Daneshenaft logo
یکشنبه 27 مرداد ماه 1398 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
صفحه پرینت ارسال به دوستان
چهارشنبه 8 خرداد ماه 1398 | کد مطلب : 23072
جایزه ملی مدیریت انرژی؛ تقدیر از آنانی كه دست یاری داده‌اند
سهیل میزانی، دبیر اجرایی جایزه ملی مدیریت انرژی

موضوع چالش بر انگیز قیمت حامل‌های انرژی و تخصیص یارانه به این بخش از اقتصاد، در ایران قدمتی به طول تاریخ اكتشاف نفت و حتی كشف و استفاده سنتی از نفت دارد. شاید اگر بخواهیم به گذشته این موضوع بازگردیم باید به زمانی مراجعه كنیم كه از چشمه‌های نفتی سطحی به عنوان منبع سوخت برای اهالی مناطق نفت خیز ایران استفاده می‌شده است.

 

در گذشته‌اي نه چندان دور، بسياري از اهالي شهرهايي مانند مسجد سليمان، سوخت خود را از چشمه‌هاي نفتي سطحي كه نفت در آن جريان دارد تامين كرده و حتي در حال حاضر نيز اين موضوع كمابيش ادامه دارد.

به نظر مي‌رسد در يك بررسي تاريخي خيلي سطحي بتوان دريافت كه وفور و وجود اين نوع منابع انرژي كه به‌صورت بديهي مالكي نداشته و برداشت از آن مي‌توانسته بدون پرداختي صورت گرفته و مصرف آن بدون پرداخت هيچ هزينه‌اي، حداقل براي اهالي منطقه امكان‌پذير بوده است، باعث گرديده كه اين ابهام در بين مردم كل كشور بوجود آيد كه چرا بايستي مصرف‌كنندگان در ايران كه صاحب منابع نفتي است، به‌طور كلي پولي بابت اين منابع در دسترس خدادادي بپردازند. شايد بسياري از متخصصان با بيان صريح اين موضوع موافق نباشند ولي در واقعيت، احساس اينكه نفت منبعي رايگان براي ايرانيان است، هميشه در پس ذهن بسياري از مردم قرار داشته و رفتارهاي مصرفي آنها را شكل مي‌دهد.

اين موضوع به نوعي، حتي بصورتي ناخداگاه، در تصميم‌گيري‌هاي سياست گذاران نيز به نوعي ديده مي‌شود. شايد طرح موضوع به صراحت به اين مطلب اشاره نداشته باشد ولي رگه‌هايي از اين باور در آن قابل مشاهده است.

اين باور ذهني باعث شده است كه هميشه قيمت منابع سوختي و به‌ویژه منابعي از سوخت كه داراي استفاده عام است با توجيه اينكه رفاه اجتماعي با ايجاد دسترسي بدون محدوديت و با حداقل قيمت به منابع سوختي امكان‌پذير است، يارانه‌هاي بسيار زيادي به اين موضوع اختصاص يابد.

موضوع يارانه انرژي و اتصال موضوع رفاه اجتماعي به اين مطلب، علي‌رغم اينكه مبناي اقتصادي درستي نداشته و امروزه گران قيمت‌ترين سوخت در مرفه‌ترين، پيشرفته‌ترين و ثروتمندترين كشورها عرضه مي‌شود، كماكان از سوي بسياري از سياست مداران دنبال مي‌شود.

البته براي توجه اين موضوع گاهی به اين امر اشاره مي‌شود كه اگر پيشرفته‌ترين كشورها داراي گران‌ترين سوخت‌ها هستند آيا با گران كردن سوخت مي‌توان به پيشرفته‌ترين كشورها تبديل شد؟ طرح اين سوال كه ماهيتاً اشتباه است، باعث مي‌شود كه توجيه ديگري بر قيمت پايين انرژي باشد.

اتصال مستقيم موضوع تورم به قيمت سوخت نيز از مواردي است كه سياست مداران به عنوان علتي بر اختصاص يارانه به سوخت مي‌دانند. اگرچه تغيير در قيمت سوخت بصورت بدهي بر قيمت تمامي كالاها موثر خواهد بود ولي اين به معناي تأثير مستقيم قيمت حامل انرژي بر تورم نبوده و بصورت بديهي عدم افزايش قيمت سوخت نيز به معناي عدم افزايش تورم نيست.

تحليل‌هاي اجتماعي نيز در اين موضوع هم جايگاه خود را داشته و بسياري از صاحب‌نظران با اشاره به مورد اخير ناآرامي‌ها در كشور فرانسه و شروع آن از افزايش قيمت سوخت، تخصيص يارانه به انرژي را نوعي ايجاد آرامش در سطح جامعه تلقي مي‌نمايند.

در كنار اين موضوعات، سازمان ملي استاندارد ايران، در سال‌هاي گذشته نسبت به تدوين و انتشار مجموعه استانداردهايي كه با عنوان معيار مصرف انرژي شناخته مي شوند، نموده است. اين استانداردها بنابر نوع صنعت و يا تجهيز انرژي بر و همچنين ساختمان‌ها، محدوده‌هايي را براي ميزان مصرف معرفي نموده و در مواردي كه استانداردها به‌صورت اجباري مي‌باشند، اقداماتي را نيز براي بازرسي در مورد ميزان مصرف انجام داده و مجازات متخلف از مصرف بيشتر از معيار را نيز به نوعي در دستور كار خود قرارداده‌اند.

اما به نظر مي‌رسد اين نوع برخورد با موضوع تا كنون نتوانسته است موضوع مصرف انرژي را بصورتي قابل توجه تحت كنترل قرار داده و كاهش مصرف آن را نهادينه نمايد. اگرچه در برخي از صنايع اين موضوع موفق بوده ولي در كل نمي‌توان نمره قابل قبولي در اين مورد در نظر گرفت.

اما در اين بين، صنايعي هستند كه بنابر مسئوليت اجتماعي كه براي خود احساس مي‌كنند كه عملاً قانوني نيز بر آن حاكم نيست، اقدام به اجراي طرح‌هاي مديريت مصرف و كاهش و محدوديت در مصرف انرژي نموده اند. اين صنايع علاوه بر اينكه نسبت به انطباق عملكرد خود در خصوص مصرف انرژي با استانداردهاي مربوطه اقدام كرده‌اند، فعاليت‌هاي خود را به نوعي سازماندهي نموده و در موارد سرمايه‌گذاري‌ها به نحوي عمل نموده‌اند كه سطح مصرف را به زير حد معيارهاي تعيين شده، رسانيده‌اند.

متأسفانه در شرايط حاضر از اين صنايع كه با سرمايه‌گذاري‌هاي كلان كه با توجه به پايين بودن قيمت سوخت در ايران و سهم پايين اين قيمت در هزينه‌ها و قيمت تمام شده كالا، عملاً بازگشت سرمايه بصورت اقتصادي قابل ارجاع نمي‌باشد، حمايت مناسبي انجام نشده و قوانين حمايتي و تسهيلاتي كه به اين امر اختصاص يافته است، در واقع توجيهي براي اجراي اين نوع فعاليت‌ها نمي‌باشد.

يكي از كاراهايي كه بصورت حداقلي مي‌توان براي اين مراكز در نظر داشت، معرفي دستاوردهاي آنها در سطح جامعه و تقدير از فعاليت‌هاي آنها مي‌باشد. به‌صورت بديهي اين اقدام نمي‌تواند پاسخگوي نتايج بسيار درخشاني باشد كه اين صنايع منتخب در راستاي كاهش مصرف سوخت انجام داده‌اند، ولي حداقل با اين كار مي‌توان امكاني براي ايجاد يك كانون تمركزي براي اين نوع فعاليت‌ها، ايجاد نمود.

«جايزه ملي مديريت انرژي» كه هم‌اكنون اجراي پنجمين دوره سالانه خود را با ثبت نام از متقاضيان آغاز نموده است، توانسته تا حدود زيادي اين كمبود را پوشش داده و با فرايندي كه در نهايت به انتخاب بهترين‌ها در حوزه انرژي منجر شده است، محمل بسيار خوبي براي معرفي فعاليت‌هاي انجام شده در اين حوزه و صنايع مرتبط با آنها را فراهم نموده است.

در اين جايزه كه تنها جايزه معتبر با حوزه تخصصي انرژي در ايران مي‌باشد، بر اساس تفاهم‌نامه‌اي كه في‌مابين "سازمان مدیریت صنعتی" و "سازمان انرژی‌های تجدید‌پذیر و بهره‌وری انرژی برق" ، "شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت"،  "ستاد توسعه فناوري حوزه انرژي معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری" و "سازمان ملی استاندارد ایران" که اصلی‌ترین مراکز قانون‌گذاری، نظارت و مدیریت بر موضوعات مرتبط با مقوله انرژی در کشور محسوب می‌گردند، منعقد گرديده، اجرا مي‌شود.

خوشبختانه نتايج اجراي اين فرايند نشانگر استقبال درخور توجه صنايع و متخصصان انرژي در اين مورد بوده و و در طي سال‌هاي گذشته، بسياري از شركت هاي مطرح وارد فرايند ارزيابي جايزه ملي مديريت انرژي شده و بر همين اساس سازمان مديريت صنعتي كه به عنوان متولي امر جايزه ملي مديريت انرژي در كشور مي‌باشد، اقدام به ارزيابي و نهايتاً معرفي برترين‌ها نموده است.

در سال جاري نيز اين فرايند از نيمه ارديبهشت‌ماه آغاز گرديده و طبق روال سال‌هاي گذشته متقاضيان پس از طي مراحل مختلف و ارزيابي‌هاي تعريف شده مطابق الگوي مورد نظر، در دي‌ماه سال جاري معرفي خواهند گرديد.

بدون شك اين فرايند مي‌تواند باعث نهادينه شدن موضوع توجه به مصرف انرژي، مديريت آن و نهايتاً كاهش مصرف سوخت گرديده و شايد اجراي داوطلبانه بتواند تأثير لازم را بر فرهنگ مصرف انرژي در ايران داشته و در شرايط بسيار سخت اقتصادي كنوني، كمكي باشد بر پيشبرد اهداف دولت و حفظ منابعي كه اگرچه به لطف خداوند در اين نقطه از زمين در اختيار ملت ايران قرار دارد، اما رايگان نبوده و استفاده از آن بايستي با مديريت آگاهانه و نه با بخشش نا‌بخردانه، به رفاه پايدار اجتماعي منجر گردد.

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
افزایش ضریب بازیافت، بزرگترین چالش فناوری صنعت نفت ایران است؛ این سخن بارها از زبان مدیران قدیم و جدید صنعت نفت بر زبان رانده شده است اما این چالش بزرگ هیچگاه مرتفع نگردیده است.
محسن حائری‌نژاد، رئیس تحقیق و توسعه شرکت راه‌اندازی و بهره‌برداری صنایع نفت (OICO)/ صنعت نفت ایران یکی از مهمترین ذخایره دارنده همزمان نفت و گاز در دنیاست و از طرفی در دهه‌های آینده سوخت‌های متعارف و به طور مشخص نفت و گاز نقش اصلی را در تأمین انرژی جهان بازی می کنند.
با تصویب ورود شرکت ملی گاز ایران به حوزه بالادست صنعت نفت در اساسنامه این شرکت، راه برای ایجاد زنجیره ارزش گاز هموارتر می‌شود.

يادداشت
هوشنگ فضلی، کارشناس ارشد مسئولیت اجتماعی حوزه مشاور اجتماعی وزیر نفت/ به‌طور معمول زمانی که سخن از مفهوم شرکت و به‌ویژه شرکت خصوصی پیش می‌آید، پیش‌فرض ذهنی افراد به دغدغه‌های اقتصادی و سوددهی معطوف می‌شود. از اساس این ذهنیت درست است، زیرا ماهیت وجودی یک شرکت بر مقوله کسب‌وکار معطوف به سودآوری است.
محمد امین راد/ ۲ خرداد ۱۳۹۸ - کاردار آمریکا در بغداد اخبار مربوط به معافیت عراق از تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران در زمینه واردات برق و گاز را تایید کرد.
بررسی طرح‌های پالایشی کشور نشان می‌دهد که تنها روش مدنظر برای تامین مالی این قبیل از پروژه‌ها، استفاده از فاینانس خارجی بوده است در حالی که نقدینگی کشور به حدود 2000 هزار میلیارد تومان رسیده و برای ساخت سالانه یک پالایشگاه 250 هزار بشکه‌ای، جذب 3 درصد از این نقدینگی برای راه اندازی پالایشگاه‌های کشور کافی است.
نام اقتصاد مقاومتی که به میان می‌آید، باید صنعت پتروشیمی ایران را از پیشگامان این راه دانست که با حرکت در این مسیر کارنامه‌ای موفق ثبت کرده است. گواه این موضوع طرح‌های مختلف پتروشیمی است که در سال های اخیر افتتاح شده و نتیجه آن با رشد و تنوع تولید و همچنین صادرات برای اقتصاد کشور همراه بوده است.
حسن ضیا کاشانی، مدیرعامل اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران/ اکنون تنها ابزاری که برای کنترل مصرف سوخت در اختیار ما قرار دارد، استفاده از کارت هوشمند سوخت است.
گفتمان
با توجه به رشد مصرف، تولید متانول ایران تا چهار سال آینده به بیش از ۲۵ میلیون تن خواهد رسید که چین و آمریکا هم بیشتر از این میزان تولید خواهند کرد، اما به همان میزان که تولید افزایش می‌یابد، رشد مصرف هم بالا خواهد رفت.
من فضا را باز نمی‌کنم که یکسری بیایند دوباره بابک زنجانی درست کنند. حتما چنین اجازه‌ای نمی‌دهم، بارها گفته‌ام تا زمانی که این امانت دست من است با همه وجود تلاش می‌کنم که از این امانت مردم حفاظت کنم حتی به قیمت جانم که هیچ، به قیمت آبرویم هم ان‌شاءالله نمی‌گذارم از پول ملت ببرند. نمی‌گذارم از این پول ببرند و من بمانم.
مهندس مهدی حاجی حسین‌زاده، مدیرعامل شرکت پتروایران کیش در گفتگو با دانش نفت، آخرین فعالیت‌ها و دستاوردهای شرکت پتروایران کیش را در زمینه‌های مختلف کاری تشریح کرد. آنچه در پی می آید مشروح این گفتگوست که از نظر خوانندگان گرامی می گذرد.
مهندس حسین تولا، مدیریت برنامه‌ریزی طرح‌ها و توسعه تجاری شرکت توسعه پتروایران را بر عهده دارد.
عصام‌الدین فیروزبخت، مدیرفاوای شركت توسعه پتروایران، دارای 23 سال سابقه فعالیت تخصصی در زمینه توسعه راهكارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت نفت است.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :