تا به حال سختی حفاری، زندگی اقماری بر روی سکوهای نفتی، کار پتروشیمی در
هوای داغ مناطق جنوبی را از مردم به صورت نشنیدهایم و ضرورت رسانههای دیجیتال برای
این است که مردم برسرسفرههایی هستند که سختی کار تماشاگران آن را کسی نمیداند.
اینها صحبتهای یکی از موفقترین افراد عرصه رسانه که شاید اغلب مردم وی را از
طریق قاب تلویزیون بشناسند است.
دانش نفت در گفتوگویی گرم و صمیمی با محمدرضا حسینیان، مجری باسابقه
شبکه سوم صدا و سیمای جمهوری اسلامی از فعالیتهای وی در طی این سال ها و راهاندازی
تلویزیون صنعت نفت جویا شد که با هم میخوانیم.
محمد رضا حسینیان، مجری باسابقه شبکه سوم صدا و سیمای جمهوری اسلامی
گفت: بیش از بیست سال از فعالیت بنده در این حوزه میگذرد و آغاز فعالیت رسانهایام
در صدا و سیمای مرکز گیلان باز می گردد زیرا در آن مقطع دانشجوی دانشگاه گیلان
بودم و سپس برای اجرا در شبکه سه وارد رسانه ملی شدم و به همین واسطه اکثر مردم
مرا به دلیل اجرا در این شبکه میشناسند.
وی عنوان کرد: در حال حاضر دانشجوی دکترا در رشته حقوق بین الملل میباشم
و بخشی از دغدغههای زندگیام شامل این حوزه میباشد. گرایش دکترای من در زمینه
حقوق محیط زیست است که یکی از رشتههای پیشرو در جهان محسوب میشود که امیدوارم
این رشته در کشور نیز دنبال شود و به نظرم موضوع حقوق محیط زیست و مسئولیتهای
اجتماعی یک حلقه واصل جدی بین موضوعاتی است که در آن زمینه تحصیل و کاری که در حال
حاضر بدان مشغول هستم، ایجاد می کند.
حسینیان خاطر نشان کرد: در ادامه فعالیتهای رسانهای چندسالی حوزه
مطبوعات را تجربه کردم و به مدت چند سال مدیرعامل هلدینگ رسانهای هفت هنر سفید
بودم و هموطنان از این گروه رسانهای نشریات زندگی، سیب سبز، آشپزی ایدهآل، تپش،
شهرزاد و مجموعه بزرگ پیک برتر را به خاطر دارند.
حسینیان عنوان کرد: علیرغم میل باطنی از سال ۹۴-۹۳ از حوزه مطبوعات و کاغذ فاصله گرفتم زیرا در طی آن
سالها اوج قدرتنمایی فضای مجازی بود و به همین دلیل بنیانگذار اولین تلویزیون
اینترنتی ایران تحت عنوان تیوی پلاس شدم که با مصاحبهها و گفتوگو ها بلافاصله
به شهرت رسید بهطوری که توانستیم در بستر جدید وب گفتوگو ها را به ویدئو تبدیل
منتشر کنیم.
وی گفت: موضوع تولید محتوا در فضای مجازی، اینترنت و ترافیک ملی از
مسایل مهم و استراتژیکی است که جغرافیای رسانه را تحت تاثیر قرار داده است.
این فرد فعال در حوزه رسانه بیان کرد: پس از مدتی که در تی وی پلاس
بودم مجبور به ترک این رسانه شدم و پس از یک دوره کوتاه و دانشی که از راهاندازی
تلویزیون اینترنتی بدست آوردم، به این نتیجه دست پیدا کردم که در جغرافیای آینده
رسانهای برای کامل شدن رسانه ها نیازمند رسانه های نوپایی هستیم که باید در بستر
وب و ویدئو تلاش کنند، به همین دلیل در طول یکسال و نیم گذشته تلویزیون صنعت نفت
را بر روی بستر www.petroleum.tv راهاندازی کردم.
حسینیان افزود: نگاه ما در این تلویزیون مدل اجتماعی به صنعت نفت است
به طوری که می توان آن را به عنوان لوکوموتیو ملی در طول صد سال گذشته قلمداد کرد
که باید دارای یک شبکه تلویزیونی مستقل باشد و بتواند در کنار سایر رسانه هایی که
در این صنعت در حال تلاش هستند، نقش خود را ایفا کند.
وی گفت: صنعت نفت، صنعت با قدمتی است و به طبع نشریات حوزه مکتوب در
این صنعت از جمله نشریه دانش نفت از قدمت بسیاری برخوردار می باشد.
بنیانگذار تلویزیون صنعت نفت گفت: با تغییر مولفههای رسانهای، بستر
تلگرام، رسانههای جدیدتر و کانالهای تلگرامی بخشی از هدایت رسانهای را بر عهده
گرفتند اما به طور جدی جای خالی تلویزیون به منظور نمایش دادن دستاوردهای صنعت نفت
احساس میشد و امیدواریم توانسته باشیم بخشی از این وظیفه را به خوبی انجام دهیم.
حسینیان در ارتباط با رسالت تیم اجرا کننده تلویزیون صنعت نفت گفت: تیم
اجراکننده این پروژه از سابقه خوب و درخشان رسانهای در حوزه مطبوعات و تلوزیون
همراه با نگاه متفاوت اجتماعی برخوردار است یعنی مدل نگاه ما در صنعت نفت نگاه
اجتماعی است و هر جایی که دوربین مستقر است و حضور ما را ثبت و ضبط میکند، آن قدر
که انسان و نیروی انسانی مهم است، شاید چیز های دیگر مهم نباشد.
وی اضافه کرد: رسانه های امروز صنعت نفت به صورت جدی به تاسیسات،
تجهیزات، محصولات و فرآیندها پرداختند اما تیم ما نفت را به عنوان یک هدیه الهی
برای سرزمین می داند و سربرگ نامههای این تلویزیون "به نام خالق نفت"
آغاز شده است.
حسینیان افزود: تلاش شده پیش از هر چیز انسان را به عنوان عنصر گمشده
در صنعت نفت را ببینیم زیرا این گمشدگی و دیده نشدن خانوادهها گریبان صنعت نفت را
گرفته است یعنی فرزندان کارکنان نفت به داشتن چنین والدینی افتخار نمیکنند زیرا
از تلاش آن ها بی اطلاع هستند و برای جامعهای که در طول این سال ها با نفت اداره
شده، این واقعیتی بسیار تلخ است که هنگام پرسش از مردم در باره مشاغل سخت تنها با
نام معدن و کارهای دیگر مواجه شویم.
وی خاطرنشان کرد: تا به حال سختی حفاری، زندگی اقماری بر روی سکوهای
نفتی، کار پتروشیمی در هوای داغ مناطق جنوبی را از مردم نشنیدم و ضرورت این رسانه
برای این است که مردم میهمان سفرههایی هستند که سختی کار تلاشگران آن را کسی نمیداند.
حسینیان بیان داشت: شاید تلخی دیگری که تا عمق جان آدمی را میسوزاند،
این است که مردم هنوز فکر میکنند که صادرات ما چند میلیون بشکه در روز است و نفت
یا مشتقات در بشکه قرار دارد و آن را صادر میکنند زیرا رسانه برای نشان دادن قیمت
نفت با نشان دادن بشکه سیاه باور مردم را بر هم ریخته است.
این مجری با سابقه گفت: هزاران هزار دقیقه محتوای دیده نشده و گفته
نشده در صنعت نفت وجود دارد که بخشی از آن نیز توسط مدیران روابط عمومیها ساخته
شده و در آرشیوها در حال خاک خوردن است.
حسینیان گفت: نفت، صنعت جذابی است و توانایی جذب مخاطبان را به این سمت
دارد. (مخاطب چه به صورت تخصصی چه به صورت عام).
وی تاکید کرد: ما نسبت به قدمت یک قرنی نفت، رسانه بسیار نوپایی هستیم
و به همین دلیل راه طولانی در پیش داریم و مهمترین وظیفه در ابتدا ایجاد نوعی از
وفاق، همدلی و مشارکت بین رسانههای دوستدار نفت از جمله نشریه دانش نفت است.
وی گفت: در تلاش هستیم به عنوان رسانه منصف به دور از مدلهای خاصی که
تاکنون نسبت به این صنعت وجود داشته به بازگویی دستاوردها، تلاش و کوشش آن
بپردازیم و عمیقا احساس میکنیم میتوانیم ماموریتهای بزرگ را ایفا کنیم. از جمله
موضوعات پرداختن به شرکتهای دانشبنیان، ساخت داخل، توجه و تمرکز بر نیروی انسانی
و کرامت کارکنان و دستاندرکاران صنعت نفت البته مباحث جذاب دیگری نیز در فازهای
بعدی اجرای این پروژه را دنبال می کنیم.
وی افزود: از اهالی این حوزه و کسانی که این نشریه را مطالعه میکنند،
انتظار داریم همانطور که صنعت نفت یک صنعت ملی و متعلق به آحاد جامعه است، به
تلویزیون صنعت نفت هم با یک نگاه ملی و دلسوزانه متعلق به پرسنل، کارکنان و
خانواده صنعت نفت و آحاد ملت ایران توجه شود.
حسینیان تصریح کرد: درهای تلویزیون صنعت نفت بر روی همه علاقه مندان – تولیدکنندگان
محتوا و دوستداران فضای رسانه باز است و بازوی ما در بستر گسترده نفت، مدیران محترم
روابط عمومی هستتند که با افتخار آماده انعکاس تلاش آنها و مجموعه های ذیربط به صورت
ویدیویی در پترولیوم تی وی هستیم.
وی ادامه داد: آینده تمام رسانه ها در مدیا به دو عنصر ختم می شود یکی ویدیو
و دیگری بستر وب و ما در بخش خصوصی و بر پایه
همین دو مولفه به ساخت این رسانه پرداخیم و چشم امید به حمایت و همدلی خانواده بزرگ
نفت داریم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: این رسانه دارای مجوز رسمی از سوی تنظیم مقررات
صدا و سیماست و با نام مشابه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای مجوز رسمی است و
در تلاشیم با اخذ یک ایزوی بینالمللی در «حوزه مسئولیت اجتماعی» به انعکاس دو موضوع
مهم «مسئولیت اجتماعی و محیط زیست» و «منابع انسانی» به صورت جدیتر بپردازیم.