Daneshenaft logo
سه شنبه 28 خرداد ماه 1398 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
صفحه پرینت ارسال به دوستان
جمعه 20 مهر ماه 1397 | کد مطلب : 12386
دولت دست به کار شد؛
احیای کارت سوخت در دستور کار


کارت سوخت با هدف جلوگیری از قاچاق سوخت به خارج از کشور و مدیریت مصرف سوخت مجددا احیا می‌شود.

دانش نفت: رییس دفتر رییس جمهوری گفت: نخستین اقدامی که برای نظارت بیشتر و مقابله با قاچاق مواد سوختی انجام می دهیم، احیاء دوباره کارت سوخت است تا از طریق بر خودروهایی که از بنزین استفاده می کنند، نظارت بیشتری داشته باشیم.

محمود واعظی پس از پایان جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران درباره برنامه دولت برای احیای کارت سوخت، گفت: با توجه به تفاوت نرخ بنزین در ایران - که به ازای هر لیتر یک هزار تومان است - با کشورهای همسایه که از شش تا 9 هزار تومان است، بنزینی که در واقع متعلق به مردم است، روزانه به میزان زیادی قاچاق می شود. بر این اساس، کارت سوخت به منظور جلوگیری از قاچاق مجدداً احیا می‌شود. کارت سوخت با هدف جلوگیری از قاچاق سوخت به خارج از کشور و مدیریت مصرف سوخت مجددا احیا می‌شود.این کارت قبلا در همه پمپ‌بنزین‌ها برای سوخت‌گیری بنزین و گازوئیل مورد استفاده قرار می‌‌گرفت که از چندی قبل با تصمیم دولت بدون استفاده ماند، اما با ازدیاد تقاضا برای مصرف سوخت به ویژه در مناطق مرزی، دولت تصمیم گرفت به منظور جلوگیری از قاچاق سوخت و هدررفت انرژی، کارت سوخت را مجددا اجرایی کند. احتمالا ۵ میلیون کارت از ۲۱ میلیون کارت سوخت به دلیل مفقودی یا دلایل دیگر از رده خارج شده باشد که قرار است طی دو هفته صادر شود. میزان قاچاق سوخت از روزانه ۹ میلیون لیتر به ۱۵ میلیون لیتر در روز افزایش یافته و مصرف روزانه سوخت در کشور به حدود ۸۷ میلیون لیتر رسیده است.کارت سوخت گازوئیل هم همچنان به قدرت خود باقی و کاربرد دارد.

 

توزیع سوخت باید قاعده‌مند باشد

در همین حال، وزیر کشور با بیان این‌که بیش از ۳۵۰ هزار کارت هوشمند سوخت مهاجر در مناطق مرزی وجود دارد، گفت: توزیع سوخت باید قاعده‌مند باشد.عبدالرضا رحمانی فضلی گفت: باید توزیع سوخت را قاعده‌مند کنیم. براساس گزارشی که وزارت نفت داده، بیش از ۳۵۰ هزار کارت مهاجر در مناطق مرزی وجود دارد، یعنی افرادی در تهران هستند، اما از طریق کارت‌هایشان در سیستان و بلوچستان یا هرمزگان و در استان‌های دیگر سوخت‌گیری می‌شود.وی با اشاره به این‌که این موضوع مستلزم این است که بر کارت‌ها دقت و نظارت بیشتری داشته باشیم، افزود: وزارت نفت مامور شد موضوع را به دقت بررسی کند و پیشنهاد نیز این بود که همه کارت‌ها در کل کشور توسط خود مالکان خودرو استفاده شود و استفاده از آن در جای دیگر ممنوع باشد، البته کارگروهی تشکیل شد که این موضوع را بررسی کند.وزیر کشور تصریح کرد: تلاش ما این است که با هماهنگی، انسجام و ابلاغ سیاست‌های واحد، همه دستگاه‌ها اطلاع‌رسانی به‌موقع، سریع و دقیق داشته باشند تا مردم از همه اطلاعات بهره‌مند شوند و بتوانند تصمیم‌های مقتضی و مناسبی بگیرند.

 

چند سناریو برای تغییر قیمت بنزین

بر این اساس، قاچاق سوخت از مرزهای کشور و ناتوانی دولت و مقامات مسئول برای جلوگیری از این پدیده شوم، تدبیرپردازان را به چاره جویی واداشته است. در این باره سناریوهای مختلفی به گوش می رسد بر این اساس، چند سناریو برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی وجود دارد که بر پایه این سناریوها تصمیم قیمت دونرخی برای بنزین قطعی شده است. شوربختانه قاچاق سوخت در ماه‌های اخیر به شدت افزایش یافته و همچنین مصرف نیز بالا رفته است، مصرف بنزین روزانه به ۹۰ میلیون  لیتر رسیده درحالی‌ که باید حدود ۷۰ میلیون لیتر باشد که علت آن، دو عامل یاد شده است. به همین منظور، پیشنهاد‌ی به منظور افزایش قیمت حامل‌های انرژی در همان جلسه اول یا دوم شورای عالی قوا مطرح و با نظر اعضا تصویب شد؛ در این راستا قرار است هیأت دولت تمامی جوانب و جزئیات اجرایی را بررسی و جمع‌بندی کند و احتمال دارد تا پایان سال فاز جدیدی از هدفمندی یارانه‌ها اجرا شود.اما همانطور که گفته شد، در حال حاضر سهمیه‌بندی با چند سناریو طراحی و پیش‌بینی شده و در آن دو نرخی شدن بنزین قطعی است. در یکی از این مدل‌های پیشنهادی بنزین سهمیه‌ای همان ۱۰۰۰ تومان و با سهمیه ۶۰ لیتر برای هر خودرو در نظر گرفته شده است. یکی دیگر از مدل‌ها مربوط به اختصاص کوپن بنزین به افرادی است که خودرو ندارند بگونه‌ای که مثلاً روزانه یک تا دو لیتر بنزین سهمیه‌ای داده شود و اگر مصرف نکردند به قیمت فوب خلیج‌فارس از آنها خریداری شود. کارشناسان حسن این کار را در این می دانند که با افزایش قیمت، اقشار آسیب‌پذیری که وسیله نقلیه ندارند، می‌توانند از بهای آن برخوردار شوند اما هنوز روی این مدل اختلاف نظر وجود دارد. در همین حال و بر اساس پیشنهادات مطرح شده قیمت بنزین آزاد نیز در سناریو‌های مختلف از ۱۲۰۰ تومان تا ۴۰۰۰ هزار تومان یعنی قیمت فوب خلیج‌فارس پیش‌بینی شده است.

 

فرجام بنزین ارزان!

همانطور که اشاره شد، ارزان بودن قیمت بنزین در ایران در کنار افزایش نرخ ارز باعث افزایش میزان قاچاق این فرآورده نفتی به کشورهای همسایه مخصوصا در ماه‌های اخیر شده است. موضوعی که دولت را بر آن داشته تا اقداماتی را برای جلوگیری از آن انجام دهد؛ اقداماتی که از نظر کارشناسان نخستین قدم آن، احیای کارت سوخت است. بررسی قیمت بنزین در ایران و مقایسه آن با سایر کشورها حاکی از آن است که  ایران ارزان‌ترین بنزین را در میان تمام کشورهای منطقه دارد. گزارش سایت GLOBALPETROLPRICES نشان می‌دهد که قیمت بنزین در ایران  ۰.۲۹ سنت است. بعد از ایران، کویت با شش سنت اختلاف قیمت با ایران دارای ارزان‌ترین بنزین در منطقه است. از طرف دیگر، ترکیه با بنزین ۱.۱۶ دلاری در صدر جدول قیمت بنزین ایستاده است.ارزان بودن قیمت بنزین در ایران و قاچاق آن به کشورهای همسایه همواره مطرح بوده است، اما در ماه‌های اخیر  و با التهابات و نوسانات در بازار ارز، تنور قاچاق بنزین داغ‌تر شده است و قاچاقچیان به تجارت پرسود خود با قوت ادامه می‌دهند. هرچند نمی‌توان آمار دقیقی از قاچاق این فرآورده به دست آورد اما اخیرا اعداد متناقضی در این راستا منتشر شده است. اعدادی که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به آن‌ها واکنش نشان داد و طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که "افراد غیرمسئول نباید با طرح آمارهای غیرواقعی در این باره افکار عمومی را درگیر کنند. طرح اعداد و ارقامی مانند قاچاق ۲۰ میلیون لیتر بنزین در روز یکی از همان آمارهای غلطی است که عموماً از سوی افراد غیرمسئول در این حوزه مطرح شده است. اساساً قاچاق قابل اندازه گیری نیست که بتوان آماری رسمی درباره آن اعلام کرد."البته از کارت‌های سوخت مهاجر به مناطق مرزی آمار دقیق‌تری در دست است. به گفته ‌معاون بازرگانی شرکت فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان ۸۰ تا ۹۰ هزار کارت سوخت مهاجر تا مرداد ماه وارد این استان شده بود و شهریور ماه ۵۳ هزار کارت مهاجر جدید دیگر وارد استان شد، ۹ هزار و ۴۰۰ کارت باطل و ۱۴ هزار کارت مسدود شد.به گفته خسرو خلیلی، با توجه به حجم عظیم ورود کارت سوخت، هر حرکتی انجام دهیم، خیلی نمی‌توانیم مقابله کنیم‌.همچنین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این زمینه اعلام کرد: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با نظارت بیشتر و جامع‌تر به منظور کنترل دریافت کنندگان سوخت تنها در استان سیستان و بلوچستان بیش از ۱۰۰ هزار کارت سوخت مهاجر را ابطال کرده است و این حرکت همچنان ادامه دارد. این امر کاهش محسوسی در روند مصرف خارج از چارچوب عرضه داشته است. کنترل قاچاق نیاز به امکانات و تجهیزاتی دارد که در اختیار وزارت نفت و شرکت های تابع آن نیست، اما در عین حال شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی برای همراهی و همکاری با مراجع نظامی و امنیتی برای کنترل قاچاق سوخت، آمادگی کامل دارد.

 

مصرف بنزین از خط قرمز گذشته است

از سوی دیگر مصرف بنزین در داخل کشور از خط قرمز گذشته است؛ به طوری‌که آمار مصرف بنزین که به صورت ماهانه توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی رسانه‌ای می‌شد، ماه‌هاست محرمانه مانده است. البته نباید نقش قاچاق را در افزایش مصرف بنزین نادیده گرفت، زیرا بخش قابل توجهی از بنزینی که در ایران تولید و توزیع می‌شود با وجود ریسک‌های قاچاق، به کشورهای دیگر قاچاق می‌شود و به عبارت دیگر در داخل کشور به مصرف نمی‌رسد.

 

بیرون کشیدن راه‌حل مقابله با قاچاق سوخت از دل وزارت نفت

هرچند وزارت نفت متولی مقابله با قاچاق سوخت و دیگر فرآورده‌های نفتی نیست، اما دولت قصد دارد نخستین راه حل خود برای جلوگیری از این اتفاق را از دل وزارت نفت بیرون بکشد و پرونده استفاده از کارت سوخت را دوباره بازخوانی کند. به گفته کارشناسان، استفاده از کارت سوخت به مانیتورینگ مصرف کمک شایانی می‌کند.با استفاده از کارت‌های سوخت شخصی می‌توان مقدار مصرف سوخت را با در نظر گرفتن جزئیاتی مانند مصرف سوخت در انواع خودروها یا پراکندگی مناطق کم مصرف و پرمصرف بررسی کرد. این نوع اطلاعات برای مدیریت مصرف سوخت کشور بسیار مهم است. به نظر می‌رسد در حال حاضر چشم مجلس و دولت برای کاهش قاچاق و مدیریت مصرف سوخت به کارت سوخت دوخته شده است. در این راستا بیژن زنگنه - وزیر نفت، در آخرین اظهار خود درباره احتمال احیای سهمیه بندی سوخت گفت: هنوز نمی‌توانم چیزی بگویم اما ممکن است، احیا شود. البته شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از زمستان گذشته طی اعلامیه‌ای اعلام کرد که طبق مصوبه مجلس استفاده از کارت سوخت برای متقاضیان سوخت‌گیری خودرو بار دیگر الزامی خواهد شد. ضمن اعلام این خبر تاکید شد افرادی که فاقد کارت سوخت هستند باید به منظور جلوگیری از ایجاد مشکل نسبت به اخذ کارت سوخت اقدام کنند.

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
این روزها و در این فضاى خوش‌بینى تازه ایجاد شده در کشور در آستانه سفر نخست وزیر ژاپن به ایران، یاد روزهاى پس از برجام مى‌افتم که در فضاى امیدوارى و خوش‌بینی عجیب آن روزها، وقتى مى‌گفتم برجام نقطه عطف اقتصاد ایران نیست و با آنکه گشایش‌هایى را ایجاد مى‌کند اما ما را وارد دوره تازه اقتصاد نمى‌کند، به گالوم گالیور، بدبین، کاسب تحریم و هزار انگ دیگر متهم مى‌شدم.
نکته کلیدی سخنان محمدی، تاکید او بر جهش دوم صنعت پتروشیمی است؛ آنجا که گفت: بی‌تردید می‌توان با هم‌افزایی، انطباق و همدلی شرکت‌ها و هلدینگ‌های پتروشیمی، روند تحقق «جهش دوم» صنعت «پیشرو پتروشیمی» را با راه‌اندازی طرح‌های نیمه تمام و افزایش ظرفیت این صنعت عملی کرد.
حدود ۱۰ ماه از خروج توتال از قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی می‌گذرد و علیرغم اینکه قرار بود شرکت ملی نفت چین جایگزین توتال در این قرارداد شود، هنوز خبری از چینی‌ها نشده است؛ با این وجود وزیر نفت به تازگی از ادامه مذاکرات با این کشور خبر داده است.

يادداشت
ظرفیت موجود در صادرات فرآورده‌های نفتی به کشورهای منطقه و به‌ویژه افغانستان یکی از فرصت‌های مناسب ایران برای عبور از تحریم‌های نفتی است و رفتن به سمت تولید محصولات پترو پالایشگاهی می‌تواند نقش مهمی در جهت تحقق شعار رونق تولید ایفا کند.
عقیل براتی، رییس پژوهش و فناوری شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت/ سه پروژه فناورانه در شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اجرا می شود و برای این پروژه‌ها مصوبه‌های شورای پژوهش و هیئت مدیره شرکت ملی نفت دریافت شده است.
با تصویب و تعیین نرخ خرید تضمینی برق روزهای خوبی در انتظار انرژی‌های تجدیدپذیر است و پیش بینی می شود، حجم سرمایه‌گذاری غیردولتی در این بخش که به بیش از 124 هزار میلیارد ریال رسیده بهتر هم خواهد شد.
محمدمهدی مرادنژاد، کارشناس صنعت پتروشیمی/ 60 تا 70 درصد محصولات پتروشیمی ایران تا آخرین حلقه زنجیره ارزش می‌رود و مهمترین مشکل در صنعت پتروشیمی ایران خوراک مایع و ال‌پی‌جی است که باید برای آن فکری کرد.
رویا خالقی/ داده‌های حجیم (Big Data) یکی از اصطلاحاتی است که این روزها در حوزه تحلیل داده‌ها زیاد شنیده می‌شود و مدت‌هاست برای اشاره به حجم‌ عظیمی از داده‌ها که از سوی سازمان‌های بزرگی مانند گوگل یا ناسا ذخیره و تحلیل می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرد.
گفتمان
من فضا را باز نمی‌کنم که یکسری بیایند دوباره بابک زنجانی درست کنند. حتما چنین اجازه‌ای نمی‌دهم، بارها گفته‌ام تا زمانی که این امانت دست من است با همه وجود تلاش می‌کنم که از این امانت مردم حفاظت کنم حتی به قیمت جانم که هیچ، به قیمت آبرویم هم ان‌شاءالله نمی‌گذارم از پول ملت ببرند. نمی‌گذارم از این پول ببرند و من بمانم.
مهندس مهدی حاجی حسین‌زاده، مدیرعامل شرکت پتروایران کیش در گفتگو با دانش نفت، آخرین فعالیت‌ها و دستاوردهای شرکت پتروایران کیش را در زمینه‌های مختلف کاری تشریح کرد. آنچه در پی می آید مشروح این گفتگوست که از نظر خوانندگان گرامی می گذرد.
مهندس حسین تولا، مدیریت برنامه‌ریزی طرح‌ها و توسعه تجاری شرکت توسعه پتروایران را بر عهده دارد.
عصام‌الدین فیروزبخت، مدیرفاوای شركت توسعه پتروایران، دارای 23 سال سابقه فعالیت تخصصی در زمینه توسعه راهكارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت نفت است.
مهندس نیما باقرسایی، بیش از 17 سال سابقه كار مفید در حوزه‌های مهندسی، ساخت و بازرگانی را در رزومه کاری خویش ثبت کرده است.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :