Daneshenaft logo
یکشنبه 30 دی ماه 1397 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
صفحه پرینت ارسال به دوستان
جمعه 21 دی ماه 1397 | کد مطلب : 22655
ضرورت تولید خودروهای کم مصرف
کورش هاشمی، پروانه غریبی/ موتورهای کنونی تولیدی برای خودروهای سواری در کشور، در بازه توانی ۱۱۳-۵۷ اسب بخار و بازه گشتاوری ۱۴۸-۱۰۱ نیوتن‌متر هستند و حجم این موتورهای چهار سیلندر ۱,۴ تا ۱.۸ لیتر با مصرف سوخت ۷.۲ تا ۱۲.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. این فاصله بسیار زیاد با میانگین مصرف سوخت خودروها در دنیا بیانگر بیش از دو دهه عقب‌ماندگی در این عرصه است.

براساس نتایج آزمونهای مراجع رسمی در سال ۱۳۹۶، میانگین مصرف سوخت خودروهای صفر کیلومتر تولید داخل برابر با ۷,۷ لیتر در هر صد کیلومتر است که این میزان در خودروهای روز دنیا (در سال ۲۰۱۶) که از فناوریهای نوین کاهش مصرف سوخت و آلایندهها استفاده میکنند، به‌طور میانگین برابر با ۵.۵ لیتر معادل بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر است و این در حالی است که در گزارش ارائه شده ازسوی نهاد بینالمللی کارایی انرژی، برای دستیابی به میانگین ۴.۴ لیتر معادل بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر در سال ۲۰۲۰، به‌طور متوسط سالانه ۳.۶ درصد کاهش مصرف سوخت لازم است. این موضوع نشان‌دهنده لزوم اقدام فوری در ارتقای فناوری تولید خودروهای داخلی است.یکی از مهم‌ترین راهحلهای پذیرفته‌شده در دنیا، به‌کارگیری فناوریهای جدید در طراحی و تولید قوای محرکه با سطح مصرف سوخت و آلایندگی بسیار پایین است. هم‌اکنون فناوری موتورهای تولیدی داخلی با فناوریهای روز دنیا دو تا سه دهه فاصله دارد.با توجه به این موارد، مقدمات اجرای پروژه طراحی، توسعه و ساخت خانواده موتور کم‌مصرف یورو ۶ با هدف کاهش میانگین مصرف سوخت خودروهای داخلی به حداکثر ۵ لیتر و ارتقای سطح آلایندگی آنها به سطح استاندارد یورو ۶ از سوی بخش خصوصی دانشبنیان در دستور کار قرار گرفت و در چارچوب ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور، پیشنهاد طراحی و تولید موتور سهسیلندر کممصرف از طرف وزارت نفت به شورای اقتصاد ارائه شد.هدف اصلی این طرح، توسعه و تولید خانواده قوای محرکه بر اساس استانداردهای روز دنیا در داخل کشور با توانایی پاسخگویی به نیازهای داخلی (برای محدوده خودروهای سواری تولیدی در داخل کشور شامل کلاسهای B ،A و C) است. در این طرح آخرین روند فناوری جهان در توسعه قوای محرکه بنزینی و پایه گازسوز به منظور کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌ها با محوریت فناوریهای پایش مستقیم سوخت و توربوشارژ استفاده می‌شود. همه خودروسازان معتبر دنیا در سالهای اخیر این فناوریها را به‌کار گرفتهاند.طبق اطلاعات به دست آمده، تاکنون دو خودروساز بزرگ کشور فعالیتی را به منظور طراحی و توسعه موتورهای نسل جدید آغاز نکرده‌اند و آخرین موتور طراحی شده در کشور (EF۷) نیز با حجم ۱,۷ لیتر و مصرف سوخت ۸ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر، اگرچه دارای تکنولوژی نسبتا روزآمدی است، اما در دنیا جزو موتورهای پرمصرف است.خانواده موتور جدیدی که برای طراحی و ساخت انتخاب شده است، در سه سال متوالی (۲۰۱۲-۲۰۱۵) به عنوان بهترین موتور دنیا شناخته شده است. این موتور به صورت خانواده موتورهای بنزینی و پایه گازسوز است که یک هسته ثابت دارند و صرفا با تغییرات در اجزای جنبی، توان موتور از ۷۵ تا ۱۲۲ اسب بخار قابل تغییر است. به بیان دیگر، تمامی خودروهای تولیدی کنونی و آینده کشور میتوانند از یک نوع موتور استفاده کنند. این موتور حجمی برابر با یک لیتر دارد و از نظر سطح آلایندگی معادل یورو۶ است (هم‌اکنون استاندارد سطح آلایندگی کشور معادل یورو ۴ است) و مصرف سوخت آن در ۱۰۰ کیلومتر بین ۴,۷ تا ۵ لیتر است.در این طرح به ازای اسقاط یک دستگاه خودروی فرسوده و تحقق پلاک شدن هر خودروی کممصرف بنزینی، بازپرداخت صرفهجویی سوخت محقق شده تا سقف ۱۳۱,۲ دلار سالانه و در مدت پنج سال به سرمایهگذاران عامل صرفهجویی/ تولیدکنندگان، انجام میشود که با اجرای کامل طرح (جایگزینی ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی داخلی با قوای محرکه کممصرف با خودروهای فرسوده)، میزان کل صرفهجویی سوخت و در نتیجه بازپرداخت با سرمایه‌گذار/ سرمایه‌گذاران عامل صرفه‌جویی، ۳۲۸ میلیون دلار خواهد بود.با اجرای این طرح، حدود ۲ میلیارد لیتر در مصرف بنزین صرفهجویی خواهد شد و از این طریق حداقل ۳,۹ میلیون تن از انتشار گاز دیاکسیدکربن کاسته میشود. پرداخت منابع حاصل از صرفهجویی سوخت به سرمایهگذار/ سرمایهگذاران مجری طرح یا شرکتهای خودروساز داخلی، به شرط جایگزینی یک دستگاه خودروی جدید با قوای محرکه کممصرف یا پلتفرمهای جدید با قوای محرکه موضوع این طرح با یک دستگاه خودروی فرسوده، پس از تایید شرکت بهینهسازی مصرف سوخت در بازههای زمانی سه ماهه قابل پرداخت خواهد بود.

منبع: شرکت بهینهسازی مصرف سوخت

 

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
یک سوال ساده؛ واگذاری‌ها و خصوصی‌سازی تحت لوای اصل مترقی 44 قانون اساسی با چه هدفی از اواخر دهه 80 تا به امروز صورت گرفته است؟
شینا انصاری، مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست/ بر اساس ماده ۱۸ «قانون هوای پاک»، وزارت نفت مکلف است تا سه سال پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، سوخت تولیدی کشور را شامل بنزین، نفت‌ گاز، نفت کوره و نفت سفید را مطابق با استاندارد ملی عرضه کند.
محسن حائری‌نژاد، کارشناس تحقیق و توسعه شرکت راه‌اندازی و بهره‌برداری صنایع نفت (OICO)/ ایران یکی از منابع مهم انرژی در دنیا به شمار می‌رود و وجود میدان‌های عظیم نفتی و گازی ایران را به یکی از کشورهای ژئوپلتیک در منطقه تبدیل کرده است.

يادداشت
علی مبینی‎دهکردی، رئیس موسسه مطالعات بین‎المللی انرژی/ اگر نظام پژوهشی نتواند مشکل صنعت نفت را حل کند، باید در اهداف، ماموریت و فرآیندهای کاری خود بازنگری کند.
پویا نعمت‌اللهی/ در خبرها آمده بود که رئیس صندوق توسعه‌ ملی ضمن بازدید از چند طرح صنعت نفت در منطقه‌ ویژه اقتصادی انرژی پارس، بر ضرورت تامین اعتبار این طرح‌ها از محل صندوق تاکید کرده است.
علی بابایی، کارشناس انرژی/ گرچه افزایش قیمت انرژی در کاهش مصرف آن موثر است، اما این عامل برای کاهش مصرف به تنهایی کافی نیست و راه‌حل‌های غیرقیمتی نیز برای کاهش مصرف انرژی وجود دارد.
محمدعلی خطیبی، مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت/ با عرضه نفت در بورس می توان به ظرفیت صادرات نفت کشور اضافه شود؛ البته باید در آن زمینه خیلی جدی‏تر عمل کنیم.
صادق مردانی، کارشناس انرژی/ دو تغییر اعمال شده در اطلاعیه جدید شرکت ملی نفت برای فروش نفت در بورس در جذب مشتری و سهولت انجام امر موثر است، اما نباید از آن انتظار معجزه داشت.
گفتمان
تنها حمایتی که ما لازم داریم این است که کارفرمایان محترم مطالبات را سر موعد پرداخت کنند. متاسفانه در حال حاضر مطالباتی داریم که از اسفند ۹۴ تا به امروز مانده است و هنوز پرداخت نشده است.
مزیت‌هایی از جمله بازار گسترده فروش، حجم کم محموله‌ها و تبادلات مالی خرد فرآورده‌های نفتی نسبت به نفت خام موجب می‌شود که تحریم فروش فراورده به راحتی تحریم نفت خام صورت نپذیرد.
ایران با وجود منابع غنی نفت بالاترین رتبه شدت مصرف انرژی را حتی نسبت به کشورهای نفت‌خیز دارد.
دو عضو اوپک، سردمداری جهانی ضدیت با ایران را در بازار نفت به‌عهده گرفته‌اند. این کاملا روشن است. این کار نه در عالم همسایگی و نه در عالم همکاری، صحیح نیست.
حسن خسروجردی، رییس سابق اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی/ درباره مانع اصلی فروش نفت در بورس بایستی گفت: وزارت نفت توقع دارد بر خلاف رویه‌های جهانی در ازای فروش نفت خام به بخش خصوصی، بهای محموله را در موعد تحویل و به صورتی نقدی دریافت کند.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :