برای
اطلاع از آخرین اقدامات و برنامه های این مدیریت، با ایشان به گفتگو پرداختیم که از
نظر خوانندگان گرامی میگذرد. مهندس حسین تولا در طول بیش از یک دهه، دارای سوابق کاری
گسترده ای در شرکت توسعه پتروایران است که از آن جمله میتوان به مشاور مدیرعامل در
برنامه ریزی استراتژیک، رئیس روابط عمومی (بهمن 1388 تا شهریور 95)، نماینده مدیریت
و دبیر شورای راهبری نظامهای یکپارچه مدیریتی (1389 تاکنون)، عضو کمیته بررسی و برنامهریزی
مشارکتهای شرکت DCI و ... اشاره کرد.
مدیریت
برنامه ریزی طرح ها و توسعه تجاری شرکت توسعه پتروایران با چه اهداف و رویکردهایی شکل
گرفته است؟
در هر شرکتی توسعه بازار و طراحی مدلهای
لازم برای پیشبرد اهداف کسب و کار در حوزههای کاری مختلف آن و پیادهسازی این مدلها
یکی از ضروریات تحقق اهداف تجاری محسوب می شود.
اهداف و رویکردهای اصلی ما در این مدیریت
را میتوان بدین شرح برشمرد:
-
اعتلا بخشیدن و صیانت از برند پتروایران در عرصه کسب و کار
- رصد مستمر تغییرات و تحولات فضای کسب و
کار و تحولات آن در سطوح مختلف محلی، ملی و بین المللی و ارزیابی تاثیر تغییرات بر
اهداف و منافع شرکت
- همکاری سازنده در طراحی استراتژی و ساختار
پرتفولیوی خدمات و محصولات گروه پتروایران و انجام دورهای بازنگریهای لازم برای اصلاح
پرتفولیو و استراتژیها و نقشه تجاری پیشبرنده، پویا و حرکت آفرین در سطح گروه پتروایران
-
ایفای نقش موثر و سازنده در پیادهسازی استراتژیهای تجاری گروه پتروایران و
کنترل برنامههای مرتبط با آن
- حصول اطمینان از کارآمدی و تناسب برنامههای
اجرایی با اهداف و تعهدات شرکت از طریق مشارکت در برنامهریزی طرحها و پروژهها، صحهگذاری
برنامههای اجرایی طرحها به نیابت از مدیریت ارشد و نظارت عالی بر روند اجرای پروژههای
جاری
- حفظ اعتماد و وفاداری کارفرمایان و مشتریان
موجود و ترغیب آنها به واگذاری فرصتهای بیشتر برای ارائه خدمات جدید به شرکت از طریق
اثبات تعهد پتروایران به حفظ و بهینه سازی
منافع متقابل در همکاری فیمابین و پایش رضایتمندی مشتریان و کارفرمایان در دوره ارائه
خدمت و پس از تحویل پروژهها و خدمات
-جلب مشتریان جدید با ارائه تجارب موفق، خدمات
متمایز و جذاب به ایشان و ارائه شواهد لازم در خصوص رضایتمندی کارفرمایان و مشتریان
قبلی
-حضور فعال در مجامع صنفی جهت ایجاد بستر
تعامل مثبت و سازنده با همکاران تجاری
- حضور فعال و مشارکت جدی در فعالیت های مرتبط
با یافتن و ارائه راهکارهای جدید برای حل معضلات موجود پیش روی صنعت در حوزههای مختلف
فنی، مالی، حقوقی، قراردادی، روابط بینالملل و..... و ... ارائه آن به راهبران و مدیران
ارشد صنعت به منظور خلق فرصتهای جدید برای ارائه خدمت و ایفای نقش سازنده در پیشبرد
کسب و کار
- طراحی مدلهای لازم برای توسعه همکاریها
با دیگران برای ایجاد بستری مناسب برای تحقق اهداف و برنامههای پتروایران در زمینههای
مختلف از قبیل جذب سرمایه، جلب مشارکتها، توسعه فعالیتهای فناورانه، انتقال دانش
فنی، بهرهبرداری از فناوریهای نوین و انتقال آن به کشور و ... .
اقدامات این مدیریت در خصوص برنامهریزی طرحها
و توسعه تجاری در سالهای تاسیس این مدیریت چه بوده است؟ و اهمیت این مدیریت را برای
خوانندگان دانش نفت تشریح بفرمایید؟
در نگاه عزیزانی که در گذشته ساختار این مدیریت
را بنا نهاده بودند فرآیند توسعه تجاری و فرآیند پایش و تضمین رضایتمندی مشتری دو فرآیند
گره خورده دیده شده بود و این بزرگواران موثرترین عامل در حفظ رضایتمندی مشتری را در
عمل به هنگام شرکت به تعهدات خود در قرارداهایی که بسته شده بود میدیدند. لذا برنامهریزی
برای اجرای طرحها براساس تعهدات انجام شده
در قبال کارفرمایان و پایش اجرای این برنامهها را در این مدیریت متمرکز کرده بودند
. لذا براساس این نگاه مدیر توسعه تجاری علاوه برجلب مشتری و کشاندن او به عقد قرارداد،
در ادامه متعهد به انجام برنامه ریزی برنامهریزی لازم برای اجرای تعهدات شرکت پس از
عقد قرارداد و حتی پایش عملکرد شرکت در ایفای تعهدات خود نیز بوده است. در ادواری که
حجم فعالیت شرکت و پروژههای جاری همزمان آن زیاد بود واحد برنامهریزی شرکت به عنوان
یکی از زیر مجموعههای کلیدی این مدیریت نقش مهمی در هماهنگی حجم عظیمی از عملیات اجرایی
را برعهده داشت. این مدیریت نیز به تناسب حجم زیاد فعالیت خود از ساختار بزرگ و گستردهای
برخوردار بود. از جمله وظیفه کامل برنامهریزی و هدایت فعالیتهای لازم برای حضور در
مناقصات در این مدیریت متمرکز بود. علاوه براین همکارانی وظایف مربوط به برآورد قیمت
و تهیه پیشنهادات مالی را در همین مدیریت برعهده داشتند.
با برخی تحولات بعدی و تغییر در حجم و سطح
فعالیتهای شرکت و نیز تغییر در برخی نگرش های سازمانی با توزیع فعالیتها در بخشهای دیگر سازمان ووژ
یا حذف برخی از آنها تغییراتی در این ساختار
ایجاد شده است. در شرایط کنونی فعالیت این مدیریت بر یافتن فرصت های موجود برای فعال
کردن ظرفیت های شرکت و مشارکت و همکاری با بخش های مختلف برای برنامهریزی و کنترل
فعالیتها متمرکز است. علاوه بر این در زمینه
جلب مشارکتها و ایجاد بستر همکاریها با شرکتهای مختلف داخلی و خارجی هم طی چند سال
گذشته فعالیتهای چشمگیری صورت گرفت که منجر به عقد چندین تفاهمنامه همکاری با این
شرکتها شد. در فضای کنونی کسب و کار با محدودیتها و مشکلات مختلفی که ایجاد شده است
وظیفه این مدیریت بسیار سنگین است و ما خود را موظف میدانیم تا در مسیر بقا و تعالی
شرکت و ایجاد شرایط لازم برای بکارگیری همه توانمندی های موجود در جهت کسب سهم لازم
از بازار به منظور فعال کردن همه ظرفیتهای موجود تلاش کنیم و در حد توان مان نقطه
امید و عامل محرکی برای حرکت مقتدرانه به جلو و عبور از سدهای مشکلات مختلف باشیم.
علی الاصول باید توسعه تجاری بتواند در شرکت حرکت و امید خلق کند و افقهای روشن و
دست یافتنی را نشان دهد.
با توجه به اینکه پتروایران یک شرکت صاحب
صلاحیت در حوزه اکتشاف و تولید (E&P) جهت همکاری با شرکتهای بین المللی نفتی برای اجرای
پروژه های بزرگ نفت و گاز در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی (IPC)
مورد تایید وزارت نفت قرار گرفته است، اقدامات صورت گرفته برای توسعه تجاری و برند
پتروایران و مشارکت با شرکتهای بینالمللی چه بوده است؟
در دورهای که بعد از برجام و پس از ارائه مدل جدید قراردادهای نفتی در ایران شکل گرفت،
با استقبال گسترده شرکتهای بینالمللی و شرکتهای خارجی ارائه دهنده خدمات و کالاهای
مورد نیاز صنعت نفت مواجه بودیم. در این دوسال هر هفته میزبان چند هیات خارجی بودیم.
تفاهمنامههای مختلفی با بسیاری از این شرکتها منعقد شد. با چند شرکت بزرگ بین المللی
برای مشارکت در توسعه میادین نفت و گاز در قالب قراردادهای جدید نفتی مذاره و حتی با
یکی از آنها تفاهمنامه داشتیم و حتی مطالعات مشترکی برای توسعه چند میدان انجام دادیم.
و اینک با توجه به فضای پیرامونی کسب و کار، در حال پیگیری این موارد و بعضاً اعمال
برخی تغییرات در آنها هستیم.
با
توجه به خروج ایالات متحده آمریکا از برجام و متعاقب آن تحریم های نفتی ظالمانه و خروج
شرکت های بین المللی از صنعت نفت ایران، اجرای پروژه های نفتی با چالش مواجه شده است.
به عنوان یک مدیر نفتی، چه تدابیری بایستی در دستور کار قرار گیرد تا اجرای پروژه ها
با با کمبود منابع مالی مواجه نشده و پروژه ها متوقف نشود؟ اقتصاد مقاومتی و نگاه به
درون و استفاده از منابع داخلی را در چه جایگاهی در برهه کنونی ارزیابی می کنید؟
به نظر اینجانب خروج ایالات متحده از برجام
و مشکلات ناشی از آن با خود فرصت هایی را فراهم کرده است.
اگر تنها به طرح کوتاه و اجمالی برخی از راهکارهای
ممکن برای حل مشکلات حدث بخواهیم بسنده کنیم، این موارد قابل اشاره هستند:
- در شرایط موجود، شاید تامین مالی یک پروژه
بزرگ و یا حتی متوسط در قالب یک بسته یکپارچه و با ارائه یک مدل ساده شاید ممکن نباشد
و نیاز باشد که با صرف وقت و زحمت بیشتر از مجموعهای از طرحها و روشهای متنوع برای تامین منابع یک پروژه استفاده شود.
- لازم است زیرساختهای جدیدی برای استفاده
از منابع داخلی در پروژههای بزرگ ایجاد شود و ابزارهای جدیدی به کار گرفته شود. در
اغلب گزارشها و مطالعات انجام شده به مواردی از قبیل ایجاد صندوقهای سرمایهگذاری
پروژه، انتشار اوراق بدهی دولتی، انتشارصکوک و ... علاوه بر به کار بردن گستردهتر
شیوه متعارف فعلی در انتشار اوراق مشارکت با تضمین بانک مرکزی و یا نفت اشاره شده است.
- توسعه واگذاری تاسیسات و داراییهای صنعت
نفت که تملک آنها حاکمیتی نیست و لذا الزام قانونی برای حفظ تملک دولت بر آنها وجود
ندارد در قالب تاسیس شرکتهای سهامی عام و عرضه سهام این شرکت ها در بورس و به کارگیری
منابع حاصل از این واگذاری ها برای اجرای پروژههای توسعهای هم از راهکارهای دیگری
است که قابل طرح است.
- همچنین ورود بخش خصوصی و یا شرکت های پیمانکاری
بزرگ در توسعه بازار فروش نفت و صرف بخشی از منابع حاصل از آن برای اجرای پروژهها
میتواند راهکار مناسبی برای تامین مالی پروژههای بزرگ صنعت نفت در شرایط حاضر باشد.
اینها تنها شماری از در دسترسترین راههای
قابل طرح برای تامین منابع مالی برای اجرای پروژهها است.
جناب مهندس، از وقتی که در اختیار دانش نفت
قرار دادید، تشکر میکنم.