Daneshenaft logo
پنجشنبه 6 تیر ماه 1398 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
صفحه پرینت ارسال به دوستان
جمعه 27 اردیبهشت ماه 1398 | کد مطلب : 23039
افزایش قیمت بنزین اثر تورمی بالایی ندارد


مرتضی زمانیان، مدیر گروه مطالعات اقتصادی اندیشکده حکمرانی شریف/ اصلاح قیمت بنزین در شرایط کنونی می‌تواند بستر کنترل تورم را فراهم آورد و ممنوعیت افزایش قیمت بنزین به معنای ادامه توزیع نابرابر ثروت عمومی به نفع ثروتمندان است.

در خصوص طرح دو فوریتی مجلس در خصوص ممنوعیت افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ بایستی گفت: من از تدوین‌کنندگان این طرح که در آن عنوان کرده اند که هرگونه افزایش قیمت در حامل‌های انرژی تاثیر عمیق و غیرمتعارفی بر تمامی بخش های اقتصادی دارد و چندین برابر درامدهای آن فشار اقتصادی ایجاد خواهد کرد، درخواست می کنم که مطالعات خود و یا مطالعاتی که دیگران انجام داده اند و این گفته هایشان را تصدیق می کنند، منتشر کنند. به نظر می‌رسد معطل نگاه داشتن این بخش از اصلاحات اساسی و بنیادی در کشور نیازمند حجت علمی بالایی است. ضمن آنکه به نظر می رسد این قبیل طرح ‌ها که عملا به معنای ادامه توزیع نابرابر ثروت عمومی کشور به نفع دهک های برخوردار جامعه است، نیازمند حجت شرعی بسیار جدی از سوی امضاکنندگان این طرح دارد. به هر حال مدت هاست که بخشی از جامعه پ‍ژوهشی کشور منتظر انتشار مستندات پشتیبان و مطالعاتی است که بر مبنای آن روال ناکارا و ظالمانه کنونی در حوزه یارانه انرژی ادامه می یابد. بر اساس مطالعات و تحلیل‌های که شخصا در آنها مشارکت داشته و یا در جریان آنها بوده ام اعمال اصلاحات در مورد بنزین اثر تورمی بالایی ندارد. ضمن آنکه بر این باور هستم که اصلاح قیمت بنزین در شرایط کنونی می تواند بستر کنترل تورم را فراهم آورد. یکی از ریشه های وجود تورم در اقتصاد کسری بودجه دولتها است که در پی آن دولتها سعی می کنند به منابع بانکی و با واسطه پایه پولی بانک مرکزی دست‌اندازی کنند زیرا عموما بانکها برای جبران ضرر ناشی از دست اندازی دولت از منابع بانک مرکزی اضافه برداشت خواهند داشت. بنابراین کسری بودجه دولت یک عامل موثر منتهی به تورم است.

جبران کسری بودجه با اصلاح یارانه بنزین

اگر دولت به اصلاح نظام یارانه ای در حوزه بنزین تن دهد و از این طریق بخشی از کسری بودجه خود را حل و فصل نماید، آنگاه فشار بر منابع پولی کاسته شده که این امر خود در کنترل تورم نقش خواهد داشت. نکته مهم آنست که موضوعات پیچیده اقتصادی نیازمند تحلیل های جدی و قابل اعتنا توسط مجموعه های تخصصی هستند و این نگرانی وجود دارد که موضوعاتی که هنوز صحت و سقم آنها تبیین نشده است تبدیل به باور عمومی شده و توجیهی برای ادامه ناکارایی های موجود شود. هرچند وضعیت عمومی کشور وضعیت تورمی است و قرار نیست اصلاح یارانه ای مشکل تورم را به صورت کلی حل نماید. مساله این است که تورم موجود بدون جهت به حساب اصلاحات در حوزه انرژی نوشته نشود. در دهه 70 هر سال معمولا اصلاحات قیمتی و افزایش نرخ حقوق و دستمزد و امثال آن در ابتدای سال رخ می داد، و در کنار این دولت در ابتدای سال قیمت بنزین را بالا می برد، این تفکر را در ذهن عموم مردم جا انداخت که چون دولت قیمت بنزین را بالا می برد همه چیز گران می شود. دولت یازدهم با افزایش قیمت بنزین نشان داد که افزایش قیمت این فرآورده نفتی لزوما منجر به افزایش تورم نخواهد شد. این تفکر بعد از 20 سال هنوز در کشور وجود دارد که اجازه نمی دهد اصلاحات در بخش انرژی کشور اجرا شود. سوال بنده اینست که تدوین کنندگان این طرح براساس کدام مستندات چنین ادعایی را عنوان می دارند در صورتی که بسیاری از صاحبنظران معتقدند این شیوه عرضه بنزین اصلا به نفع کشور و دولت نیست.

 

تبعات بی توجهی به اصلاح قیمت سوخت

به نظر من در صورتی که اصلاحات در این بخش و بخش های مهمی مانند مالیات صورت نپذیرد،‌ دولت برای جبران کسری بودجه به دنبال انتشار اوراق خواهد رفت. انتشار اوراق یعنی اینکه ما از مردم پول بگیریم و فعلا امسال را پشت بگذاریم و چند سال بعد باید این پول اخذ شده رابه علاوه نرخ سود آن پس بدهیم. ضمن امید به بهبود شرایط اقتصادی،‌ اما با این فرض که اقتصاد کشور در طی چند سال آینده کماکان با چالش مواجه باشد،‌ پرداخت این دیون دولت بعد را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد. ممکن است انتشار اوراق برای امور عمرانی به صورت بلندمدت منطقی‌ باشد، و یا اینکه انتشار اوراق در زمانی که چشم‌انداز مشکلات کوتاه‌مدت است نیز قابل قبول باشد،‌ اما به نظر من انتشار اوراق برای تامین مخارج جاری برای دولتی که می داند مشکلاتش احتمالا در سال‌های پیش‌رو ادامه داشته باشد  ابدا منطقی نیست. حرف ابتدایی و انتهایی این است که اصلاحات واقعی در حوزه اقتصاد باید انجام شود و تعویق انداختن باید مورد سوال قرار گیرد. پیشنهاد من به اساتید و پژوهشگران مناطق مختلف کشور اینست که ادامه توزیع ظالمانه یارانه‌ها به نفع دهک‌های برخوردار جامعه، به ویژه در دوران سخت کنونی برای دهک های مستضعف را به صورت جدی از نمایندگان خود مطالبه نمایند. به نظر من این موضوع می تواند یکی از مسائل جدی برای مطالبه عمومی در دوره بعدی انتخابات مجلس شورای اسلامی باشد. از نظر من و بسیاری از همکاران بنده، اولا افزایش قیمت بنزین افزایش تورم شدید ادعا شده را در پی نخواهد داشت. ضمن آنکه مساله اصلی در این طرح بیش از هر موضوعی رعایت عدالت در حق اقشار مستضعف جامعه بوده است.

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
سیدحمید حسینی، فعال اقتصادی در حوزه صادرات فرآورده‌های نفتی/ وزارت نفت دائم با مشتریان صوری روبه‌روست که می‌خواهند از کارش سر در بیاورند و به‌جای خرید نفت، اطلاعات ما را به آمریکا بفروشند.
کوروش کرم‌پور حقیقی، عضو هیئت‌ رئیسه کمیسیون انرژی مجلس/ هرگونه اخلال در روند فروش نفت و ارزآوری از این حوزه، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به دولت در حوزه مالی می‌زند.
روزگار غریبی شده است. در این زمانه عجیب و غریب، وزیر نفت که پرچمدار مبارزه با تحریم‌های نفتی ایالات متحده است، بی‌رحمانه و غیر‌منصفانه زیر شدیدترین انتقادات و هجمه‌ها قرار گرفته است.

يادداشت
ایمان نیکزاد، کارشناس ارشد انرژی/ اکوادور یکی از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است که با تولید میانگین روزانه حدود ۵۵۰ هزار بشکه نفت خام، پنجمین تولیدکننده نفت خام آمریکای جنوبی و با ۸.۳ میلیارد بشکه ذخایر نفت خام، سومین کشور این منطقه پس از ونزوئلا و برزیل از نظر میزان ذخایر نفتی به شمار می‌رود.
ایران هم‌اکنون در مجتمع‌های پتروشیمی زاگرس، خارک، فن‌آوران و مرجان ظرفیت تولید سالانه بیش از ۶.۶ میلیون تن متانول را دارد و براساس شواهد موجود، تا پنج‌ سال آینده این مقدار به ۲۵ میلیون تن خواهد رسید.
غلامرضا شرفی، عضو کمیسیون انرژی مجلس/ توسعه ظرفیت پالایشگاهی و پتروپالایشگاه‌ها ازجمله راهکارهای مقابله با تحریم‌های نفتی محسوب می‌شود و تحریم‌های آمریکا را می‌توان با رفتن به سمت تولید فراورده‌های نفتی بی اثر کرد.
ظرفیت موجود در صادرات فرآورده‌های نفتی به کشورهای منطقه و به‌ویژه افغانستان یکی از فرصت‌های مناسب ایران برای عبور از تحریم‌های نفتی است و رفتن به سمت تولید محصولات پترو پالایشگاهی می‌تواند نقش مهمی در جهت تحقق شعار رونق تولید ایفا کند.
عقیل براتی، رییس پژوهش و فناوری شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت/ سه پروژه فناورانه در شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اجرا می شود و برای این پروژه‌ها مصوبه‌های شورای پژوهش و هیئت مدیره شرکت ملی نفت دریافت شده است.
گفتمان
من فضا را باز نمی‌کنم که یکسری بیایند دوباره بابک زنجانی درست کنند. حتما چنین اجازه‌ای نمی‌دهم، بارها گفته‌ام تا زمانی که این امانت دست من است با همه وجود تلاش می‌کنم که از این امانت مردم حفاظت کنم حتی به قیمت جانم که هیچ، به قیمت آبرویم هم ان‌شاءالله نمی‌گذارم از پول ملت ببرند. نمی‌گذارم از این پول ببرند و من بمانم.
مهندس مهدی حاجی حسین‌زاده، مدیرعامل شرکت پتروایران کیش در گفتگو با دانش نفت، آخرین فعالیت‌ها و دستاوردهای شرکت پتروایران کیش را در زمینه‌های مختلف کاری تشریح کرد. آنچه در پی می آید مشروح این گفتگوست که از نظر خوانندگان گرامی می گذرد.
مهندس حسین تولا، مدیریت برنامه‌ریزی طرح‌ها و توسعه تجاری شرکت توسعه پتروایران را بر عهده دارد.
عصام‌الدین فیروزبخت، مدیرفاوای شركت توسعه پتروایران، دارای 23 سال سابقه فعالیت تخصصی در زمینه توسعه راهكارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت نفت است.
مهندس نیما باقرسایی، بیش از 17 سال سابقه كار مفید در حوزه‌های مهندسی، ساخت و بازرگانی را در رزومه کاری خویش ثبت کرده است.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :