Daneshenaft logo
پنجشنبه 15 خرداد ماه 1399 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
صفحه پرینت ارسال به دوستان
جمعه 14 دی ماه 1397 | کد مطلب : 22622
آدرس غلطی به نام کارت هوشمند سوخت!
حمیدرضا شکوهی

بارها نوشته‎ام و برخی هم گفته‎اند که کارت هوشمند سوخت تاثیر چندانی در کاهش قاچاق سوخت ندارد و دلایل متعددی هم برای آن وجود دارد. اما هنوز عده‎ای بر این باورند – یا اینگونه وانمود می‎کنند – که کارت هوشمند سوخت می‎تواند قاچاق را تا حد زیادی کاهش دهد.

جالب است که برای صحت ادعای خود به آغاز اجرای طرح سهمیهبندی بنزین استناد میکنند که در آن دوران هم مصرف بنزین و هم قاچاق بنزین کاهش یافته است. هرچند اعتقاد دارم قاچاق، از آنجا که قاچاق است و از مبادی غیررسمی انجام میشود، آمار قابل استنادی نمیتواند داشته باشد، اما حتی اگر در مقطعی هم قاچاق بنزین کاهش یافته باشد، دلیلش عدم عرضه بنزین با قیمت آزاد بود. یادمان هست که تا مدتها پس از آغاز طرح سهمیهبندی بنزین، دولت بنزین آزاد در اختیار مردم قرار نمیداد و همین موضوع سبب کاهش شدید آمار مصرف شد و بعد که توزیع بنزین آزاد اضافه شد، باز هم مصرف و قاچاق بنزین – بر مبنای همان منابع آماری همیشگی – افزایش یافت. اعتقاد دارم یکی از بهترین تصمیم‌های بیژن زنگنه پس از بازگشت به وزارت نفت، حذف اجباری بودن کارت هوشمند بنزین بود. کارتی که فواید آن به مراتب کمتر از دردسرهای آن است و در هیچ جای جهان، عرضه بنزین به این شیوه، انجام نمیشود. البته طبیعتا در مورد قیمت بنزین یا تصمیمات کلانی همچون سهمیهبندی بنزین یا موارد مشابه، به دلیل حساسیتهای کاذبی که این موضوع ایجاد کرده، دولت و حتی شورای عالی امنیت ملی دخیل هستند و وزارت نفت مجری تصمیمات است؛ حتی اگر با آن چندان موافق نباشد که البته من در این مورد اطلاع دقیقی ندارم. اما پیرو همان تصمیم اولیه وزارت نفت برای حذف کارت هوشمند بنزین، اعتقاد دارم کسانی که ادعا میکنند بازگشت کارت هوشمند بنزین موجب کاهش قاچاق سوخت میشود، آدرس غلط به مردم میدهند. اجازه دهید چند اظهارنظر و شاهد عینی را مرور کنیم.به تازگی حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفته : «روزانه ۱۱.۵ میلیون لیتر سوخت از کشور قاچاق می‌شود، ۸۵ درصد از قاچاق سوخت روزانه، نفت گاز و بقیه نفت سفید، نفت کوره و بنزین است». دقت کنید! ۸۵ درصد قاچاق سوخت مربوط به گازوئیل است و یک نکته جالب‌تر: عرضه نفت‌گاز در کشور با کارت هوشمند انجام میشود! هفته گذشته مهدی ایوبی، معاون سابق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مطلبی نوشت که «سهمیهبندی مجدد بنزین و صدور کارت هوشمند سوخت اگرچه میتواند سهم اندکی در پیشگیری از عرضه بی‌رویه و قاچاق سوخت داشته باشد، اما این رویکرد که سهمیهبندی و توزیع کارت هوشمند سوخت سبب کاهش عمدهای در حجم قاچاق سوخت و فرآوردههای نفتی شود، از ناآشنایی سیاستگذاران از دلایل اصلی و روند رو به رشد قاچاق سوخت در دو دهه اخیر حکایت دارد... قاچاق روزانه ۳۰ میلیون لیتر فرآوردههای نفتی در سالهایی اتفاق افتاده که نظام سهمیهبندی و کارت هوشمند در توزیع انواع سوخت اعمال شده است».در واقع دو مسئول سابق و کنونی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در تاثیر اندک کارت هوشمند سوخت در کاهش قاچاق سوخت با هم نظری یکسان دارند. ضمن این‌که بخش اعظم قاچاق سوخت مربوط به گازوئیل است که اتفاقا سهمیهبندی شده و باز هم بخش مهمی از قاچاق سوخت، در استان سیستان‌وبلوچستان در مرزهای شرقی کشور انجام میگیرد که آنجا نه تنها گازوئیل، بلکه بنزین هم سهمیهبندی است! هرچند آمار قاچاق سوخت چندان قابل استناد نیست، اما اصل موضوع قاچاق سوخت را نمیتوان انکار کرد. با این حال باید در نظر داشته باشیم قاچاق سوخت عموما به صورت سازمان‌یافته انجام میشود و اتفاقا سهمیهبندی بنزین، ترغیب‌کننده افزایش قاچاق سوخت در سطح خرد و بین مصرف‌کنندگان است و به تبع آن، طرحهایی همچون آنچه مرکز پژوهش‌های مجلس درباره تخصیص سهمیه بنزین به همه خانوارها یا همه مردم ارائه داده، با وجود ظاهر جذابش، حکم همان چاه ویل پرداخت یارانه نقدی را دارد که هیچوقت پر نمیشود و به جز ضرر، چیزی ندارد.خلاصه آن‌که کارت هوشمند سوخت، تاثیر چندانی در کاهش قاچاق ندارد و تا زمانی که حساسیت برای قیمت بنزین، بیشتر از حساسیت برای قیمت لبنیات و هزینههای بهداشت و درمان و یارانههای ضروری باشد و تا زمانی که به جای تسهیل واردات خودرو و کیفیسازی خودروهای تولید داخل و تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی، سهمیهبندی بنزین را راهحل تمام مشکلات بدانیم، این مسیر اشتباه پرداخت یارانه برای سوخت، ولو برای سوخت سهمیهای ادامه خواهد داشت.

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
پنج کشتی نفتکش ایرانی با اهتزار پرچم سه رنگ ایران، به نام‌های «فورچون»، «فارست»، «فاکسون»، «پتونیا» و «کلاول» حامل سوخت و به طور مشخص بنزین ایران دریاها و اقیانوس‌های آزاد را در مسیری طولانی طی کردند و یک به یک به ونزوئلا رسیدند تا بدین سان در بیخ گوش ایالات متحده آمریکا، به تحریم‌های ظالمانه یک «نه» بزرگ بگویند.
پروفسور دکتر حمید دوست‌محمدیان، استاد تمام در مدیریت بین‌الملل و پایداری فرهنگی و پژوهشگر ارشد در آلمان/ عبور از دوران کودکی تا دوران تحصیل در مدرسه راهنمایی با خاطرات تلخ جنگ تحمیلی و پس از آن، بیش از چهل سال تجربیات تلخ فشارهای اقتصادی و بین‌المللی ناشی از تحریم‌های همه جانبه کمر‌شکن آمریکا علیه ایران (البته با همکاری سایر کشورهای غربی و حتی غیر غربی) باعث ایجاد ایده‌هایی در ذهن کنجکاو من شد و اینکه ابتدا به واژه جنگ و چرایی آن حساس شوم و سپس در آینده زندگی خود به مطالعه در مورد آن روی بیاورم.
پنجم خردادماه ۱۲۸۷ شاید برای کمتر کسی خاطره‌ساز باشد، تاریخی که با اقتصاد، سیاست، فرهنگ و جامعه ایرانیان گره خورده است.

يادداشت
اكبر نعمت‌الهی/ جانبازان، بازماندگان سال‌های خون و آتش و یادگاران مبارزه‌ای هستند که برای حفظ سربلندی و افتخار ملت بروز کرد.
دکتر جابر نشاطی، رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت/ راهبردها و اهداف پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت به شرح زیر است:
جواد سلیمان‌پور، کارشناس صنعت گاز/ بررسی سبد واردات گاز ترکیه در دوماه گذشته سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که این کشور مبادی وارداتی خود را به طور قابل توجهی تنوع بخشیده است.
عباس آرگون، نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران/ پتروشیمی‌ها،‌ منبع پایدار درآمد کشور محسوب می‌شوند و نقش بازار سرمایه در تامین مالی طرح های توسعه ای در این صنعت مهم و تاثیرگذار است.
تابلوهای بورس نیوریورک روز دوشنبه گذشته ساعات هیجان‌انگیزی را سپری کرد؛ قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت در معاملات جهانی دوشنبه، بیش از ۳۰۶ درصد سقوط کرد. در این روز قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا به منفی ۳۷ دلار و ۶۳ سنت رسید و رکوردی تاریخی ثبت شد. دلیل منفی بودن قیمت نفت را بخوانید.
گفتمان
با قاطعیت اعلام می‌کنیم که در دانش فنی واحدهای آمونیاک و اوره در داخل کشور خودکفا هستیم، علاوه بر آن با مشابهت‌سازی و اعمال برخی اصلاحات، قادر به ساخت واحدهای تولید اتیلن و عمده واحدهای پایین‌دستی‌های مربوط به آن هستیم.
محمدرضا حسینیان: در طول یک سال و نیم گذشته تلویزیون صنعت نفت را بر روی بستر www.petroleum.tv راه‌اندازی کردم.
به دلیل نبود سیستم فكری متمركز، عدم همكاری، تعارض بین اهداف و وظایف محوله با سهم هركدام از وزارتخانه‌های نفت و نیرو در بازار انرژی كشور، بسیاری از اهداف كلان بخش انرژی در كشور مغفول می ماند.
اگر من راهی داشته باشم از استارتآپ‌ها در Next level سامانه هوشمند سوخت، هوشمند‌سازی CNG یا یکپارچه‌سازی سیستم‌ها استفاده کنم، آیا نمی‌توانم روی استارتاپ‌ها حساب کنم؟ صددرصد می‌توانم حساب کنم.
به بازویی موثر برای کل ارکان درگیر در اجرای پروژه از سازنده‌ها، شرکت‌های مشاور، انواع و اقسام تولیدکننده‌ها و حتی نمایندگان شرکت‌های خارجی تبدیل شده‌ایم و می‌توانیم این هدف را با محوریت ایرانی کردن کالاها و تجهیزات صنعت نفت به سرمنزل مقصود برسانیم.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :