Daneshenaft logo
پنجشنبه 27 دی ماه 1397 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
صفحه پرینت ارسال به دوستان
شنبه 15 مهر ماه 1396 | کد مطلب : 11300
صنعت هوشمندسازی شهرها ( Smart Cities) ضرورت اجتناب‌ناپذیر قرن بیست‌ویکم


ابوالفضل کیانی بختیاری، معاون برنامه‌ریزی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران/ توسعه­ شهری منجر به تغییر الگو در قرن 21 شده است و فعالیت­ های پژوهشی برای شهرهای هوشمند با مشارکت مستقیم نهادهای صنعتی و سیاسی، متخصصان و جامعه­ی علمی در اولویت قرار گرفته است.

سازمان ملل برآورد می‌کند بین سال­ های 2015 و 2050 جمعیت جهان تا 32 درصد، یعنی از 7.2 به 9.7 میلیارد نفر افزایش خواهد یافت، در حالی که جمعیت شهری تا 63 درصد، از 3.9 تا 6.3 میلیارد نفر افزایش خواهد یافت. برآوردهای کنونی نشان می ­دهد تا سال 2030 بیش از 60 درصد از جمعیت جهان در شهرها زندگی خواهند کرد.

نیاز به شهر­سازی به ­دلیل مهاجرت جمعیت از مناطق روستایی به شهرها به امید زندگی بهتر (کار، تحصیل، درمان، دسترسی به فرهنگ و ...) و از سوی دیگر به­دلیل مهاجرت از کشورهای فقیر یا به­ دلیل درگیری ­های اجتماعی و نظامی به­ سمت کشورهای صنعتی اجتناب ناپذیر است. در سال 2050 هند به 1.7 میلیارد نفر، جمعیت کلان­شهر بمبئی (42 میلیون) و دهلی نو (36 میلیون) خواهد رسید، چین تقریباً در 1.34 میلیارد نفر ثابت خواهد شد و شهر شانگهای (21 میلیون) خواهد بود، در حالی که جمعیت نیجریه و اندونزی به­ ترتیب به بیش از 399 میلیون و 321 میلیون نفر خواهد رسید.

هرچه سیاره ما "شهری ­تر" می­ شود، شهرها باید هوشمندتر شوند. شهر­سازی گسترده برای مدیریت پیچیدگی زندگی شهری نیاز به روش ­های جدید و نوآورانه دارد.

با گسترش اینترنت اشیا و تاثیرات آن بر حوزه‌ خدمات، هم اکنون شاهد ظهور شهرهای هوشمند هستیم. به گزارش موسسه‌ی مک کینزی تا سال ۲۰۲۰ صنعت شهرهای هوشمند بازاری معادل ۴۰۰ میلیارد دلار خواهد داشت که از ۶۰۰ شهر در سراسر دنیا تشکیل می‌شود. بر اساس این تحقیق این شهرهای ۶۰ درصد از تولید ناخالص ملی کل دنیا را در سال ۲۰۲۵ تولید خواهند کرد.

تقدماتی که یک شهر را هوشمند می‌سازد عبارتند از:

مدیریت هوشمند انرژی:

در شهرهای هوشمند کلیه‌ ساختمان‌های اداری و مسکونی کارایی بالاتری داشته و انرژی کمتری مصرف می‌کنند. الگوی مصرف انرژی در این ساختمان‌ها مورد تحلیل قرار گرفته و کلیه‌ اطلاعات جمع‌آوری و ثبت می‌شوند. شبکه‌های هوشمند توزیع برق نیز بخش دیگری از توسعه شهرهای هوشمند را بر عهده دارند. بکارگیری سیستم روشنایی هوشمند برای اماکن عمومی و خیابان‌ها اولین و ساده‌ترین گام برای ورود به این حوزه محسوب می‌شوند.

حمل و نقل هوشمند:

شهرهای هوشمند از سیستم‌های حمل­ونقل چندگانه، چراغ‌های راهنمایی هوشمند و پارکینگ‌های هوشمند پشتیبانی می‌کنند.

مدیریت هوشمند کلان داده‌ها:

حجم عظیم اطلاعات و داده‌ها که توسط شهرهای هوشمند جمع‌آوری می‌شوند باید مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند تا به راهکارها و اطلاعاتی سودمند برای دستگاه‌های مدیریتی و نیز شهروندان تبدیل شوند.

زیرساخت‌های هوشمند:

 با بکارگیری زیرساخت‌های هوشمند شهری، امکان تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده و استفاده از نتایج این تحلیل‌ها برای برنامه‌ریزی میزان نیاز به منابع در آینده و اجرای برنامه‌های حفظ و نگهداری شهر مهیا می‌شود. برای مثال، سنجش دائمی کیفیت آب می‌تواند وجود آلودگی در آب را در ابتدایی‌ترین مراحل آن آشکار کرده و از یک فاجعه جلوگیری کند.

تبادل هوشمند داده‌ها:

اگر به دنبال تحقق شهر هوشمند هستیم باید بدانیم که تبادل پیوسته اطلاعات بین سیستم‌های مختلف شهری و خصوصی اهمیتی جدی دارد.

دستگاه‌های هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا:

یک جزء کلیدی که همه چیز را در یک شهر هوشمند به هم گره می‌زند اینترنت اشیا است. در یک شهر هوشمند اطلاعات توسط سنسورها جمع‌آوری شده و با تبادل این اطلاعات امکان مدیریت لحظه‌ای سیستم‌های پیچیده‌ شهری فراهم می‌شود. هرچه وابستگی به سنسورها بیشتر می‌شود، اهمیت اعتبار داده‌ها و سیستم انتقال این داده‌ها نیز افزایش می‌یابد.

تک‌تک این فناوری‌ها در کنار یکدیگر بکارگرفته می‌شوند تا یک شهر هوشمند شود. هم زمان با رشد جمعیت در جهان و حرکت جمعیت به سمت مناطق شهری نیاز به شهرهای هوشمندتر برای استفاده بهینه از منابعِ در دسترس بیشتر می‌شود.

بطور خلاصه توسعه شهرهای هوشمند به میزان زیادی به سطح هوش شبکه های الکتریکی (برق) بستگی دارد که باید از تامین انرژی الکتریکی برای تمام مصرف‌کنندگان اطمینان حاصل کند و تضمین کند که برخی از ویژگی‌های شهر از جمله بهبود بهره‌وری بدست می‌آیند، اما مهم‌ترین جنبه هماهنگی آسان بین مدیریت شهری، اپراتورهای زیرساخت‌های مختلف و کسانی است که مسئول امنیت و سلامت عمومی هستند.

شبکه‌های هوشمند قادر هستند مصرف‌کنندگان را به تغییر و اصلاح بار آنها در شرایط بحرانی تحریک کنند تا زیرساخت الکتریکی را بدون تاثیر نگه دارند (مهم‌ترین آنها سیاست، آتش نشانان و بیمارستان‌ها هستند، تمام آنها به برق وابسته هستند). سیستم‌های اتوماسیون برای عیب‌یابی داخلی، به ترمیم و بازسازی منبع برق از مناطق دارای مسیرهای پشتیبان کمک خواهند کرد. تولید محلی برای پاسخ‌گویی به تقاضا برای مدت زمان‌های کوتاه استفاده می‌شود. جامعه (صنعت، بخش تجاری، بخش مسکونی) به طور خودکار با کاهش بار الکتریکی به چنین روشی پاسخ می‌دهد تا به ترمیم سریع منبع برق کمک نماید. سیستم‌های حمل و نقل و ترافیک با سیستم انرژی همگام و همزمان خواهند شد تا از عملکرد جاده‌های بحرانی اطمینان حاصل شود. اطلاعات لجستیک روزانه جمع‌آوری خواهند شد و توسط تمام وسایل موجود، به ویژه با استفاده از شبکه‌های رسانه‌های اجتماعی در اختیار جامعه عمومی قرار می‌گیرد.

بهره‌وری و ایمنی به طور قابل توجهی توسط مزیت دقت و صحت اطلاعات بهبود خواهند یافت. در ایران حرکت به سمت هوشمندسازی شهرها را آغاز کرده ایم. مرکز گسترش فناوری اطلاعات( مگفا) وابسته به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، اقدام به آماده‌سازی زیرساخت‌های مورد نیاز فناوری اینترنت اشیا و تجهیزات مخابراتی لازم جهت تبادل و پایش اطلاعات کرده است. امیدواریم به زودی در سراسر کشور شاهد ارائه خدمات شهرهای هوشمند به هموطنان عزیزمان باشیم.

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
برنده مزایده اخیر پتروشیمی بیستون کرمانشاه همان مالک پالایشگاه کرمانشاه است، پالایشگاهی که به شیوه‌ای غیرقانونی در سال ٩٥ واگذار شده است.
غالب بودن وجه اقتصادی توافق پاریس به دلیل هدف قرار گرفتن حوزه انرژی ایجاب می‌کند که اسناد بالادستی اقتصادی با اقدامات موردنظر توافق پاریس، تطابق داشته باشد، امری که مورد غفلت قرارگرفته است.
اعمال و تشدید تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه تحریم‌های آیسا (داماتو) و به دنبال آن تحریم‌های اخیر، ایجاب می‌کند راه‌حل‌های جدیدی به منظور مقابله با این تحریم‌ها پیش گرفته شود.

يادداشت
کورش هاشمی، پروانه غریبی/ موتورهای کنونی تولیدی برای خودروهای سواری در کشور، در بازه توانی ۱۱۳-۵۷ اسب بخار و بازه گشتاوری ۱۴۸-۱۰۱ نیوتن‌متر هستند و حجم این موتورهای چهار سیلندر ۱,۴ تا ۱.۸ لیتر با مصرف سوخت ۷.۲ تا ۱۲.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. این فاصله بسیار زیاد با میانگین مصرف سوخت خودروها در دنیا بیانگر بیش از دو دهه عقب‌ماندگی در این عرصه است.
شعیب بهمن، رییس موسسه راهبردپژوهان جهان معاصر/ یکصدوهفتادوپنجمین نشست اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در حالی در وین برگزار شد که برخی کشورها از تصمیم‌گیری‌های کلی و بدون اجماع برخی کشورها ناراضی بودند.
محمد میرزایی/ آلودگی هوا به عنوان چهارمین عامل مرگ و میر در جهان شناخته می‌شود و بر اساس مطالعات انجام شده ۱۰ درصد از مرگ و میرهای موجود در ایران بر اثر آلودگی هوا اتفاق می‌افتد، به‌طوری که در سال ۲۰۱۶، آلودگی هوا سبب مرگ ۳۳ هزار نفر در ایران شده است.
فرهاد قلی‌نژاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر/ برای بهره‌برداری از میدان گازی مشترک با قطر، صنایع در مدت ۳۵ ماه فرصت استقرار در منطقه را داشتند، به همین علت مهلت پرداختن به ضوابط زیست‌محیطی برای آنها فراهم نمی‌شود و مجوزی هم برای آنها صادر نمی‌شود که در ادامه همین نداشتن مجوز، زمینه‌ساز تخلفات و مشکلات بعدی شده است.
امیر دودآبی‌نژاد، معاون فنی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق/ مشکل اصلی انرژی‌های تجدیدپذیر تجمیع منابع مالی عوارض برق است.
گفتمان
تنها حمایتی که ما لازم داریم این است که کارفرمایان محترم مطالبات را سر موعد پرداخت کنند. متاسفانه در حال حاضر مطالباتی داریم که از اسفند ۹۴ تا به امروز مانده است و هنوز پرداخت نشده است.
مزیت‌هایی از جمله بازار گسترده فروش، حجم کم محموله‌ها و تبادلات مالی خرد فرآورده‌های نفتی نسبت به نفت خام موجب می‌شود که تحریم فروش فراورده به راحتی تحریم نفت خام صورت نپذیرد.
ایران با وجود منابع غنی نفت بالاترین رتبه شدت مصرف انرژی را حتی نسبت به کشورهای نفت‌خیز دارد.
دو عضو اوپک، سردمداری جهانی ضدیت با ایران را در بازار نفت به‌عهده گرفته‌اند. این کاملا روشن است. این کار نه در عالم همسایگی و نه در عالم همکاری، صحیح نیست.
حسن خسروجردی، رییس سابق اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی/ درباره مانع اصلی فروش نفت در بورس بایستی گفت: وزارت نفت توقع دارد بر خلاف رویه‌های جهانی در ازای فروش نفت خام به بخش خصوصی، بهای محموله را در موعد تحویل و به صورتی نقدی دریافت کند.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :