Daneshenaft logo
پنجشنبه 2 خرداد ماه 1398 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
صفحه پرینت ارسال به دوستان
جمعه 12 بهمن ماه 1397 | کد مطلب : 22719
جزئیات طرح اختصاص ماهانه ۲۴ لیتر بنزین به هر ایرانی؛
درآمد ۴۰ هزار میلیارد تومانی اجرای طرح
احمد امیرآبادی فراهانی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس/ درآمد دولت از محل اجرای طرح اختصاص سهمیه 24 لیتر بنزین به هر ایرانی در ماه ۴۰ هزار میلیارد تومان است که بخشی از آن برای دوگانه‌سوز کردن تاکسی‌ها و وانت‌بارها اختصاص می یابد.

البته چند طرح مختلف مطرح است که هیچکدام به تصویب نرسیده است و مردم این طرح را باید در حد یک طرح بدانند. دو طرح مطرح است که یک طرح می‌گوید سهمیه بنزین را به خودرو بدهیم و طرح دیگر می‌گوید به هر ایرانی یا شماره ملی سهمیه بنزین اختصاص دهیم.

 

اختصاص سهیمه بنزین به هر نفر به عدالت نزدیک‌تر است

اینکه سهمیه بنزین براساس هر ایرانی باشد به عدالت نزدیک‌تر تا اینکه به هر ماشین بدهیم چرا که ممکن است یک خانوار چند ماشین داشته باشد و یک خانوار ماشین نداشته باشد. قیمت بنزین در فوب خلیج فارس 43 سنت است و اگر دلار 8200 تومان را حساب کنیم بهای واقعی بنزین بسیار بیشتر از بهای فعلی است. سهمیه طرح‌های پیشنهادی بین 20 تا 30 لیتر است، تصریح کرد: طرح ما 24 لیتر است. یعنی 0.8 لیتر به مردم بدهیم که در ماه 24 لیتر می‌شود. در حال حاضر 92 میلیون لیتر مصرف داریم که بعد از عید به 100 میلیون لیتر خواهد رسید.

 

مدیریت مصرف بنزین ضروری است حتی اگر تحریم نباشیم

براساس بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس اگر این روند ادامه یابد تا سال 1408 میزان مصرف به 250 میلیون لیتر خواهد رسید و با توجه به اینکه میزان تولید بنزین بیش از 120 میلیون لیتر نخواهد بود، باید در آن سال 130 میلیون لیتر واردات بنزین انجام دهیم. اگر تحریم نباشیم و امکان واردات بنزین باشد، هر چقدر نفت صادر می‌شود باید معادل آن بنزین وارد شود. بنابراین باید مصرف بنزین مدیریت و ساختار تولید خودروها اصلاح شود.

 

جزئیات طرح اختصاص بنزین به هر ایرانی

پیشنهاد این است که کارت بانکی خانوار معادل 0.8 لیتر برای هر نفر در روز شارژ شود و این بنزین قابل فروش به دولت باشد. این 0.8 لیتر در روز که 24 لیتر در ماه است، سهمیه بنزین به قیمت 1000 تومان است که در صورت باقی ماندن تا پایان ماه، دولت میزان سهمیه باقی مانده را در پایان هر ماه از خانوار خریداری و معادل ریالی آن را که مابه‌التفاوت قیمت 1000 تومان و 3000 تومان برای هر لیر است به حساب خانوار واریز می‌کند.برای مصرف مازاد داخل بنزین (مازاد بر سهمیه) بهای 3000 تومان در نظر گرفته می‌شود و مازاد بر مصرف را می‌توان به قیمت 5 تا 6 هزار تومان صادر کرد. این در حالی است که فقط 5 درصد از 6 میلیون نفری که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند، ماشین دارند که با این حساب یارانه 3200 میلیاردتومانی آنها در طول یک سال به افراد دارای ماشین داده می‌شود. بنابراین سهمیه‌بندی بنزین براساس هر ایرانی به عدالت نزدیک‌تر است و از طرف دیگر میزان مصرف هم کاهش می‌یابد. میانگین بعد خانوار در ایران 3.2 نفر است، با این حساب به طور متوسط به هر خانوار 72 لیتر داده می‌شود که با توجه به اینکه در دوران استفاده از کارت هوشمند سوخت 83 درصد از صاحبان ماشین در سطح 60 لیتر در ماه مصرف می‌کردند، به طور قطع بنزین مازاد بر مصرف خواهیم داشت.

 

درآمد ۴۰ هزار میلیارد تومانی دولت از محل اجرای طرح

این طرح درآمد 40 هزار میلیارد تومانی  برای دولت ایجاد می کند. ما در این طرح می‌گوییم بخشی از منابع برای دوگانه‌سوز کردن تاکسی‌ها و وانت‌بارها اختصاص یابد و همچنین وام‌ با نرخ سود 4 درصد برای دوگانه‌سوز کردن خودروها داده و ضمانت بازگشت وام هم منابع همین کارت‌ها باشد. البته اگر در موعد پرداخت نشود نرخ سود وام به 18 درصد افزایش می‌یابد. بخش دیگری از منابع صرف خرید اتوبوس‌های برقی و گازسوز و توسعه ناوگان مترو و اشتغال‌زایی در بخش مسکن شود. دولت مکلف می‌شود تولید خودروهای پایه گازسوز را به 35 درصد برساند و شهرداری‌ها هم حق افزایش هزینه حمل و نقل مسافر در سال 98 را نخواهند داشت. دولت بنزین مازاد را در پایان هر ماه از خانوارها می‌خرد و شب سی‌ام هر ماه باقی مانده سهمیه صفر و وجه ریالی آن به حساب واریز می‌شود. البته اگر فرد دیگری نیاز به بنزین دارد، این امکان فراهم می‌شود که سهمیه خود را به فرد دیگری انتقال دهد. یک سهمیه 4 ماهه برای تاکسی‌ها و وانت‌بار‌ها داده می‌شود که در آن مدت خودرو خود را دوگانه‌سوز کنند. البته این در حد طرح است و نیاز به تصویب مجلس در قالب لایحه بودجه سال آینده دارد.

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
با در نظر گرفتن منابع انرژی به عنوان یکی از عوامل تولید و مزیت رقابتی کشور، افزایش بهره‌وری انرژی به افزایش بهره‌وری کل اقتصاد منجر خواهد شد.
مهندس زنگنه: اهواز پر از خط لوله است و هیچ جایی مانند اهواز در خطر نیست و از فکر کردن به این موضوع شب‌ها خواب ندارم.
مرتضی زمانیان، مدیر گروه مطالعات اقتصادی اندیشکده حکمرانی شریف/ اصلاح قیمت بنزین در شرایط کنونی می‌تواند بستر کنترل تورم را فراهم آورد و ممنوعیت افزایش قیمت بنزین به معنای ادامه توزیع نابرابر ثروت عمومی به نفع ثروتمندان است.

يادداشت
کارشناسان معتقدند؛ باید با توسعه ظرفیت‌های پالایشی کشور، ابزار «نفت‌خام» را برای همیشه از میان گزینه‌های آمریکا برای اعمال فشار بر ملت ایران حذف کرد.
رییس قوه قضائیه: خصوصی‌سازی باید به درستی انجام شود و روشی که امروز در برخی موارد مطرح است حتما قابل تداوم و استمرار نیست و باید با یک نگاه پیشگیرانه، همکاران ما در دستگاه قضایی موضوع را دنبال کنند.
سیدمحمد صادق‌زاده، رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا)/ با استفاده از روش قبلی و جدید در توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر بتوانیم عقب افتادگی تاریخی کشورمان در حوزه انرژی‌های پاک را با تولید و مصرف برق توسط مردم و حذف واسطه دولت جبران کنیم.
منصور فتحعلی، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری صنعت برق و انرژی/ سرمایه ریسک‌پذیر و مشارکت و سرمایه‌گذاری در طرح‌های پژوهشی و فناوری از ماموریت‌های این صندوق است و بر این اساس تاکنون ۴۰ شرکت از تسهیلات این صندوق بهره‌مند شدند.
ابهامات پیرامون عرضه نفت در بازار جهانی و تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا و شبهه درمورد توانایی سایر تولیدکنندگان برای جبران عرضه‌ای که به این ترتیب از دست رفته، شائبه‌هایی برای افزایش قیمت نفت تا ۱۰۰ دلار به‌ وجود آورده است.
گفتمان
مهندس مهدی حاجی حسین‌زاده، مدیرعامل شرکت پتروایران کیش در گفتگو با دانش نفت، آخرین فعالیت‌ها و دستاوردهای شرکت پتروایران کیش را در زمینه‌های مختلف کاری تشریح کرد. آنچه در پی می آید مشروح این گفتگوست که از نظر خوانندگان گرامی می گذرد.
مهندس حسین تولا، مدیریت برنامه‌ریزی طرح‌ها و توسعه تجاری شرکت توسعه پتروایران را بر عهده دارد.
عصام‌الدین فیروزبخت، مدیرفاوای شركت توسعه پتروایران، دارای 23 سال سابقه فعالیت تخصصی در زمینه توسعه راهكارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت نفت است.
مهندس نیما باقرسایی، بیش از 17 سال سابقه كار مفید در حوزه‌های مهندسی، ساخت و بازرگانی را در رزومه کاری خویش ثبت کرده است.
مهندس حمید ایمان‌زاده، سرپرستی سلامت، ایمنی، محیط زیست و کیفیت HSEQ شرکت توسعه پتروایران را بر عهده دارد. با او در مورد همه فرآیندهای واحد HSEQ گفتگو کردیم.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :