Daneshenaft logo
سه شنبه 29 مرداد ماه 1398 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
Print Send to Friends
چهارشنبه 4 اردیبهشت ماه 1398 | کد مطلب : 22940
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در چهارمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت صنعتی عنوان کرد:
لزوم پرورش نیروی انسانی و مدیران دارای مهارت‌های صنعت 4.0 و جامعه 5.0 در كشور


چهارمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت صنعتی با حضور ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در دانشگاه یزد توسط انجمن علمی مدیریت صنعتی ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، ابوالفضل کیانی بختیاری در پنل تخصصی انقلاب صنعتی چهارم در خصوص تحول دیجیتال و گام های ایجاد آن به سخنرانی پرداخت.

وی با طرح این مساله که "چه چیزی تحول دیجیتال نیست" گفت: انجام تولید به روش سنتی و راه‌اندازی یك وب‌ سایت فروش؛ تجهیز بدون استراتژی زیرساخت‌های فناوری اطلاعات؛ آنلاین كردن برخی فعالیت‌های سنتی كسب‌وكار؛ دیجیتالی كردن تجربه مشتری، تحول دیجیتال محسوب نمی شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ضمن مورد کاوی دانشنامه بریتانیکا در خصوص تحول دیجیتال گفت: تحول دیجیتال یك تحول بنیادین در فعالیت‌ها، فرایندها، شایستگی‌ها و مدل كسب‌وكار با هدف استفاده حداكثری از امكانات فناوری‌های دیجیتال در جهت نوآوری در خلق ارزش برای مشتریان است؛ همچنین استفاده نوین از فناوری‌های دیجیتال در جهت خلق نوآوری‌هایی برای حل مسائل سنتی است.

کیانی بختیاری در خصوص تحول بنیادین در فعالیت‌ها افزود: با این انجام این تحول شاهد، تغییر كاركردهای سنتی مدیریت از برنامه‌ریزی‌های بلندمدت به برنامه‌ریزی بداهه و تغییر از شیوه‌های سازماندهی سنتی به شیوه‌ای از سازماندهی که بیشترین جریان ارزش را خلق كند، هستیم. علاوه بر این شایستگی‌های جدید رهبری در موضوعات تیم‌سازی، مربیگری، منتورینگ، رهبری تغییر، آگاهی به تكنولوژی، دانش رسانه‌های اجتماعی و تقویت فرهنگ نوآوری تحت عنوان شایستگی "هدایت" اعمال می‌شود. همچنین در تحول بنیادین فعالیت‌ها "كنترل" بعنوان معیاری بر مبنای ارزش‌آفرینی برای كسب‌وكار اعمال می‌گردد.

وی درخصوص فرایندها در تحول دیجیتال گفت:  در این تحول، تغییر بنیادین فرایندهای سنتی كسب‌وكار؛ تغییر مدل فرایندهای كسب‌وكار و استفاده حداكثری از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات محقق می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در خصوص تحول زنجیره تامین در انقلاب صنعتی چهارم گفت: در صنعت 4 از فناوری‌های دیجیتال نظیر IoT، روبوتیك پیشرفته، تحلیل‌ كلان‌داده و ... استفاده می شود و در مدیریت زنجیره تأمین، شاهد قرار دادن سنسور در همه چیز، خلق شبكه در همه جا و تحلیل همه داده‌ها در جهت ارتقای عملكرد و بهبود رضایت مشتری هستیم.

کیانی بختیاری ویژگی‌های بازاریابی در عصر دیجیتال را در تغییر تاكتیك‌های بازاریابی نظیر؛ بازاریابی در لحظه، استفاده از ابزارهای جدید بازاریابی نظیر رسانه‌های اجتماعی؛  اهمیت نقش محتوا در بازاریابی و همچنین اهمیت خلق تجربه برای مشتری عنوان نمود.

وی شایستگی‌ها را در دو گروه شایستگی سازمانی و فردی تقسیم‌بندی کرد و از چابكی؛ نوآوری باز؛ فرهنگ به‌‌اشتراك‌ گذاری دانش و انعطاف‌پذیری به عنوان شایستگی سازمانی یاد نمود. همچنین ارزش‌آفرینی از داده (مهارت‌های خلق داده، داده‌كاوی، تجزیه و تحلیل داده)، چندمهارتی بودن و خلاقیت را شایستگی فردی عنوان نمود.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با تشریح مدل های کسب و کار در عصر تحول دیجیتال 9 مورد آن را توضیح داد و با طرح این پرسش که آیا همه كشورها به یك اندازه بلوغ دیجیتال یافته‌اند؟ گفت: بر اساس تحقیق مك‌كنزی، قاره‌ها و كشورهای توسعه‌یافته مختلف، تنها از بخش كوچكی از ظرفیت‌های دیجیتال خود استفاده می‌كنند و آمریكا 18 درصد؛ انگلستان 17 درصد، آلمان 10 درصد و كل قاره اروپا 12 درصد این ظرفیت را مورد استفاده قرار می دهند.

کیانی بختیاری در خصوص مدیریت تحول دیجیتال یا بازآفرینی دیجیتالی سازمان گفت:  ابتدا باید مشخص كنید كه دیجیتال برای شما چه معنایی دارد و نخستین گام در تبدیل یك كسب‌وكار سنتی به دیجیتال این است كه تعیین كنید كه دیجیتال برای شما چه معنایی دارد. هر كسب‌وكاری بسته به نوع صنعت، محیط كسب‌وكار، بلوغ صنعتی و ... مسائل خود را دارد، پس دیجیتالی شدن برای هر كسب‌وكار معنای خود را دارد. پس ابتدا باید مسئله خود را مشخص كنید تا برای آن راه‌حل دیجیتال بیابید.

وی در خصوص متحول شدن فرایند ها افزود:  باید فرایندها و ساختار خود را متناسب با اقتضائات دیجیتال، بازطراحی كنید چرا که حركت به سمت دیجیتالی‌شدن با حفظ فرایندها و ساختارهای گذشته ممكن نیست.

 مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی خاطرنشان کرد:  باید تكنولوژی‌های مناسب را انتخاب كنید مثل اینترنت اشیا، کلان داده‌ها، ،"IIOT"  ، رایانش ابری، "Digital Currencies" و"VR and AR"  و... با یادآوری این نكته که همیشه به‌روزترین و گران‌ترین تكنولوژی، مناسب‌ترین تكنولوژی نیست.

کیانی بختیاری در همین خصوص افزود: بهترین استراتژی را برای كسب تكنولوژی مشخص كنید برای نمونه یکی از استراتژی‌های كسب تكنولوژی، ورود به اكوسیستم دیجیتال و استفاده از امكانات دیجیتالی‌شدن است كه محیط در اختیار كسب‌وكار قرار می‌دهد. برای مثال، استفاده از كلان‌داده و رایانش ابری همچنین در ساختن یك زیرساخت قدرتمند فناوری اطلاعات با هزینه بسیار باید این نکته را مدنظر قراردهید که پرهزینه‌‌ترین گزینه، لزوماً بهترین گزینه نیست. نکته بعدی این است که باید حمایت تیم مدیریت ارشد، به‌ویژه هیئت مدیره، را برای دیجیتالی‌شدن جلب كنید.

وی برای پیاده سازی تحول بنیادین دیجیتال توصیه نمود: كاركنان خود را برای تحول آماده كنید چرا که تغییر مدل كسب‌وكار وشیوه خلق ارزش، همیشه با مقاومت كاركنان همراه خواهد بود و تحول دیجیتال، بیش و پیش از هر چیز به تقویت فرهنگ دیجیتال در سازمان نیاز دارد. علاوه بر این بهترین ساختارها را برای چابكی و نوآوری طراحی كنید چرا که رقابت در عصر دیجیتال، ایجاب می‌كند كه كسب‌وكارها به‌طور دائم شیوه‌های نوآورانه خلق ارزش را به مشتریان پیشنهاد كنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی خاطرنشان کرد: نقشه‌گذار سازمان به دیجیتالی‌شدن را ترسیم كنید چرا که تبدیل شدن از یك كسب‌وكار سنتی به دیجیتال، سخت، پرهزینه، پرمقاومت و پرریسك است، پس باید برای گذار گام‌به‌گام از حالت سنتی به حالت دیجیتال برنامه زمانی و طرح مشخص داشته باشید تا كسب‌وكار دچار شوك نشود.

کیانی بختیاری پنج حوزۀ استراتژی را که فناوری دیجیتال در آن‌ها تغییر ایجاد می‌کند شامل ارتباط با مشتری؛ شیوه تفكر درباره رقابت؛ نگاه به داده‌ها، شیوه خلق نوآوری و خلق ارزش عنوان نمود و ویژگی مشتریان را به عنوان شبکۀ پویا دارای ارتباطات دوطرفه ، تاثیرگذاران کلیدی؛  بازاریابی برای ایجاد اشتیاق خرید، وفاداری، هواداری ؛ دارای جریان‌های ارزشی متقابل (دوطرفه) و صرفه‌جویی به ارزش (مشتری) دانست و در ادامه به توضیح مباحث، "رقابت"؛ "داده‌ها"، "نوآوری" و "ارزش" پرداخت.

کیانی بختیاری در ادامه ضمن بیان تاریخچه شکل گیری انقلاب چهارم صنعتی ویژگی‌ها و مولفه‌های آن را تشریح نمود.

وی با برشمردن اهمیت و توضیح برخی از فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم یادآور شد: کشورهای جهان در زمینه انقلاب صنعتی چهارم سیاستگذاری‌های مختلفی دارند و درزمینه استراتژی، سنجش میزان آمادگی و سرمایه‌گذاری بسیار فعال هستند.

کیانی بختیاری مهارت‌ها و شایستگی‌های منابع انسانی در انقلاب صنعتی چهارم را حل مسائل پیچیده، تفکر انتقادی، خلاقیت، مدیریت نیروی انسانی، تعامل با دیگران، هوش هیجانی، قدرت تصمیم گیری، خدمات محوری، مذاکره و علوم و فنون شناختی عنوان کرد.

وی الزامات و زیرساخت‌های مورد نیاز در صنعت 4.0 را بدین شرح عنوان نمود:

           ضرورت تدوین سیاست‌ها و اسناد بالادستی الزام‌آور برای توسعه مولفه‌های انقلاب صنعتی چهارم

           سنجش میزان آمادگی صنایع و بنگاهها برای پذیرش انقلاب صنعتی چهارم

           توسعه نوآوری و فناوری در بنگاهها، سازمان‌ها و نهادها

           تدوین و بازنگری تمامی قوانین مرتبط با توسعه فناوری (حقوق مالکیت فکری، گردش آزاد اطلاعات و ..)

           توسعه دانش و تخصصی نیروی انسانی و حرکت به سمت تربیت نیروی متخصص

           ایجاد یکپارچگی در سیاست‌های تولیدی، تجاری و اقتصادی در جهت حمایت از رقابت‌پذیری بنگاه‌ها

           توسعه زیرساخت‌های ICT در کشور

           جهانی‌سازی صنایع در جهت ارتباط با زنجیره‌های جهانی صنایع

           برنامه‌ریزی برای ارتقای فرهنگ صنعتی و اجتماعی کشور متناسب با انقلاب صنعتی چهارم

وی در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی پارادایم "جامعه 5.0 (Society 5.0)" به عنوان رویکرد جدید پس از انقلاب صنعتی چهارم پرداخت و زیرساخت‌ها و الزامات مهم نظام پژوهش، آموزش، فناوری و  مدیریت در جامعه 5 را تشریح نمود.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، هدف غایی در رویکرد جامعه 5 را که بر مبنای "رایانش شناختی" و "اینترنت افراد" پایه‌گذاری شده است، "رفاه اجتماعی" و توسعه مسئولیت‌های اجتماعی سازمانی و شرکتی عنوان نمود.

کیانی بختیاری با اشاره به ضرورت آماده‌سازی کشور برای مواجهه، پذیرش و توسعه موج چهارم صنعت و جامعه 5 ، اظهار داشت: برای تسهیل پذیرش و توسعه این رویکرد 5 دیوار و مانع باید فرو ریخته شود که عبارتند از "تفکر دولتی"، "قوانین بازدارنده"، "موانع نوآوری فناورانه"، "عدم تعهد منابع انسانی" و "پذیرش کاربران".

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در پایان، پیش‌نیاز‌های تحقق جامعه 5.0 در کشور را چنین عنوان نمود:

1. پرورش نیروی انسانی  و مدیران دارای مهارت‌های صنعت 4.0 و جامعه 5.0 در كشور

2.         تغییر سبد مهارتی کارکنان و مدیران

3.         استفاده از ابزار جدید اتوماسیونی و فرایند های استاندارد برای ارتقای تجارب کارکنان

4.         تناسب قوانین و مقررات كشور با اقتضائات صنعت 4.0 و جامعه 5.0 با رویکرد توانمندسازی منابع انسانی

5.         ایجاد و راهبری اکوسیستم‌های کاری

6.         ایجاد اکوسیستم‌های حل مساله

7.         بازتعریف نظام انگیزشی نخبه پرور و متناسب با خلق ارزش توسط مدیران و کارکنان

8.         ایجاد اکوسیستم و پلتفرم‌های آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری بر اساس نیاز همه ذینفعان

9.         توسعه زیرساخت‌های فیزیكی و زیرساخت‌های لجستیكی برای افزایش چابكی کارکنان و سازمان‌ها

10.       توجه به ندا و حق انتخاب کارکنان بعنوان مولدان جامعه 5.0

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
افزایش ضریب بازیافت، بزرگترین چالش فناوری صنعت نفت ایران است؛ این سخن بارها از زبان مدیران قدیم و جدید صنعت نفت بر زبان رانده شده است اما این چالش بزرگ هیچگاه مرتفع نگردیده است.
محسن حائری‌نژاد، رئیس تحقیق و توسعه شرکت راه‌اندازی و بهره‌برداری صنایع نفت (OICO)/ صنعت نفت ایران یکی از مهمترین ذخایره دارنده همزمان نفت و گاز در دنیاست و از طرفی در دهه‌های آینده سوخت‌های متعارف و به طور مشخص نفت و گاز نقش اصلی را در تأمین انرژی جهان بازی می کنند.
با تصویب ورود شرکت ملی گاز ایران به حوزه بالادست صنعت نفت در اساسنامه این شرکت، راه برای ایجاد زنجیره ارزش گاز هموارتر می‌شود.

يادداشت
هوشنگ فضلی، کارشناس ارشد مسئولیت اجتماعی حوزه مشاور اجتماعی وزیر نفت/ به‌طور معمول زمانی که سخن از مفهوم شرکت و به‌ویژه شرکت خصوصی پیش می‌آید، پیش‌فرض ذهنی افراد به دغدغه‌های اقتصادی و سوددهی معطوف می‌شود. از اساس این ذهنیت درست است، زیرا ماهیت وجودی یک شرکت بر مقوله کسب‌وکار معطوف به سودآوری است.
محمد امین راد/ ۲ خرداد ۱۳۹۸ - کاردار آمریکا در بغداد اخبار مربوط به معافیت عراق از تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران در زمینه واردات برق و گاز را تایید کرد.
بررسی طرح‌های پالایشی کشور نشان می‌دهد که تنها روش مدنظر برای تامین مالی این قبیل از پروژه‌ها، استفاده از فاینانس خارجی بوده است در حالی که نقدینگی کشور به حدود 2000 هزار میلیارد تومان رسیده و برای ساخت سالانه یک پالایشگاه 250 هزار بشکه‌ای، جذب 3 درصد از این نقدینگی برای راه اندازی پالایشگاه‌های کشور کافی است.
نام اقتصاد مقاومتی که به میان می‌آید، باید صنعت پتروشیمی ایران را از پیشگامان این راه دانست که با حرکت در این مسیر کارنامه‌ای موفق ثبت کرده است. گواه این موضوع طرح‌های مختلف پتروشیمی است که در سال های اخیر افتتاح شده و نتیجه آن با رشد و تنوع تولید و همچنین صادرات برای اقتصاد کشور همراه بوده است.
حسن ضیا کاشانی، مدیرعامل اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران/ اکنون تنها ابزاری که برای کنترل مصرف سوخت در اختیار ما قرار دارد، استفاده از کارت هوشمند سوخت است.
گفتمان
با توجه به رشد مصرف، تولید متانول ایران تا چهار سال آینده به بیش از ۲۵ میلیون تن خواهد رسید که چین و آمریکا هم بیشتر از این میزان تولید خواهند کرد، اما به همان میزان که تولید افزایش می‌یابد، رشد مصرف هم بالا خواهد رفت.
من فضا را باز نمی‌کنم که یکسری بیایند دوباره بابک زنجانی درست کنند. حتما چنین اجازه‌ای نمی‌دهم، بارها گفته‌ام تا زمانی که این امانت دست من است با همه وجود تلاش می‌کنم که از این امانت مردم حفاظت کنم حتی به قیمت جانم که هیچ، به قیمت آبرویم هم ان‌شاءالله نمی‌گذارم از پول ملت ببرند. نمی‌گذارم از این پول ببرند و من بمانم.
مهندس مهدی حاجی حسین‌زاده، مدیرعامل شرکت پتروایران کیش در گفتگو با دانش نفت، آخرین فعالیت‌ها و دستاوردهای شرکت پتروایران کیش را در زمینه‌های مختلف کاری تشریح کرد. آنچه در پی می آید مشروح این گفتگوست که از نظر خوانندگان گرامی می گذرد.
مهندس حسین تولا، مدیریت برنامه‌ریزی طرح‌ها و توسعه تجاری شرکت توسعه پتروایران را بر عهده دارد.
عصام‌الدین فیروزبخت، مدیرفاوای شركت توسعه پتروایران، دارای 23 سال سابقه فعالیت تخصصی در زمینه توسعه راهكارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت نفت است.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :