Daneshenaft logo
پنجشنبه 28 شهریور ماه 1398 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
صفحه پرینت ارسال به دوستان
جمعه 3 خرداد ماه 1398 | کد مطلب : 23060
«سوخت‌بری» یا «کول‌بری»؛ راهکار رفع معضل بیکاری و قاچاق کدام است؟
عبدالرسول دشتی، مسئول سابق ستاد اطلاع‌رسانی کارت هوشمند سوخت/ اخیرا در گزارشی نقل به مضمون خواندم که یکی از روحانیون برجسته و شناخته شده استان سیستان و بلوچستان حضور در جلسه افطاری رئیس جمهور را فرصتی دانسته تا با جلب نظر آقای روحانی در رابطه با "سوخت‌بران" بتواند موافقت ایشان را برای انجام قانونی سوخت‌بری از سوی مردم منطقه اخذ کند.

زیرا تلاش‌ها و درخواست وی از استاندار برای اخذ چنین مجوزی بی‌فایده بوده بنابراین تصمیم گرفته از فرصت ملاقات با رئیس جمهور برای مساعدت در این رابطه استفاده کند.

همچنین در این گزارش آمده بالغ بر نیمی از جمعیت استان سیستان و بلوچستان به واسطه سوخت‌بری (قاچاق سوخت) ارتزاق می‌کنند! واقعیت معضل بیکاری در استان‌های محروم به ویژه سیستان و بلوچستان و تبعات ناگوار آن موضوعی نیست که قابل کتمان باشد. ولی اینکه دریافت مجوز قانونی قاچاق سوخت در قالب عنوان جدید «سوخت‌بری» را یکی از اصلی‌ترین راهکارهای موجود برای ایجاد اشتغال بدانیم به ساده ترین تعبیر از چاله به چاه افتادن است. سوخت در کشور ما به معنای واقعی کلمه یک کالای استراتژیک است و خودکفایی در تولید آن بسیار ارزشمند و پر مشقت است. اما اینکه تاراج این تولید ملی و استراتژیک بین‌المللی به عنوان راهکاری برای رفع معضل بیکاری در استان‌های مرزی کشور به طور قانونی و حتی غیر رسمی، به باور کارشناسان اقتصادی هیچگونه دلیل منطقی نخواهد داشت. قاچاق سوخت حتی در بهترین شرایط اقتصادی کشور هم نباید در ردیف یکی از مشاغل رسمیت یابد و از آن تحت عنوان «سوخت‌بری» حمایت شود. چرا که این معضل کاملا با موضوع «کول‌بری» که در نقاط مرزی استان‌های غرب کشور انجام می‌شود تفاوت ماهوی دارد. به طوری که کوله بری موجب ورود کالا به داخل کشور شده و آسیب‌های مرتبط با خود را به دنبال دارد لیکن سوخت‌بری، علاوه بر ایجاد اختلال در شبکه رسمی توزیع فرآورده‌های نفتی کشور، به دلیل جمع آوری سوخت یارانه‌ای کشور و انتقال آن توسط دلالان و سودجویان به کشورهای همسایه، دارای آسیب های سوء نظیر خطرات جانی ناشی از حمل سوخت، ورود غیر قانونی سایر کالاهای قاچاق ناشی از درآمد فروش سوخت در آن سوی مرزهای کشور، تأمین غیر قانونی سوخت مورد نیاز گروهک‌های تروریستی فعال در کشورهای افغانستان و پاکستان و سایر چالش‌های متأثر از آن است که بطور مستقیم و غیر مستقیم تبعات آن را در اقتصاد پنهان کشور لمس کرده یا خواهیم کرد. از آنجایی که دولت به منظور مهار قاچاق سوخت در استان های مرزی بالاخص سیستان و بلوچستان، متحمل طرح های نظارتی پر هزینه مبتنی بر سامانه هوشمند سوخت نظیر اجرای طرح کدینگ، پیمایش، عرضه منطقه ای نفتگاز و سایر طرح های کنترلی شده، بدیهی می نماید که با موضوع «سوخت بری» به شدت در تعارض بوده و موافقت با آن بعید به نظر خواهد آمد. همه صاحب نظران متفق القول هستند که نفت به عنوان ثروت ملی یک کشور محسوب شده اما قرار نیست مسئولیت حل تمام معضلات کشور را بر عهده داشته باشد. اگرچه شرایط منطقه سیستان و بلوچستان برای توسعه صنایع بالا‌دستی و پایین‌دستی نفتی مهیا نیست ولی بررسی‌های دقیق و کارشناسی مرتبط با آمایش سرزمینی می تواند روشن کند آن منطقه برای احداث چه نوع صنایع و ایجاد اشتغال مرتبط با آن مساعد است تا بخشی از درآمدهای نفتی در راستای توسعه زیر‌ساخت‌های اشتغال زا در این منطقه تخصیص یافته و هزینه شوند. به نظر می‌رسد وزارت نفت باید به شکل گسترده تری معضل کلی کشور در رابطه با محدودیت های موجود برای افزایش ظرفیت تولید انواع فرآورده‌های نفتی یارانه‌ای به‌ویژه بنزین و محدودیت‌های ذخیره‌سازی، اسکله‌های بارگیری و خطوط لوله انتقال را با مصرف‌کنندگان واقعی و همچنین کارشناسان، صاحب‌نظران و معتمدین محلی مناطق مختلف کشور در میان گذاشته و انتظارات و سهم‌خواهی آنها از این ثروت ملی را به سمت درخواست‌های معقول و اقدامات زیربنایی هدایت نماید. نوسانات نرخ ارزی، تفاوت فاحش نرخ داخلی با قیمت‌های بین‌المللی و کشورهای همجوار، کیفیت نسبتاً مطلوب سوخت ایران نسبت به کشورهای همسایه شرقی و همچنین نیاز مبرم کشورهای همسایه به سوخت را می‌توان از جمله انگیزه‌های اصلی قاچاق انواع فرآورده‌های نفتی ذکر کرد که دولت می‌بایست در جهت رفع این دلایل گام‌های موثری بردارد. واقعی کردن قیمت حامل‌های انرژی در بخش‌های مختلف مصرف به عنوان یکی از مهم‌ترین راهکارها در مقطع فعلی موضوعی است که بطور جدی باید مورد نظر قرار گیرد. دولت در نخستین گام می تواند نسبت به حذف یارانه فرآورده هایی نظیر نفت سفید، نفت کوره و گاز مایع که مصرف‌کنندگان واقعی آنها به کاهش یافته‌اند و از سوخت جایگزین گاز طبیعی (به عنوان جایگزینی به صرفه و سازگار با محیط زیست) استفاده می کنند این مهم را آغاز نماید. در گام بعدی انتظار می‌رود طی برنامه مدون به همراه زمان‌بندی مشخص، نسبت به واقعی کردن قیمت نفتگاز و بنزین به عنوان فرآورده‌های استراتژیک تر اقدام شود زیرا هرگونه بی‌برنامگی و عدم شفافیت در این بخش و هرگونه تغییرات نرخ و سهمیه‌بندی در این دو فرآورده می‌تواند آثار تورمی و اجتماعی جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد. از جمله مهمترین اقدام‌ها در این بخش تأکید مکرر به تمامی کارشناسان، پژوهشگران و صاحب‌نظران در رابطه با ضرورت احیای کارت هوشمند سوخت است که این امر نقش بسزایی در مدیریت مصرف انرژی حوزه حمل‌و‌نقل و اعمال هرگونه سیاست تشویقی، تنبیهی و نظارتی خواهد داشت. اول خرداد سالروز عرضه هوشمند بنزین در سراسر کشور است. (اول خرداد 86 عرضه هوشمند بنزین و شش تیرماه 86 آغاز سهمیه‌بندی بنزین) تاریخی فراموش شده از اجرای یک طرح ملی و تجربه‌ای بزرگ و بی‌نظیر که تا زمان اجرا بسیاری از صاحب‌نظران و مسئولین امکان اجرای موفق آن بسیار ضعیف می‌دانستند اما با موفقیت کامل انجام شد تا کشور را از بحرانی که در آن روزها گرفتارش بود به سلامت عبور کند. اعتماد و اعتقاد به کارآمدی سیستمی که به همت مجموعه پالایش و پخش فرآورده های ایجاد شده بود امروز هم می‌تواند بسیار چاره ساز بوده و برای کنترل قاچاق سوخت در مقطع کنونی عصای دست تمامی مسئولین کشور باشد.

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
برادران «ن»، در سال ۱۳۸۹ حدود ‌۱۰۰ میلیارد تومان از سود چند هزار میلیارد تومانی خرید و تغییر کاربری زمین از بنیاد شهید را آوردند و ۴۰ درصد سهام پتروشیمی باختر را خریدند و با افزایش سرمایه غیرقانونی سهام خودشان را به ۵۱ درصد رساندند.
سیدحمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی/ روزانه ۶۰۰ هزار بشکه ظرفیت مازاد بر نیاز داخل در بخش فرآورده‌های نفتی همچون مازوت، گازوئیل و روغن پایه و قیر داریم و با ایجاد یک سازوکار درست می‌توانیم روزانه حدود ۳۰ میلیون دلار درآمد از طریق صادرات این فرآورده‌های مهم داشته باشیم.
رامین قلمبر دزفولی، مدیر پشتیبانی ساخت و تامین کالای شرکت ملی نفت ایران/ پیشرفت فیزیکی ۵۰ قرارداد طرح بومی‌سازی ۱۰ گروه خانواده کالاهای کاربردی صنعت نفت به‌طور میانگین حدود ۵۰ درصد بوده و به این ترتیب نیمی از مسیر اجرای قراردادهای این طرح طی شده است.

يادداشت
طبق آخرین آمار، نفت درجای میادین مشترک غرب کارون حدود ۶۷ میلیارد بشکه اعلام شده که با ضریب بازیافت شش درصد ۶.۴ میلیارد بشکه می‌توان از این میادین برداشت کرد.
محسن آقایی/ طرح ساخت پتروپالایشگاه‌ها که به تصویب مجلس رسیده، در صورت تصویب آیین نامه اجرایی در دولت، بعنوان یک طرح ضد تورمی، می تواند بخشی از نقدینگی را به سمت تولید هدایت کرده و باعث تولید ثروت شود.
با روی کار آمدن دولت یازدهم، ازدیاد برداشت باز هم به عنوان یک هدف مهم و ملی توجه دولت قرار گرفت و زنگنه، وزیر نفت کشورمان از زمانی که سکان وزارت نفت را برعهده گرفت، مدام بر اهمیت افزایش ضریب بازیافت از میادین تاکید و چندی پیش اظهار کرد "امیدوارم ازدیاد برداشت به یک خواست ملی بدل شود" و محور و هدف اصلی صنعت نفت در اجرای قراردادهای جدید نفتی را ازدیاد برداشت از مخازن عنوان کرد.
دكتر علی اصولی، مدیرعامل شركت نفت خزر/ دریای خزر به عنوان بزرگترین دریاچه جهان با دارا بودن نزدیک به 40 درصد مجموع مساحت دریاچه‌های دنیا از حیث ذخایر نفت و گاز جزء مناطق به نسبت بکر جهان به شمار می‌آید و پس از منطقه خلیج فارس و سیبری سومین منبع انرژی جهان می‌باشد.
غلامرضا منوچهری، رئیس شورای سیاستگذاری چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت/ آنچه امروزه به عنوان یک الزام قانونی مطرح است، مسئولیتی است که بر اساس آن لازم است شرکت‌ها و سازمان‌ها از یک سو مسئولیت آثار نامطلوب فعالیت‌های خود بر جامعه را به عهده بگیرند و از سوی دیگر، دغدغه‌های اجتماعی و زیست محیطی را در کنار عملکردهای کسب‌وکارشان به‌طور جدی مورد توجه قرار دهند.
گفتمان
همیشه سیاست چند قدم جلوتر از اقتصاد پیش رفته و برای آن تصمیم‌‌گیری کرده است. به طوری که جایی برای رقابت میان عرصه‌های صنعتی وجود ندارد.
با توجه به رشد مصرف، تولید متانول ایران تا چهار سال آینده به بیش از ۲۵ میلیون تن خواهد رسید که چین و آمریکا هم بیشتر از این میزان تولید خواهند کرد، اما به همان میزان که تولید افزایش می‌یابد، رشد مصرف هم بالا خواهد رفت.
من فضا را باز نمی‌کنم که یکسری بیایند دوباره بابک زنجانی درست کنند. حتما چنین اجازه‌ای نمی‌دهم، بارها گفته‌ام تا زمانی که این امانت دست من است با همه وجود تلاش می‌کنم که از این امانت مردم حفاظت کنم حتی به قیمت جانم که هیچ، به قیمت آبرویم هم ان‌شاءالله نمی‌گذارم از پول ملت ببرند. نمی‌گذارم از این پول ببرند و من بمانم.
مهندس مهدی حاجی حسین‌زاده، مدیرعامل شرکت پتروایران کیش در گفتگو با دانش نفت، آخرین فعالیت‌ها و دستاوردهای شرکت پتروایران کیش را در زمینه‌های مختلف کاری تشریح کرد. آنچه در پی می آید مشروح این گفتگوست که از نظر خوانندگان گرامی می گذرد.
مهندس حسین تولا، مدیریت برنامه‌ریزی طرح‌ها و توسعه تجاری شرکت توسعه پتروایران را بر عهده دارد.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :