Daneshenaft logo
پنجشنبه 1 فروردین ماه 1398 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
صفحه پرینت ارسال به دوستان
جمعه 21 دی ماه 1397 | کد مطلب : 22655
ضرورت تولید خودروهای کم مصرف
کورش هاشمی، پروانه غریبی/ موتورهای کنونی تولیدی برای خودروهای سواری در کشور، در بازه توانی ۱۱۳-۵۷ اسب بخار و بازه گشتاوری ۱۴۸-۱۰۱ نیوتن‌متر هستند و حجم این موتورهای چهار سیلندر ۱,۴ تا ۱.۸ لیتر با مصرف سوخت ۷.۲ تا ۱۲.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. این فاصله بسیار زیاد با میانگین مصرف سوخت خودروها در دنیا بیانگر بیش از دو دهه عقب‌ماندگی در این عرصه است.

براساس نتایج آزمونهای مراجع رسمی در سال ۱۳۹۶، میانگین مصرف سوخت خودروهای صفر کیلومتر تولید داخل برابر با ۷,۷ لیتر در هر صد کیلومتر است که این میزان در خودروهای روز دنیا (در سال ۲۰۱۶) که از فناوریهای نوین کاهش مصرف سوخت و آلایندهها استفاده میکنند، به‌طور میانگین برابر با ۵.۵ لیتر معادل بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر است و این در حالی است که در گزارش ارائه شده ازسوی نهاد بینالمللی کارایی انرژی، برای دستیابی به میانگین ۴.۴ لیتر معادل بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر در سال ۲۰۲۰، به‌طور متوسط سالانه ۳.۶ درصد کاهش مصرف سوخت لازم است. این موضوع نشان‌دهنده لزوم اقدام فوری در ارتقای فناوری تولید خودروهای داخلی است.یکی از مهم‌ترین راهحلهای پذیرفته‌شده در دنیا، به‌کارگیری فناوریهای جدید در طراحی و تولید قوای محرکه با سطح مصرف سوخت و آلایندگی بسیار پایین است. هم‌اکنون فناوری موتورهای تولیدی داخلی با فناوریهای روز دنیا دو تا سه دهه فاصله دارد.با توجه به این موارد، مقدمات اجرای پروژه طراحی، توسعه و ساخت خانواده موتور کم‌مصرف یورو ۶ با هدف کاهش میانگین مصرف سوخت خودروهای داخلی به حداکثر ۵ لیتر و ارتقای سطح آلایندگی آنها به سطح استاندارد یورو ۶ از سوی بخش خصوصی دانشبنیان در دستور کار قرار گرفت و در چارچوب ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور، پیشنهاد طراحی و تولید موتور سهسیلندر کممصرف از طرف وزارت نفت به شورای اقتصاد ارائه شد.هدف اصلی این طرح، توسعه و تولید خانواده قوای محرکه بر اساس استانداردهای روز دنیا در داخل کشور با توانایی پاسخگویی به نیازهای داخلی (برای محدوده خودروهای سواری تولیدی در داخل کشور شامل کلاسهای B ،A و C) است. در این طرح آخرین روند فناوری جهان در توسعه قوای محرکه بنزینی و پایه گازسوز به منظور کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌ها با محوریت فناوریهای پایش مستقیم سوخت و توربوشارژ استفاده می‌شود. همه خودروسازان معتبر دنیا در سالهای اخیر این فناوریها را به‌کار گرفتهاند.طبق اطلاعات به دست آمده، تاکنون دو خودروساز بزرگ کشور فعالیتی را به منظور طراحی و توسعه موتورهای نسل جدید آغاز نکرده‌اند و آخرین موتور طراحی شده در کشور (EF۷) نیز با حجم ۱,۷ لیتر و مصرف سوخت ۸ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر، اگرچه دارای تکنولوژی نسبتا روزآمدی است، اما در دنیا جزو موتورهای پرمصرف است.خانواده موتور جدیدی که برای طراحی و ساخت انتخاب شده است، در سه سال متوالی (۲۰۱۲-۲۰۱۵) به عنوان بهترین موتور دنیا شناخته شده است. این موتور به صورت خانواده موتورهای بنزینی و پایه گازسوز است که یک هسته ثابت دارند و صرفا با تغییرات در اجزای جنبی، توان موتور از ۷۵ تا ۱۲۲ اسب بخار قابل تغییر است. به بیان دیگر، تمامی خودروهای تولیدی کنونی و آینده کشور میتوانند از یک نوع موتور استفاده کنند. این موتور حجمی برابر با یک لیتر دارد و از نظر سطح آلایندگی معادل یورو۶ است (هم‌اکنون استاندارد سطح آلایندگی کشور معادل یورو ۴ است) و مصرف سوخت آن در ۱۰۰ کیلومتر بین ۴,۷ تا ۵ لیتر است.در این طرح به ازای اسقاط یک دستگاه خودروی فرسوده و تحقق پلاک شدن هر خودروی کممصرف بنزینی، بازپرداخت صرفهجویی سوخت محقق شده تا سقف ۱۳۱,۲ دلار سالانه و در مدت پنج سال به سرمایهگذاران عامل صرفهجویی/ تولیدکنندگان، انجام میشود که با اجرای کامل طرح (جایگزینی ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی داخلی با قوای محرکه کممصرف با خودروهای فرسوده)، میزان کل صرفهجویی سوخت و در نتیجه بازپرداخت با سرمایه‌گذار/ سرمایه‌گذاران عامل صرفه‌جویی، ۳۲۸ میلیون دلار خواهد بود.با اجرای این طرح، حدود ۲ میلیارد لیتر در مصرف بنزین صرفهجویی خواهد شد و از این طریق حداقل ۳,۹ میلیون تن از انتشار گاز دیاکسیدکربن کاسته میشود. پرداخت منابع حاصل از صرفهجویی سوخت به سرمایهگذار/ سرمایهگذاران مجری طرح یا شرکتهای خودروساز داخلی، به شرط جایگزینی یک دستگاه خودروی جدید با قوای محرکه کممصرف یا پلتفرمهای جدید با قوای محرکه موضوع این طرح با یک دستگاه خودروی فرسوده، پس از تایید شرکت بهینهسازی مصرف سوخت در بازههای زمانی سه ماهه قابل پرداخت خواهد بود.

منبع: شرکت بهینهسازی مصرف سوخت

 

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
سال 97 را در حالی سپری می‌کنیم که اقتصاد ایران روزهای سختی را سپری می‌کند. عمده دلیل آن هم به خروج آمریکای بدعهد از برجام و عدم اجرای تعهدات از سوی اروپا در این معاهده بین‌المللی بوده است.
محمدعلی فرحناکیان، مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر تولید برق وزارت نیرو/ پس از این که بررسی‌های علمی در دهه ۷۰ میلادی نشان داد که انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های انسانی، منشا بروز خطراتی برای محیط زیست و زندگی است، حساسیت‌هایی در این زمینه ایجاد شد، به شکلی که اولین کنفرانس تغییرات آب و هوایی سال ۱۹۷۹ توسط سازمان ملل برگزار شد.
بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار شده که در افق ۲۰ ساله، برنامه جامع انرژی ایران تدوین و با تهیه این برنامه، جایگاه تجدیدپذیرها ارتقا یابد چراکه طبق تحقیقات، پتانسیل‌های بالایی برای توسعه این انرژی در ایران وجود دارد و نگاه دولت نیز به توسعه تجدیدپذیرها بسیار روشن است.

يادداشت
ژما جواهری‌پور، مدیر پروژه آموزش بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان مدارس/ جمعیت ۱۳ میلیون نفری دانش آموزان در کشور به‌عنوان تصمیم‌گیران و مسئولان آینده با آموزش مناسب می‌توانند رعایت نکردن استانداردهای انرژی و بالا بودن سرانه مصرف انرژی در ایران را برطرف کنند.
محمدعلی قدیری/ صادرات نفت‌خام در سالیان متمادی و تزریق درآمد آن به بودجه عمومی کشور، از دید اغلب کارشناسان به بلای جان اقتصاد ایران تبدیل شده‌است.
محمدجواد نوفرستی، رییس انجمن جامعه ایمن و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا/ بحث اصلاح تعرفه برق مشترکان پرمصرف ماه‌هاست مطرح و هر بار نیز وزیر نیرو از تصویب قریب الوقوع آن می‌دهد و هر بار تاریخ این تصمیم از سوی دولت به عقب می‌افتد.
سعید رفیعی‌فر، دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی/ میزان صادرات اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در سال ۱۳۹۶ شامل محصولاتی مانند قیر، پارافین، روغن و برخی از محصولات پتروشیمی می‌شود، حدود ۶.۵ میلیارد دلار بود.
احمد محبی، کارشناس انرژی/ روسیه در حالی تکمیل خط لوله گاز نورد استریم ۲ را پیش از پایان سال ۲۰۱۹ اعلام کرده که با توجه به عملکرد وزارت نفت، ورود ایران به بازارهای صادراتی گاز به این زودی‌ها به سرانجام نخواهد رسید.
گفتمان
انجام خرید یا عقد قرارداد با گروه تخصصی IRSYSTEM ، ضمن بهره مندی از کالایی درجه یک و در سطح جهانی، آغازی است بر تعهدی مستمر که طی برنامه زمانبندی دقیق اجرا شده و پس از استقرار اولیه سامانه با ارائه خدمات آموزشی و پشتیبانی فنی و گارانتی معتبر در راستای جلب رضایت مشتریان و کارفرمایان تکمیل خواهد شد.
درخواست و انتظار من از مقام عالی وزارت نفت این است که سازمان بهداشت و درمان بیشتر حمایت شود و بیشتر مورد توجه باشد و خدمات عزیزان و همکاران ما بیشتر دیده شود.
تنها حمایتی که ما لازم داریم این است که کارفرمایان محترم مطالبات را سر موعد پرداخت کنند. متاسفانه در حال حاضر مطالباتی داریم که از اسفند ۹۴ تا به امروز مانده است و هنوز پرداخت نشده است.
مزیت‌هایی از جمله بازار گسترده فروش، حجم کم محموله‌ها و تبادلات مالی خرد فرآورده‌های نفتی نسبت به نفت خام موجب می‌شود که تحریم فروش فراورده به راحتی تحریم نفت خام صورت نپذیرد.
ایران با وجود منابع غنی نفت بالاترین رتبه شدت مصرف انرژی را حتی نسبت به کشورهای نفت‌خیز دارد.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :