Daneshenaft logo
دوشنبه 31 تیر ماه 1398 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
صفحه پرینت ارسال به دوستان
جمعه 7 دی ماه 1397 | کد مطلب : 22607
دانشجویان ما به کدامین گناه کشته شدند؟
عبدالرسول دشتی

مصیبت کشته شدن جوانان دانشجوی کشور در حوادثی اینگونه خیلی سخت و غیر قابل تحمل است خانواده‌های جوانان دانشجوی از دست رفته در حادثه دانشکده علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد به تنهائی قادر به تحمل آن نیستند.

خبر خیلی فاجعه آمیز بود. آخر چگونه می توان تصور کرد فرزندان مانند دسته گل این والدین صبح سالم و سرحال از منزل به قصد درس و دانشگاه از منزل خارج شوند و چند ساعت بعد ناباورانه مطلع شوند که باید جنازه عزیزانشان را تحویل بگیرند؟ برای من که فرزند دانشجو دارم این حادثه قابل تحمل نیست خدا به داد خانواده های داغدار برسد.

چرا هیچکس پاسخگو نیست؟ چرا هر روز بدبختی و مصیبت ما بیشتر می شود؟ چرا نمی خواهیم باور کنیم آنقدر بدبخت شده ایم که حتی فرصت شمارش بدبختی ها و مصیبت های هر روزمان را هم نداریم. وقتی کودکان معصوم زاهدانی در آتش بی مبالاتی سوختند تمام توجه ما به محرومیت آن منطقه و کمبود امکانات بود. حالا که در دل پایتخت و در میان غفلت و بی کفایتی سازمانی سرشار از امکانات و درآمدهای نجومی، ده نفر از جوانان پاک و دانشجوی ما فدای یک بی کفایتی می شوند و مسئولین مربوطه از سر بیچارگی دنبال آن هستند تا سکته راننده را علت حادثه ثبت کنند، چه باید کرد؟ چگونه
می شود اتوبوسی که به گفته ستاد معاینه فنی تهران شش سال پیش از رده خارج شده و اصلا معاینه فنی نداشته اجازه تردد در این مسیر خطرناک و پر پیچ و خم را داشته و هنوز چه تعداد از این خودروهای از رده خارج شده و فاقد کیفیت در شهرها در حال رفت و آمد هستند؟

به نظر می رسد بسیاری از ما مردم به مصیبت عادت کرده ایم. هیهات که از هرآنچه بترسیم بر سرمان می آید و به نظر می رسد از هرآنچه تاکنون ترسیده ایم بر سرمان آمده است.

 

نگاهی به سابقه چنین حوادثی نشان می دهد:

- در اسفند ۱۳۷۶ اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در مسیر بازگشت از بیست و دومین دوره مسابقات ریاضی از اهواز به دره سقوط کرد و هفت نفر از دانشجویان به اضافه دو عضو هیئت علمی این دانشگاه کشته شدند. مریم میرزاخانی نابغۀ فقید ریاضی از سرنشینان این اتوبوس و از بازماندگان آن حادثه بود.

-  در سال ۱۳۹۱ در سانحه‌ای مشابه برای اتوبوس راهیان نور که عازم اردوی مناطق جنگی بود ۲۶ دانش‌آموز دختر ساکن استان چهارمحال و بختیاری کشته شدند.

-  در سال ۱۳۹۵ یک اتوبوس حامل دانش‌آموزان لرستان در مسیر برگشت از مشهد واژگون شد و ۵ دانش‌آموز کشته و ٣ نفر فلج شدند.

-  واژگونی اتوبوس حامل دختران دانش‌آموز از استان هرمزگان که عازم اردوی شیراز بودند در تاریخ ۱۰ شهریور ۱۳۹۶ در نزدیکی داراب استان فارس رخ داد که در پی آن ١٣ نفر کشته و ٣٠ نفر زخمی شدند.

- و حالا 4دی ماه امسال در پی واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد نه فقط 10 خانواده که به تعبیری همه مردم عزادار شدند.

این را مقایسه کنیم با یک حادثه مشابه که در اسفند سال ١٣٩٠ برای دو کشور هلند و بلژیک رخ داد. در آن حادثه پس از واژگونی اتوبوس حامل دانش ‌آموزان بلژیکی و هلندی، ٢٢ دانش‌آموز در راه بازگشت از اردوی تفریحی کشته شدند.

 در پی آن حادثه وزرای آموزش و پرورش هر دو کشور بلافاصله استعفا دادند و نخست‌وزیر بلژیک آن روز را روز سیاه در تاریخ کشورش خواند و سه روز در هر دو کشور عزای عمومی اعلام شد!!

دو سال پیش در بحبوحه مناظره های داغ داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری به این موضوع پرداختم که:

آیا داوطلبان ریاست جمهوری به فکر سالانه 20 هزار نفر کشته شدگان تصادفات جاده ای هم هستند؟

در آن یادداشت به این موضوع پرداختم که کاندیداهای شناخته شده ریاست جمهوری برای جلب آراء مردم هر روز مباحث گسترده ای را در رابطه با ایجاد رفاه اجتماعی، اشتغال جوانان، کنترل تورم و توسعه مناسبات بین المللی مطرح می کنند. ولی آنچه تاکنون نه از سوی آنان مورد اشاره قرار گرفته و نه خبرنگاران رسانه های گروهی از آنها پرسیده اند، آمار بسیار بالای تلفات جاده ای کشور می باشد. آمار کشته های سالانه کشور در تصادفات جاده ای رقمی حدود 20 هزار نفر می باشد و این از جمله مقام های نخست جهانی است که مطمئنا هیچ ایرانی از بابت داشتن آن احساس غرور و افتخار نمی کند. وقتی تصور کنیم با کشته شدن این تعداد از هموطنان هر ساله چند هزار نفر یا چند هزار خانواده عزادار می شوند باید بهتر متوجه عمق این آمار فاجعه آمیز شویم . تازه این رقم فقط مربوط به کشته شدگان تصادفات می باشد وگرنه آمار کسانی که در تصادف ها زخمی و دچار نقص عضو می شوند باید رقم بالاتری را در بر بگیرد.

  هر سال با آغاز تعطیلات عید و هفته های پایانی تابستان که مردم برای یک تفریح کوتاه و گذراندن اوقات فراغت به جاده های بین شهری رو می آورند تا همراه با خانواده استراحتی داشته باشند شاید بیشترین دغدغه و نگرانی همه تصادفات غم انگیزی باشد که گوئی جزئی از اخبار همراه با تعطیلات شده است.

در آن یادداشت گفته بودم کاش می شد کاندیداهای ریاست جمهوری در مورد اینکه برای کاهش تلفات جاده ای چه راهکاری در نظر دارند نیز توضیحی به مردم می دادند و می گفتند چگونه مشکل را ریشه یابی کرده، برای رفع آن اقدام خواهند کرد؟

باید بپذیریم که هیچ اولویتی ارزشمندتر و اساسی تر از حفظ جان مردم نیست و متاسفانه هیچ اقدامی که حاکی از تلاش دولت و مسئولین ارشد کشور برای افزایش ایمنی آنان باشد را شاهد نبوده ایم. باید منتظر ماند و دید آیا این انتظار فرجامی دارد؟

سوال اصلی این است که چگونه ثابت کنیم ما و پدرانمان اینگونه زندگی کردن را انتخاب نکرده ایم؟

 

 

 

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
بزرگترین و برجسته‌ترین چالش پیش روی پیمانکاران تهیه پیشنهاد مالی و ارائه قیمت نهایی اجرای پروژه بود، این مسئله به دلایل بسیار مختلفی برای پیمانکاران به عنوان یک چالش طاقت فرسا محسوب می‌شد به‌گونه‌ای که تعدادی از مناقصه‌گران از ادامه حضور در مناقصات اولیه انصراف دادند.
سازمان‌ کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) هفته گذشته نشستی سخت را پشت سر گذاشت.
عراق که مشتری وفادار گاز ایران است، به‌تازگی به‌دنبال فرصت‌های همکاری بیش‌تر می‌گردد. البته شرکت‌های ایرانی نیز نسبت به این موضوع روی خوش نشان داده‌اند و شواهد حاکی از توسعه همکاری این دو کشور است.

يادداشت
مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه به طور میانگین ۶۴ درصد دانش فنی در زمینه ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت و گاز در كشور وجود دارد، اعلام کرد تنها ۳۰ درصد از بازار تأمین این تجهیزات در اختیار سازندگان داخلی است.
هنگامی که آمریکا از برجام خارج شد، رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که تحریم‌های نفتی ایران در آبان ماه ۱۳۹۷ بازخواهند گشت.
شعیب بهمن/ سیاست‌های دونالد ترامپ در حوزه انرژی دارای آثار شگرفی بر بازارهای جهانی بوده است، به‌نحوی که آمریکا در دوران ریاست جمهوری وی موفق به افزایش تولید نفت خود از یک سو و پیشی گرفتن از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت همچون روسیه و عربستان شده است.
الیاس حضرتی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس/ یارانه پنهان حامل‌های انرژی ۹۴۵ هزار میلیارد تومان یا به گفته رییس سازمان برنامه و بودجه ۱۱۶۰ هزار میلیارد تومان است.
بررسی‌های آماری نشان می‌دهد ایران از نظر راندمان نیروگاهی بین ۱۳ کشور با راندمان ۳۸ درصدی در جایگاه پنجم ایستاده که این جایگاه با برزیل، آلمان، ایتالیا، کره و هند برابر است.
گفتمان
با توجه به رشد مصرف، تولید متانول ایران تا چهار سال آینده به بیش از ۲۵ میلیون تن خواهد رسید که چین و آمریکا هم بیشتر از این میزان تولید خواهند کرد، اما به همان میزان که تولید افزایش می‌یابد، رشد مصرف هم بالا خواهد رفت.
من فضا را باز نمی‌کنم که یکسری بیایند دوباره بابک زنجانی درست کنند. حتما چنین اجازه‌ای نمی‌دهم، بارها گفته‌ام تا زمانی که این امانت دست من است با همه وجود تلاش می‌کنم که از این امانت مردم حفاظت کنم حتی به قیمت جانم که هیچ، به قیمت آبرویم هم ان‌شاءالله نمی‌گذارم از پول ملت ببرند. نمی‌گذارم از این پول ببرند و من بمانم.
مهندس مهدی حاجی حسین‌زاده، مدیرعامل شرکت پتروایران کیش در گفتگو با دانش نفت، آخرین فعالیت‌ها و دستاوردهای شرکت پتروایران کیش را در زمینه‌های مختلف کاری تشریح کرد. آنچه در پی می آید مشروح این گفتگوست که از نظر خوانندگان گرامی می گذرد.
مهندس حسین تولا، مدیریت برنامه‌ریزی طرح‌ها و توسعه تجاری شرکت توسعه پتروایران را بر عهده دارد.
عصام‌الدین فیروزبخت، مدیرفاوای شركت توسعه پتروایران، دارای 23 سال سابقه فعالیت تخصصی در زمینه توسعه راهكارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت نفت است.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :