Daneshenaft logo
چهارشنبه 26 دی ماه 1397 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
صفحه پرینت ارسال به دوستان
شنبه 11 شهریور ماه 1396 | کد مطلب : 11204
نفت و دیدگاه ساختاری در دنیای امروز


یادمان باشد که قطار دنیا برای گام‌های ضعیف و لرزان ما در امر تصمیم‌گیری لحظه ای درنگ نخواهد کرد و این ما هستیم که واماندگان قطار پیشرفت خواهیم بود، پس بهتر است ابتدا سوار بر این قطار شویم چرا که عوض کردن کوپه در قطار در حال حرکت بسیار ساده تر از سوار شدن بر قطاری است که به سرعت در حال طی کردن مسیری به سمت آینده ای روشن است

 

 

مجيد نجّاريان، مدير پروژه‌هاى توليد زودهنگام ميدان نفتى آزادگان جنوبى و دستيار ارشد مجرى طرح

  

 ... و باز هم نفت، این بد بوی ارزشمندی که پا به هر جایی گذاشت، آشوب‌، نا امنی و وابستگی را با خود هدیه آورد. در کدام کشور نفتی می‌توان روی آسایش را دید؟ یا آشوب داخلی یا فشار خارجی برای متاعی گرانبها بنام نفت. در عراق و لیبی و ونزوئلا آشوب‌های دائمی داخلی است، در کویت و عربستان سعودی آشوبهای قبیله ای و برتری جویی های عشیره ای. در ایران و قطر فشارهای خارجی و ... . به راستی چرا در سوییس و دانمارک و فنلاند هیچ خبری نیست؟ یا چرا در نروژ با آن همه ذخیره نفتی، همه جایش مملو از آرامش است؟ باید پذیرفت که بخش عمده‌ای از آن به سیاستهای داخلی کشورهای نفتی و موقعیت جغرافیایی آن و اثرگذاری اش بر تعاملات سیاسی جهانی برمی گردد، آنچه که از آن بنام جغرافیای سیاسی نام می بریم. چنانچه واقع بینانه نگاه کنیم، باید بپذیریم که نفت و گاز برای کشورهایی همچون عراق چیزی جز نگون بختی به همراه نداشته است.

 شاید سالیان درازی است که مردمان این کشور روی خوش ندیده اند. از کودتای صدام در زمان حسن البکر تا حکومت او با ویژگیهای خاصش و جنگ 8 ساله ای که چه آسیب هایی بر مردم دو کشور ایران و عراق تحمیل کرد و چندی بعد جنگ با کویت، حمله آمریکا و سرنگونی صدام که سرآغاز بخش جدیدی از نگون بختی مردمانش بود، بله حضور داعش!

در کدام برهه از تاریخ در این کشور آرامش دیده شده است؟ آیا اگر منابع غنی نفت و گاز حاشیه شرق عراق وجود نداشت باز وضع معیشت مردمان آن سرزمین اینگونه بود؟ کشور ما نیز در این میان تشنج و سختی فراوان دیده است. با نگاهی کوتاه به تاریخ در می یابیم که تاریخ ایران مملو از اتفاقاتی بوده که نمی تواند به نفت و منابع غنی این کشور ارتباطی نداشته باشد. از به توپ بستن مجلس و لغو مشروطیت، قائله شیخ خزعل، روی کار آمدن رضاشاه، کودتای 28 مرداد، عزل مصدق، خصومت بی بدیل آمریکا با ایران پس از پیروزی انقلاب، حمله رژیم بعث عراق به ایران و تا سال پیش موجی از تحریمها و ... . واقع نگر باشیم کشورهایی هم هستندکه نفت و گاز دارند و آسایش هم دارند لیکن نباید بحث جغرافیای سیاسی را فراموش کنیم.

حقیقتی که وجود دارد این است که اقتصاد ما نیز وابسته به نفت است. اقتصاد ایران یک اقتصاد ترکیبی در حال گذار است شامل یک بخش عمومی بزرگ که حدود 60 درصد آن به شیوه متمرکز و دستوری اداره می شود. بخش عمده ای از صادرات در ایران بر پایه نفت و گاز است و این بخش چیزی در حدود 80 درصد بوده است. حتی امروزه در بهترین حالت حدود 50 تا 60 درصد بودجه سالانه وابسته به عواید حاصل از فروش نفت و گاز است. بنا به گزارشات قابل استناد،‌ ایران هفدهمین اقتصاد برتر دنیا و چهارمین تولید کننده نفت در جهان است .ذخایر گازی بسیار چشمگیری دارد و در رتبه دهم صنعت گردشگری و رتبه پنجم اکوتوریسم است و دارای بزرگترین و بیشترین میزان صنایع در حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا است. البته تلاش دولتمردان برای کاهش وابستگی به نفت و گاز واقعا ستودنی است؛ بایستی زمینه را برای پیاده سازی فرهنگ پرداخت مالیات ایجاد کنیم، به صادر کنندگان برتر کشور نشان لیاقت بدهیم، فضای توریست را در مملکت به شکل مناسب بهینه کنیم، با تقویت فضای بیمارستانها و تجهیز تیم های پزشکی  توانمند به دنبال توریست درمانی باشیم و ... .

ولی باز «نفت» برای ما طنازی می کند. تولید روزانه قریب به 3 میلیون بشکه نفت خام به معنای روزانه 150 میلیون دلار درآمد شیرین است، ولی این شیرینی زمانی به کام ما تلخ خواهد بود که این وابستگی،‌ ما را به کشوری صرفا مصرف کننده تبدیل نماید، ملتی بی اراده که تا نفت دارد می خواهد آسوده باشد، شبیه ملتهایی که در اطرافمان هم اتفاقا" کم نیستند .

در این برهه از زمان و با توجه به شرایطی که در بازار سیاست و سیاست بازار حاکم است، برنده کسی است که بهترین استفاده را ببرد. کسی که هم از افزایش تولید در تعاملات سیاسی خود بعنوان یک ابزار قوی برای افزایش قدرت چانه زنی خود استفاده می کند و هم فضا را برای کودکان آینده خود به نحوی چیدمان می کند که آنها شاهد صنایع پویا، بازارهای فعال و پربازده اقتصادی نشات گرفته از ایجاد اینگونه صنایع و در نتیجه آرامش روانشناختی زندگی بواسطه شرایط کم ریسک سرمایه گذاریهای نوین سایر کشورها در کشور و به تبع آن رونق اقتصادی بالا و فضای تجارت فعال باشند. در چنین فضایی دیگر کودکانش صرفا" بدنبال دکتر و مهندس شدن نیستند. در همه سطوح تخصصی و فنی نیاز به تکنسین و کارشناس و استادکار وجود دارد تا سطوح عالی سازمانها که تشنه مدیران حرفه ای و توانمند با ایده های نو بر اساس استانداردهای جدید مدیریتی خواهند بود.

راهکار چیست؟ دوره تاریخ و بیان حقایق کافی است. زمان، زمان کار است و تلاش. آنچه اتفاق افتاده چه خوب و چه بد در زمان ما و شاید در اختیار مردمان آن زمان نبوده اکنون چه؟ می خواهیم جماعتی باشیم که تاریخ از ما نیز بعنوان نسلی تسلیم شرایط یاد کند؟ ما تغییر هوشمندانه می خواهیم و باید تلاش کنیم از فرصتها استفاده کنیم و زمانی برای اتلاف فرصتها نداریم. برای تحقق این مهم،‌ الزاماتی باید فراهم شود، پایبندی به «باید و نباید» هایی که برای رسیدن به اهدافمان که همان پویایی صنعت و رونق بازار داخلی است ایجاب می نماید تا در خود تغییر دهیم و نگاه سنتی را به موزه ها بسپاریم و به آینده نگاهی متفاوت داشته باشیم. برای این تغییر نیاز به مدیرانی با علم روز مدیریت هستیم نه مدیرانی که صرفا" با دیدگاه ارباب رعیتی و با چارچوبه های سنتی - که در صنعت ما به مدیریت هیآتی معروف است در پست‌های کلیدی جاخوش کرده‌اند و به دنبال مدیریت بر افرادی هستند که مملو از ایده‌های نو و نوآوری‌های جدیدند و چه سخت است مدیریت بر اینگونه افراد و سخت تر از آن کار کردن با مدیرانی که اینگونه‌اند.

دیگر نمی توان و نمی بایست به دور خود حصاری از بی اعتمادی به دیگر کشورها بکشیم و بیاندیشیم که به تنهایی می توانیم زیستی آسوده داشته باشیم. زمانی که دیوار برلین در آلمان فرو ریخت، خیلی از تصورها شکست؛ آلمان شرقی نتوانست و نمی بایست جدای از آلمان غربی به حیات خود ادامه می داد. اتحاد و همسانی حرکت در فضای رقابتی سیاست از بایدهای این عرصه است. فضا را باید همگام با تغییرات بازار جهانی بصورتی پویا و هوشمند تغییر داد. تنها بودن دیگر واژه ای پسندیده برای جامعه جهانی نیست و برگ برنده همیشه در دستان گروهی است که متحد با یکدیگر به سمت هدفی مشترک در حرکتند. اگر بتوانیم تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم، مسلماً برنده‌ایم وگرنه انباشت تهدیدها برای هیچ کشوری نمی تواند سند افتخاری باشد. فرصتها زمانی از دل تهدیدها بیرون می آیند که به نحو درست شناسایی شده و ارزیابی شوند و سپس با الگویی درست و صحیح پس از پردازش اثرات راهکارهای مختلف به اتخاذ راهکار مناسب با بالاترین اثربخشی اقدام شود. یادمان باشد که قطار دنیا برای گامهای ضعیف و لرزان ما در امر تصمیم گیری لحظه ای درنگ نخواهد کرد و این ما هستیم که واماندگان قطار پیشرفت خواهیم بود، پس بهتر است ابتدا سوار بر این قطار شویم چرا که عوض کردن کوپه در قطار در حال حرکت بسیار ساده تر از سوار شدن بر قطاری است که به سرعت در حال طی کردن مسیری به سمت آینده ای روشن است.   

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
برنده مزایده اخیر پتروشیمی بیستون کرمانشاه همان مالک پالایشگاه کرمانشاه است، پالایشگاهی که به شیوه‌ای غیرقانونی در سال ٩٥ واگذار شده است.
غالب بودن وجه اقتصادی توافق پاریس به دلیل هدف قرار گرفتن حوزه انرژی ایجاب می‌کند که اسناد بالادستی اقتصادی با اقدامات موردنظر توافق پاریس، تطابق داشته باشد، امری که مورد غفلت قرارگرفته است.
اعمال و تشدید تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه تحریم‌های آیسا (داماتو) و به دنبال آن تحریم‌های اخیر، ایجاب می‌کند راه‌حل‌های جدیدی به منظور مقابله با این تحریم‌ها پیش گرفته شود.

يادداشت
کورش هاشمی، پروانه غریبی/ موتورهای کنونی تولیدی برای خودروهای سواری در کشور، در بازه توانی ۱۱۳-۵۷ اسب بخار و بازه گشتاوری ۱۴۸-۱۰۱ نیوتن‌متر هستند و حجم این موتورهای چهار سیلندر ۱,۴ تا ۱.۸ لیتر با مصرف سوخت ۷.۲ تا ۱۲.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. این فاصله بسیار زیاد با میانگین مصرف سوخت خودروها در دنیا بیانگر بیش از دو دهه عقب‌ماندگی در این عرصه است.
شعیب بهمن، رییس موسسه راهبردپژوهان جهان معاصر/ یکصدوهفتادوپنجمین نشست اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در حالی در وین برگزار شد که برخی کشورها از تصمیم‌گیری‌های کلی و بدون اجماع برخی کشورها ناراضی بودند.
محمد میرزایی/ آلودگی هوا به عنوان چهارمین عامل مرگ و میر در جهان شناخته می‌شود و بر اساس مطالعات انجام شده ۱۰ درصد از مرگ و میرهای موجود در ایران بر اثر آلودگی هوا اتفاق می‌افتد، به‌طوری که در سال ۲۰۱۶، آلودگی هوا سبب مرگ ۳۳ هزار نفر در ایران شده است.
فرهاد قلی‌نژاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر/ برای بهره‌برداری از میدان گازی مشترک با قطر، صنایع در مدت ۳۵ ماه فرصت استقرار در منطقه را داشتند، به همین علت مهلت پرداختن به ضوابط زیست‌محیطی برای آنها فراهم نمی‌شود و مجوزی هم برای آنها صادر نمی‌شود که در ادامه همین نداشتن مجوز، زمینه‌ساز تخلفات و مشکلات بعدی شده است.
امیر دودآبی‌نژاد، معاون فنی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق/ مشکل اصلی انرژی‌های تجدیدپذیر تجمیع منابع مالی عوارض برق است.
گفتمان
تنها حمایتی که ما لازم داریم این است که کارفرمایان محترم مطالبات را سر موعد پرداخت کنند. متاسفانه در حال حاضر مطالباتی داریم که از اسفند ۹۴ تا به امروز مانده است و هنوز پرداخت نشده است.
مزیت‌هایی از جمله بازار گسترده فروش، حجم کم محموله‌ها و تبادلات مالی خرد فرآورده‌های نفتی نسبت به نفت خام موجب می‌شود که تحریم فروش فراورده به راحتی تحریم نفت خام صورت نپذیرد.
ایران با وجود منابع غنی نفت بالاترین رتبه شدت مصرف انرژی را حتی نسبت به کشورهای نفت‌خیز دارد.
دو عضو اوپک، سردمداری جهانی ضدیت با ایران را در بازار نفت به‌عهده گرفته‌اند. این کاملا روشن است. این کار نه در عالم همسایگی و نه در عالم همکاری، صحیح نیست.
حسن خسروجردی، رییس سابق اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی/ درباره مانع اصلی فروش نفت در بورس بایستی گفت: وزارت نفت توقع دارد بر خلاف رویه‌های جهانی در ازای فروش نفت خام به بخش خصوصی، بهای محموله را در موعد تحویل و به صورتی نقدی دریافت کند.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :