Daneshenaft logo
پنجشنبه 30 خرداد ماه 1398 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
Print Send to Friends
دوشنبه 8 بهمن ماه 1397 | کد مطلب : 22709
با برگزاری بیست‌و‌یکمین دوره رتبه‌بندی شرکت‌های برتر؛
10 شرکت نخست اقتصاد ایران مشخص شدند


«بیست‌و‌یکمین سال رتبه‌بندی شرکت‌های برتر»، 8 بهمن‌ماه با حضور سرپرست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و ابوالفضل کیانی بختیاری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، مقامات، مدیران ارشد بنگاه‌های برتر کشور و متخصصان این حوزه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، نخستین شرکت‌های ایرانی به لحاظ درآمد شامل پتروشیمی خلیج‌فارس، بانک پارسیان، پالایش نفت اصفهان، سایپا، بانک صادرات ایران، فولاد مبارکه اصفهان، بانک آینده، گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، بانک کارآفرین و پالایش نفت بندر‌عباس است.

در آغاز این همایش کیانی‌بختیاری با اشاره اهمیت اقتصاد مقاومتی در ایران گفت: امسال نیز مانند چند سال گذشته با عنوان اقتصاد مقاومتی نام‌گذاری شد که این موضوع اهمیت این شیوه اقتصادی را در ایران نشان می‌دهد. یکی از موارد مهمی که اکنون مطرح می‌شود حمایت از کالای ایرانی است. طبیعی است که در این عرصه مردم برای انتخاب کالا یا خدمات مورد نظر باید بتوانند نخستین شرکت‌های ایرانی را بشناسند. وی علاوه بر مردم، نقش بنگاه‌ها، همچنین سازمان‌ها و نهادها در این خصوص مهم ارزیابی کرد.

 

پیشینه رتبه‌بندی IMI100 در ایران

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی درباره پیشینه رتبه‌بندی۱۰۰ IMI در کشور توضیح داد: این شیوه رتبه‌بندی در سال ۷۷ که نخستین دوره خود را تجربه می‌کرد به معرفی ۱۰۰ شرکت نخست کشور پرداخت. این ۱۰۰ شرکت در یک شاخص میزان فروش بررسی و معرفی شدند. به‌تدریج و با رشد اقتصادی کشور و واحدهای تولید و صنعتی در ایران تعداد شرکت‌ها به ۵۰۰ رسید و شاخص‌ها نیز رشد چشمگیری داشت.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی مهم‌ترین اهداف برگزاری این رتبه‌بندی را در تولید اطلاعات درباره بنگاه‌های اقتصادی کشور و شفاف‌سازی در فضای کسب‌و‌کار، رتبه‌بندی شرکت‌ها از نظر تاثیرگذاری در اقتصاد ملی و گسترش رقابت بین بنگاه‌های اقتصادی دانست.

کیانی‌بختیاری با اشاره به یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این رتبه‌بندی توضیح داد: از مهم‌ترین دستاوردهای این رتبه‌بندی می‌توان به وضعیت واحدهای صنعتی و تولیدی در رشته‌های تخصصی اشاره کرد. ‌برای مثال، در حوزه سیمان چند شرکت حضور دارند. یکی از موضوعاتی که در این زمینه اهمیت دارد رتبه کارخانه‌های سیمان نسبت به یکدیگر است.

 

شاخص‌های رتبه‌بندی

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های برتر ایران بر اساس ۳۳ شاخص و در ۷ عنوان دسته‌بندی، رتبه می‌گیرند، توضیح داد: شاخص‌های اندازه و رشد شرکت، شاخص‌های سودآوری و عملکرد، شاخص‌های بهره‌وری، شاخص‌های صادرات، شاخص‌های نقدینگی، شاخص‌های بدهی و شاخص‌های بازار عنوان دسته‌بندی‌ها است. در هر کدام از این عنوان‌ها شاخص‌هایی مشخص شده که بر مبنای آنها رتبه‌بندی انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به اینکه شفافیت از جمله شاخص‌های رتبه‌بندی۱۰۰‌IMI است، گفت: در بسیاری از رتبه‌بندی‌ها ارزیابان نقش زیادی دارند. به عبارتی، در دیگر رتبه‌بندی‌ها اگر ارزیاب یک شرکت تفاوت کند ممکن است نمره آن شرکت نیز در شاخص مشخصی تغییر کند. با این حال، در این شیوه رتبه‌بندی به دلیل اینکه تمام شاخص‌های کمی هستند، ارزیابان نقشی در نمره ندارند.

کیانی‌بختیاری با بیان اینکه نوع رتبه‌بندی۱۰۰‌IMI شبیه مدل Fortune۵۰۰ است، توضیح داد: در این دو مدل تمامی شرکت‌ها در شاخه‌ای از کسب‌و‌کار حضور دارند. این مدل باعث می‌شود شرکت‌ها هم در موقعیت کشور و مدل جهانی رتبه خود را بدانند و بتوانند خودشان را شرکت‌های رقیب مقایسه کنند.

وی به این پرسش که چرا رتبه‌بندی اهمیت دارد، این‌گونه پاسخ داد: سهم ارزش‌افزوده ۱۰۰شرکت برتر از تولید ناخالص داخلی از جمله شاخص‌هایی است که اکنون مشخص شده است. بر این مبنا، ۱۰۰ شرکت نخست ۱۲ درصد این شاخص را پوشش داده‌اند. علاوه‌بر این، مقایسه فروش شرکت‌ها با تولید ناخالص داخلی از دیگر آمارهای به‌دست آمده است. این درصد در شاخص عنوان شده به ۳۸ درصد برای ۱۰۰ شرکت نخست می‌رسد. باید این موضوع را در نظر داشت که شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ به رشد و توسعه کشورها کمک بسیاری می‌کنند. کشورهای توسعه یافته با استفاده از توان بنگاه‌های اقتصادی بزرگ برنامه‌های قابل توجهی را برای رشد و توسعه خود در نظر می‌گیرند.

 

نقش تحقیق و توسعه در رشد

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با بیان این که نقش تحقیق و توسعه در رشد هر سازمان و کشوری تاثیر قابل توجهی دارد، توضیح داد: آمازون، آلفابت، سامسونگ و اینتل در سال گذشته میلادی بیشترین هزینه را برای بخش تحقیق و توسعه خود در نظر گرفته اند. بر اساس آمارهای رسمی شرکت آمازون در سال گذشته میلادی 16 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

کیانی بختیاری با اشاره به نخستین سیاست‌گذاری‌ها برای برگزاری IMI 100 توضیح داد: از مهمترین نیازهایی که در کشور وجود دارد شفافیت آماری و درآمدی شرکت‌های ایران است. آمار شفاف و ارائه آمارهای درآمدی به توسعه کسب و کار و بنگاه‌های اقتصادی در کشور می‌شود.

کیانی بختیاری در ادامه به بررسی آمارهای رسمی فورچون که در طرح بین‌المللی برگزار می‌شود، توضیح داد: از میان 500 شرکت بزرگ دنیا 126 شرکت به امریکا و 111 شرکت به چین اختصاص دارند. به عبارت دیگر 25 درصد شرکت‌های بزرگ دنیا به امریکا و 22 درصد به چین اختصاص دارد.

وی با اشاره به اهمیت ارزش افزوده و سهم 500 شرکت نخست در اقتصاد ایران توضیح داد: سهم 100 شرکت اول ایران در ارزش افزوده نسبت به تولید ناخالص داخلی 12 و سهم 500 شرکت دیگر 14 درصد است. به عبارت دیگر 100 شرکت نخست در این شخص بیشترین سهم را دارند و 400 شرکت دیگر سهم چندانی در نسبت ارزش افزوده به تولید ناخالص داخلی ندارند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در ادامه به نسبت فروش 500 شرکت نخست ایران به تولید ناخالص داخلی پرداخت و توضیح داد: در این شاخص 38 درصد به 100 شرکت نخست و 44 درصد به کل 500 شرکت تعلق دارد. همان طور که مشخص است 400 شرکت دیگر در این شاخص سهم چندانی ندارند.

کیانی بختیاری در ادامه به آمارهای فروش پرداخت و توضیح داد: در ایران نخستین شرکت 9 میلیارد دلار در سال 96 فروش داشت که نخستین شرکت داخلی است. البته باید در نظر داشت که این آمار در فورچون و در مدل جهانی به 500 میلیارد دلار می‌رسد.

وی به اهمیت IMI100 پرداخت و توضیح داد: سرمایه‌گذاران، فعالان بورس و مصرف‌کنندگان با استفاده از داده‌های آماری این دوره می‌تواند تصمیم‌گیری‌های بهتری داشته باشد. علاوه بر این با برگزاری این دوره‌ها شرکت‌های نیز به اطلاعاتی درباره بنگاه‌های خود دست می‌یابند که پیش از آن شاخص‌های مشخص شده را نمی‌دانستند. 


10 توصیه به بنگاه‌های بزرگ اقتصادی کشور مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در پایان به شرکت‌های برتر کشور توصیه کرد که: 1-توجه  و کمک به  تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، توجه به کیفیت، رقابت‌پذیری، دانش‌بنیانی و توسعه مدل‌های کسب و کار جدید، توسعه کارآفرینی و رونق اشتغال پایدار از الزامات مهم  و راهبردی است که می‌باید توسط بنگاه‌های بزرگ بعنوان پیشرانان صنعت و اقتصاد کشور مورد عنایت ویژه قرار گیرد. 2-توسعه و رونق اقتصادی کشور از طریق ایجاد و تقویت زنجیره‌های تامین قوی می‌باشد (نگاه درون‌زایی به تولید) 3-بنگاه‌های اقتصادی باید حضور عزتمندانه در عرصه بین‌المللی داشته باشند و در زنجیره ارزش بنگاه‌های معتبر بین‌المللی قرار گیرند و در کسب سهم بیشتر از بازارهای منطقه تلاش کنند (نگاه برون‌گری و صادرات محوری) 4- مدیران بنگاه‌های اقتصادی کشور می‌باید در راستای ارتقاء بهره‌وری و نوآوری به بازسازی و توسعه کشور نقش‌آفرینی نمایند. 5- اکنون فرصت برای خدمت به کشور و ملت فراهم شده و این وظیفه سرداران عرصه اقتصادی است که در این میدان به زنده نگه داشتن امید و باور مردم کمک کنند. 6- مدیران اقتصادی کشور باید تلاش کنند تا زیرمجموعه‌هایشان را به سمتی هدایت کنند که آنها با  توسعه مدل‌های کسب و کار پلتفرمیک رقابت‌پذیر و سودآور شوند. 7- هنر این است که یک بنگاه‌های سودآور شود و در عین حال، هم حقوق کارمندان و مردم را رعایت کنند، در این‌باره وظیفه مدیرانی که سرمایه آنها با سهام مردم  تامین می‌شود، سنگین‌تر است. 8- در یک نگاه جامع، تنها سودآوری یک بنگاه ملاک توفیق نیست. رشد و تولیدی که در کنارش محیط زیست آسیب ببیند، پیشرفت نیست. سود بالا در کنار نارضایتی کارگران، به رضایت اجتماعی لطمه می‌زند. باید ایمان داشت که سودآوری توام با ملاحظات اجتماعی و رعایت مسئولیت اجتماعی به نفع جامعه است، بنگاهی که در زمینه مسئولیت اجتماعی  نیزفعال است باعث تقویت غرور و رضایت و وفاداری سازمانی در کارکنان خود می‌شود. 9- تدبیر درباره نحوه برخورد با کارکنان، چگونگی تعامل با رقبا و ذی نفعان و پاسخگویی به حقوق مصرف‌کنندگان نظیر ارائه خدمات پیش، حین، و پس از فروش نماد اخلاق  حرفه‌ای است و البته رعایت اخلاق هزینه دارد و توقع از مدیران در نظام اسلامی این است که به دنبال مطلوبیت حداکثری باشند. 10- بنگاه‌های بزرگ می‌باید همواره در حفظ  برتری، پایداری و مانایی خود تلاش نمایند.

مجید درویش، مدیر مرکز رتبه‌بندی شرکت‌های برتر نیز در این همایش درباره تنوع شرکت‌های نخست توضیح داد: یکی از موضوعاتی که در بررسی سال ۹۶ جالب بود تغییر رتبه‌های تک‌رقمی بود.

 در دوره‌های قبل به طور عمده رتبه‌های تک‌رقمی به بانک‌ها و موسسه‌های پولی و اعتباری اختصاص داشت. این در حالی است که امسال پتروشیمی‌ها رشد بسیار مناسبی داشتند. البته باید در نظر داشت که منظور از امسال، سال ۹۶ است. سال پایه آمار یک سال از تقویم عقب است.

وی با اشاره به اینکه در سبد صادراتی وضعیت کارخانه‌های پتروشیمی از دیگر شرکت‌ها بهتر است، توضیح داد: ۵۰ درصد صادرات ۵۰۰ واحد بررسی شده به پتروشیمی‌ها تعلق دارد که در سبد صادرات غیرنفتی بررسی می‌شود و رتبه دوم این شاخص نیز به فرآورده‌های نفتی تعلق دارد که ۱۹ درصد صادرات را شامل می‌شود.

مدیر مرکز رتبه‌بندی شرکت‌های برتر با اشاره به اینکه یکی از مشکلات این طرح اطلاعات اقتصادی بنگاه‌ها بود، توضیح داد: خوشبختانه به دلیل پشتوانه ایدرو و خوشنامی سازمان مدیریت صنعتی در این زمینه مشکلی وجود نداشت و شرکت‌ها به‌راحتی اعتماد کردند و صورت‌های مالی را در اختیار ما قراردادند.

وی در ادامه افزود: یکی از موضوعاتی که در بررسی شرکت‌های نخست ایران اهمیت دارد نقش این شرکت‌ها در اشتغالزایی است بر این اساس هلدینگ سایپا، بانک صادرات، بانک تجارت، فولاد مبارکه و شرکت مخابرات  ایران بیشترین سهم را در اشتغالزایی دارند.

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
روزگار غریبی شده است. در این زمانه عجیب و غریب، وزیر نفت که پرچمدار مبارزه با تحریم‌های نفتی ایالات متحده است، بی‌رحمانه و غیر‌منصفانه زیر شدیدترین انتقادات و هجمه‌ها قرار گرفته است.
این روزها و در این فضاى خوش‌بینى تازه ایجاد شده در کشور در آستانه سفر نخست وزیر ژاپن به ایران، یاد روزهاى پس از برجام مى‌افتم که در فضاى امیدوارى و خوش‌بینی عجیب آن روزها، وقتى مى‌گفتم برجام نقطه عطف اقتصاد ایران نیست و با آنکه گشایش‌هایى را ایجاد مى‌کند اما ما را وارد دوره تازه اقتصاد نمى‌کند، به گالوم گالیور، بدبین، کاسب تحریم و هزار انگ دیگر متهم مى‌شدم.
نکته کلیدی سخنان محمدی، تاکید او بر جهش دوم صنعت پتروشیمی است؛ آنجا که گفت: بی‌تردید می‌توان با هم‌افزایی، انطباق و همدلی شرکت‌ها و هلدینگ‌های پتروشیمی، روند تحقق «جهش دوم» صنعت «پیشرو پتروشیمی» را با راه‌اندازی طرح‌های نیمه تمام و افزایش ظرفیت این صنعت عملی کرد.

يادداشت
ظرفیت موجود در صادرات فرآورده‌های نفتی به کشورهای منطقه و به‌ویژه افغانستان یکی از فرصت‌های مناسب ایران برای عبور از تحریم‌های نفتی است و رفتن به سمت تولید محصولات پترو پالایشگاهی می‌تواند نقش مهمی در جهت تحقق شعار رونق تولید ایفا کند.
عقیل براتی، رییس پژوهش و فناوری شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت/ سه پروژه فناورانه در شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اجرا می شود و برای این پروژه‌ها مصوبه‌های شورای پژوهش و هیئت مدیره شرکت ملی نفت دریافت شده است.
با تصویب و تعیین نرخ خرید تضمینی برق روزهای خوبی در انتظار انرژی‌های تجدیدپذیر است و پیش بینی می شود، حجم سرمایه‌گذاری غیردولتی در این بخش که به بیش از 124 هزار میلیارد ریال رسیده بهتر هم خواهد شد.
محمدمهدی مرادنژاد، کارشناس صنعت پتروشیمی/ 60 تا 70 درصد محصولات پتروشیمی ایران تا آخرین حلقه زنجیره ارزش می‌رود و مهمترین مشکل در صنعت پتروشیمی ایران خوراک مایع و ال‌پی‌جی است که باید برای آن فکری کرد.
رویا خالقی/ داده‌های حجیم (Big Data) یکی از اصطلاحاتی است که این روزها در حوزه تحلیل داده‌ها زیاد شنیده می‌شود و مدت‌هاست برای اشاره به حجم‌ عظیمی از داده‌ها که از سوی سازمان‌های بزرگی مانند گوگل یا ناسا ذخیره و تحلیل می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرد.
گفتمان
من فضا را باز نمی‌کنم که یکسری بیایند دوباره بابک زنجانی درست کنند. حتما چنین اجازه‌ای نمی‌دهم، بارها گفته‌ام تا زمانی که این امانت دست من است با همه وجود تلاش می‌کنم که از این امانت مردم حفاظت کنم حتی به قیمت جانم که هیچ، به قیمت آبرویم هم ان‌شاءالله نمی‌گذارم از پول ملت ببرند. نمی‌گذارم از این پول ببرند و من بمانم.
مهندس مهدی حاجی حسین‌زاده، مدیرعامل شرکت پتروایران کیش در گفتگو با دانش نفت، آخرین فعالیت‌ها و دستاوردهای شرکت پتروایران کیش را در زمینه‌های مختلف کاری تشریح کرد. آنچه در پی می آید مشروح این گفتگوست که از نظر خوانندگان گرامی می گذرد.
مهندس حسین تولا، مدیریت برنامه‌ریزی طرح‌ها و توسعه تجاری شرکت توسعه پتروایران را بر عهده دارد.
عصام‌الدین فیروزبخت، مدیرفاوای شركت توسعه پتروایران، دارای 23 سال سابقه فعالیت تخصصی در زمینه توسعه راهكارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت نفت است.
مهندس نیما باقرسایی، بیش از 17 سال سابقه كار مفید در حوزه‌های مهندسی، ساخت و بازرگانی را در رزومه کاری خویش ثبت کرده است.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :