Daneshenaft logo
پنجشنبه 26 مهر ماه 1397 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
صفحه پرینت ارسال به دوستان
جمعه 29 دی ماه 1396 | کد مطلب : 11719
دو هفته از تصادف مرگبار نفتکش ایرانی گذشت؛
قصه پر غصه سانچی!


گزارش: مهدی فتحی/ دانش نفت: نفتکش سانچی ۹ روز در دل آب با آتش جنگید ولی در نهایت غرق شد و به زیر آب رفت اما ابهامات آن از قبیل چگونگی برخورد دو کشتی، دقایق پر التهابی که به دریانوردان گذشته است،‌ دلیل نجات نیافتن کارکنان و پرسش‌های دیگر همچنان در کانال‌های خبری رسمی و غیررسمی دست به دست می‌چرخد.

فصل نخست قصه پر غصه سانچی فقط ۹ صفحه داشت. این نفتکش که حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات به مقصد کره‌جنوبی بود در تاریخ ۱۶ دی‌ماه پس از برخورد با یک کشتی چینی به نام «سی‌اف کریستال» دچار آتش‌سوزی شد و ۳۲ پرسنل آن ناپدید شدند. آتش‌سوزی که کمتر کسی گمان می‌کرد روز‌به‌روز گسترده‌تر و در نهایت باعث غرق شدن و فوت همه پرسنل کشتی شود.سانچی در آتش می‌سوخت که زمزمه‌های همکاری نکردن چین برای مهار آتش کم‌کم به گوش رسید. در ابتدا اعلام شد ایران و چین درمورد نحوه مهار آتش با یکدیگر اختلاف نظر دارند. در حالی که ایران دل‌‌نگران نیروهای ناپدید شده خود که احتمال می‌داد در موتورخانه کشتی مبحوس شده باشند بود، چینی‌ها گاه به بهانه بد بودن آب و هوا، گاه به دلیل تاریک شدن هوا و گاهی هم به دلیل وقوع انفجار در نفتکش ایرانی سانحه‌دیده  عملیات مهار آتش و جست‌و‌جو برای خدمه ناپدید شده را متوقف می‌کردند. توقفی که نگرانی و چشم‌انتظاری خانواده‌های ناپدیدشدگان را روز‌به‌روز بیشتر و این انتظار را ایجاد می‌کرد که کارشکنی چینی‌ها توسط مقام‌های ایرانی پیگیری شود و فشارهای لازم به دولت چین برای جدی گرفتن عملیات قوت بیشتری گیرد. علی ربیعی - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی - به عنوان مسئول کمیته رسیدگی به وضعیت نفتکش سانچی برگزیده شد؛ مذاکره با ژاپن برای مشارکت در عملیات مهار آتش آغاز و ۱۲ تکاور ایرانی به محل آتش‌سوزی اعزام شدند. اقداماتی که به تعبیری نوشدارو پس از مرگ سهراب بود و البته هیچ کدام هم نتیجه‌بخش نشد. تنها سه پیکر از ۳۲ فرد ناپدید شده پیدا شد که فرآیند قانونی برای انتقال این سه پیکر به ایران آغاز شده است.از ابتدا این پرسش که چگونه امکان دارد دو کشتی با یکدیگر برخورد کنند و چرا پرسنل نفتکش ایرانی زمانی که متوجه شدند درحال برخورد با کشتی رو‌به‌رو هستند، اقدام به نجات خود نکردند، سر زبان‌ها افتاد و سپس پرسش‌هایی مانند اینکه چرا هیچ خبری درمورد کشتی رو‌به‌رو و پرسنل آن که شاهدان عینی ماجرا بوده‌‌اند نیست؟ آیا مقصد نفتکش ایرانی واقعا کره‌جنوبی بوده است؟ چرا وزیر کار و نه وزیر نفت به عنوان مسئول کمیته رسیدگی به حادثه انتخاب شده‌اند؟ این قصه را وارد فصل دوم کرد.

 

سانچی مشکل رادار داشته است؟

در این راستا طاها کامکار، دریانورد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه نفتکش یکی از کم خسارت‌ترین ناوگان دنیا است، گفت: من در حال حاضر به عنوان کارشناس خسارت کشتی فعالیت می‌کنم و با این مسائل درگیر هستم. حداقل در پنج سال اخیر خسارت نفتکش‌ها در حد گم شدن لنگر و مسائلی از این قبیل بوده است؛ بنابراین مسائلی مبنی بر این‌که نفتکش سانچی رادار یا قایق نجات نداشته خیلی بعید است. وی با اشاره به تجهیز نفتکش به سه رادار گفت: در مسیرهای پرتردد، داشتن سه رادار برای کشتی بسیار مفید است و همان طور که گفته شد سانچی سه رادار داشته است و به عبارت دیگر به یک ایمنی مضاعف مجهز بوده است. مجهزترین رادارها در سیستم دریانوردی فقط می‌توانند هشدار دهند و هیچ عملیاتی نمی‌توانند انجام دهند. فقط می‌توانند هشدار دهند که یک کشتی بیش از حد مجاز نزدیک شده است.

 

بازخوانی جعبه سیاه سانچی چه چیزی را روشن می‌کند؟

کامکار به این سوال که چرا زمانی که دو کشتی متوجه شدند در مسیر یکدیگر قرار دارند ترمز نکردند یا تغییر مسیر نداده‌اند؟ پاسخ داد: کشتی به سیستمی به نام ترمز مجهز نیست. در نهایت می‌توان موتور نفتکش را متوقف کرد که توقف کشتی بعد از خاموش کردن موتور به زمان زیادی نیاز دارد. درمورد چرخاندن سکان کشتی و تغییر مسیر نیز باید گفت که این کار در مسیرهای پرتردد ریسک بالایی دارد. احتمالا پرسنل سانچی اقداماتی انجام داده‌اند اما این‌که چه اقدامی انجام داده‌اند مشخص نیست. بازخوانی جعبه سیاه سانچی که پیدا شده است خیلی از مسائل را روشن می‌کند، زیرا گفت‌وگوها در آن لحظات در این جعبه ضبط شده است. بدون بازخوانی این جعبه نمی‌توان نظر دقیقی داد که پرسنل سانچی در آن لحظه چه واکنشی از خود نشان داده‌اند.

 

همه پرسنل سانچی در لحظات اول فوت شده‌اند؟

وی در مورد ادعای چین مبنی بر اینکه اعلام کرده‌ همه پرسنل سانچی در دقایق ابتدایی فوت شده‌اند گفت: من بعید می‌دانم که همه پرسنل سانچی در لحظات اول فوت شده باشند، زیرا انفجار ابتدا از وسط کشتی آغاز شده است. طبق اولین خبرها که از سوی رسانه‌های خارجی مانند رویترز منتشر شد، پرسنل کشتی چینی پس از انفجار خود را به داخل دریا انداخته‌اند و این نشان می‌دهد تصادفی که انجام شده مرگبار نبوده است.

 

سرنوشت قایق نجات چه شد؟

این دریانورد با اشاره به قایق‌های نجات سانچی توضیح داد: عکس‌هایی که از سانچی گرفته شده حاکی از آن است که یکی از قایق‌های نجات سر جای خودش نیست. در کشتی کنار هر قایق نجات یک جرثقیل برای استفاده از قایق ساخته شده است و عکس‌ها نشان می‌دهد که از یکی از این جرثقیل‌ها برای پایین آوردن قایق استفاده شده است، اما موفق نبوده‌اند. البته احتمال منفجر شدن این قایق هم وجود دارد.

 

چینی ها چرا سکوت کرده‌اند؟

کامکار درمورد دور شدن کشتی رو‌به‌رو از محل حادثه و سکوت پرسنل این کشتی گفت: کشتی روبه‌رو با مرکز انفجار فاصله داشته است و به همین دلیل قبل از این‌که دچار انفجار شود توانسته از صحنه دور شود. این موضوع مرسوم است هنگامی که دو کشتی با هم برخورد می‌کند و یکی به شدت دچار حادثه می‌شود کشتی روبه‌رو در ابتدا سکوت کند و ابتدا با وکلا صحبت کنند.

 

پرسنل سانچی داخل موتورخانه رفته بودند؟

این کارشناس دریانوردی با اشاره به اخباری مبنی بر اینکه پرسنل سانچی داخل موتورخانه بودند، گفت: طبق دستورالعمل‌های ایمنی، افراد در هنگام آتش‌سوزی نباید وارد موتورخانه شوند. اگر دزد دریایی وارد کشتی شد افراد می‌توانند وارد موتورخانه شوند، زیرا قسمت اعظم موتورخانه زیر سطح آب قرار دارد. به طور کلی دیوارهای موتورخانه به صورت عمومی ضدآتش هستند. درهای موتورخانه هم ضد آتش است، اما آتش نگرفتن موتورخانه منوط به این است که همه درها بسته باشد. بر فرض مثال هم پرسنل فرار کرده و به داخل موتورخانه رفته باشند و همه درهای موتورخانه را بسته باشند، اما در و دیوارهای موتورخانه هم به میزان مشخصی مقاومت در برابر درجه خاصی از حرارت و آتش دارد.

 

شاهدان عینی سانحه کجا هستند؟

همانطور که گفته شد، یکی از پرسش‌هایی که ذهن مخاطبان و خانواده‌های ناپدیدشدگان سانچی را به خود مشغول کرده این است که چرا هیچ خبری از پرسنل کشتی روبه‌ رو که شاهدان عینی حادثه بوده‌اند نیست. در روزهای نخست حادثه، محسن بهرامی - سخنگوی شرکت ملی نفتکش - اعلام کرد قرار است به محض اینکه کشتی رو‌به‌رو به بندر رسید، فرآیند تحقیق و مصاحبه از پرسنل کشتی آغاز شود. البته این اتفاق صورت نگرفت و چند روز بعد بهرامی اعلام کرد از آنجایی که بحث بیمه مطرح است، بعید است چینی‌ها اطلاعات خود را در اختیار ایران قرار دهند.در نهایت هادی حق‌شناس - معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی - از درخواست ایران برای مصاحبه با پرسنل کشتی چینی که با نفتکش سانچی برخورد کرده است، خبر داد و گفت که ما به عنوان سازمان بنادر از این کشتی بازدید کرده‌ایم.

 

تصادف کجا رخ داد؟

خبرگزاری رویترز نوشته است: برخورد دو کشتی در منطقه‌ای رخ داده است که کمتر مورد استفاده کشتی‌های بزرگ است و بیشتر کشتی‌ها از شرق یا غرب این منطقه عبور می‌کنند. البته به گزارش خبرگزاری رویترز، ترانسپوندرهای این دو کشتی، ۴۸ ساعت قبل از سانحه، سیگنالی نفرستاده بودند و به همین دلیل، مسیر دقیق این کشتی‌ها مشخص نیست. همچنین مشخص نیست که به چه دلیل سیگنالی از این دو کشتی در این مدت دریافت نشده است.

شواهد ظاهری نشان می‌دهد که احتمالا دماغه کشتی چینی به پهلوی راست نفتکش ایرانی برخورد کرده است. اما هنوز گزارش رسمی براساس اطلاعات جعبه‌های سیاه دو کشتی منتشر نشده است.

 

محل وقوع ۴۰ درصد حوادث دریایی جهان

شرکت بیمه بین‌المللی الاینز اعلام کرد: دریایی که نفتکش سانچی در آن دچار حادثه شد، محل وقوع ۴۰ درصد حوادث دریایی دنیاست و بیشترین حوادث کشتیرانی جهان در این منطقه رخ داده است.

 

چرا یک نفتکش ایرانی، با پرچم پاناما حرکت می‌کند؟

مانند خودرو که باید جایی ثبت شده و شماره شهربانی داشته باشد، کشتی‌ها هم باید در جایی ثبت شده باشند.

در حالی که قوانین حاکم بر کشتیرانی، بین‌المللی است، قوانین اداره کشتی‌ها مربوط به کشوری است که کشتی در آن ثبت شده است.امیر علیزاده، استاد کشتیرانی در دانشگاه سیتی لندن می‌گوید، ثبت کشتی‌های نفتکش در کشورهایی مثل پاناما یا لیبریا بسیار مرسوم است. دلیل این محبوبیت هم به گفته آقای علیزاده، کمتر بودن هزینه‌های اداری ثبت کشتی و همچنین سختگیرانه نبودن قوانین اداره کشتی، از نظر ملیت خدمه، قوانین کاری و بازرگانی است.

براساس تازه‌ترین گزارش، بیش از ۷۰ درصد کشتی‌های تجاری جهان، در کشوری غیر از کشور مالک (یا شرکت مالک) کشتی ثبت شده‌اند و با پرچم کشور دیگری حرکت می‌کنند. به این اقدام در اصطلاح بازرگانی دریایی «پرچم مصلحتی» (Flag of convenience) گفته می‌شود.این روال، منتقدان زیادی دارد، از جمله اتحادیه جهانی کارگران حمل‌و‌نقل، که این روال را ظلم به کارکنان کشتی‌ها می‌داند. این اتحادیه می‌گوید استفاده از پرچم مصلحتی برای کارگران، دستمزد پایین، شرایط کاری بد، غذا و آب غیر بهداشتی و ساعات کاری طولانی بدون زمان کافی برای استراحت را به دنبال دارد.به گفته این اتحادیه، از آن سو برای صاحبان کشتی، این روال سود زیادی دارد از جمله، حداقل نظارت بر اداره کشتی، هزینه ارزان ثبت، مالیات کم و باز بودن دست کارفرما در استخدام کارگر ارزان از بازار جهانی.این اتحادیه اعتقاد دارد که باید یک «ارتباط واقعی» میان مالک و محل ثبت کشتی وجود داشته باشد.

 

تصادف کشتی‌ها چقدر در کشتیرانی معمول است؟

در حدود ده سال اخیر؛ تصادف، چهارمین عامل غرق شدن یا از دور خارج شدن کشتی‌ها بوده است. البته این روند نزولی بوده است. در سال ۲۰۱۶ تنها یک کشتی تجاری به دلیل تصادف غرق شده است، معادل یک درصد کل عوامل ازبین رفتن کشتی‌ها، در حالی که این تعداد یک دهه پیش ۱۷ مورد بوده است که برابر با ۱۰ درصد کل عوامل بوده است.


ایجاد لکه نفتی ۱۰ مایلی پس از غرق شدن سانچی

بنابر اعلام رسانه‌های چینی و مقامات ژاپنی، روز دوشنبه بدترین فاجعه نفتی قرن با ایجاد یک لکه نفتی به طول ۱۰ مایل به وجود آمده است.تلویزیون دولتی چین گفته است که ابعاد این لکه نفتی یک تا ۴ مایل دریایی وسعت دارد و از روز یکشنبه در حال گسترش است و ابعاد آن چند برابر شده است و مقامات چینی نگرانی خود را نسبت به خطراتی که این اکوسیستم را تهدید می‌کند ابراز داشته‌اند.

 

شایعات در مورد حمله آمریکایی‌ها به نفتکش سانچی!!

همزمان با خبر غرق شدن نفتکش ایرانی در آب‌های دریای شرق چین، شایعه‌ای منتشر شد که روایت متفاوتی از آغاز حادثه به دست می‌دهد؛ اینکه کشتی سانچی مورد حمله آمریکایی‌ها قرار گرفته است!

اما واقعیت چیست؟ آیا ممکن است آمریکایی‌ها بیخ گوش چین نفتکش کشورمان را مورد حمله تمام عیار قرار دهند و این اتفاق در کشورمان به شکل دیگری روایت شود؟ روایتی تا این اندازه تغییر کرده که در آن به جای موشک‌های آمریکایی، از تصادف دو کشتی سخن به میان بیاید و هشت، نه روز این روایت جعلی مطرح شود و هیچ کس، حتی رسانه‌های خارجی واقعیت را برملا نکند؟ همین اشارات کافی است تا دریابیم که شایعه مطرح تا چه اندازه بی‌اساس است؛ شایعه‌ای که می‌توان با مراجعه به برخی مراجع آنلاین، رصد شناور‌ها در سراسر جهان نیز آن را صحت‌سنجی کرد. از جمله پایگاه آنلاین «مارین‌ترافیک» که نشان می‌دهد، کشتی فله‌بر چینی بعد از آن حادثه شوم به مسیرش ادامه داده و در بندری در یکی از جزایر مجاور استان چجیانگ لنگر انداخته و دو شناور گارد ساحلی به آن پهلو گرفته‌اند. رویدادی که در رسانه‌های جهان، به ویژه رسانه‌هایی که در عرصه علوم دریایی به فعالیت مشغولند نیز بازتاب یافته و به رصد مدام وضعیت سانچی و انتشار اخبار مرتبط با آن منجر شده است.

 

مقصد نفتکش سانچی کره‌جنوبی بود نه کره‌شمالی

سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد: مقصد نفتکش سانچی، کره‌جنوبی بوده و شایعات منتشر شده در فضای مجازی در این خصوص کذب و مردود است.

 

شکایت از چین در مراجع بین‌المللی

اینکه چرا خدمه نفتکش ایرانی می‌میرند و خدمه کشتی مقابل زنده می‌مانند؟ اینکه چرا دسترسی به خدمه کشتی چینی هنوز هم که هنوز است، برای کارشناسان ایران فراهم نشده؟ چرا چین اجازه حضور ایران در پروسه مهار آتش را نمی‌دهد؟ چرا مسئولان رده‌بالای ایران به‌‌ویژه در وزارت خارجه از روابط دیپلماسی خود برای فشار بر چین و سرعت ‌بخشیدن به عملیات مهار آتش بهره نمی‌گیرد؟ این آغاز پرسش‌های بی‌پاسخی است که هر لحظه به تعداد آنها اضافه می‌شود. هرچه از تعلل چین گفته می‌شود، مسئولان تعلل از چین را نمی‌پذیرند! هر روز سخن از امید برای زنده ‌بودن دریانوردان مطرح می‌شود و تلاش‌ها ادامه می‌یابد. اما در عمل می‌بینیم وقتی کشتی غرق می‌شود، رییس کمیته پیگیری حادثه برخلاف آنچه پیش‌تر مطرح می‌کرد، سخن مسئولان چینی را درباره مرگ در لحظات اولیه تایید می‌کند!

شاید اگر کشوری جز چین، طرف حادثه بود، سرنوشت دریانوردان ایرانی طور دیگری رقم می‌خورد! پس از حادثه آن‌قدر فضا تلخ بود که مسئولان تنها توانستند به بیان اندک جملاتی درباره حادثه اکتفا کنند.حرف ‌و حدیث‌ها پس از ماجرا در بین کارشناسان و مسئولان ادامه دارد. برخی از نمایندگان مجلس معتقدند که کم‌کاری چین در این ماجرا محرز است.

محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، در پاسخ به این پرسش که آیا تعلل چینی‌ها در رسیدگی به حادثه با شکایت ایران مواجه خواهد شد یا خیر، می‌گوید: «این مسئله نیز حقوقی است و در سازمان بین‌المللی دریانوردی مطرح و با جدیت پیگیری می‌شود».

 

ترجیح چینی‌ها، سوختن نفتکش بود، نه مهار آتش

یک کارشناس ارشد امور بیمه و خسارات صنعت کشتیرانی گفت: باید مشخص شود چرا چینی‌ها در شب، عملیات مهار آتش را متوقف کرده و از روش‌های هوایی برای خاموش کردن آتش استفاده نکرده‌اند.کاپیتان فضل‌الله ربیعی با بیان اینکه محل برخورد کشتی فله‌بر چینی با نفتکش سانچی بسیار پر تردد است، گفت: در این منطقه کشتی‌های ماهیگیری و تجاری متعددی وجود داشته و رفت‌و‌آمد می‌کنند، به این ترتیب احتمال برخورد در این منطقه بسیار زیاد است. کاپیتان ربیعی، اکسیژن کم در محدوده موتورخانه را یکی از محدودیت‌های حیاتی خدمه سانچی عنوان کرد و ادامه داد: اگر در روز نخست حادثه، تیم امداد و نجات موفق به ورود به نفتکش شده بودند شاید می‌توانستند پرسنل زنده احتمالی را نجات دهند اما گویا شرایط موجود این اجازه را به تیم چینی نداده است.

 

عملکرد چین در حادثه سانچی ابهامات زیادی دارد

همه خدمه چینی که با نفتکش ایرانی برخورد کردند نجات یافتند اما نفتکش ایرانی 8 روز سوخت و سوخت تا غرق شد. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: حادثه نفتکش سانچی باید مورد بررسی قرار بگیرد و رابطه سیاسی بین دو کشور نباید مانع بررسی دقیق ابعاد این پرونده در خصوص عملکرد چین در این حادثه شود.فلاحت‌پیشه در این خصوص اضافه کرد: حادثه کشتی سانچی فاجعه‌ای انسانی بود که سوالات و ابهامات جدی در مورد آن مطرح است. حتی اعتقاد من بر این است که جای احضار سفیر چین نیز در این موضوع وجود داشت. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: همه خدمه کشتی چینی که با نفتکش ایرانی برخورد کرده نجات پیدا می‌کنند و آسیبی نمی بینند اما نفتکش ایرانی 8 روز می‌سوزد تا زمانی که به طور کامل غرق می‌شود. وی تاکید کرد: اصل قضیه باید از جعبه سیاه پیگیری شود و باید به سوالاتی که در این خصوص وجود دارد پاسخ داده شود چرا که ابهامات جدی در این حوزه مطرح است.

 

برخوردی بی‌سابقه در دنیا

کاپیتان عسکری برخورد کشتی‌ها را امری باسابقه دانست و عنوان کرد: اما وسعت و انفجار رخ‌داده در این حادثه با توجه به بار حمل شده توسط نفتکش ایرانی امری بی‌سابقه در آب‌های بین‌المللی بوده است، زیرا اگر نفت خام حمل می‌شد به‌مراتب خسارت کمتر و آتش‌سوزی به حداقل می‌رسید و یا به‌سرعت مهار می‌شد، اما میعانات گازی حمل شده توسط نفتکش اجازه عملیات مناسب جست‌وجو و نجات را نداد.

 

سرنوشت جعبه سیاه سانچی چیست؟

باید گفت همه مباحث مطرح شده و هر تحلیل دیگری که درمورد جزییات حادثه ارائه می‌شود در حد حدس و گمان است و تا جعبه سیاه بازخوانی نشود و گفته‌های خدمه کشتی رو‌به‌رو شنیده نشود نمی‌توان در مورد چگونگی بروز این حادثه عظیم و غم‌انگیز نظر قطعی داد. جعبه سیاه کشتی در حال حاضر در بندر شانگهای است و زمان دقیق بازخوانی آن مشخص نیست. زمان تقریبی که برای آن اعلام شده، یک ماه است اما ممکن است بیشتر یا کمتر شود. بازخوانی جعبه سیاه مراحل قانونی خاص خود را دارد و برای رمزخوانی آن همه ذینفعان باید حضور داشته باشند. ایران، چین، پاناما، هنگ‌کنگ، بنگلادش و ملیت کشتی کریستال که با سانچی برخورد کرده است، باید حضور داشته باشند و به عبارت دیگر باید یک کمیته حقوقی بین‌المللی تشکیل شود.

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
ایران به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت‌کوره با کیفیت و تامین‌کننده اصلی سوخت کشتی‌ها در منطقه از یک طرف و دارا بودن بنادر و شرایط جغرافیایی از سوی دیگر دارای موقعیت استثنایی برای توسعه سوخت‌رسانی دریایی است که متاسفانه با توجه به این پتانسیل‌ها هنوز تا جایگاه شایسته خود فاصله زیادی دارد.
کشور امارات در حالی بازاری انحصاری در بانکرینگ دارد که بخش قابل توجهی از مواد اولیه خود را به صورت خام از ایران خریداری می‌کند.
کارت سوخت با هدف جلوگیری از قاچاق سوخت به خارج از کشور و مدیریت مصرف سوخت مجددا احیا می‌شود.

يادداشت
عسگر سرمست، کارشناس ارشد حوزه انرژی و محیط زیست/ موافقت‌نامه پاریس مطابق با برنامه‌های ملی کره‌جنوبی است و این کشور حتی بدون این معاهده نیز، به سمت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خواهد رفت.
علیرضا سلطانی، کارشناس اقتصاد انرژی/ پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران به‌ویژه تحریم‌های نفتی، شناسایی و راه‌های مقابله با اقدام‌های تحمیلی آمریکا و کاهش مخاطرات ناشی از این اقدام‌ها در عرصه اقتصادی به دغدغه اصلی سیاست‌گذاری تبدیل شده است.
عزت‌الله صیادنیا طیبی، دانشجوی دکترای اقتصاد نفت دانشگاه علامه طباطبایی/ بازار نفت مثل هر کالایی در دنیا تابع عرضه و تقاضاست ولی استراتژیک بودن این کالا باعث شده در بحث عرضه و تقاضا جوانب دیگری علاوه بر منافع اقتصادی را دخیل بدانیم.
عمده‌ترین معامله‌گران نفت جهان انتظار ندارند قیمت نفت در سال آینده میلادی از ۶۵ دلار برای هر بشکه کمتر شود و فراتر رفتن این قیمت‌ها از مرز ۱۰۰ دلار را محتمل می‌دانند.
محسن جلیلوند، مدرس روابط بین‌الملل/ کمتر از یک ماه به آغاز دور دوم تحریم‌های ایالات متحده آمریکا باقی مانده است و با وجود اینکه مقامات این کشور تاکید دارند این تحریم‌ها بسیار برای ایران خطرناک است، اما برخی مقامات دولتی معتقدند که هرآنچه باید بعد از تحریم ۱۳ آبان رخ می‌داد، طی سه ماه گذشته انجام شده است و قرار نیست اتفاق بسیار بزرگی رخ دهد.
گفتمان
مزیت‌هایی از جمله بازار گسترده فروش، حجم کم محموله‌ها و تبادلات مالی خرد فرآورده‌های نفتی نسبت به نفت خام موجب می‌شود که تحریم فروش فراورده به راحتی تحریم نفت خام صورت نپذیرد.
ایران با وجود منابع غنی نفت بالاترین رتبه شدت مصرف انرژی را حتی نسبت به کشورهای نفت‌خیز دارد.
دو عضو اوپک، سردمداری جهانی ضدیت با ایران را در بازار نفت به‌عهده گرفته‌اند. این کاملا روشن است. این کار نه در عالم همسایگی و نه در عالم همکاری، صحیح نیست.
حسن خسروجردی، رییس سابق اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی/ درباره مانع اصلی فروش نفت در بورس بایستی گفت: وزارت نفت توقع دارد بر خلاف رویه‌های جهانی در ازای فروش نفت خام به بخش خصوصی، بهای محموله را در موعد تحویل و به صورتی نقدی دریافت کند.
هاتف ستاری، کارشناس ارشد حقوق نفت/ کارشناسان حقوق نفت معتقدندکه سرمایه گذاران خارجی با مدل قراردادهای بیع متقابل آشنایی بیشتری دارند و ایران با استفاده از مدل اصلاح شده آن می‌توانست سرعت بیشتری در جذب سرمایه خارجی داشته باشد.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :