Daneshenaft logo
چهارشنبه 26 دی ماه 1397 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
صفحه پرینت ارسال به دوستان
جمعه 1 دی ماه 1396 | کد مطلب : 11597
یارانه‌بگیران و قیمت حامل‌های انرژی، دو مانع پیش روی لایحه بودجه ۹۷
حمیدرضا شکوهی

لایحه بودجه ۹۷ کل کشور در شرایطی تقدیم مجلس شورای اسلامی‌شده که به دلیل شفافیت بالا و توزیع گسترده بخش‌های مختلف لایحه پیشنهادی دولت در فضای مجازی، بیش از هر زمان دیگری مورد نقد و بررسی صاحبنظران و کارشناسان و حتی مردم قرار گرفته و از این جهت می‌توان بودجه ۹۷ را شفاف ترین بودجه سال‌های اخیر ارزیابی کرد.

بودجه ۹۷، بودجه ای یک هزار و ۱۹۴ تریلیون تومانی است که درآمدهای دولت از دو بخش مالیات و نفت به ترتیب ۱۲۸ هزار میلیارد تومان و ۱۰۱ هزار میلیارد تومان است. بودجه عمومیدولت در مجموع ۴۲۴ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. دولت بار دیگر نشان داده در صدد افزایش سهم مالیات در درآمدهای خود است و این امر نشاندهنده کاهش اتکای بودجه به نفت خواهد بود.

از دیگر ویژگیهای بودجه ۹۷ که مورد توجه رسانهها قرار گرفته و در شبکههای اجتماعی هم مردم به آن توجه فراوانی داشته اند، بودجه در نظر گرفته شده برای پرداخت یارانه نقدی است که ۲۳ هزار میلیادر تومان در نظر گرفته شده که نسبت به بودجه ۹۶ کاهش را نشان میدهد. بودجه یارانه نقدی در سال ۹۶، ۳۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود. بنابراین پیش بینی میشود با بودجه ای که برای پرداخت یارانه نقدی در سال ۹۷ در نظر گرفته شده تنها میتوان یارانه ۴۲ میلیون نفر را با مبلغ فعلی پرداخت کرد که به معنای احتمال حذف ۳۴ میلیون نفر از یارانه بگیران است. هرچند هنوز مشخص نیست دولت با چه ساز و کاری این تعداد یارانه بگیران را حذف میکند، اما در هر صورت، مقوله چگونگی تداوم پرداخت یارانه نقدی و کاهش تعداد یارانه بگیران، بی تردید مهمترین چالش دولت و مجلس در بودجه ۹۷ خواهد بود.

موضوعات مربوط به نفت و حاملهای انرژی، از حساسیت برانگیزترین نکات بودجه ۹۷ است. نرخ دلار در بودجه ۳۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده که برخی صاحبنظران معتقدند پایین است و باید بالاتر در نظر گرفته میشد. قیمت نفت در بودجه ۵۵ دلار در نظر گرفته شده که هرچند بالاتر از قیمت نفت در بودجه ۲۰۱۸ اغلب کشورهای تولیدکننده نفت است، اما با توجه به قیمت کنونی نفت و پیشبینی قیمت نفت در سال ۲۰۱۸ توسط موسسات بینالمللی، معقول به نظر میرسد و پیش بینی میشود دولت با نفت ۵۵ دلاری در بودجه مشکل چندانی نداشته باشد و حتی بتواند بخشی از درآمدهای نفتی را به حساب صندوق توسعه ملی واریز کند. در بودجه ۹۷، سهم صندوق توسعه ملی از صادرات نفت و میعانات گازی، ۳۲ درصد در نظر گرفته شده که ۲ درصد بالاتر از میزان پیشبینی شده در بودجه ۹۶ بوده است.

قیمت حاملهای انرژی هرچند در بودجه ۹۷ به طور دقیق تعیین نشده اما مجموع اظهارنظرهای مسوولان امر نشان میدهد احتمالا در سال ۹۷ شاهد نرخ بنزین ۱۵۰۰ تومانی و گازوییل ۴۰۰ تومانی خواهیم بود. وزیر نفت نیز هرچند قیمتها را به طور دقیق اعلام نکرده اما گفته با توجه به تاکید رییس جمهور مجموع قیمت بنزین و گازوییل پایین تر از ۲۰۰۰ تومان خواهد بود که همین اظهارنظر، قیمتهای ۱۵۰۰ و ۴۰۰ تومان برای هر لیتر بنزین و گازوییل را تایید میکند.

اگرچه تعیین قیمت حاملهای سوخت، حساسیت برانگیزترین بخش بودجه ۹۷ پس از یارانههای نقدی محسوب میشود، اما واقعیت آن است که حساسیت ایجادشده در مورد قیمت بنزین، بیشتر روانی است. طی پنج سال اخیر و پس از تک نرخی شدن قیمت بنزین، قیمت بنزین ثابت مانده است و این درحالیست که طی سالهای ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲ و در زمان دولت محمود احمدی نژاد شاهد افزایش مداوم قیمت بنزین در قالب طرح سهمیه بندی بنزین بودیم که طی آن قیمت بنزین ابتدا و به طور ناگهانی ۴ برابر شد و سپس بنزین ۴۰۰ تومانی به ۷۰۰ و ۱۰۰۰ تومان افزایش قیمت داد و تمام این روند رشد قیمت در فاصله کمتر از ۵ سال رخ داد. در آن زمان قرار بر آن شد از محل صرفه جویی در مصرف بنزین که با توجه به سهمیه بندی سوخت مبلغ قابل اعتنایی از محل این صرفه جویی حاصل شده بود ناوگان حمل و نقل عمومیدر کلان شهرهایی همچون تهران توسعه یابد که عملا در این حوزه گامیبرداشته نشد و صرفا مردم شاهد محدودیتهای حاصل از سهمیه بندی بنزین و تورم حاصل از افزایش قیمت سوخت بودند.

در شرایط فعلی، در حالی برخی منتقدان دولت با افزایش ۵۰ درصدی قیمت سوخت مخالفت میکنند که در دوره سهمیه بندی بنزین، با طرح دولت وقت برای افزایش ۴ برابری قیمت بنزین همراه بودند و حتی پیگیری لازم برای چگونگی هزینه کرد مبالغ حاصل از صرفه جویی را انجام ندادند. ضمن اینکه افزایش ۵۰ درصدی قیمت بنزین در سال آینده، اولا نخستین افزایش قیمت بنزین در ۵ سال اخیر محسوب میشود و علیرغم این افزایش قیمت، همچنان بنزین عرضه شده در ایران جزو ارزانترین بنزینهای عرضه شده در منطقه و جهان خواهد بود و ثانیا، قرار است بخشی از بودجه موردنیاز برای ایجاد اشتغال، از طریق افزایش قیمت بنزین تامین شود که گامیمثبت است.البته به مردم باید حق داد که با عنایت به مشخص نبودن چگونگی هزینه کرد درآمدهای حاصل از صرفه جویی در مصرف سوخت در دوران سهمیه بندی بنزین، نسبت به گفتار مسوولان درباره چگونگی هزینه کرد منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین برای اشتغالزایی بدگمان باشند، اما بدون تردید میتوان با ارائه گزارشهای صحیح به مردم، اطمینان آنها را دوباره جلب کرد. قطعا اگر مردم نتایج مثبت اشتغالزایی و رونق اقتصادی را از محل افزایش قیمت سوخت یا کاهش یارانه بگیران نقدی ببینند، در ادامه حمایت بیشتری از طرحهای دولت به عمل خواهند آورد.اما در حال حاضر، مهمترین مانع پیش روی بودجه ۹۷، مخالفتهای برخی نمایندگان مجلس با افزایش قیمت حاملهای انرژی و کاهش تعداد یارانه بگیران است که باید در انتظار بررسی جزییات بودجه در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس باشیم تا ببینیم بودجه ۹۷ که به اعتقاد من شجاعانه ترین بودجه تدوین شده توسط دولت روحانی در ۵ سال اخیر است چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد.

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
برنده مزایده اخیر پتروشیمی بیستون کرمانشاه همان مالک پالایشگاه کرمانشاه است، پالایشگاهی که به شیوه‌ای غیرقانونی در سال ٩٥ واگذار شده است.
غالب بودن وجه اقتصادی توافق پاریس به دلیل هدف قرار گرفتن حوزه انرژی ایجاب می‌کند که اسناد بالادستی اقتصادی با اقدامات موردنظر توافق پاریس، تطابق داشته باشد، امری که مورد غفلت قرارگرفته است.
اعمال و تشدید تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه تحریم‌های آیسا (داماتو) و به دنبال آن تحریم‌های اخیر، ایجاب می‌کند راه‌حل‌های جدیدی به منظور مقابله با این تحریم‌ها پیش گرفته شود.

يادداشت
کورش هاشمی، پروانه غریبی/ موتورهای کنونی تولیدی برای خودروهای سواری در کشور، در بازه توانی ۱۱۳-۵۷ اسب بخار و بازه گشتاوری ۱۴۸-۱۰۱ نیوتن‌متر هستند و حجم این موتورهای چهار سیلندر ۱,۴ تا ۱.۸ لیتر با مصرف سوخت ۷.۲ تا ۱۲.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. این فاصله بسیار زیاد با میانگین مصرف سوخت خودروها در دنیا بیانگر بیش از دو دهه عقب‌ماندگی در این عرصه است.
شعیب بهمن، رییس موسسه راهبردپژوهان جهان معاصر/ یکصدوهفتادوپنجمین نشست اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در حالی در وین برگزار شد که برخی کشورها از تصمیم‌گیری‌های کلی و بدون اجماع برخی کشورها ناراضی بودند.
محمد میرزایی/ آلودگی هوا به عنوان چهارمین عامل مرگ و میر در جهان شناخته می‌شود و بر اساس مطالعات انجام شده ۱۰ درصد از مرگ و میرهای موجود در ایران بر اثر آلودگی هوا اتفاق می‌افتد، به‌طوری که در سال ۲۰۱۶، آلودگی هوا سبب مرگ ۳۳ هزار نفر در ایران شده است.
فرهاد قلی‌نژاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر/ برای بهره‌برداری از میدان گازی مشترک با قطر، صنایع در مدت ۳۵ ماه فرصت استقرار در منطقه را داشتند، به همین علت مهلت پرداختن به ضوابط زیست‌محیطی برای آنها فراهم نمی‌شود و مجوزی هم برای آنها صادر نمی‌شود که در ادامه همین نداشتن مجوز، زمینه‌ساز تخلفات و مشکلات بعدی شده است.
امیر دودآبی‌نژاد، معاون فنی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق/ مشکل اصلی انرژی‌های تجدیدپذیر تجمیع منابع مالی عوارض برق است.
گفتمان
تنها حمایتی که ما لازم داریم این است که کارفرمایان محترم مطالبات را سر موعد پرداخت کنند. متاسفانه در حال حاضر مطالباتی داریم که از اسفند ۹۴ تا به امروز مانده است و هنوز پرداخت نشده است.
مزیت‌هایی از جمله بازار گسترده فروش، حجم کم محموله‌ها و تبادلات مالی خرد فرآورده‌های نفتی نسبت به نفت خام موجب می‌شود که تحریم فروش فراورده به راحتی تحریم نفت خام صورت نپذیرد.
ایران با وجود منابع غنی نفت بالاترین رتبه شدت مصرف انرژی را حتی نسبت به کشورهای نفت‌خیز دارد.
دو عضو اوپک، سردمداری جهانی ضدیت با ایران را در بازار نفت به‌عهده گرفته‌اند. این کاملا روشن است. این کار نه در عالم همسایگی و نه در عالم همکاری، صحیح نیست.
حسن خسروجردی، رییس سابق اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی/ درباره مانع اصلی فروش نفت در بورس بایستی گفت: وزارت نفت توقع دارد بر خلاف رویه‌های جهانی در ازای فروش نفت خام به بخش خصوصی، بهای محموله را در موعد تحویل و به صورتی نقدی دریافت کند.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :