Daneshenaft logo
دوشنبه 23 مهر ماه 1397 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
صفحه پرینت ارسال به دوستان
جمعه 8 دی ماه 1396 | کد مطلب : 11629
آینده قیمت حامل‌های انرژی در گفتگو با كارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس؛
فرجام بنزین در پیچ تند بهارستان


برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند فارغ از مباحث اثرگذاری روانی، اثر واقعی افزایش 50 درصدی قیمت بنزین بر تورم کلی کشور در حدود یک درصد خواهد بود و در صورتی که درآمد حاصله از این راه صرف اشتغال‌زایی شود، چنین تورمی می‌تواند توجیه‌پذیر باشد.

 

دانش نفت: سر و صدای تبصره ۱۸ لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ که از افزایش قیمت حامل‌‌های انرژی از جمله بنزین خبر می‌داد بعد از گذشت 20 روز از تقدیم این لایحه توسط رییس‌جمهوری به مجلس، هنوز نخوابیده و به نظر می‌رسد صدای اعتراض مردم به افزایش قیمت بنزین به گوش نمایندگان مجلس رسیده و باعث مخالفت آنان با بنزین ۱۵۰۰ تومانی شده است.

پس از آنکه لایحه بودجه سال آینده تقدیم مجلس شد تبصره‌های ۱۴ و ۱۸ این لایحه که به صورت غیر مستقیم و مستقیم از افزایش قیمت بنزین خبر میدادند، دهان به دهان نقل و با اعتراض و مخالفت شدید مردم رو‌به‌رو شد. دولت در لایحه بودجه تاکید کرده ما به تفاوت قیمت حامل‌های انرژی تا سقف ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان خواهد بود و این میزان به تولید و اشتغال اختصاص خواهد یافت. توجیهی که نه تنها مورد پذیرش مردم بلکه مورد پذیرش مجلس نیز نبود و هم راستا با صدای اعتراض مردم زمزمه‌های مخالفت مجلس نیز به گوش می‌رسید. با وجود اینکه محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست فراکسیون نمایندگان ولایی درباره لایحه بودجه ۹۷ در خصوص افزایش قیمت حامل‌های انرژی اعتقاد داشت که در ماده ۳۱ قانون برنامه ششم افزایش قیمت حامل‌های انرژی تصریح شده است که باید انجام شود، ضمن اینکه درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی در برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی هزینه خواهد شد باز هم نمایندگان مردم قانع نشدند و در جریان رسیدگی به بخش‌های مربوط به حوزه انرژی از لایحه بودجه ۹۷، اعضای کمیسیون انرژی مجلس با تبصره مربوط به افزایش قیمت حامل‌های انرژی مخالفت کرده و رای به حذف آن دادند. به گفته اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، تبصره ۱۸ لایحه بودجه که ناظر به افزایش قیمت حامل‌های انرژی بود مورد بررسی قرار گرفت و پس از اینکه هر یک از نمایندگان و همچنین نمایندگان دستگاه‌ها ادله خود را بیان کردند، کمیسیون انرژی به حذف تبصره یاد شده رای داده و در واقع با این موضوع مخالفت کرد.

برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند فارغ از مباحث اثرگذاری روانی، اثر واقعی افزایش 50 درصدی قیمت بنزین بر تورم کلی کشور در حدود یک درصد خواهد بود و در صورتی که درآمد حاصله از این راه صرف اشتغال‌زایی شود، چنین تورمی می‌تواند توجیه‌پذیر باشد.

اما در سوی مقابل برخی دیگر معتقدند افزایش قیمت حامل‌های انرژی در این برهه از یک سو شوک تورمی فراوانی را به کشور تحمیل می‌کند و از سوی دیگر قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهد. بر این اساس با گروهی از کارشناسان و نمایندگان مجلس گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه تقدیم می‌شود:

 

بنزین ۱۵۰۰ تومانی در توان مردم نیست

رییس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت با انتقاد از احتمال افزایش ۵۰ درصدی قیمت بنزین گفت: با توجه به رفتار و تقاضای مردم در سوخت‌گیری باید گفت بنزین ۱۵۰۰ تومانی در توان مردم نیست.

بیژن حاج محمدرضا، با تاکید بر این‌که از نزدیک شاهد مراجعه مردم در پمپ‌بنزین‌ها است، گفت: متوسط سوخت‌گیری مردم نهایتا ۲۰  لیتر در روز است و فقط خودروهای دولتی ۳۰ یا بیش از ۳۰ لیتر در روز بنزین سوخت‌گیری می‌کنند.

وی با اشاره به قیمت FOB (تحویل در عرشه کشتی) بنزین در خلیج فارس، تصریح کرد: باید برای تعیین قیمت بنزین بررسی کنید که قیمت FOB بنزین در خلیج فارس چقدر است. در حال حاضر قیمت بنزین در امارات یک درهم است.

وی در مورد قیمت پیشنهادی برای بنزین، ادامه داد: به نظر من سقف ۲۰ درصدی برای افزایش قیمت بنزین مناسب است و چنانچه دولت تصمیم دارد بنزین را گران کند باید نهایتا قیمت بنزین را ۱۲۰۰ تومان تعیین کند.

 

افزایش قیمت حامل‌های انرژی سفره خانوارها را کوچک‌تر می‌کند

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: قطع یارانه ۳۸ میلیون نفر از جمعیت کشور از یک‌سو و افزایش قیمت حامل‌های انرژی از سوی دیگر موجب کوچک‌تر شدن سفره بخش زیادی از خانوارهای ایرانی می‌شود.

عبدالرضا مصری، افزود: قرار است قیمت حامل‌های انرژی نیز افزایش یابد که معتقدم جامعه ظرفیت تحمل این شوک را ندارد و در صورت انجام، سفره خانوارهای ایرانی کوچک‌تر خواهد شد.

 

مگر درآمدهای ما ارزی است که بنزین با نرخ فوب خلیج فارس داشته باشیم

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: رییس‌جمهور می‌گوید بنزین دو هزار تومان می‌شود و وزیر نفت می‌گوید سرجمع قیمت سوخت دو هزار تومان خواهد شد یعنی نهایتا بنزین 50 درصد گران می‌شود البته عده‌ای می‌گویند فوب خلیج‌فارس چهار هزار تومان است ولی مگر درآمدهای ما ارزی است که قیمت بنزین ما بر اساس آن باشد.

بهروز نعمتی بیان این‌که «نگاه بودجه، نگاه اقتصاد مقاومتی نیست»، مدعی شد: در دوره قبل مجلس کمیسیون ویژه‌ای به همین منظور تشکیل شد و کارهای خوبی در مورد اقتصاد مقاومتی انجام شد اما دولت هنوز آیین‌نامه‌ها را صادر نکرده یعنی مجموع تیم آقای نوبخت دنبال اقتصاد مقاومتی نیستند.

 

دلواپسی مردم در مورد قیمت بنزین قابل‌درک و به‌حق است

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بودجه ۹۷ از موضوعاتی است که جای نگرانی داشته و دلواپسی مردم قابل‌درک و به‌حق است و مجلس قطعاً در برابر این افزایش قیمت مقاومت خواهد کرد.

احمد مرادی با بیان اینکه موضوع افزایش قیمت حامل‌های انرژی شامل دو مورد قابل ‌بررسی است، عنوان کرد: یک مورد افزایش قیمت بنزین، نفت و گاز است و پیشنهاد دولت فشار را بر مردم بیشتر خواهد کرد؛ ما به‌عنوان نمایندگان مردم در مجلس قطعاً در این زمینه اعلام موضع می‌کنیم تا هر آنچه به صلاح و سود دولت و ملت است انجام شود.

 

باید شرایط اقتصادی مردم را در نظر بگیریم

ناظر مجلس در شورای عالی انرژی با تاکید بر این که «افزایش قیمت حامل‌های انرژی باید شیب ملایمی داشته و به سمت واقعی شدن برود» گفت: باید با مساله افزایش قیمت حامل‌های انرژی به‌ویژه بنزین علمی برخورد کرده و شرایط اقتصادی مردم را در نظر بگیریم.

محمد خالدی سردشتی با اشاره به نحوه قیمت‌گذاری بنزین در لایحه بودجه ۹۷ گفت: در حال حاضر که بحث افزایش قیمت حامل‌های انرژی مطرح شده باید چند مساله را  همزمان در نظر گرفت. اینکه دنیا با انرژی چه کار می‌کند؟ حتی در دنیا بحث آزادسازی قیمت‌ها مطرح است؟ وضعیت کشور و مردم از نظر اقتصادی چگونه است؟ آیا برنامه‌ای برای آینده داریم یا نه؟ 

وی افزود: طرح مساله افزایش قیمت حامل‌های انرژی به‌ویژه بنزین، آن هم در شرایطی که اشتغال یکی از مشکلات اساسی جامعه است و وضع و درآمد مردم هم مساعد نیست، شرایط را بسیار سخت می‌کند. البته اگر به تنگناهای دولت هم توجه کنیم شاید هم این افزایش قیمت طبیعی باشد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: اگر نیت دولت بر افزایش قیمت‌ها است باید این کار در یک شرایط کاملا حساب شده‌ای انجام و تمام شرایط و وضعیت دیده شود. ممکن است از نظر اقتصادی گفته شود که افزایش قیمت‌ها باید صورت گیرد اما واقعیت این است که قیمت حامل‌های انرژی نسبت به فوب خلیج فارس و نسبت به کشورهای همسایه در ایران بسیار پایین است و تا قیمت واقعی خود فاصله دارد.

ناظر مجلس در شورای عالی انرژی همچنین بیان کرد: بنده معتقدم تنها راه‌حل این است که افزایش قیمت حامل‌های انرژی باید شیب ملایمی داشته و شرایط کشور هم در نظر گرفته شود.

خالدی تصریح کرد: وقتی قیمت حامل‌های انرژی واقعی شود،‌ مصرف هم بهینه ‌می‌شود و مردم دیگر مجبور نیستند برای هر کار جزئی از وسیله نقلیه خود استفاده کنند که هم آلایندگی را افزایش می‌دهد و هم موجب هدر رفت انرژی می‌شود.

وی با بیان این‌که برای افزایش قیمت‌ها باید حتما شرایط فعلی در نظر گرفته شود، گفت: این مساله اجتناب‌ناپذیر است که دولت برای تامین بخشی از بودجه مورد نیازش به دنبال راهی باشد اما به شرطی که در این راه‌حل، مردم در تنگنا قرار نگیرند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس یادآور شد: در دولت گذشته موضوعاتی مطرح شد مبنی بر این که قیمت حامل‌های انرژی مانند گازوییل، نفت یا بنزین را به سمت واقعی خواهیم برد و مابه‌التفاوت آن را یارانه می‌دهیم، این کار را انجام دادند و بنزین حتی از ۱۰۰ تومان به ۷۰۰ و بعدها نیز به ۱۰۰۰ تومان رسید برای این که بخشی از این افزایش قیمت به عنوان یارانه به اقشار نیازمند داده شود.

این نماینده مجلس همچنین گفت: امروز هم قیمت‌ها باید به سمت واقعی شدن بروند، شاید هم شرایط فراهم نباشد. ولی منطق می‌گوید در صورت افزایش قیمت، مصرف کم شده و می‌تواند درآمدی برای دولت باشد.

 

قیمت بنزین باید ۴۵۰۰ تومان شود!

مصطفی میرسلیم گفت: قیمت بنزین به طور قانونی باید قیمت فوب خلیج فارس باشد که ۴۵۰۰ تومان می‌شود ولی در حال حاضر ۱۰۰۰ تومان است. این فاصله باید پر و قانون نیز باید اجرا شود. 

وی افزود: اگر دولت بخواهد قانون را اجرا و بنزین را گران کند، یا باید قانون عوض و یا اجرا شود. از یک طرف از قوه مجریه ایراد گرفته می‌شود که قانون را اجرا نمی‌کند و از طرف دیگر به اجرای قانون توسط آن اعتراض می‌شود.

 

مجلس درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی احتیاط می‌کند

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه افزایش قیمت بنزین در قیمت سایر اقلام حتی مواد خوراکی تاثیرگذار است، گفت: قطعا در سال ۹۶ افزایش قیمت سوخت نخواهیم داشت اما در مورد سال آینده نمی‌توان با قاطعیت اظهارنظر کرد، احتمالا مجلس در این باره احتیاط می‌کند.

حسین امیری خامکانی درباره موضوع افزایش قیمت بنزین، افزود: ‌دولت در ماده ۱۸ لایحه بودجه ۹۷ پیش‌بینی کسب ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد از محل تفاوت قیمت سوخت در سال ۹۶ و ۹۷ کرده است. اینکه این میزان چقدر باعث افزایش قیمت بنزین، گازوییل و سایر فرآورده‌ها می‌شود هنوز مشخص نیست و باید آن را محاسبه کرد.

وی با بیان اینکه قرار است منابع حاصله صرف ایجاد اشتغال شود، بیان کرد: تصویب این ماده در بودجه منوط به موافقت مجلس است که مجلس در حال بررسی این موضوع می‌باشد ولی قطعا می‌توان گفت که افزایش قیمت بنزین تا پایان سال جاری در دستور کار مجلس و دولت نیست و تنها دولت در لایحه بودجه سال آینده چنین پیشنهادی را مطرح کرده است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه افزایش قیمت تنها مربوط به فرآورده‌های نفتی شامل بنزین، نفت سفید، گازوییل و به طور کلی سوخت مایع خواهد شد، گفت: این افزایش قیمت شامل زیاد شدن قیمت سوخت هواپیما نیز می‌شود.

وی در مورد اینکه با افزایش قیمت سوخت هواپیما امکان افزایش قیمت بلیط هواپیما نیز وجود دارد؟ افزود: در حال حاضر یعنی قبل از افزایش قیمت سوخت هواپیما، بحث‌هایی در مورد افزایش قیمت بلیط وجود دارد چون برخی از شرکت‌های هواپیمایی گلایه‌مند هستند که دولت پول‌هایشان را نمی‌دهد. البته احتمالا در این باره دولت مدیریت‌های لازم را انجام می‌دهد.

امیری خامکانی در عین حال گفت: قطعا افزایش بلیط بر روی بسیاری از اقلام تاثیرگذار است. به طور مثال حتی سیب‌زمینی هم گران می‌شود چون وانت به عنوان حمل‌کننده بار سیب‌زمینی به دلیل گران شدن سوخت اتومبیل خود این افزایش قیمت را بر روی سیب‌زمینی خواهد گذاشت.

امیری خامکانی ادامه داد: از آنجا که این افزایش قیمت باعث اثرات روانی در جامعه می‌شود و ممکن است بر روی سایر قیمت‌ها تاثیر غیرمستقیم بگذارد، احتمالا مجلس احتیاط خواهد کرد.

 

مردم توان افزایش قیمت‌ها را ندارند

نماینده مردم فومن با تاکید بر اینکه مردم توان افزایش قیمت‌ها را ندارند، گفت: دولت اگر به دنبال افزایش قیمت است، قبل از ‌آن باید حقوق مدیران ارشد و نمایندگان حداقل به میزان ۱۰ درصد کاهش پیدا کند تا شاهد جلب اعتماد مردم به دولت و مجلس باشیم.

حجت الاسلام محمدمهدی افتخاری با انتقاد از افزایش قیمت‌ها به‌ویژه بنزین گفت: طرح صحبت‌هایی در مورد افزایش قیمت‌ها به‌ویژه بنزین نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. افزایش قیمت‌هایی که در توان مردم نیست و وظیفه ما حمایت از مردم است.

به گفته وی باید مسئولان در جهت افزایش قدرت خرید مردم، ایجاد اشتغال، بهبود وضعیت معیشت و برقراری رونق اقتصادی تلاش کند و به عنوان دغدغه‌های خود قرار دهند نه اینکه شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم.

این نماینده مجلس خطاب به رییس جمهور گفت: آقای رییس جمهور شما در صحبت‌هایتان به موضوع آگاهی مردم اشاره کردید پس انتظار می‌رود که اجازه افزایش هیچ‌گونه قیمت به‌ویژه بنزین و گازوییل را ندهید.

افتخاری در پایان گفت: اینکه برخی معیار افزایش قیمت بنزین را موضوع قیمت جهانی عنوان می‌کنند باید بدانند که این روند تنها باعث ایجاد تورم می‌شود. بنابراین انتظار می‌رود که اگر دولت به دنبال افزایش قیمت‌ها است، قبل از آن بودجه سازمان‌هایی که خروجی خاصی ندارند را کم کرده و همچنین حقوق مدیران ارشد دولتی و نمایندگان مجلس ۱۰ درصد کاهش پیدا کند تا حداقل اعتماد مردم به دولت و مجلس برگردد.

 

افزایش قیمت بنزین به صلاح کشور نیست

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی مدعی شد: با توجه به این‌که دولت در بحث‌های اقتصادی برای مردم کاری نکرده است، افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی در این شرایط اقتصادی به صلاح کشور نیست.

حجت‌الاسلام مجید ناصری‌نژاد، گفت: بحث گرانی بنزین و سایر حامل‌های انرژی را در حال حاضر به هیچ وجه مناسب کشور نمی‌دانیم. وی با اشاره به وضعیت اقتصادی که در حال حاضر بر کشور حاکم است، افزود: بیکاری و فقر شدید ناشی از آن، به طبقه متوسط و پایین جامعه فشار زیادی وارد کرده است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اکنون باید به فکر این قشر از جامعه باشیم و مشکلات این بخش را حل کنیم. اگر بخواهیم اقتصاد کشور رشد داشته باشد و برای دولت درآمد کسب شود، باید به توانمندی‌های داخلی و نیروهای درون کشور تکیه کنیم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: فشار زیادی بر جامعه در حال تحمیل است و ایجاد تورم بالا و افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی به صلاح کشور نیست و با شدت با این مساله مخالف هستیم.

 

افزایش قیمت بنزین عقلانی نیست

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: هم‌اکنون با این مشکلاتی که در کشور داریم و مردم از نظر معیشتی با مشکل روبرو هستند افزایش قیمت بنزین عقلانی نیست و مجلس شورای اسلامی این آمادگی را برای افزایش قیمت بنزین ندارد و بعید است که چنین طرحی در خانه ملت تصویب شود آن هم با این شیب تندی که یک مرتبه 500 تا 600 تومان قیمت بنزین افزایش پیدا کند. پس مجلس چنین افزایش قیمتی را تصویب نخواهد کرد.

سیدناصر موسوی‌لارگانی در مورد احتمال افزایش قیمت بنزین گفت: معمولاً در کشورهایی که با رکود اقتصادی مواجه و مردم با مشکل معیشتی روبرو هستند سعی می‌شود قیمت‌ها ثابت بماند و یک سری یارانه‌های سبد کالا و سلامت به مردم داده می‌شود تا این مشکلات سبب سرخوردگی و نارضایتی آن‌ها نشود.

وی افزود: هم‌اکنون با توجه به مشکلات اشتغال و بر طبق اعلام سخنگوی دولت مبنی بر اینکه در هر خانواده 3 نفر بیکار تحصیل‌کرده وجود دارد در چنین موقعیتی افزایش قیمت صحیح نیست. اشاره دولت به این موضوع است که اگر قیمت سوخت را افزایش دهیم می‌خواهیم اشتغال ایجاد کنیم. رییس جمهور اعلام کرد قیمت بنزین و گازوییل را از نصف قیمت جهانی بیشتر افزایش نمی‌دهیم، اما اشاره‌ای به این موضوع نشد که در آن کشورهایی که قیمت سوخت بالا است درآمد مردم هم بالا است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رییس جمهور اشاره‌ای به این مطلب نکرد که در آن کشورها مصرف سوخت خودروها هم کم است. اشاره به این موارد به هیچ وجه نشد و فقط ما می‌آییم خودمان را با کشوری مقایسه می‌کنیم که نه نفت دارد و درآمد مردمش چند برابر درآمد مردم ایران است و مصرف سوخت خودروها هم کم است. فقط بلدیم بگوییم در کشوری قیمت بنزین این‌قدر است.

موسوی لارگانی گفت: تا آنجایی که یادمان می‌آید بنزین در ایران لیتری 10 ریال بود و زمانی که در اوایل انقلاب، قیمت بنزین به 100 ریال رسید این افزایش اندک قیمت روی تمام مایحتاج مردم تاثیر گذاشت. هر کالایی می‌رفتیم بخریم می‌گفتند چون بنزین گران شده این کالا هم گران شده است. پس فقط این نیست که تنها قیمت بنزین را افزایش دهیم چراکه این افزایش قیمت بر تمام زندگی مردم تاثیر می‌گذارد و قیمت بقیه کالاها را نیز افزایش می‌دهد.

 

افزایش قیمت بنزین خانواده‌ها را به زیر خط فقر هل می‌دهد

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس در برابر افزایش قیمت حامل‌های انرژی مقاومت خواهد کرد.

جهانبخش محبی‌نیا درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بودجه سال ۹۷، گفت: این امر خانواده‌ها را به زیر خط فقر هل می‌دهد و طبیعتا مجلس اقبالی به افزایش قیمت حامل‌های انرژی ندارد و حتی در قبال آن مقاومت خواهد کرد.

 

کشور ظرفیت افزایش همزمان قیمت بنزین، مالیات‌ها و ... را ندارد 

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: ظرفیت افزایش همزمان قیمت بنزین، مالیات‌ها و همچنین حذف یارانه برخی دهک‌ها در مردم وجود ندارد.

مهرداد لاهوتی افزود: ظاهرا دولت بنا دارد در لایحه بودجه سال آینده قیمت بنزین را به ۱۵۰۰ تومان و گازوییل را به ۴۰۰ تومان افزایش دهد. همچنین افزایش درآمدهای مالیاتی و حذف یارانه دهک‌های بالا نیز در لایحه دولت پیش‌بینی شده که به نظر نمی‌رسد این ظرفیت در مردم وجود داشته باشد.

وی افزود: دولت پیش از این اجازه داشته قیمت حامل‌های انرژی را تا ۹۵ درصد فوب خلیج‌فارس که الان دو هزار تومان است، افزایش دهد اما چهار، پنج سال است هیچ افزایش قیمتی نبوده و یک مرتبه می‌خواهد ۵۰۰ تومان قیمت بنزین را افزایش دهد که این ظلم در حق مردم است.

 

مسئولیت قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی با دولت است

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: مسئولیت قیمت‌گذاری در حوزه بنزین بر عهده دولت است و اکنون هم که این موضوع مطرح شده به این دلیل است که دولت قصد دارد بازخوردهای سطح عمومی جامعه را مشاهده کرده و پس از آن تصمیم‌گیری کند.

جلال میرزایی افزود: این احتمال وجود دارد که برخی از نمایندگان پیشنهادهایی را در این زمینه به لایحه بودجه داشته باشند اما باید تا زمان بررسی بودجه در مجلس منتظر ماند.

 

گران شدن حامل‌های انرژی بی‌عدالتی است

امام جمعه ایلام بالا بردن قیمت‌ حامل‌های انرژی را اقدامی نسنجیده دانست و گفت: نباید یارانه مردم را قطع کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدنقی لطفی با انتقاد از موضوع گران شدن حامل‌های انرژی یعنی بنزین و گازوییل، گفت: این اقدام نسنجیده تیم اقتصادی دولت اجحاف و بی‌عدالتی است و نشان می‌دهد آن‌گونه که باید از وضعیت مردم اطلاع ندارند.

امام جمعه ایلام با انتقاد از این تحلیل که قیمت حامل‌های انرژی ایران نسبت به جهان پایین است، گفت: اگر بنا براین تحلیل باشد باید دید که آنها بودجه‌ کشور را چگونه تنظیم می‌کنند، قیمت دلار در این کشورها از 40 سال پیش بالا و پایین نرفته است.

 

بنزین و حامل‌های انرژی بر همه چیز اثرگذار هستند

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه گفت: بنزین و حامل‌های انرژی از جمله شاخصهایی هستند که بر همه چیز اثرگذار هستند.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد افزود: دولت در لایحه بودجه ۹۷ از محل‌ افزایش حامل‌های انرژی به‌دنبال کسب درآمد است ولی افزایش قیمت حامل‌های انرژی که حدودا ۱۲ هزار میلیارد ریال درآمد را همراه دارد ضد بودجه عمل می‌کند.

 

افزایش قیمت بنزین موجب تورم افسارگسیخته می‌شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن با انتقاد از افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی در سال 97، گفت: افزایش قیمت بنزین و هر نوع کالای مصرفی دیگری از سال 97 موجب تورم افسارگسیخته و غیر قابل کنترل می‌شود که به‌طور قطع اکثریت نمایندگان مجلس با آن مخالف هستند.

محمدرضا منصوری با تاکید بر اینکه دولت می‌بایست لایحه بودجه را طوری تنظیم می‌کرد که شاهد کمترین فشار به قشر آسیب‌پذیر و حقوق‌بگیر جامعه در سال 97 باشیم، گفت: متاسفانه دولت در لایحه بودجه 97 به وضعیت اقتصادی و معیشتی توجهی نکرده و می‌خواهد کسری بودجه‌اش را از طریق افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی و اخذ مالیات بیشتر جبران کند که این امر منجر به رکود و تورم بیشتر در سال‌های آتی می‌شود.

منصوری افزود: تلاش می‌کنیم با ارائه پیشنهادهایی به کمیسیون تلفیق بودجه 97، قیمت بنزین و حامل‌های انرژی را در سال آینده طوری تعدیل کنیم تا کمترین آسیب به اقشار کم‌درآمد وارد شود.

 

مجلس با هرگونه افزایش قیمت حامل‌های انرژی مخالف است

رییس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه دولت نباید هر وقت کم آورد دست در جیب مردم کند گفت: فضای کلی مجلس با هرگونه افزایش قیمت حامل های انرژی از جمله بنزین، مخالف است.

فریدون حسن‌وند افزود: اعضای کمیسیون انرژی ضمن شنیدن و بررسی نظرهای مخالف و موافق افزایش قیمت بنزین و دیگر حامل‌های انرژی به استناد مواد برنامه ششم توسعه کشور، تبصره 18 مبنی بر افزایش نرخ حامل‌های انرژی را حذف و مخالفت خود را با هرگونه افزایش قیمت از جمله بنزین و گازوییل برای سال آینده اعلام کردند. وی ادامه داد: سعی خواهیم کرد که وقتی این تصمیم به کمیسیون تلفیق رفت، با استدلال منطقی از تصمیم خود دفاع کنیم و برای سال آینده شاهد افزایش قیمت بنزین و گازوییل نباشیم.

حسن‌وند گفت: فضای کلی مجلس با افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای سال آینده مخالف است و نمایندگان مجلس بر این باورند که با خلق منابع مالی دیگر می‌توانیم جایگزینی برای افزایش قیمت بنزین داشته باشیم. وی خاطرنشان کرد: نباید هر وقت کم می‌آوریم، دست در جیب مردم کنیم و با افزایش قیمت ها فشار سنگینی بر دوش مردم وارد کنیم.

 

افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی و قطع یارانه‌ها ظلم مضاعف به مردم است

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: تصمیم دولت برای افزایش قیمت بنزین و فرآورده‌های نفتی و قطع یارانه‌ها ظلمی مضاعف به مردم کم درآمد و آسیب‌پذیر جامعه است. ما نمایندگان مردم با این طرح مخالفیم و در این ظلم شریک نمی‌شویم.

علی کرد افزود: افزایش قیمت حامل‌های انرژی ظلمی برای مردم محروم سیستان و بلوچستان به شمار می‌رود. همچنین به تمام اقشار کم درآمد جامعه نیز ظلم می‌شود. ما نمایندگان با این طرح مخالف هستیم.

 

کشور کشش بنزین ۱۵۰۰ تومانی را ندارد

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه جامعه فعلا کشش بنزین ۱۵۰۰ تومانی را ندارد، گفت: بیشتر نمایندگان با افزایش قیمت بنزین مخالفند، اما هنوز هیچ چیز قطعی نشده است.

احمد صفری با اشاره به پیشنهاد دولت در بودجه سال ۹۷ برای افزایش قیمت بنزین، گفت: اکنون زمان افزایش قیمت بنزین در کشور نیست و جامعه کشش این نرخ را ندارد.

وی ادامه داد: در شرایطی که دولت پیشنهاد داده یارانه حدود ۳۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در سال آینده قطع شود، معتقدم دیگر کشش گران شدن حامل‌های انرژی از جمله بنزین وجود ندارد. نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی از پیامدهای گران شدن بنزین در کشور یاد کرد و مهمترین نتیجه آن را بالا رفتن نرخ تورم دانست. صفری معتقد است، با گران شدن بنزین بیشتر کالاهای اساسی به‌ویژه مواردی که مستقیم با حمل‌و‌نقل در ارتباط است گران خواهد شد و هرکس هم هر چقدر دلش بخواهد بسته به انصافی که دارد قیمت کالای خود را بالا می‌برد. عضو مجمع نمایندگان کرمانشاه  درباره اقشاری که زندگی آنها مستقیم با بنزین سر و کار دارند مانند رانندگان و تاکسی‌داران نیز گفت: تعیین یارانه سوخت برای این افراد مانند آنچه که در گذشته وجود داشت کار منطقی نیست و دو نرخی بودن بنزین باعث ایجاد فساد می‌شود.

وی معتقد  است، در شرایط فعلی بهترین راه برای حمایت از این اقشار همان جلوگیری از گران شدن بنزین است. صفری افزود: اینکه گاهی گفته می‌شود قیمت بنزین در ایران باید به قیمت‌های جهانی و فوب خلیج فارس نزدیک شود برای شرایط کنونی کشور ما مناسب نیست.

به گفته این نماینده مجلس، در کشور ایران هیچ چیز از جمله حقوق مردم بر اساس دلار و مشابه دیگر کشورها نیست که بخواهیم قیمت سوخت را نیز مانند آنها تعیین کنیم. صفری با اشاره به ثابت ماندن قیمت بنزین در ایران طی سه تا چهار سال اخیر ادامه داد: مشخص نیست این قیمت تا کی تغییر نکند و ممکن است سال بعد و یا نیمه دوم سال ۹۷ افزایش قیمت بنزین را داشته باشیم.

 

افزایش قیمت بنزین در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و صرفه‌جویی انرژی هزینه می‌شود

اما محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در پاسخ به انتقادهای مطرح شده در مورد قیمت حاملهای انرژی گفت: در ماده ۳۱ قانون برنامه ششم افزایش قیمت حامل‌های انرژی تصریح شده است که باید انجام شود، ضمن اینکه درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی در برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی هزینه خواهد شد.

رییس سازمان برنامه و بودجه درآمدهای دولت را فروش نفت، مالیات و فروش اوراق برشمرد و گفت: این آخرین سقفی است که در دولت انجام داده‌ایم. وی درباره سیاست دولت در سال آینده برای کنترل نرخ تورم و پیش‌بینی این نرخ در سه ماه باقی مانده از سال ادامه داد: در سال آینده سیاست مهار تورم را دنبال می‌کنیم زیرا کنترل تورم دستاورد مهم دولت یازدهم بوده و آن را در دولت دوازدهم ادامه خواهیم داد و هر آنچه که موجب افزایش تورم شود مانند بنزین را کنترل خواهیم کرد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: دولت باید نظارت قابل توجهی را درباره افزایش قیمت‌ها داشته باشد زیرا دوست دارد که مردم در رفاه باشند. هدف‌گذاری دولت در سال آینده کنترل تورم و ایجاد اشتغال بزرگ است.

 با این اوصاف به نظر می‌رسد قیمت حامل‌های انرژی در سال 97 به پاشنه آشیل دولت دوازدهم تبدیل شده و باید منتظر ماند و دید که در نهایت برآیند رایزنی طرفین و رای‌گیری نمایندگان مجلس در این زمینه چه خواهد شد.

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
ایران به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت‌کوره با کیفیت و تامین‌کننده اصلی سوخت کشتی‌ها در منطقه از یک طرف و دارا بودن بنادر و شرایط جغرافیایی از سوی دیگر دارای موقعیت استثنایی برای توسعه سوخت‌رسانی دریایی است که متاسفانه با توجه به این پتانسیل‌ها هنوز تا جایگاه شایسته خود فاصله زیادی دارد.
کشور امارات در حالی بازاری انحصاری در بانکرینگ دارد که بخش قابل توجهی از مواد اولیه خود را به صورت خام از ایران خریداری می‌کند.
کارت سوخت با هدف جلوگیری از قاچاق سوخت به خارج از کشور و مدیریت مصرف سوخت مجددا احیا می‌شود.

يادداشت
عسگر سرمست، کارشناس ارشد حوزه انرژی و محیط زیست/ موافقت‌نامه پاریس مطابق با برنامه‌های ملی کره‌جنوبی است و این کشور حتی بدون این معاهده نیز، به سمت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خواهد رفت.
علیرضا سلطانی، کارشناس اقتصاد انرژی/ پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران به‌ویژه تحریم‌های نفتی، شناسایی و راه‌های مقابله با اقدام‌های تحمیلی آمریکا و کاهش مخاطرات ناشی از این اقدام‌ها در عرصه اقتصادی به دغدغه اصلی سیاست‌گذاری تبدیل شده است.
عزت‌الله صیادنیا طیبی، دانشجوی دکترای اقتصاد نفت دانشگاه علامه طباطبایی/ بازار نفت مثل هر کالایی در دنیا تابع عرضه و تقاضاست ولی استراتژیک بودن این کالا باعث شده در بحث عرضه و تقاضا جوانب دیگری علاوه بر منافع اقتصادی را دخیل بدانیم.
عمده‌ترین معامله‌گران نفت جهان انتظار ندارند قیمت نفت در سال آینده میلادی از ۶۵ دلار برای هر بشکه کمتر شود و فراتر رفتن این قیمت‌ها از مرز ۱۰۰ دلار را محتمل می‌دانند.
محسن جلیلوند، مدرس روابط بین‌الملل/ کمتر از یک ماه به آغاز دور دوم تحریم‌های ایالات متحده آمریکا باقی مانده است و با وجود اینکه مقامات این کشور تاکید دارند این تحریم‌ها بسیار برای ایران خطرناک است، اما برخی مقامات دولتی معتقدند که هرآنچه باید بعد از تحریم ۱۳ آبان رخ می‌داد، طی سه ماه گذشته انجام شده است و قرار نیست اتفاق بسیار بزرگی رخ دهد.
گفتمان
مزیت‌هایی از جمله بازار گسترده فروش، حجم کم محموله‌ها و تبادلات مالی خرد فرآورده‌های نفتی نسبت به نفت خام موجب می‌شود که تحریم فروش فراورده به راحتی تحریم نفت خام صورت نپذیرد.
ایران با وجود منابع غنی نفت بالاترین رتبه شدت مصرف انرژی را حتی نسبت به کشورهای نفت‌خیز دارد.
دو عضو اوپک، سردمداری جهانی ضدیت با ایران را در بازار نفت به‌عهده گرفته‌اند. این کاملا روشن است. این کار نه در عالم همسایگی و نه در عالم همکاری، صحیح نیست.
حسن خسروجردی، رییس سابق اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی/ درباره مانع اصلی فروش نفت در بورس بایستی گفت: وزارت نفت توقع دارد بر خلاف رویه‌های جهانی در ازای فروش نفت خام به بخش خصوصی، بهای محموله را در موعد تحویل و به صورتی نقدی دریافت کند.
هاتف ستاری، کارشناس ارشد حقوق نفت/ کارشناسان حقوق نفت معتقدندکه سرمایه گذاران خارجی با مدل قراردادهای بیع متقابل آشنایی بیشتری دارند و ایران با استفاده از مدل اصلاح شده آن می‌توانست سرعت بیشتری در جذب سرمایه خارجی داشته باشد.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :