سازمان‌های نوپدید و مسئولیت اجتماعی

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، کیانی بختیاری در سخنرانی خود با موضوع سازمان‌های نوپدید و مسئولیت اجتماعی به تبیین سازمان‌های دوسوتوان پرداخت.

 وی در خصوص دووجهی بودن  سازمان‌ها اظهار داشت: دو وجهی بودن نیازمند سازمان‌هایی است که هم از اکتشاف و هم از بهره‌برداری برای موفقیت استفاده می کنند. 

کیانی با بیان ضرورت توسعه فرهنگ دوسوتوانی گفت: دو سوتوانی یک قابلیت مدیریتی است که مدیران سازمان را در بهره‌برداری از فرصت‌های موجود و کشف فرصت‌های جدید توانمند می‌سازد. 

 وی افزود: بهره‌برداری و اکتشاف از جمله عناصر مهم یادگیری سازمانی به شمار می‌آیند. یادگیری سازمانی با اهداف رقابتی متضاد در ارتباط است و از طریق نوآوری مستمر و ایجاد دانش جدید، سازمان را در دست یابی به مزیت رقابتی تشویق می‌کند. بر این اساس سازمان‌ها برای بقا و موفقیت طولانی مدت، نیازمند انطباق بین اهداف متضاد هستند. برخورداری مدیران از چنین توانایی و قابلیتی، به سازمان‌ها کمک می کند تا به مزیت رقابتی پایدار و عملکرد برتر دست یابند و با توجه به شرایط رقابتی بتوانند به جایگاه خود در مقایسه با سایر سازمان‌ها پی ببرند.

مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی دو بال دوسوتوانی را چشم انداز مشترک و تنوع سازمانی خواند. وی دوسوتوانی سازمان‌های توسعه‌ای را در ارتباط با توسعه صنعتی و درآمدزایی و توسعه مناطق کم برخوردار و فعالیت‌های زیست سازگار دانست.

کیانی بختیاری سازمان‌های هیبریدی را گونه‌ای از سازمان‌های دوسوتوان نامید که از یک طرف دارای ماموریت فرهنگی و اجتماعی و زیست محیطی و از طرف دیگر دارای قابلیت کسب و کار و درآمدزایی است. 

وی تصریح کرد شکل جدیدی از سازمان پدید آمده است که مزیت رقابتی را تنها بر اساس کیفیت کالاها و خدمات نمی دانند، بلکه مزیت رقابتی آن‌ها توانایی تغییرات فرهنگی اجتماعی و زیست محیطی است. کارآفرینان سازمان‌های هیبریدی به دنبال ایجاد سازمان‌ها و بازارهای قابل قبول برای پرداختن به مسائل خاص فرهنگی اجتماعی و زیست محیطی هستند. اصول فکری سازمان‌های هیبریدی بر مبنای خلق ارزش برای زندگی سالم، عدالت محیطی و اجتماعی، پایداری محیط زیست و محصولات و خدمات با کیفیت برتر است.

کیانی بختیاری با تبیین عوامل کلیدی متمایز کننده سازمان‌های هیبریدی از سازمان‌های سنتی گفت: در سازمان‌های سنتی اصالت با سودآوری است تا توجه به محیط زیست و جامعه. روابط با تامین‌کنندگان، مشتریان و کارکنان عمدتا متمرکز بر کارایی و کاهش هزینه است و فعالیت صنعت بر پایه ایجاد بازارهایی برای کالاها و خدمات برای حفظ سود رقابتی است. اما در مقابل و در سازمان‌های هیبریدی؛ اصالت با جامعه و محیط زیست است و کسب و کار در درجه ثانویه است. رابطه با تامین‌کنندگان، کارکنان و مشتریان مبتنی بر منافع دوجانبه زیست محیطی و اجتماعی و تمرکز بر اثر بخشی است. فعالیت صنعت بر پایه ایجاد بازارهایی برای رقابت در تشکیل اکوسیستم‌هایی مشترک در جهت رفع نیازهای جامعه و محیط زیست است. 

وی یادآور شد: نمونه‌های معمول این چنین شرکت هایی موسسات مالی‌ای هستند که برای وام گیرندگان کم درآمد اعتباری قائل می‌شوند. شرکت‌هایی که محصولات تجاری را با سود منصفانه به فروش می‌رسانند. شرکت‌هایی که محصولات مقرون به صرفه را به کشورهای در حال توسعه می فروشند. 

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در بخش دیگری از سخنان خود، جلوه‌های مسئوليت اجتماعی در سازمان‌های ديجيتالی را شفافيت و پاسخگويي 360 درجه، استفاده كمتر و بهينه‌تر از منابع، ايجاد تجربه‌های كاری بهتر برای كاركنان، تسهيل و تسريع نوآوری‌های اجتماعی و حركت از CSR  به سوی CSE و كارآفرينی پلتفرمی  و خدمت افزا نامید.

کیانی با تشریح سازمان‌های دوناتی گفت: نظريه اقتصاد دوناتی در سال 2012 توسط كيت ريورت مطرح شد. 

وی افزود: انديشه‌های اقتصادی قرن بيستمی ديگر پاسخگوی دغدغه‌ها و الزامات قرن بيست‌ويكم نيستند. بحران‌های زيست‌محيطی و اختلاف طبقاتی نشان دادند كه نظريه‌های اقتصادی مبتنی بر درآمد خالص ملي ديگر كارآمد نيستند. دونات يعنی يک محيط اقتصادی كه در آن، همه افراد در همه جوامع از امكانات زندگی خوب برخوردارند؛ بدون آنكه از سقف زيست‌محيطي تجاوز كنند. در حال حاضر، اقتصادها به‌گونه‌ای طراحي شده‌اند كه جوامع و افراد ثروتمند از امكانات جامعه بيش از حد متوسط بهره می‌برند و از سقف زيست‌محيطی هم تجاوز می‌كنند (بيرون دونات) و جوامع و افراد فقيرتر از امكانات زندگي خوب بی‌بهره‌اند. (محيط حالی داخل دونات).

وی تصریح کرد: در پارادايم قديمی كسب‌وكار هدف اول و غائی رشد در ابعاد، سهم بازار و درآمد بود؛ به هر قيمتی در پارادايم سازمان‌‌های دوناتی هدف اول حفظ پايداری محيط زيست و عدم تجاوز از سقف زيست‌محيطی و هدف ثانويه كسب درآمد است.  

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی خاطرنشان کرد: رهبران سازمان‌‌های دوناتی، ملاحظات زيست‌محيطی را در تمامي تصميمات خود وارد می‌كنند. سازمان‌های دوناتی سازمان‌هايی مبتنی بر مسئوليت اجتماعی هستند. در صنعت سنتی، فعاليت صنعتی به معني «خير» در رشد اقتصادي و «شر» برای محيط زيست است. در حالی که در سازمان‌هاي دوناتی، دوگانه خير اقتصادی و شر اقتصادي از بين می‌رود و یا  دوگانه‌زدایی اتفاق می‌افتد. به عبارتی رویکرد خير اقتصاد و خير محيط زيست پايدار می‌شود.

کیانی بختیاری در ادامه به اقدامات و دستاوردهای سازمان مدیریت صنعتی در زمینه مسئولیت اجتماعی پرداخت که از آن جمله انتشار نشریه مسئولیت شرکتی، آموزش رایگان موضوعات مرتبط با مسئولیت اجتماعی به 22 شهرداری مناطق گوناگون کلان شهر تهران، راه‌اندازی دوره‌های مدیریت مسئولیت اجتماعی شرکتی، راه‌اندازی دوره‌های پرورش مروجان مسئولیت اجتماعی محلات کم‌برخوردار تهران، تدوین دستورالعمل تهیه گزارش‌های استاندارد  مسئولیت اجتماعی و پایداری برای شرکت‌ها و آموزش و توانمندسازی کودکان کار است.

کیانی گفت: مطالعات و گزارش‌های بررسی رضایت‌مندی مصرف‌کنندگان خدمات و محصولات برندها در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که 92 درصد از مصرف‌کنندگان تصویر مثبتی از شرکت‌هایی دارند که از مسائل فرهنگی اجتماعی و تلاش‌های محیط زیست پشتیبانی می‌کنند. 87 درصد مشتریان، محصول شرکت‌های با فرهنگ مسئولیت اجتماعی را خریداری می کنند، به این دلیل که به دغدغه آنها توجه می کند. 66 درصد از مصرف‌کنندگان حاضر به پرداخت هزینه اضافی برای حمایت از شرکت های هستند که به مسئولیت اجتماعی متعهد هستند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در پایان گفت: انتظار از کسب و کارهای بزرگ و اثرگذار در اقتصاد کشور آن است که رویکرد‌های مسئولیت اجتماعی را جزیی از اعتلای برند خود محسوب کنند و در این زمینه بیش از پیش نقش‌آفرینی نمایند.

چهارشنبه 10 آذر ماه 1400
امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از این مطلب فقط با ذکر منبع مجاز است.