Daneshenaft logo
یکشنبه 31 تیر ماه 1397 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
صفحه پرینت ارسال به دوستان
جمعه 24 آذر ماه 1396 | کد مطلب : 11571
نگاهی ویژه به فرصت‌های صنعت بانکرینگ در ایران و تهدیدهای پیش رو؛ بانکرینگ در ایران، مزیت‌ها پرشمار، چالش‌ها بی‌شمار؛
بانکرینگ را دریابید
احمد مددی

روزانه 600 میلیون لیتر نفت‌کوره و گازوئیل به ارزش تقریبی 210 میلیون دلار (متناسب با قیمت نفت‌خام) در صنعت بانکرینگ مبادله می‌‌شود که ارزش سالانه‌ای معادل 80 میلیارد دلار ایجاد می‌کند.

دانش نفت: شوربختانه چشمانداز صنعت بانکرینگ در ایران روشن که نیست هیچ، تیره و تار نیز هست و با «دست فرمانی» که در حال حاضر می‌رود، بعیدنیست به چاه بی تدبیری نیز در افتد و فقط نامی از بانکرینگ بر یادها بماند و بس!!

بی تردید عینک بدبینی که نگارنده بر چشم زده بی دلیل نیست چه اینکه از هر طرف به این صنعت می‌نگریم، در می‌یابیم که بانکرینگ در ایران به مثابه طفلی است که تقریبا به حال خود رها شده و این کودک بی‌گناه، ناله‌کنان در پی متولی و صاحب خویش است.

این در حالی است که وجود مزیت‌های بی‌نظیر برای ایران در صنعت بانگرینگ، مزایایی را برای كشور در این صنعت به وجود آورده است كه ضرورت توجه هر چه بیشتر مسؤولان و مدیران به این صنعت امكان فراهم شدن قطب بانكرینگ جهان در ایران را بیش از پیش ضروری می‌سازد.

نزدیكی 40 مایلی دریایی ایران برای كشتی‌های در حال تردد در خلیج‌فارس نسبت به بندر فجیره و عدم خروج كشتی‌ها از مسیر حركت برای سوخت‌گیری و برتر بودن كیفیت نفت كوره ایران بعنوان سوخت مورد استفاده در بانكرینگ نسبت به بندر فجیره، تنها برخی از مزایای كشور ایران در صنعت بانكرینگ است كه در مقایسه با بندر فجیره واقع در امارات متحده عربی نمایانگر است. به مزیت های فوق، ایجاد درآمد سرشار، ایجاد اشتغال،  محرومیت زدایی از مناطق دارای صنعت بانکرینگ و ایجاد بسترهای مناسب سرمایه گذاری،  جلوگیری از مهاجرت ساکنین مناطق و امنیت منطقه، ارتقاء اعتبار بین المللی کشور (شرکت های بانکر کننده)، ارتقاء سطح امنیت مناطق مجری طرح بواسطه تردد مداوم کشتی‌ها در منطقه،  جلوگیری از قاچاق کالا و ارز و  ارتقاء رتبه بنادر ساحلی به علت عملیات سوخت‌رسانی به کشتی‌ها و ارائه خدمات جانبی بانکرینگ را هم بایستی بافزاییم که هر کدام در نوع و کیفیت خویش مهم و راهبردی هستند. اما با وجود همه مزایایی که برشمردیم، سهم ایران از بانکرینگ امیدوارکننده نیست و حال آنکه بندر فجیره امارات در منطقه خلیج فارس، طنازی و آقایی می‌کند!

بر این اساس، بنادر سنگاپور، رتردام هلند و فجیره امارات‌متحده‌عربی و نیز بنادر کشورهای آمریکا و چین، پیشروان صنعت بانکرینگ در جهان هستند. آمارهای جهانی نشان‌دهنده تجارتی بزرگ و البته نهفته در دل بانکرینگ است. بر اساس این آمارها، روزانه 600 میلیون لیتر نفت‌کوره و گازوئیل به ارزش تقریبی 210 میلیون دلار (متناسب با قیمت نفت‌خام) در صنعت بانکرینگ مبادله می‌‌شود که ارزش سالانه‌ای معادل 80 میلیارد دلار ایجاد می‌کند. در همین حال، بیش از 12 درصد سهم بانکرینگ جهان در خلیج‌فارس مبادله می‌شود که با کمال تاسف سهم فعلى ايران از بازار منطقه (خليج فارس و درياى عمان) كمتر از يك درصد است! بر این اساس، سالانه بالغ بر 12000 فروند کشتی در خلیج فارس تردد می‌کنند و این منطقه پتانسیل سوخت‌رسانی به کشتی‌ها را با ظرفیت 25 میلیون تن در سال دارد. اما جالب اینجاست که 80 درصد فعالیت بانکرینگ جهان تنها در 10 بندر مهم انجام می‌شود که سه بندر به تنهایی سهمی 22 درصدی از بازار بانکرینگ را دارا هستند که یکی از این سه بندر، بندر فجیره است که حدود یک‌سوم نفت‌کوره مورد نیاز خود را از ایران خریداری می‌کند! بندر فجیره امارات به‌عنوان مهم‌ترین بندر حوزه خلیج‌فارس و دریای عمان و سومین بندر بزرگ جهان، با حجم بانکرینگ 40 میلیون لیتر در روز، اصلی‌‌ترین رقیب ایران در بازار بانکرینگ منطقه است و بیشترین میزان از درآمد 10 میلیارد دلاری سالانه حاصل از بانکرینگ در حوزه خلیج‌فارس را تصاحب می‌کند.

اما مشکلات و چالش‌های هفت‌گانه‌ای در خصوص صنعت بانکرینگ در ایران وجود دارد که تا این چالش ها رفع نشود، سهم اندک کشورمان از صنعت بانکرینگ نیز همچنان باقی خواهد ماند. این چالش‌ها عبارتند از:

1- در نظر نگرفتن و لحاظ نکردن هزینه های واقعی حمل و ذخیره سازی نفتکوره به مبادی جنوبی. به عنوان مثال برای ذخیره سازی هر تن نفتکوره ۲.۵ (دو و نیم) دلاردر ماه در نظر گرفته شده در حالیکه اجاره واقعی مخزن در بندر شهید رجایی بالای 5 دلار در هر تن می‌باشد.

2- در نظر نگرفتن هزینه های مالی ضمانت نامه های بانکی، هزینه های بالاسری و پرسنلی و ... .

3- عدم لحاظ مشوق های منطقی لازم در نرخ. متاسفانه در حال حاضر نرخ فروش محموله های بانکرینگ توسط شرکت نفت، مشابه یا گرانتر از نرخ های صادراتی است.

4- ریسک بالای قیمتی با توجه به نوسانات بازار

5- مشکلات عدیده حمل و نقل فرآورده ها از پالایشگاههای داخلی به بنادر، به عنوان مثال تصمیمات صنفی بخش حمل و نقل مانع از شکل گیری رقابت سالم و آزاد در حمل محموله ها شده و حتی به شرکت هایی که کامیون ملکی دارند، اجازه حمل محموله های خودشان داده نمی‌شود.

6- شرایط غیر رقابتی ایجاد زیرساخت های مورد نیاز (مخازن و تاسیسات لازم). به عنوان نمونه اخذ مبلغ 3 دلار به ازای هر تن احداث مخازن و اجاره 22 هزار ریال بابت هر متر مربع زمین تخصیص داده شده توسط سازمان بنادر و دریانوردی.

7- بالا بودن تعرفه های بندری

کلام پایانی اینکه؛ در مجموع و با چالش های ذکر شده، صنعت پردرآمد سوخت رسانی به کشتیها در منطقه و آبهای ایران، دارای هیچگونه مزیت رقابتی نسبت به آبهای بین المللی و کشورهای حوزه خلیج فارس نیست و همچنان این رقبای سرسخت ما هستند که از خوان گسترده درآمدهای سرشار بانکرینگ بهره مند می‌شوند. این امر در حالی است که نه تنها در قانون برنامه پنجم توسعه، حمایت از این صنعت ملی تکلیف گردیده بود، بلکه در قانون برنامه ششم توسعه نیز نمایندگان مجلس دولت را مکلف کرده اند تا پایان برنامه ششم توسعه سهم کشور از بازار سوخت‌رسانی به کشتی‌ها در خلیج فارس و دریای عمان را به حداقل ۵۰ درصد برساند. نمایندگان در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بند ب ماده ۵۹ لایحه برنامه ششم توسعه موافقت کردند تا پایان برنامه ششم سهم کشور از بازار سوخت رسانی کشتی ها در خلیج فارس و دریای عمان حداقل به ۵۰ درصد برسد.

در بند ب ماده ۵۹ این لایحه آمده است: «به منظور افزایش خدمات سوخت‌رسانی به کشتی‌ها (بانکرینگ) و خدمات جانبی آن در خلیج فارس و دریای عمان ضمن انجام حمایت‌های لازم از بخش غیردولتی در خرید شناور مخصوص، قیمت‌گذاری فرآورده، شرایط، تسهیلات، مشوق ها و صدور مجوزهای مورد نیاز برای توسعه صنعت سوخت‌رسانی به کشتی‌ها را بنحوی انجام دهد که ضمن رشد ‌حداقل۳۰ درصد سالانه، سهم کشور از بازار سوخت‌رسانی به کشتی‌ها در منطقه خلیج فارس و دریای عمان در پایان برنامه حداقل به ۵۰ درصد برسد.»

امید است سازمان‌های متولی به ویژه وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی با حمایت عملی و عینی از این صنعت، کشور را از مزیت‌های ویژه و پرشمار این صنعت ارزش آفرین بهره‌مند سازند.

 

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
موضوع افزایش ضریب بازیافت میادین نفتی ایران به طور بی‌واسطه‌ای گره سختی به موضوع سرمایه و سرمایه‌گذاری خورده است، چه اینکه افزایش هر بشکه نفت از چاه‌های نفتی به منابع مالی و سرمایه‌گذاری بر روی این چاه‌های ایران بستگی دارد.
ایران یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان نفت و گاز طبیعی در جهان محسوب می‌گردد. با توجه به اینکه منابع نفتی و گازی، اصلی‌ترین منبع طبیعی زیر زمینی در ایران است، شاید بتوان از دیدگاه کالایی و ملی، آن را به عنوان اصلی‌ترین و مهمترین کالای تولید شده در کشور دانست.
محسن حائری‌ نژاد، کارشناس تحقیق و توسعه شرکت راه‌اندازی و بهره‌برداری صنایع نفت (OICO) / اوپک سال‌هاست در بازار جهانی نفت دارای نقش کلیدی است و می‌توان آن را «مدیریت بازار» شناخت و OPEC نقش سازنده‌ای در مدیریت بازار داشته است و می‌تواند ثبات لازم را در بازار نفت به وجود آورد و هدف از تشکیل این سازمان چیزی جز ایجاد یک اجماع با هدف کنترل قدرت و زیاده‌خواهی‌های شرکت‌های بزرگ نفتی که بر ذخایر مالکان نفت چنگ زده بودند نبوده است.

يادداشت
مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس اخیرا در گفتگو با رسانه‌ها (نیپنا سه‌شنبه 5 تیر‌ماه 97) و انتشار آن در برخی جراید دیگر، در حالی از تولید 45 میلیون تن محصول در شرکت‌های زیرمجموعه صحبت کرده است که اجرای تعدادی از طرح‌های در دست اجرای این شرکت بر اساس دیدگاه جدید وی و عدم تامین بودجه مورد نیاز دچار تاخیر و بلاتکلیفی شده‌اند.
سیدمهدی حسینی، کارشناس ارشد حوزه انرژی/ نفت که همیشه بازیگر اصلی صحنه کنش‌های سیاسی آمریکا و ایران بوده است این بار هم با خروج ترامپ از برجام در صدر لیست تحریم‌ها علیه ایران قرار گرفته است.
احمد مددی طائمه، دانشجوی دکترای مدیریت حرفه‌ای کسب و کار DBA/ یكی از عناصر عمده در مدیریت، برنامه‌ریزی است. برنامه‌ریزی شالوده عناصر مدیریتی و فرایندی است كه سازمان‌ها در قالب آن، همه فعالیت‌ها وكوشش‌های خود را در مورد اهداف مورد نظر، راه رسیدن به آن و چگونگی طی مسیر را در یكدیگر تركیب و ادغام كرده و هدف از اجرای آن دستیابی به نتایج سازمانی است.
اگر بیشتر کشورهای جهان از دستور ترامپ پیروی کنند، ظرفیت مازاد تولید نفت جهان تا پایان سال جاری میلادی به صفر می‌رسد. این بدتر از دوران شوک نفتی در سال‌های ۱۹۷۹ و ۲۰۰۸ میلادی است.
مسعود صباغی/ استفاده از ظرفیت ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در مسیر توسعه صنعت نفت، فروش ریالی نفت خام در بورس و توسعه پتروپالایشگاه‌ها به منظور کاهش فروش نفت خام ۳ راهبرد اساسی است که در این زمینه پیشنهاد می‌شود.
گفتمان
داریوش مختاری، کارشناس حوزه آب/ آلودگی آب دریا موجب بروز بیماری‌های پوستی در صیادان می‌شود و سلامت آنها را به خطر می‌اندازد.
The issue of increasing the recycling rate of Iranian oilfields is directly linked to the issue of capital and investment, which is dependent on the growth of barrels of oil from oil wells to finance and investment on these wells in Iran.
ساعت چهار بامداد روز شنبه پنجم خرداد ۱۳۹۷ ۱۱۰ سال از نخستین فوران نفت در ایران و خاورمیانه گذشت.
اقدامات و فعالیت‌های چشمگیر وزارت نفت ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در پارس جنوبی، شتاب تندی را به توسعه این منطقه زرخیز داده است.
دانش نفت: شرکت اسپک و شرکت زیرمجموعه آن (شرکت اکسیر فرآیند نوین آسیا) در نمایشگاه 23 صنعت نفت، بسیار فعالانه عمل کرد و با عقد تفاهم نامه با شرکت های دولتی، رکوردی جالب توجه از خود بر جای گذاشت.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :