Daneshenaft logo
سه شنبه 24 مهر ماه 1397 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
صفحه پرینت ارسال به دوستان
جمعه 20 مهر ماه 1397 | کد مطلب : 12387
توسعه صنعت بانکرینگ، راهکار مقابله با تحریم‌های ارزی و بانکی


کشور امارات در حالی بازاری انحصاری در بانکرینگ دارد که بخش قابل توجهی از مواد اولیه خود را به صورت خام از ایران خریداری می‌کند.

دانش نفت: ورود به بازارهایی همچون بانکرینگ سوخت و خدمات مرتبط با آن با افزایش تنوع مبادی وارداتی ارز به ایران، میزان تاثیرگذاری تحریم‌های بانکی و ارزی علیه کشورمان را به شدت کاهش می دهد.

همزمان با توسعه صنعت کشتی‌رانی در کشورهای مختلف، افزایش حمل‌ونقل دریایی، توسعه نفت‌کش‌ها و جابه‌جایی انرژی در آب‌های آزاد، نیاز به سوخت‌رسانی روزبه‌روز گسترده‌تر و به رشته‌ای از فعالیت‌ها منجر شده که «صنعت بانکرینگ» نامیده می‌شود. در حال حاضر، بیش از ۹۰ درصد تجارت جهانی کالا از راه دریا انجام می‌شودو سهم قاره آسیا و منطقه خلیج فارس در این زمینه قابل توجه است.امروزه بانکرینگ صنعتی نوپا و پر سود در دنیا قلمداد می‌شود که ضمن تامین سوخت برای کشتی‌ها و شناورها، خدمات دیگری نظیر تامین ابزار و قطعات، تعویض خدمه، هتلینگ و ... را شامل می‌شود. از این رو، بنادر بزرگ دنیا، صنعت بانکرینگ را توسعه داده‌اند و از این راه درآمدهای زیادی را به دست می‌آورند. این صنعت ضمن پتانسیل بالای ارزآوری برای کشور، زمینه ارتقای سطح اعتبار اقتصادی و سیاسی کشور بانکرینگ کننده، تقویت همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسایه و ارتقای رتبه بنادر ساحلی را نیز فراهم می‌کند.بر اساس آمار ، ۴۰۰ بندر در دنیا به فعالیت بانکرینگ می‌پردازند. در این بین، شش بندر فوق بیش از ۶۰ درصد عملیات بانکرینگ را در اختیار دارند.

 

جایگاه صنعت بانکرینگ در منطقه خلیج فارس

سالیانه بیش از ۵۰ هزار کشتی باری و نفتکش وارد خلیج فارس می‌شود. درحال حاضر ارزش بازار فعال بانکرینگ در منطقه خلیج فارس بیش از ۳۰ میلیارد دلار برآورده شده است که ۲۷ میلیارد دلار آن سهم کشور امارات است. بندر فجیره امارات بزرگ‌ترین بندر خلیج فارس در زمینه انجام فعالیت‌های مرتبط با بانکرینگ محسوب می‌شود و از این راه درآمد سرشاری را به دست می‌آورد.تا کنون ایران به رغم برخورداری از موقعیت ممتاز ژئوپلیتیکی، در استفاده از ظرفیت‌های صنعت بانکرینگ موفق نبوده است. سهم ۳ میلیارد دلاری ایران از بازار بانکرینگ منطقه نشان دهنده این واقعیت است. کوتاه بودن فاصله بنادر ایران تا آبراه بین المللی (فاصله اسکله سلخ و بندر فجیره تا آبراه بین المللی به ترتیب ۵ و ۴۰ مایل است)، تردد بالای کشتی در آب‌های تحت حاکمیت ملی ایران، ارائه سوخت باکیفیت‌تر از رقبا باقیمتی مناسب‌تر و بالا بودن میزان تولید و صادرات سوخت در ایران از دیگر ظرفیت‌های صنعت بانکرینگ در ایران است.

 

کوتاهی وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و نفت

در واقع، علی‌رغم وجود پتانسیل‌های فراوان منطقه‌ای تا کنون اقدامات چشمگیری برای توسعه صنعت بانکرینگ در کشور صورت نگرفته است. هدایت الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ظرفیت‌های توسعه صنعت بانکرینگ در کشور گفت: صنعت بانکرینگ به دلیل ارائه خدمات جانبی متعدد ازجمله تجارت‌هایی محسوب می‌شود که پتانسیل‌های فراوان ارزآوری برای کشور می‌تواند داشته باشد. موقعیت جغرافیایی مناسب، شرایط ویژه‌ای جهت توسعه بنادر سوخت‌رسانی و بانکرینگ در سواحل خلیج فارس به وجود آورده است. بندر عباس، جزیره قشم و غیره ازجمله مناطق مستعد برای توسعه این صنعت هستند.وی ادامه داد: علی‌رغم پتانسیل‌های فراوان منطقه‌ای، طی چند سال گذشته به دلیل معیوب بودن سیستم‌های بازاریابی نتوانسته‌ایم سهم قابل توجه‌ای از بازار بانکرینگ منطقه داشته باشیم.نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این حوزه گفت: سال‌های گذشته صحبت‌هایی مبنی بر توسعه بانکرینگ در جزیره قشم مطرح ولی متاسفانه به فراموشی سپرده شد. نتیجه غفلت مسئولین این شده است که درحال حاضر کشور امارات بازار بانکرینگ منطقه را تصاحب کرده است.

 

توسعه صنعت بانکرینگ امارات با نفت خام ایران! 

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: کشور امارات درحالی بازاری انحصاری در بانکرینگ دارد که بخش قابل توجهی از مواد اولیه خود را به صورت خام از ایران خریداری می‌کند.خادمی با بیان اینکه توسعه صنعت بانکرینگ ابزاری در راستای سخت شدن تحریم ایران است گفت: برنامه‌ریزی برای ورود به بازارهایی همچون بانکرینگ سوخت و خدمات مرتبط با آن با افزایش تنوع مبادی وارداتی ارز به کشور ، تحریم‌های بانکی و ارزی علیه کشور را سخت می‌کند.نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس ادامه داد: علاوه بر گشایش‌های ارزی، توسعه این صنعت به دلیل درگیر شدن با اقتصادهای منطقه‌ای و جهانی اهرمی جهت ارتباط با دنیا است و می‌تواند از تحریم علیه ایران جلوگیری کند.عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان گفت: وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و نفت باید در مسیر توسعه صنعت بانکرینگ قدم‌های  لازم را بردارند. مجلس شورای اسلامی مطالبه‌ای جدی در این حوزه دارد. معتقد هستیم برای توسعه این صنعت هنوز دیر نشده است.

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
ایران به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت‌کوره با کیفیت و تامین‌کننده اصلی سوخت کشتی‌ها در منطقه از یک طرف و دارا بودن بنادر و شرایط جغرافیایی از سوی دیگر دارای موقعیت استثنایی برای توسعه سوخت‌رسانی دریایی است که متاسفانه با توجه به این پتانسیل‌ها هنوز تا جایگاه شایسته خود فاصله زیادی دارد.
کشور امارات در حالی بازاری انحصاری در بانکرینگ دارد که بخش قابل توجهی از مواد اولیه خود را به صورت خام از ایران خریداری می‌کند.
کارت سوخت با هدف جلوگیری از قاچاق سوخت به خارج از کشور و مدیریت مصرف سوخت مجددا احیا می‌شود.

يادداشت
عسگر سرمست، کارشناس ارشد حوزه انرژی و محیط زیست/ موافقت‌نامه پاریس مطابق با برنامه‌های ملی کره‌جنوبی است و این کشور حتی بدون این معاهده نیز، به سمت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خواهد رفت.
علیرضا سلطانی، کارشناس اقتصاد انرژی/ پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران به‌ویژه تحریم‌های نفتی، شناسایی و راه‌های مقابله با اقدام‌های تحمیلی آمریکا و کاهش مخاطرات ناشی از این اقدام‌ها در عرصه اقتصادی به دغدغه اصلی سیاست‌گذاری تبدیل شده است.
عزت‌الله صیادنیا طیبی، دانشجوی دکترای اقتصاد نفت دانشگاه علامه طباطبایی/ بازار نفت مثل هر کالایی در دنیا تابع عرضه و تقاضاست ولی استراتژیک بودن این کالا باعث شده در بحث عرضه و تقاضا جوانب دیگری علاوه بر منافع اقتصادی را دخیل بدانیم.
عمده‌ترین معامله‌گران نفت جهان انتظار ندارند قیمت نفت در سال آینده میلادی از ۶۵ دلار برای هر بشکه کمتر شود و فراتر رفتن این قیمت‌ها از مرز ۱۰۰ دلار را محتمل می‌دانند.
محسن جلیلوند، مدرس روابط بین‌الملل/ کمتر از یک ماه به آغاز دور دوم تحریم‌های ایالات متحده آمریکا باقی مانده است و با وجود اینکه مقامات این کشور تاکید دارند این تحریم‌ها بسیار برای ایران خطرناک است، اما برخی مقامات دولتی معتقدند که هرآنچه باید بعد از تحریم ۱۳ آبان رخ می‌داد، طی سه ماه گذشته انجام شده است و قرار نیست اتفاق بسیار بزرگی رخ دهد.
گفتمان
مزیت‌هایی از جمله بازار گسترده فروش، حجم کم محموله‌ها و تبادلات مالی خرد فرآورده‌های نفتی نسبت به نفت خام موجب می‌شود که تحریم فروش فراورده به راحتی تحریم نفت خام صورت نپذیرد.
ایران با وجود منابع غنی نفت بالاترین رتبه شدت مصرف انرژی را حتی نسبت به کشورهای نفت‌خیز دارد.
دو عضو اوپک، سردمداری جهانی ضدیت با ایران را در بازار نفت به‌عهده گرفته‌اند. این کاملا روشن است. این کار نه در عالم همسایگی و نه در عالم همکاری، صحیح نیست.
حسن خسروجردی، رییس سابق اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی/ درباره مانع اصلی فروش نفت در بورس بایستی گفت: وزارت نفت توقع دارد بر خلاف رویه‌های جهانی در ازای فروش نفت خام به بخش خصوصی، بهای محموله را در موعد تحویل و به صورتی نقدی دریافت کند.
هاتف ستاری، کارشناس ارشد حقوق نفت/ کارشناسان حقوق نفت معتقدندکه سرمایه گذاران خارجی با مدل قراردادهای بیع متقابل آشنایی بیشتری دارند و ایران با استفاده از مدل اصلاح شده آن می‌توانست سرعت بیشتری در جذب سرمایه خارجی داشته باشد.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :