Daneshenaft logo
یکشنبه 31 تیر ماه 1397 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
صفحه پرینت ارسال به دوستان
جمعه 15 دی ماه 1396 | کد مطلب : 11658
امروز و فردای صندوق‌های بازنشستگی
مجتبی معظمی، دانشجوی دکترای مدیریت حرفه‌ای کسب و کار (DBA)/ از بزرگترین صندوق های بازنشستگی کشور صندوق های بازنشستگی تامین اجتماعی و کارکنان دولت می باشند که مجموعاً دارای حدود چهارمیلیون نفر مستمری بگیر می باشند

درحال حاضر هجده صندوق بازنشستگی با جمعیتی حدود سیزده میلیون نفر شاغل و مستمری بگیر در کشور مشغول به فعالیت می باشند که هریک به لحاظ تعداد مستمری بگیران و یا میزان شاغلین دارای ویژگی ها و شرایط خاص خود بوده لیکن بصورت کلی باتوجه به ساختار تقریباً دولتی، تمامی آنها دچار مشکلات کمابیش یکسانی هستند که عمدتاً از ناحیه مدیریت دولتی و نگاه بخشی نگر و روزمره و نه نگاه کلان و با برنامه و دورنگر به آنها وارد می‌شود.

 

وضعیت حال حاضر

از بزرگترین صندوق های بازنشستگی کشور صندوق های بازنشستگی تامین اجتماعی و کارکنان دولت می باشند که مجموعاً دارای حدود چهارمیلیون نفر مستمری بگیر می باشند (1)

در عرف صندوق های بازنشستگی و به جهت اطمینان برای پرداخت مستمری ها و همچنین سرمایه گذاری مفهوم نرخ  پشتیبانی تعریف شده است که بیانگر میزان شاغلین به تعداد مستمری بگیران می باشد که این نسبت هرچقدر بزرگتر باشد نشان دهنده ضریب اطمینان بالاتر در پرداخت مستمری ها می باشد عدد 7 بعنوان شاخص سلامت وضعیت صندوق تعریف شده است، یعنی بازای هر 7 نفر شاغل یک نفر مستمری بگیر بایستی باشد. براساس آمار سال 93 این وضعیت در صندوق های بازنشستگی تامین اجتماعی حدود 6.1 و در صندوق های بازنشستگی کارکنان دولت حدود 91% می‌باشد. این عدد بطور متوسط حدود 3.6 در بین تمامی صندوق های فعال برآورد می شود (2). با نگاهی مختصر به متوسط وضعیت شاخص نرخ پشتیبانی که حدوداً نصف میزان بهینه می باشد ملاحظه می شود وضعیت در صندوق های بازنشستگی کارکنان دولت تاچه حد بغرنج و بحرانی است، نکته مهم وجود دو معضل اساسی در این زمینه است: اول حرکت جمعیت به سمت سالمندی و افزایش میزان مستمری بگیران که برآوردها حاکی از پائین آمدن عدد 3.6  فعلی به حدود 2 در سی سال آینده است و این یعنی به ازای هر دونفر شاغل یک نفر مستمری بگیر. درحالی که با دقت در هرم جمعیتی فعلی نسبت جمعیت فعال (سنین 15 تا 65) به بازنشستگان (سنین بالای 65) حدود 12 به 1 است و دومین نکته در این حوزه مربوط به پیشرفت تکنولوژی می باشد که موجب کاهش تقاضا برای نیروی انسانی و جایگزینی ماشین بجای انسان در زنجیره تولید می گردد و این نیز به معنای کاهش شاغلین در مقابل افزایش طبیعی و روزافزون مستمری بگیران است.

 

رابطه دولت و صندوق‌ها

از دیگر مشکلات مهم صندوق ها میزان بالای طلب آن ها از دولت و ناتوانی در وصول آن می باشد، از آنجائیکه مدیران صندوق ها تقریباً بطور مستقیم از سوی کارگزاران دولتی انتخاب می شوند امکان و قدرت مقابله با مافوق خود را ندارند که بدهی بالغ بر یکصد و شصت هزار میلیارد تومانی دولت به صندوق ها یکی از ثمرات آن است (3) فقط با نگاه به  نرخ های سود بانکی درحال حاضر متوجه میزان خسارت وارده به صندوق ها بابت عدم وصول سود وجوه فوق درصورت سپرده گذاری در بانک ها و زیان وارده به مستمری بگیران که صاحبان اصلی صندوق ها هستند می‌شویم و این  فقط یک روی سکه است که در کنار حجم بالای بدهی دولت به صندوق ها، واگذاری کارخانجات فرسوده و ورشکسته (به عنوان رد دیون) خود تبدیل به معضلی بزرگتر و پیچیده تر در ابعاد اقتصادی و اجتماعی برای صندوق ها شده است.

جالب اینجاست که انتصابات دولتی در صندوق ها که حاکی از تفکرات سیاسی و نه اقتصادی است منجر به صدور بخشنامه های غیراقتصادی شده است که ثمرات منفی دیگری از قبیل کاهش سن بازنشستگی  و بازنشستگی های پیش از موعد نیز برای آنها به ارمغان داشته است. تخمین زده می شود درحال حاضر متوسط سن بازنشستگی در ایران بین 50 تا 55 سال باشد که باتوجه به شاخص امید به زندگی (75.6 سال) (4) میتوان متوجه سنگینی بار پرداخت مستمری ها برای صندوق ها شد.

تغییرات پی در پی و مکرر در مدیریت صندوق ها بدون توجه به عملکرد اقتصادی آن ها و با نگاهی عمدتاً سیاسی و حزبی و اصولاً فرض حیاط خلوت بودن صندوق ها برای دولت ها منتج به این نتیجه شده است که در کمتر از مدت 15 ماه دوبار مدیریت و هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) تعویض شوند. کافی است بدانیم این ابرهلدینگ اقتصادی صاحب سرمایه حدود 10 درصد در صنعت پتروشیمی و بیش از 30 درصد فولاد کشور و بالغ بر 10 درصد از ارزش کل بورس اوراق بهادار می باشد و (5) و اینگونه جابجایی مدیران تحت هر عنوان و با هر هدفی که باشد امکان سیاست گذاری و برنامه ریزی حتی میان مدت و درحد عمر یک دولت را هم از بین می برد و آنچه باقی می ماند تنها بخشی نگری، روزمرگی و بیش از هرچیزی تلاش در جهت جلب رضایت مدیران ارشد است و نه پاسخگوئی به صاحبان حق و انبوه مستمری بگیرانی که در سال های طلائی عمر با پرداخت حق بیمه و بازنشستگی چشم به راه حمایت و دریافت مستمری در شآن و باندازه کافی برای تامین مخارج انبوه دوران بازنشستگی در کنار هزینه های کمرشکن درمانی در سنین پیری می باشند. در واقع تاوان عملکرد غلط و غیراقتصادی مدیران صندوق ها و دخالت دولت ها با عدم پرداخت مناسب حقوق و مزایا و کوتاهی در ارائه خدمات درمانی شایسته به آنان جبران می‌شود و معلوم نیست وضعیت فعلی و کمک های هنگفت دولت در پرداخت مستمری ها تا کی می تواند ادامه یابد.

 

فرجام کار (باید و نبایدها)

در وهله اول با هماهنگی کامل بین مجلس و دولت و وضع قوانینی جامع و به روز باید از برخوردهای سلیقه ای و سیاسی جلوگیری نمود و با وجود قوانین حمایتی ایجاد نهاد ناظر و نظارت دقیق برعملکرد صندوق ها، همچنین محاسبه و ارزش گذاری واقعی دارائی ها بصورت دوره ای صورت گیرد بطوریکه حداکثر شفاف سازی درمورد عملکرد صندوق ها و سایر سرمایه گذاری های آن ها بوجود آید.

از دیگر مسائل بسیار مهم تعیین تکلیف بدهی های دولت و حرکت به سوی تسویه حساب با دولت است، پر واضح است دریافت مطالبات صندوق ها در سایه عملکرد درست مدیران امکان سرمایه گذاری های جدید و ایجاد ارزش افزوده بیشتر را برای آن ها مهیا می سازد.

مورد دیگر ایجاد تغییر در نحوه محاسبه مستمری در صندوق ها است که درحال حاضر فقط بخشی از سال های آخر ملاک محاسبه پرداخت مستمری می باشد و این خود سبب کم اظهاری حقوق افراد در سال های اولیه استخدام می شود (صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی بطور مشخص)

اگر بطور عاجل و به سرعت، فکری به حال وضعیت صندوق ها نشود باتوجه به رشد شتابان جمعیت سالمندان در کشور و شرایط بعضاً غیراقتصادی و غیرمولد بودن صندوق ها (ورشکسته بودن آن ها) بطور حتم شرایط به گونه ای خواهد شد که امکان پرداخت همین حداقل مستمری نیز نه تنها برای صندوق ها که حتی برای دولت نیز دیگر امکان پذیر نباشد.

در پایان لازم است مشکلات ساختاری و حادی که گریبان صندوق های بازنشستگی را گرفته است را جدی انگاشته و با تدبیر و عقلانیت و بصورت عاجل نسبت به رفع موارد گفته شده اقدام شود تا باتوجه به نرخ بالای رشد سالمندی در کشور آتیه سالمندان که سرمایه های اجتماعی جامعه می باشند تامین گردد.

 

 

پی نوشت:

(1) دفتر آمار محاسبات اقتصادی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی و اداره کل فرهنگی اجتماعی صندوق های بازنشستگی

(2) دنیای اقتصادی مدیرکل دفتر بیمه های اجتماعی وزارت رفاه بهمن 94

(3) تسنیم معاونت اقتصادی و برنامه ریزی وزارت رفاه بهمن 95

(4) سازمان ملل متحد 2015

(5) خبرگزاری الف

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
موضوع افزایش ضریب بازیافت میادین نفتی ایران به طور بی‌واسطه‌ای گره سختی به موضوع سرمایه و سرمایه‌گذاری خورده است، چه اینکه افزایش هر بشکه نفت از چاه‌های نفتی به منابع مالی و سرمایه‌گذاری بر روی این چاه‌های ایران بستگی دارد.
ایران یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان نفت و گاز طبیعی در جهان محسوب می‌گردد. با توجه به اینکه منابع نفتی و گازی، اصلی‌ترین منبع طبیعی زیر زمینی در ایران است، شاید بتوان از دیدگاه کالایی و ملی، آن را به عنوان اصلی‌ترین و مهمترین کالای تولید شده در کشور دانست.
محسن حائری‌ نژاد، کارشناس تحقیق و توسعه شرکت راه‌اندازی و بهره‌برداری صنایع نفت (OICO) / اوپک سال‌هاست در بازار جهانی نفت دارای نقش کلیدی است و می‌توان آن را «مدیریت بازار» شناخت و OPEC نقش سازنده‌ای در مدیریت بازار داشته است و می‌تواند ثبات لازم را در بازار نفت به وجود آورد و هدف از تشکیل این سازمان چیزی جز ایجاد یک اجماع با هدف کنترل قدرت و زیاده‌خواهی‌های شرکت‌های بزرگ نفتی که بر ذخایر مالکان نفت چنگ زده بودند نبوده است.

يادداشت
مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس اخیرا در گفتگو با رسانه‌ها (نیپنا سه‌شنبه 5 تیر‌ماه 97) و انتشار آن در برخی جراید دیگر، در حالی از تولید 45 میلیون تن محصول در شرکت‌های زیرمجموعه صحبت کرده است که اجرای تعدادی از طرح‌های در دست اجرای این شرکت بر اساس دیدگاه جدید وی و عدم تامین بودجه مورد نیاز دچار تاخیر و بلاتکلیفی شده‌اند.
سیدمهدی حسینی، کارشناس ارشد حوزه انرژی/ نفت که همیشه بازیگر اصلی صحنه کنش‌های سیاسی آمریکا و ایران بوده است این بار هم با خروج ترامپ از برجام در صدر لیست تحریم‌ها علیه ایران قرار گرفته است.
احمد مددی طائمه، دانشجوی دکترای مدیریت حرفه‌ای کسب و کار DBA/ یكی از عناصر عمده در مدیریت، برنامه‌ریزی است. برنامه‌ریزی شالوده عناصر مدیریتی و فرایندی است كه سازمان‌ها در قالب آن، همه فعالیت‌ها وكوشش‌های خود را در مورد اهداف مورد نظر، راه رسیدن به آن و چگونگی طی مسیر را در یكدیگر تركیب و ادغام كرده و هدف از اجرای آن دستیابی به نتایج سازمانی است.
اگر بیشتر کشورهای جهان از دستور ترامپ پیروی کنند، ظرفیت مازاد تولید نفت جهان تا پایان سال جاری میلادی به صفر می‌رسد. این بدتر از دوران شوک نفتی در سال‌های ۱۹۷۹ و ۲۰۰۸ میلادی است.
مسعود صباغی/ استفاده از ظرفیت ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در مسیر توسعه صنعت نفت، فروش ریالی نفت خام در بورس و توسعه پتروپالایشگاه‌ها به منظور کاهش فروش نفت خام ۳ راهبرد اساسی است که در این زمینه پیشنهاد می‌شود.
گفتمان
داریوش مختاری، کارشناس حوزه آب/ آلودگی آب دریا موجب بروز بیماری‌های پوستی در صیادان می‌شود و سلامت آنها را به خطر می‌اندازد.
The issue of increasing the recycling rate of Iranian oilfields is directly linked to the issue of capital and investment, which is dependent on the growth of barrels of oil from oil wells to finance and investment on these wells in Iran.
ساعت چهار بامداد روز شنبه پنجم خرداد ۱۳۹۷ ۱۱۰ سال از نخستین فوران نفت در ایران و خاورمیانه گذشت.
اقدامات و فعالیت‌های چشمگیر وزارت نفت ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در پارس جنوبی، شتاب تندی را به توسعه این منطقه زرخیز داده است.
دانش نفت: شرکت اسپک و شرکت زیرمجموعه آن (شرکت اکسیر فرآیند نوین آسیا) در نمایشگاه 23 صنعت نفت، بسیار فعالانه عمل کرد و با عقد تفاهم نامه با شرکت های دولتی، رکوردی جالب توجه از خود بر جای گذاشت.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :