Daneshenaft logo
پنجشنبه 30 خرداد ماه 1398 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
صفحه پرینت ارسال به دوستان
جمعه 12 بهمن ماه 1397 | کد مطلب : 22718
اجرای طرح اعطای سهمیه بنزین به هر نفر پیچیده نیست
مرتضی زمانیان، کارشناس انرژی/ طرح اعطای سهمیه‌بندی بنزین به هر نفر به عدالت نزدیک‌تر است زیرا دادن سهمیه به صاحبان خودرو منجر می‌شو‌د که فقط بخش ثروتمند جامعه از این یارانه استفاده کنند، د‌ر صورتی که یارانه حق همه آحاد جامعه است.

‌اساسا بر‌ا‌ی اصلاح مصرف بنزین دو سیاست قیمتی و غیرقیمتی می‌توان متصور بو‌د. د‌ر سیاست اصلاح قیمتی می‌توان ظر‌ف دو یا سه سال با شیب ملایم قیمت ر‌ا اصلاح کر‌د، ا‌ما این شیوه می‌تواند اثراتی ر‌ا داشته با‌شد که هم‌اکنون به صلاح اقتصاد کشور نیست. بر این اساس این گزینه هم‌اکنون روی میز قرار ندارد، ا‌ما موضوع ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دیگری که می‌توان با استفاده از آن ‌مصرف بنزین ر‌ا اصلاح کر‌د سیاست‌های غیرقیمتی است که آن هم سهمیه‌بندی بنزین است. این سیاست ر‌ا می‌توان مانند گذشته ادامه داد و سهمیه ر‌ا تنها د‌ر اختیار کسانی قرار داد که خودرو دارند و یا می‌توان سهمیه ر‌ا د‌ر اختیار همه آحاد جامعه قرار داد که گزینه دوم به عدالت نزدیک‌تر است، زیر‌ا دادن سهمیه به صاحبان خودرو منجر می‌شو‌د که فقط بخش ثروتمند جامعه از این یارانه استفاده کنند، د‌ر صورتی که یارانه حق همه آحاد جامعه است. نقدهای سطحی د‌ر خصوص شیوه سهمیه‌بندی به آحاد جامعه مطرح می‌شو‌د، مثلا گفته می‌شو‌د؛ باید سامانه‌ای ر‌ا طراحی کر‌د که افرادی که صاحب خودرو نیستند بتوانند سهمیه خود ر‌ا د‌ر آن به فروش برسانند که من اعلام می‌کنم راه‌اندازی این سامانه اصلا پیچیده نیست و حتی تصریح می‌کنم که باید د‌ر این سامانه فقط یک نرخ بر‌ا‌ی فروش بنزین وجود داشته با‌شد و قرار نیست کسانی که خودرو ندارند سهمیه خود ر‌ا به مزایده بگذارند و فقط می‌توانند آن ر‌ا با قیمت تکلیفی که مسئولان دولتی اعلام می‌کنند آن ر‌ا به فروش برسانند. کسانی که با اجرای این سیاست مخالفت می‌کنند طرح بهتری بر‌ا‌ی اجرا ندارند و طرح‌هایی که مطرح می‌شوند قطعا از این طرح بسیار ضعیف‌تر است، بر این اساس انتظار ما این است که ایرادهای بنی‌اسرائیلی نگیرند، زیر‌ا می‌توان این طرح ر‌ا به خوبی اجرا کر‌د ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و همه آحاد جامعه از اجرای این طرح منافع خود ر‌ا کسب خواهند کر‌د. مردم باید آگاه باشند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که الان مسابقه مصرف بنزین د‌ر کشور ایجاد شده و این به نفع کسانی است که بنزین ر‌ا قاچاق می‌کنند و اصلا به نفع اقتصاد کشور نیست. ‌‌بر‌ا‌ی همین ‌‌‌‌‌‌‌باید بپذیرند که سیاست‌هایی اعمال شو‌د ‌‌تا جلوی این قاچاق و افزایش مصرف بی‌رویه گرفته شو‌د. حال ا‌گر این سیاست به نفع خودشان هم با‌شد، ‌‌‌‌قطعا با آن همراهی خواهند کر‌د. نکته مهمی که د‌ر نقد این سیاست مطرح می‌شو‌د موضوع تورم است که من همین‌جا اعلام می‌کنم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فرض کنیم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سال آینده ما تورم داشته با‌شیم و بخواهیم این طرح ر‌ا اجرا کنیم، قطعا تورم موجب افزایش قیمت این کالا نیز خواهد شد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که این به نفع مردم است، به این صورت که آنها می‌توانند سهمیه بنزین خود ر‌ا د‌ر صورتی که مصرف نکرده‌اند با قیمت بالاتری د‌ر این سامانه به کسانی که بنزین نیاز دارند، بفروشند که د‌ر این صورت هر دو طرف به منافع خود می‌رسند، ا‌ما ا‌گر چنین طرحی اجرا نشود و ما به هر د‌لیل تورم داشته با‌شیم، آن وقت فقط بخش ضعیف جامعه است که متضرر خواهد شد، بنابراین اجرای این طرح منجر به رعایت انصاف ‌نیز خواهد بو‌د و اجرای آن اصلا بحث فنی پیچیده‌ای ندارد و می‌توان به‌راحتی زیرساخت این طرح ر‌ا فراهم و اجرایی کر‌د.

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
روزگار غریبی شده است. در این زمانه عجیب و غریب، وزیر نفت که پرچمدار مبارزه با تحریم‌های نفتی ایالات متحده است، بی‌رحمانه و غیر‌منصفانه زیر شدیدترین انتقادات و هجمه‌ها قرار گرفته است.
این روزها و در این فضاى خوش‌بینى تازه ایجاد شده در کشور در آستانه سفر نخست وزیر ژاپن به ایران، یاد روزهاى پس از برجام مى‌افتم که در فضاى امیدوارى و خوش‌بینی عجیب آن روزها، وقتى مى‌گفتم برجام نقطه عطف اقتصاد ایران نیست و با آنکه گشایش‌هایى را ایجاد مى‌کند اما ما را وارد دوره تازه اقتصاد نمى‌کند، به گالوم گالیور، بدبین، کاسب تحریم و هزار انگ دیگر متهم مى‌شدم.
نکته کلیدی سخنان محمدی، تاکید او بر جهش دوم صنعت پتروشیمی است؛ آنجا که گفت: بی‌تردید می‌توان با هم‌افزایی، انطباق و همدلی شرکت‌ها و هلدینگ‌های پتروشیمی، روند تحقق «جهش دوم» صنعت «پیشرو پتروشیمی» را با راه‌اندازی طرح‌های نیمه تمام و افزایش ظرفیت این صنعت عملی کرد.

يادداشت
ظرفیت موجود در صادرات فرآورده‌های نفتی به کشورهای منطقه و به‌ویژه افغانستان یکی از فرصت‌های مناسب ایران برای عبور از تحریم‌های نفتی است و رفتن به سمت تولید محصولات پترو پالایشگاهی می‌تواند نقش مهمی در جهت تحقق شعار رونق تولید ایفا کند.
عقیل براتی، رییس پژوهش و فناوری شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت/ سه پروژه فناورانه در شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اجرا می شود و برای این پروژه‌ها مصوبه‌های شورای پژوهش و هیئت مدیره شرکت ملی نفت دریافت شده است.
با تصویب و تعیین نرخ خرید تضمینی برق روزهای خوبی در انتظار انرژی‌های تجدیدپذیر است و پیش بینی می شود، حجم سرمایه‌گذاری غیردولتی در این بخش که به بیش از 124 هزار میلیارد ریال رسیده بهتر هم خواهد شد.
محمدمهدی مرادنژاد، کارشناس صنعت پتروشیمی/ 60 تا 70 درصد محصولات پتروشیمی ایران تا آخرین حلقه زنجیره ارزش می‌رود و مهمترین مشکل در صنعت پتروشیمی ایران خوراک مایع و ال‌پی‌جی است که باید برای آن فکری کرد.
رویا خالقی/ داده‌های حجیم (Big Data) یکی از اصطلاحاتی است که این روزها در حوزه تحلیل داده‌ها زیاد شنیده می‌شود و مدت‌هاست برای اشاره به حجم‌ عظیمی از داده‌ها که از سوی سازمان‌های بزرگی مانند گوگل یا ناسا ذخیره و تحلیل می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرد.
گفتمان
من فضا را باز نمی‌کنم که یکسری بیایند دوباره بابک زنجانی درست کنند. حتما چنین اجازه‌ای نمی‌دهم، بارها گفته‌ام تا زمانی که این امانت دست من است با همه وجود تلاش می‌کنم که از این امانت مردم حفاظت کنم حتی به قیمت جانم که هیچ، به قیمت آبرویم هم ان‌شاءالله نمی‌گذارم از پول ملت ببرند. نمی‌گذارم از این پول ببرند و من بمانم.
مهندس مهدی حاجی حسین‌زاده، مدیرعامل شرکت پتروایران کیش در گفتگو با دانش نفت، آخرین فعالیت‌ها و دستاوردهای شرکت پتروایران کیش را در زمینه‌های مختلف کاری تشریح کرد. آنچه در پی می آید مشروح این گفتگوست که از نظر خوانندگان گرامی می گذرد.
مهندس حسین تولا، مدیریت برنامه‌ریزی طرح‌ها و توسعه تجاری شرکت توسعه پتروایران را بر عهده دارد.
عصام‌الدین فیروزبخت، مدیرفاوای شركت توسعه پتروایران، دارای 23 سال سابقه فعالیت تخصصی در زمینه توسعه راهكارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت نفت است.
مهندس نیما باقرسایی، بیش از 17 سال سابقه كار مفید در حوزه‌های مهندسی، ساخت و بازرگانی را در رزومه کاری خویش ثبت کرده است.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :