Daneshenaft logo
دوشنبه 29 بهمن ماه 1397 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
صفحه پرینت ارسال به دوستان
جمعه 13 مهر ماه 1397 | کد مطلب : 12366
جزئیات طرح جذاب‌سازی طرح‌های پالایشگاهی برای جذب نقدینگی سرگردان
علی بختیار، عضو کمیسیون انرژی مجلس

مجلس برای افزایش ظرفیت پالایشی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی سعی کرده است با دادن یک دوره تنفس یک ساله، طرح توسعه‌ ظرفیت پالایشگاهی با استفاده سرمایه‌گذاری مردمی را به گونه‌ای جذاب کند که نقدینگی به این سمت هدایت شود.

طرح یاد شده که کار کارشناسی زیادی هم روی آن انجام شده است مربوط به جذب سرمایه های مردمی برای پالایشگاه‌ها، پتروپالایشگاه‌ها و پالایشگاه‌های میعانات گازی است که امروز وجود دارد و فقط مشکل نداشتن پول و سرمایه است. این در حالی است که شاهد رشد نقدینگی در کشور هستیم و می‌توان با هدایت نقدینگی مردم به سمت پروژه‌های موجود مشکل سرمایه پروژه‌ها را برطرف نمود.

روان شدن نقدینگی هزار و ششصد هزار میلیارد تومانی به سمت بازار سکه و ارز، باعث بهم ریختگی اقتصاد شد، لذا طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی دو هدف را دنبال می کند. یکی هدایت نقدینگی به سمت تولید و دیگری فعال کردن طرح ها و بنگاه‌های اقتصادی حوزه نفت که موجب بی‌اثر شدن تحریم‌های نفتی در آینده خواهد شد اما به دلیل نبود پول و سرمایه کافی فعلا متوقف شده‌اند. یکی از این طرح‌ها، مجموعه پالایشگاه‌های هشت گانه سیراف در منطقه عسلویه با خوراک 60 هزار بشکه‌ای میعانات گازی است که مجوز ساخت، زمین و خوراک به آنها داده شده و لایسنس آن‌ها نیز مشخص شده است. البته برخی از دوستان می پرسند که دولت یا بخش خصوصی می‌توانند هر کدام به تنهایی این کار را انجام دهند و چه نیازی به قانون‌گذاری دارد که پاسخ این است که مجلس سعی کرده است طرح را به گونه ای جذاب کند و اجازه هایی به دولت بدهد که نقدینگی به این سمت هدایت شود وگرنه در شرایط عادی کسی سرمایه خود را به این سمت هدایت نمی کند. در همین حال و در توضیح جزئیات طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی بایستی گفت: بعد از شروع به بهره برداری که دو یا سه سال طول خواهد کشید، یک دوره تنفس یک ساله یا دو ساله برای پرداخت خوراک قائل شده ایم. خوراک دریافتی این پالایشگاهها به غیر از 14.5 درصد که سهم شرکت ملی نفت است، در باقی میزان سهم دولت و سهم صندوق توسعه ملی است. در این مرحله اجازه داده ایم که پول خوراک به غیر از آن 14.5 درصد برای مدت یک سال علی‌الحساب پرداخت نشود و پول حاصل از فروش فرآورده‌های صادراتی آنها به عنوان هزینه‌ سرمایه (سود سرمایه‌گذاری) میان مردم و سرمایه‌گذاران تقسیم گردد و پول حاصل از تنفس خوراک که در واقع طلب دولت محوسب می‌شود که در سال نخست جهت جذاب شدن پروژه در اختیار مردم و سرمایه‌گذاران قرار گرفته است، به عنوان یک وام  12 ساله با نرخ سود 4 درصد ارزی تقسیط و از سود حاصل از پالایشگاه به دولت و صندوق توسعه ملی بازپرداخت شود. این موضوع، طرح یاد شده را بسیار جذاب می‌کند و می‌تواند از طریق بازار سرمایه و بورس نسبت به جذب سرمایه مردمی در حوزه پالایشگاهی فعالیت کند. بر این اساس، با تصویب و اجرای این طرح چند اتفاق مثبت رخ می دهد: نخست اینکه ما کمی به اهداف قانون برنامه ششم در حوزه پالایشگاهی نزدیک می‌شویم. دوم اینکه در شرایطی که هر روز آمریکایی ها ما را به تحریم خرید نفت تهدید می کنند، با تبدیل نفت به فراورده‌های نفتی، ارتباط این فراورده ها با ایران دیگر قابل شناسایی نیست. در نتیجه، فراورده های یاد شده قابل فروش و قابل معامله در بازارهای دنیا است و محدودیت های نفت را در صادرات ندارد و می‌توان از طریق خط لوله، حمل و نقل جاده‌ای و کشتی‌های با ابعاد کوچکتر فراورده‌ها را صادر نمود. این محصولات بازار فروش خوبی هم دارند، امروز وضعیت فرآورده های نفتی در جهان به خصوص کشورهای همسایه به گونه‌ای است که خریدار فرآورده های نفتی اعم از نفت و بنزین و گازوئیل در دنیا وجود دارد.. در رابطه با بنزین و گازوئیل و... هم باید تاکید کنم که بازار فروش بزرگی در منطقه و دنیا وجود دارد. البته ما در نفت کوره از آنجایی که پالایشگاهها نتوانسته اند به روز شوند، دچار مشکلاتی هستیم و باید حتما به روز بودن پالایشگاه‌ها را جدی بگیریم زیرا پیش بینی می شود از سال 2020 با مشکل جدی تر مواجه شویم. از سال 2020 موارد زیست محیطی باید در پالایشگاهها اجرا شود و لذا به روزرسانی پالایشگاهها را باید جدی بگیریم و طرح های های ارتقای فناوری پالایشگاهها را در اولویت قرار دهیم. باید این خوراک به بخش های خصوصی واگذار شود تا اگر آمادگی لازم را دارند بیایند و خوراک بگیرند و نسبت به سرمایه گذاری اقدام کنند. اما این کار به شکل سختگیرانه ای در وزارت نفت دنبال می شود و در حوزه معاونت برنامه ریزی وزارت نفت کار بسیار سخت پیش می رود. اگر این روند را تسهیل کنیم از چالش ها نجات پیدا می کنیم. از آنجاییکه در این طرح سعی کرده ایم تمام نقطه نظرات، مسائل و مشکلات موجود را ببینیم و نسبت به رفع آنها اقدام کنیم؛ به نظر می رسد دولت نباید با این طرح مخالفتی داشته باشد. البته ما آمادگی داریم که نسبت به رفع ابهامات و ایرادات احتمالی جزئیات این طرح اقدام کنیم.

اما بر اساس جزئیات طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی، ظرفیت پالایشی کشور به میزان 2 میلیون بشکه نفت در روز از طریق جذب سرمایه‌های مردمی افزایش می یابد. در این طرح با هدف جذاب تر شدن پروژه و تسهیل در جذب سرمایه‌های مردمی پیشنهاد تنفس خوراک به مدت یک سال داده شده است. در سال نخست پس از بهره‌برداری از مجتمع های پالایشی با تنفس خوراک از سوی وزارت نفت، هزینه‌ سرمایه (سود سرمایه گذاری) میان مردم و سرمایه‌گذاران تقسیم می‌گردد. همچنین مردم و سرمایه‌گذاران علاوه بر دریافت سود سرمایه‌گذاری‌ خود از طریق تنفس خوراک یک‌ساله، سهام‌دار مجتمع پالایشی نیز هستند. لازم به ذکر است پول حاصل از تنفس خوراک (طلب دولت)، به عنوان یک وام 12 ساله با نرخ سود 4 درصد ارزی تقسیط و از سود حاصل از پالایشگاه به دولت و صندوق توسعه ملی بازپرداخت ‌می‌شود.

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
شرکت ملی گاز ایران با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی موفق شده است کارنامه درخشانی از عملکرد گازرسانی شهری، روستایی، نیروگاهی و صنعتی در کنار دستیابی به سهمی از تجارت جهانی گاز ارائه دهد.
رشد ۲۱ برابری ظرفیت نصب شده، ۹ برابری مجتمع‎ها، ۳۳,۵ برابری تولید محصولات و ۳۷ برابری صادرات، همه و همه از دستاورد‌های صنعت پتروشیمی ایران در ۴۰ سال اخیر است.
حسین سلیمانی، کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و فعال انرژی در شرکت فرا سکو عسلویه/ یکی از اصلی‌ترین مسائلی که در سال‌های اخیر مورد توجه بیشتر کشورهای پیشرفته صنعتی است موضوع صرفه‌جویی در انرژی و منابع است.

يادداشت
احمد یارمحمدی، کارشناس حوزه انرژی/ بررسی‌ها نشان می‌دهد در صورتی که تعهدات فعلی ایران در توافقنامه پاریس اجرایی شود ١٥ درصد از ارزش تولیدات صنعت نفت و گاز کشور کاسته خواهد شد.
ظرفیت انتقال فرآورده‌های نفتی کشور با خطوط لوله در سال ۹۶ در مقایسه با سال ۵۷، ۹ برابر افزایش یافته و در سال ۹۶، رکورد انتقال بیش از ۱۲۳ میلیارد لیتر نفت‌خام و فرآورده ثبت شده است.
ایمان نیکزاد، کارشناس ارشد انرژی/ الجزایر از سال ۱۹۵۸ به جرگه تولیدکنندگان نفت پیوسته و در سال ۱۹۶۹ عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) شده است.
صادق مردانی، کارشناس انرژی/ نباید از راهکارهای نافی هم برای فروش نفت استفاده کرد و اگر بدنبال شکستن تحریم های نفتی هستیم، عرضه نفت در بورس ابزار آن است.
قاسمعلی بازآیی، مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت ایران/ فاوا به دنبال صنعت نفت یادگیرنده است و ایجاد زمینه‌های مناسب و مطلوب برای دستیابی به صنعت نفت پیشرفته، برنامه‌ریزی و هوشمندسازی فرآیندهای کسب‌وکار الکترونیک صنعت نفت، استقرار فراگیر و یکپارچه کاربردها و خدمات فاوا در صنعت نفت، ارتقای کارآیی و اثربخشی ارکان مدیریتی و اجرایی و دستیابی به سهم مناسب خدمات فنی و مهندسی از بازارهای هدف، از اهداف مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت ایران است.
گفتمان
انجام خرید یا عقد قرارداد با گروه تخصصی IRSYSTEM ، ضمن بهره مندی از کالایی درجه یک و در سطح جهانی، آغازی است بر تعهدی مستمر که طی برنامه زمانبندی دقیق اجرا شده و پس از استقرار اولیه سامانه با ارائه خدمات آموزشی و پشتیبانی فنی و گارانتی معتبر در راستای جلب رضایت مشتریان و کارفرمایان تکمیل خواهد شد.
درخواست و انتظار من از مقام عالی وزارت نفت این است که سازمان بهداشت و درمان بیشتر حمایت شود و بیشتر مورد توجه باشد و خدمات عزیزان و همکاران ما بیشتر دیده شود.
تنها حمایتی که ما لازم داریم این است که کارفرمایان محترم مطالبات را سر موعد پرداخت کنند. متاسفانه در حال حاضر مطالباتی داریم که از اسفند ۹۴ تا به امروز مانده است و هنوز پرداخت نشده است.
مزیت‌هایی از جمله بازار گسترده فروش، حجم کم محموله‌ها و تبادلات مالی خرد فرآورده‌های نفتی نسبت به نفت خام موجب می‌شود که تحریم فروش فراورده به راحتی تحریم نفت خام صورت نپذیرد.
ایران با وجود منابع غنی نفت بالاترین رتبه شدت مصرف انرژی را حتی نسبت به کشورهای نفت‌خیز دارد.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :