوخت و خدمات مرتبط با آن با افزایش تنوع مبادی وارداتی ارز به ایران، میزان تاثیرگذاری تحریم‌های بانکی و ارزی علیه کشورمان را به شدت کاهش می دهد.

همزمان با توسعه صنعت کشتی‌رانی در کشورهای مختلف، افزایش حمل‌ونقل دریایی، توسعه نفت‌کش‌ها و جابه‌جایی انرژی در آب‌های آزاد، نیاز به سوخت‌رسانی روزبه‌روز گسترده‌تر و به رشته‌ای از فعالیت‌ها منجر شده که «صنعت بانکرینگ» نامیده می‌شود. در حال حاضر، بیش از ۹۰ درصد تجارت جهانی کالا از راه دریا انجام می‌شودو سهم قاره آسیا و منطقه خلیج فارس در این زمینه قابل توجه است.امروزه بانکرینگ صنعتی نوپا و پر سود در دنیا قلمداد می‌شود که ضمن تامین سوخت برای کشتی‌ها و شناورها، خدمات دیگری نظیر تامین ابزار و قطعات، تعویض خدمه، هتلینگ و ... را شامل می‌شود. از این رو، بنادر بزرگ دنیا، صنعت بانکرینگ را توسعه داده‌اند و از این راه درآمدهای زیادی را به دست می‌آورند. این صنعت ضمن پتانسیل بالای ارزآوری برای کشور، زمینه ارتقای سطح اعتبار اقتصادی و سیاسی کشور بانکرینگ کننده، تقویت همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسایه و ارتقای رتبه بنادر ساحلی را نیز فراهم می‌کند.بر اساس آمار ، ۴۰۰ بندر در دنیا به فعالیت بانکرینگ می‌پردازند. در این بین، شش بندر فوق بیش از ۶۰ درصد عملیات بانکرینگ را در اختیار دارند.

 

جایگاه صنعت بانکرینگ در منطقه خلیج فارس

سالیانه بیش از ۵۰ هزار کشتی باری و نفتکش وارد خلیج فارس می‌شود. درحال حاضر ارزش بازار فعال بانکرینگ در منطقه خلیج فارس بیش از ۳۰ میلیارد دلار برآورده شده است که ۲۷ میلیارد دلار آن سهم کشور امارات است. بندر فجیره امارات بزرگ‌ترین بندر خلیج فارس در زمینه انجام فعالیت‌های مرتبط با بانکرینگ محسوب می‌شود و از این راه درآمد سرشاری را به دست می‌آورد.تا کنون ایران به رغم برخورداری از موقعیت ممتاز ژئوپلیتیکی، در استفاده از ظرفیت‌های صنعت بانکرینگ موفق نبوده است. سهم ۳ میلیارد دلاری ایران از بازار بانکرینگ منطقه نشان دهنده این واقعیت است. کوتاه بودن فاصله بنادر ایران تا آبراه بین المللی (فاصله اسکله سلخ و بندر فجیره تا آبراه بین المللی به ترتیب ۵ و ۴۰ مایل است)، تردد بالای کشتی در آب‌های تحت حاکمیت ملی ایران، ارائه سوخت باکیفیت‌تر از رقبا باقیمتی مناسب‌تر و بالا بودن میزان تولید و صادرات سوخت در ایران از دیگر ظرفیت‌های صنعت بانکرینگ در ایران است.

 

کوتاهی وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و نفت

در واقع، علی‌رغم وجود پتانسیل‌های فراوان منطقه‌ای تا کنون اقدامات چشمگیری برای توسعه صنعت بانکرینگ در کشور صورت نگرفته است. هدایت الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ظرفیت‌های توسعه صنعت بانکرینگ در کشور گفت: صنعت بانکرینگ به دلیل ارائه خدمات جانبی متعدد ازجمله تجارت‌هایی محسوب می‌شود که پتانسیل‌های فراوان ارزآوری برای کشور می‌تواند داشته باشد. موقعیت جغرافیایی مناسب، شرایط ویژه‌ای جهت توسعه بنادر سوخت‌رسانی و بانکرینگ در سواحل خلیج فارس به وجود آورده است. بندر عباس، جزیره قشم و غیره ازجمله مناطق مستعد برای توسعه این صنعت هستند.وی ادامه داد: علی‌رغم پتانسیل‌های فراوان منطقه‌ای، طی چند سال گذشته به دلیل معیوب بودن سیستم‌های بازاریابی نتوانسته‌ایم سهم قابل توجه‌ای از بازار بانکرینگ منطقه داشته باشیم.نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این حوزه گفت: سال‌های گذشته صحبت‌هایی مبنی بر توسعه بانکرینگ در جزیره قشم مطرح ولی متاسفانه به فراموشی سپرده شد. نتیجه غفلت مسئولین این شده است که درحال حاضر کشور امارات بازار بانکرینگ منطقه را تصاحب کرده است.

 

توسعه صنعت بانکرینگ امارات با نفت خام ایران! 

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: کشور امارات درحالی بازاری انحصاری در بانکرینگ دارد که بخش قابل توجهی از مواد اولیه خود را به صورت خام از ایران خریداری می‌کند.خادمی با بیان اینکه توسعه صنعت بانکرینگ ابزاری در راستای سخت شدن تحریم ایران است گفت: برنامه‌ریزی برای ورود به بازارهایی همچون بانکرینگ سوخت و خدمات مرتبط با آن با افزایش تنوع مبادی وارداتی ارز به کشور ، تحریم‌های بانکی و ارزی علیه کشور را سخت می‌کند.نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس ادامه داد: علاوه بر گشایش‌های ارزی، توسعه این صنعت به دلیل درگیر شدن با اقتصادهای منطقه‌ای و جهانی اهرمی جهت ارتباط با دنیا است و می‌تواند از تحریم علیه ایران جلوگیری کند.عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان گفت: وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و نفت باید در مسیر توسعه صنعت بانکرینگ قدم‌های  لازم را بردارند. مجلس شورای اسلامی مطالبه‌ای جدی در این حوزه دارد. معتقد هستیم برای توسعه این صنعت هنوز دیر نشده است.

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
افزایش ضریب بازیافت، بزرگترین چالش فناوری صنعت نفت ایران است؛ این سخن بارها از زبان مدیران قدیم و جدید صنعت نفت بر زبان رانده شده است اما این چالش بزرگ هیچگاه مرتفع نگردیده است.
محسن حائری‌نژاد، رئیس تحقیق و توسعه شرکت راه‌اندازی و بهره‌برداری صنایع نفت (OICO)/ صنعت نفت ایران یکی از مهمترین ذخایره دارنده همزمان نفت و گاز در دنیاست و از طرفی در دهه‌های آینده سوخت‌های متعارف و به طور مشخص نفت و گاز نقش اصلی را در تأمین انرژی جهان بازی می کنند.
با تصویب ورود شرکت ملی گاز ایران به حوزه بالادست صنعت نفت در اساسنامه این شرکت، راه برای ایجاد زنجیره ارزش گاز هموارتر می‌شود.

يادداشت
هوشنگ فضلی، کارشناس ارشد مسئولیت اجتماعی حوزه مشاور اجتماعی وزیر نفت/ به‌طور معمول زمانی که سخن از مفهوم شرکت و به‌ویژه شرکت خصوصی پیش می‌آید، پیش‌فرض ذهنی افراد به دغدغه‌های اقتصادی و سوددهی معطوف می‌شود. از اساس این ذهنیت درست است، زیرا ماهیت وجودی یک شرکت بر مقوله کسب‌وکار معطوف به سودآوری است.
محمد امین راد/ ۲ خرداد ۱۳۹۸ - کاردار آمریکا در بغداد اخبار مربوط به معافیت عراق از تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران در زمینه واردات برق و گاز را تایید کرد.
بررسی طرح‌های پالایشی کشور نشان می‌دهد که تنها روش مدنظر برای تامین مالی این قبیل از پروژه‌ها، استفاده از فاینانس خارجی بوده است در حالی که نقدینگی کشور به حدود 2000 هزار میلیارد تومان رسیده و برای ساخت سالانه یک پالایشگاه 250 هزار بشکه‌ای، جذب 3 درصد از این نقدینگی برای راه اندازی پالایشگاه‌های کشور کافی است.
نام اقتصاد مقاومتی که به میان می‌آید، باید صنعت پتروشیمی ایران را از پیشگامان این راه دانست که با حرکت در این مسیر کارنامه‌ای موفق ثبت کرده است. گواه این موضوع طرح‌های مختلف پتروشیمی است که در سال های اخیر افتتاح شده و نتیجه آن با رشد و تنوع تولید و همچنین صادرات برای اقتصاد کشور همراه بوده است.
حسن ضیا کاشانی، مدیرعامل اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران/ اکنون تنها ابزاری که برای کنترل مصرف سوخت در اختیار ما قرار دارد، استفاده از کارت هوشمند سوخت است.
گفتمان
با توجه به رشد مصرف، تولید متانول ایران تا چهار سال آینده به بیش از ۲۵ میلیون تن خواهد رسید که چین و آمریکا هم بیشتر از این میزان تولید خواهند کرد، اما به همان میزان که تولید افزایش می‌یابد، رشد مصرف هم بالا خواهد رفت.
من فضا را باز نمی‌کنم که یکسری بیایند دوباره بابک زنجانی درست کنند. حتما چنین اجازه‌ای نمی‌دهم، بارها گفته‌ام تا زمانی که این امانت دست من است با همه وجود تلاش می‌کنم که از این امانت مردم حفاظت کنم حتی به قیمت جانم که هیچ، به قیمت آبرویم هم ان‌شاءالله نمی‌گذارم از پول ملت ببرند. نمی‌گذارم از این پول ببرند و من بمانم.
مهندس مهدی حاجی حسین‌زاده، مدیرعامل شرکت پتروایران کیش در گفتگو با دانش نفت، آخرین فعالیت‌ها و دستاوردهای شرکت پتروایران کیش را در زمینه‌های مختلف کاری تشریح کرد. آنچه در پی می آید مشروح این گفتگوست که از نظر خوانندگان گرامی می گذرد.
مهندس حسین تولا، مدیریت برنامه‌ریزی طرح‌ها و توسعه تجاری شرکت توسعه پتروایران را بر عهده دارد.
عصام‌الدین فیروزبخت، مدیرفاوای شركت توسعه پتروایران، دارای 23 سال سابقه فعالیت تخصصی در زمینه توسعه راهكارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت نفت است.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :