Daneshenaft logo
سه شنبه 24 تیر ماه 1399 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
صفحه پرینت ارسال به دوستان
شنبه 9 آذر ماه 1398 | کد مطلب : 33468
700 امین شماره دانش نفت و استیضاح بنزینی!
احمد مددی

شماره حاضر 700 امین شماره از نشریه بین‌المللی تخصصی دانش نفت است.

 

 14 آذر 84 که کار انتشار نشریه را آغاز کردیم، هرگز تصور نمی‌کردیم تا به اینجا برسیم. 14 سال هر چند زود گذشت اما به واقع سخت گذشت. هم‌اکنون هم که شماره 700 را منتشر می‌کنیم در سختی خاصی به سر می‌بریم. سختی‌ای از جنس گرانی افسار گسیخته کاغذ، مرکب، چاپ و ... .

متاسفانه در روزگار سختی به سر می‌بریم، روزگاری مملو از گرانی. این گرانی‌ها امان همه را بریده است و نشریه نیز در شرایطی سخت و پر از نگرانی منتشر می‌شود. شماره 700 با اصلاح قیمت بنزین و به بیان بهتر افزایش50 تا 200 درصدی قیمت این فرآورده استراتژیک مصادف شده است. اتفاقا نگارنده به عنوان فردی که درس خوانده اقتصاد است، اصلاح و افزایش قیمت بنزین را کاملا منطقی و به صلاح کشور و مردم می‌داند. هر چند در نوع اعلام و افزایش قیمت آن انتقادهایی وارد است و حتی پای وزیر نفت هم به تهدید استیضاح از سوی اهالی پارلمان باز شده است، اما بی‌تردید رشد افسار گسیخته مصرف بنزین از یکسو و قاچاق این کالای مهم و راهبردی از سوی دیگر، کشور را در پرتگاه لجام گسیخته سوء مصرف قرار داده بود و چنانچه جلوی این مصرف شگفت آور و عجیب گرفته نمی شد، دیری نمی‌پایید که می‌بایست به واردکننده‌ای محض تبدیل می شدیم. در حقیقت با اصلاح نرخ بنزین کشور از عوارض واردات بنزین به طور حتم نجات یافت. بر این اساس، استیضاح زنگنه به بهانه‌های بنزینی نمی‌تواند ادله درستی باشد، چه اینکه تصمیم افزایش قیمت بنزین در جلسه سران قوا گرفته شد و اجرای آن نیز بدون اطلاع وزیر نفت صورت پذیرفت. بر این مبنا، بایستی تاکید کرد که اصلاح نرخ بنزین نباید به امسال محدود شود، بلکه بایستی هر سال این افزایش اعمال گردیده تا همواره تدبیر بنزینی از مصرف فزاینده جلوتر باشد وگرنه دیری نخواهد پایید که دوباره غول مصرف نرخ های مصوب بنزینی را دوباره خواهد بلعید. به این آمارهای متقن توجه کنید؛ در سال ۹۵ مصرف روزانه بنزین ۷۴ میلیون لیتر بود که در سال ۹۶ به ۷۷ میلیون لیتر افزایش یافت، سال ۹۷ نیز به ۸۸ میلیون لیتر و تا آبان‌ماه گذشته به بیش از ۹۰ میلیون لیتر رسیده است و پیش‌بینی می‌شد این رقم تا پایان سال به بیش از 100 میلیون لیتر در روز برسد. به بیان دیگر، اگر با همین روند افزایش مصرف روزانه بنزین پیش می رفتیم، سال ۱۴۰۰ به واردکننده بنزین تبدیل می‌شدیم. جای بسی خوشبختی است که در همین روزهای ابتدایی اصلاح نرخ بنزین میانگین مصرف بنزین کل کشور به روزانه ۷۹ میلیون لیتر رسیده است، این عدد یعنی روزانه 20 میلیون لیتر کاهش مصرف! در همین حال، توصیف مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از کاهش مصرف بنزین کشور خواندنی است؛ علیرضا آرمان‌مقدم گفته: «کاهش تقریبی روزانه ۲۰ میلیون لیتر مصرف بنزین در هفته گذشته، معادل ساخت یک پالایشگاه نفت خام با ظرفیت ۷۵۰ هزار بشکه در روز است و این مقدار کاهش مصرف، معادل ساخت پالایشگاه نفت خامی با ظرفیت ۷۵۰ هزار بشکه در روز (سه برابر پالایشگاه تهران) با سرمایه‌گذاری حدود ۱۴ میلیارد دلار است».

اما یک نکته؛ به اعتقاد نگارنده؛ نباید دلخوش به این آمارهای کاهشی بود، چه اینکه اگر مصرف بنزین به درستی در کشور پایش و تحلیل نشود، بار دیگر، افزایش مصرف و تهدید دوباره واردات بنزین گریبانمان را خواهد گرفت. کارت سوخت این مزیت را دارد که مصرف بنزین را در اقصی نقاط ایران مورد ارزیابی و تحلیل لحظه‌ای قرار دهد تا با بررسی گراف‌ها و خروجی‌ها، بهترین تصمیم‌ها برای بنزین گرفته شود.

 

 

 

 

 

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
ایران در کنار رکود اقتصادی که کل دنیا با آن درگیر است معضل دیگری به نام تحریم را نیز تجربه می‌کند، لذا طبیعی است که ما نتوانیم مانند کشوری که در شرایط عادی قرار دارد اقدام به فروش نفت کنیم ولی راه‌هایی وجود دارد که ایران در این شرایط نیز می‌تواند صادرات نفت داشته باشد.
این روزها بحث بررسی اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران و باشت از موضوعات مهم و پرحاشیه است و قصد ندارم در این نوشتار به این بحث ورود کنم.
علی شمس اردکانی، رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی// خبر خوش اینکه سرانجام احداث پایانه صادرات نفتی ایران در سواحل جاسک در مکران آغاز شد. پس‌ از قریب به چهار دهه گفت‌وگوی ملی، با اجرای یک خط لوله صادراتی از تلمبه‌خانه‌های گوره بوشهر در نزدیکی جزیره خارک به جاسک فعلاً امکان روزانه یک میلیون بشکه صادرات نفت، خارج از تنگه هرمز، برای ایران فراهم می‌شود.

يادداشت
اكبر نعمت‌الهی/ جانبازان، بازماندگان سال‌های خون و آتش و یادگاران مبارزه‌ای هستند که برای حفظ سربلندی و افتخار ملت بروز کرد.
دکتر جابر نشاطی، رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت/ راهبردها و اهداف پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت به شرح زیر است:
جواد سلیمان‌پور، کارشناس صنعت گاز/ بررسی سبد واردات گاز ترکیه در دوماه گذشته سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که این کشور مبادی وارداتی خود را به طور قابل توجهی تنوع بخشیده است.
عباس آرگون، نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران/ پتروشیمی‌ها،‌ منبع پایدار درآمد کشور محسوب می‌شوند و نقش بازار سرمایه در تامین مالی طرح های توسعه ای در این صنعت مهم و تاثیرگذار است.
تابلوهای بورس نیوریورک روز دوشنبه گذشته ساعات هیجان‌انگیزی را سپری کرد؛ قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت در معاملات جهانی دوشنبه، بیش از ۳۰۶ درصد سقوط کرد. در این روز قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا به منفی ۳۷ دلار و ۶۳ سنت رسید و رکوردی تاریخی ثبت شد. دلیل منفی بودن قیمت نفت را بخوانید.
گفتمان
شرکت لوله‌سازی اهواز در سال‌های ۹۸ و ۹۹ به صورت مستمر و با جدیت تمام در حال تولید لوله‌های فولادی ۴۲ اینچ سرویس ترش پروژه گوره به جاسک است.
با قاطعیت اعلام می‌کنیم که در دانش فنی واحدهای آمونیاک و اوره در داخل کشور خودکفا هستیم، علاوه بر آن با مشابهت‌سازی و اعمال برخی اصلاحات، قادر به ساخت واحدهای تولید اتیلن و عمده واحدهای پایین‌دستی‌های مربوط به آن هستیم.
محمدرضا حسینیان: در طول یک سال و نیم گذشته تلویزیون صنعت نفت را بر روی بستر www.petroleum.tv راه‌اندازی کردم.
به دلیل نبود سیستم فكری متمركز، عدم همكاری، تعارض بین اهداف و وظایف محوله با سهم هركدام از وزارتخانه‌های نفت و نیرو در بازار انرژی كشور، بسیاری از اهداف كلان بخش انرژی در كشور مغفول می ماند.
اگر من راهی داشته باشم از استارتآپ‌ها در Next level سامانه هوشمند سوخت، هوشمند‌سازی CNG یا یکپارچه‌سازی سیستم‌ها استفاده کنم، آیا نمی‌توانم روی استارتاپ‌ها حساب کنم؟ صددرصد می‌توانم حساب کنم.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :