Daneshenaft logo
یکشنبه 27 مرداد ماه 1398 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
صفحه پرینت ارسال به دوستان
چهارشنبه 1 خرداد ماه 1398 | کد مطلب : 23052
ضرورت توجه به سوخت پنجم
محسن دلاویز، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت

با در نظر گرفتن منابع انرژی به عنوان یکی از عوامل تولید و مزیت رقابتی کشور، افزایش بهره‌وری انرژی به افزایش بهره‌وری کل اقتصاد منجر خواهد شد.

از دیگر سو، شاخص بهره‌وری انرژی به نوعی عکس شاخص شدت انرژی است و از تقسیم تولید ناخالص داخلی به مصرف نهایی انرژی حاصل می‌شود، از این رو کاهش شدت انرژی بیانگر بهبود بهره‌وری خواهد بود. بخش صنعت در کشور با مصرف حدود ۳۸۴ میلیون بشکه معادل نفت‌خام در سال ۹۵، سهمی معادل ۳۲.۴ درصد از کل تقاضای انرژی نهایی را به خود اختصاص داده است. با اجرای طرح‌های بهینه‌سازی، ظرفیت صرفه‌جویی انرژی سالانه تنها در این بخش، حدود ۲۶۳ میلیون بشکه معادل نفت‌خام معادل با ۷۲۰ هزار بشکه نفت‌خام در روز برآورد می‌شود که این میزان معادل ۳۰ درصد مصرف انرژی در این بخش است. امروزه از بهینه‌سازی انرژی به عنوان «سوخت پنجم» در کنار دیگر منابع اصلی انرژی نظیر زغال‌سنگ، گاز طبیعی و نفت‌خام، انرژی‌های تجدیدپذیر و هسته‌ای یاد می‌شود که به دلیل مزایایی نظیر سوخت پاک و ارزان‌تر، انتخابی مناسب برای مدیریت عرضه و تقاضای انرژی است.

در طرح‌های مختلف صرفه‌جویی انرژی در صنایع به‌مراتب بیشتر از شاخص تولید گاز طبیعی از یک فاز نمونه پارس جنوبی است. از مزایای بهینه‌سازی انرژی می‌توان به ظرفیت بالای اشتغال‌زایی، کاهش تبعات زیست‌محیطی، دسترسی بهتر و بومی‌تر به فناوری و میزان سرمایه‌گذاری به مراتب پایین‌تر پروژه‌های بهینه‌سازی نسبت به طرح‌های تولید فرآورده‌های نفتی و گازی اشاره کرد. اشتغال‌زایی را به کمک طرح‌های بهینه‌سازی و انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توان هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ تنوع، به نحو مؤثرتری افزایش داد. ضرورت تغییر رویکرد در اقتصاد کلان کشور از اقتصاد تک‌محصول منابع محور به اقتصاد مبتنی بر دانایی و کارایی انرژی از طریق بهبود بهره‌وری ملی اجتناب‌ناپذیر است.

 

در بخش ساختمان نیز اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در مراحل طراحی ساختمان‌های جدید یا بهینه‌سازی ساختمان‌های موجود با کاربرد سیستم‌های ساختمانی نوین، استفاده از عایق کاری پوسته خارجی ساختمان، استفاده از پنجره‌های دو یا چندجداره، جایگزینی سیستم‌های موجود با تجهیزات گرمایشی و سرمایشی و لوازم خانگی راندمان بالا، بالا بردن سطح آگاهی عمومی و متخصصان و بهبود روش‌های کار، از ظرفیت‌های عمده برای افزایش بهره‌وری در بخش ساختمان است. همچنین در بخش حمل‌ونقل میانگین مصرف سوخت خودروهای تولیدی کشور در سال ۹۷ حدود ۷.۷۳ لیتر در صد کیلومتر (معادل ۱۸۱ گرم بر کیلومتر انتشار co2) است. میانگین وزنی مصرف سوخت خودروهای تولیدی در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۵ برابر ۵.۶ لیتر در صد کیلومتر (معادل ۱۳۰ گرم بر کیلومتر انتشار co2) و این عدد در سال ۲۰۲۰ باید به ۴.۱ لیتر در صدکیلومتر (معادل ۹۵ گرم بر کیلومتر انتشار co2) برسد.

عمده سیاست‌های دنیا برای بهره‌وری انرژی در بخش توسعه حمل‌ونقل عمومی، کاهش شدت انرژی خودرو و اجرای استانداردهای مصرف سوخت و روش رانندگی است. با اجرای پروژه‌های صرفه‌جویی انرژی در قالب طرح‌های ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر در بخش‌های حمل‌ونقل، صنعت و ساختمان گام مؤثری در توسعه سیاست‌های بهینه‌سازی انرژی در کشور برداشته شده که امید است این مسیر با سرعت بیشتری طی شود.

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
افزایش ضریب بازیافت، بزرگترین چالش فناوری صنعت نفت ایران است؛ این سخن بارها از زبان مدیران قدیم و جدید صنعت نفت بر زبان رانده شده است اما این چالش بزرگ هیچگاه مرتفع نگردیده است.
محسن حائری‌نژاد، رئیس تحقیق و توسعه شرکت راه‌اندازی و بهره‌برداری صنایع نفت (OICO)/ صنعت نفت ایران یکی از مهمترین ذخایره دارنده همزمان نفت و گاز در دنیاست و از طرفی در دهه‌های آینده سوخت‌های متعارف و به طور مشخص نفت و گاز نقش اصلی را در تأمین انرژی جهان بازی می کنند.
با تصویب ورود شرکت ملی گاز ایران به حوزه بالادست صنعت نفت در اساسنامه این شرکت، راه برای ایجاد زنجیره ارزش گاز هموارتر می‌شود.

يادداشت
هوشنگ فضلی، کارشناس ارشد مسئولیت اجتماعی حوزه مشاور اجتماعی وزیر نفت/ به‌طور معمول زمانی که سخن از مفهوم شرکت و به‌ویژه شرکت خصوصی پیش می‌آید، پیش‌فرض ذهنی افراد به دغدغه‌های اقتصادی و سوددهی معطوف می‌شود. از اساس این ذهنیت درست است، زیرا ماهیت وجودی یک شرکت بر مقوله کسب‌وکار معطوف به سودآوری است.
محمد امین راد/ ۲ خرداد ۱۳۹۸ - کاردار آمریکا در بغداد اخبار مربوط به معافیت عراق از تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران در زمینه واردات برق و گاز را تایید کرد.
بررسی طرح‌های پالایشی کشور نشان می‌دهد که تنها روش مدنظر برای تامین مالی این قبیل از پروژه‌ها، استفاده از فاینانس خارجی بوده است در حالی که نقدینگی کشور به حدود 2000 هزار میلیارد تومان رسیده و برای ساخت سالانه یک پالایشگاه 250 هزار بشکه‌ای، جذب 3 درصد از این نقدینگی برای راه اندازی پالایشگاه‌های کشور کافی است.
نام اقتصاد مقاومتی که به میان می‌آید، باید صنعت پتروشیمی ایران را از پیشگامان این راه دانست که با حرکت در این مسیر کارنامه‌ای موفق ثبت کرده است. گواه این موضوع طرح‌های مختلف پتروشیمی است که در سال های اخیر افتتاح شده و نتیجه آن با رشد و تنوع تولید و همچنین صادرات برای اقتصاد کشور همراه بوده است.
حسن ضیا کاشانی، مدیرعامل اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران/ اکنون تنها ابزاری که برای کنترل مصرف سوخت در اختیار ما قرار دارد، استفاده از کارت هوشمند سوخت است.
گفتمان
با توجه به رشد مصرف، تولید متانول ایران تا چهار سال آینده به بیش از ۲۵ میلیون تن خواهد رسید که چین و آمریکا هم بیشتر از این میزان تولید خواهند کرد، اما به همان میزان که تولید افزایش می‌یابد، رشد مصرف هم بالا خواهد رفت.
من فضا را باز نمی‌کنم که یکسری بیایند دوباره بابک زنجانی درست کنند. حتما چنین اجازه‌ای نمی‌دهم، بارها گفته‌ام تا زمانی که این امانت دست من است با همه وجود تلاش می‌کنم که از این امانت مردم حفاظت کنم حتی به قیمت جانم که هیچ، به قیمت آبرویم هم ان‌شاءالله نمی‌گذارم از پول ملت ببرند. نمی‌گذارم از این پول ببرند و من بمانم.
مهندس مهدی حاجی حسین‌زاده، مدیرعامل شرکت پتروایران کیش در گفتگو با دانش نفت، آخرین فعالیت‌ها و دستاوردهای شرکت پتروایران کیش را در زمینه‌های مختلف کاری تشریح کرد. آنچه در پی می آید مشروح این گفتگوست که از نظر خوانندگان گرامی می گذرد.
مهندس حسین تولا، مدیریت برنامه‌ریزی طرح‌ها و توسعه تجاری شرکت توسعه پتروایران را بر عهده دارد.
عصام‌الدین فیروزبخت، مدیرفاوای شركت توسعه پتروایران، دارای 23 سال سابقه فعالیت تخصصی در زمینه توسعه راهكارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت نفت است.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :