Daneshenaft logo
شنبه 4 بهمن ماه 1399 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
صفحه پرینت ارسال به دوستان
جمعه 5 اردیبهشت ماه 1399 | کد مطلب : 33753
اتوگازها، قطعه‌ای از پازل کاهش آلودگی هوا
استفاده از LPG در سبد سوخت کشور علاوه بر رفع چالش تولید و صادرات این محصول در ایام تحریم، بر کاهش آلودگی هوا تاثیر زیاد دارد؛ تجربه ای که اکنون در بسیاری از کشورهای پیشرفته استفاده می‌شود.

یکی از راه‌های جلوگیری از تعطیلات زمستانی، کاهش آلودگی هوای کلانشهرها در زمستان آتی است که با به کارگیری تدابیری از هم اکنون می‌توان برای کاهش آن تصمیم گیری کرد. از جمله دلایل افزایش آلودگی هوا، رفت و آمد اتومبیل‌ها و اتوبوس‌ها است. به گونه‌ای که بر اساس بررسی‌های انجام شده در شهر تهران ۱۶.۱ درصد از آلودگی توسط خودروهای سبک و ۱۳.۲ درصد توسط اتوبوس‌ها ایجاد می‌شود. شکل زیر سهم منابع مختلف در ایجاد آلودگی شهر تهران را نشان می‌دهد.

برآیند سهم آلاینده‌ها در آلودگی هوای تهران نشان می‌دهد یکی از راه‌های کاهش آلودگی هوا استفاده از سوخت‌های پاک از جمله CNG و LPG در خودروهای سبک و اتوبوس‌ها است.در ایران CNG به طور رسمی وارد سبد سوخت کشور شده و روز به روز در حال توسعه است و این امر می‌تواند اثر مطلوبی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد. با این وجود، در مورد استفاده از LPG شرایط این گونه نیست و با اینکه بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا از جمله ترکیه، کره جنوبی، ایتالیا، روسیه و لهستان از LPG به عنوان سوخت رسمی جایگزین بنزین و گازوئیل در خودروهای خود با عنوان اتوگاز استفاده می‌کنند، اما در ایران این سوخت غیر مجاز تلقی شده و حتی خودروهای LPG سوز نیز جایگاه رسمی و مجاز سوختگیری ندارند.

 

اتوگاز، راهکاری برای کاهش آلودگی هوا

 

در کشور ایتالیا به دلیل مسائل زیست محیطی و برای کاهش آلودگی، دولت این کشور قیمت LPG را پایین نگه داشته است تا مردم تشویق به استفاده از آن در خودروهای شأن شوند. طبق اطلاعات موجود اکنون حدود تعداد ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو LPG سوز در ایتالیا وجود دارد. این درحالی است که دولت ایتالیا در حال توسعه هم زمان CNG و اتوگاز در سبد سوختی این کشور است.

 

چشم بادامی‌ها آستین بالا زدند

با افزایش آلودگی هوا در کره جنوبی دولت این کشور در سال ۲۰۱۹ میلادی تمام محدودیت‌های استفاده از اتوگاز را برداشت. دولت کره جنوبی پیش بینی می‌کند با انجام این طرح، تا سال ۲۰۳۰ میلادی، مقدار مصرف اتوگاز ۳۰ درصد مقدار فعلی افزایش و آلودگی هوا کاهش چشم‌گیری یابد.در برخی از شهرهای چین برای کاهش آلودگی هوا، اتوبوس‌های LPG سوز جایگزین اتوبوس‌های دیزلی شده است.

 

جایگزینی ال پی جی در همسایگی ایران

۴۰ درصد خودروهای سبک ترکیه از گاز LPG به عنوان سوخت استفاده می‌کنند. اما بنابر گزارشات، قرار است در سال‌های آینده استفاده تاکسی‌ها از LPG بیش‌تر شود. زیرا انتشار آلاینده‌ها از این سوخت بسیار کم‌تر از بنزین و گازوئیل است.مطالعه وضعیت لهستان در استفاده از گاز مایع در خودروها، نشان می‌دهد که یکی از اهداف استفاده از این سوخت، کاهش ذرات آلاینده هوا است و این هدف با تشویق صاحبین خودرو از طریق کاهش و کنترل قیمت LPG و پایین بودن قیمت آن نسبت به بنزین و گازوئیل ممکن شده است.

 

برنامه ایران چیست؟

اکنون با توجه به توضیحات ذکر شده و نیز تولید مازاد LPG در کشور (سالانه بیش از ۱۷ میلیون تن و مصرف تنها ۲ میلیون تن از آن در داخل کشور)، می‌توان خودروها و اتوبوس‌های بنزینی و گازوییلی را به CNG و LPG سوز تبدیل و از این طریق به کاهش آلودگی هوا کمک کرد. از طرفی نیز بنزین و گازوئیل آزاد شده را در شرایط تحریم، آسان‌تر و با قیمت بیش‌تری نسبت به گاز مایع صادر نمود. بنابراین اگر در کلانشهری مانند تهران، اتوبوس‌های گازوییلی به LPG سوز تبدیل شوند و جایگاه مخصوص سوخت‌گیری نیز برای آن‌ها در نظر گرفته شود، آلودگی هوای ناشی از اتوبوس‌های دیزلی که سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است از بین خواهد رفت و در نتیجه دیگر با تعطیلی‌های زمستانی در روزهای سرد به دلیل آلودگی هوا مواجه نیستیم.

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
توسعه فازهای میدان گازی پارس جنوبی، بسیاری از معادلات و پیش‌فرض‌های تشدید تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت کشور را برهم زد، به‌طوری که صنایع نفت و گاز ایران توانست بر بسیاری از چالش‌های پیش روی صادرات منابع انرژی فائق آمده و با تنوع‌بخشی در این بخش و فروش فرآورده‌های حاصل از پالایش نفت، گاز و محصولات وابسته به آن، مسیر عبور از تنگنای تحریم را هموارتر کند.
بلومبرگ طی گزارشی نوشت تنگه هرمز، آبراه باریک دهانه خلیج فارس، کمتر پیش می‌آید که از مرکز تنش‌های جهانی به دور باشد.
طرح ساخت خط لوله گوره - جاسک به طول 1100 کیلومتر و به قطر 42 اینچ که برای انتقال یک‌میلیون بشکه نفت خام در روز از پایانه نفتی گوره واقع در شمال غرب استان بوشهر به غرب منطقه جاسک در ساحل دریای عمان طراحی شده و در دست اجراست یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه‌های صنعت نفت ایران محسوب می‌شود.

يادداشت
ایران با دارا بودن حدود ۹.۶ درصد ذخایر نفت (رتبه چهارم) و ۱۷.۵ درصد ذخایر گاز (رتبه دوم) در جهان، نقش تعیین‌کننده‌ای را در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی دارد.
عبدالرسول دشتی/ هشتم دی‌ماه در تقویم رسمی کشور به عنوان روز پتروشیمی نامگذاری شده و بدون شک این عنوان ارزشمند حاصل تلاش همه کارکنان زحمتکش و بی‌ادعای این صنعت است.
پس از خروج شرکت‌های سرویس‌دهنده غربی از ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا، سرمایه‌گذاران و شرکت‌های ایرانی به منظور جلوگیری از وارد شدن هرگونه خللی به صنعت نفت کشور با تمام توان فنی، مهندسی و مالی خود وارد میدان عمل شدند.
اکبر نعمت الهی/ در فاصله کمتر از ده روز تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دولت آمریکا وزیر نفت جمهوری اسلامی، مهندس بیژن زنگنه و سه مدیر اقتصادی را تحریم کرد تا به این وسیله ثابت شود الزاماً کسانی که شعار می‌دهند به نفع کشورشان کار نمی‌کنند و خاری در چشم آمریکایی‌ها هستند. زنگنه از میان موج مخالفت‌ها و بدرفتاری‌ها خود را به موقعیتی رسانده است که اکنون آمریکایی‌ها مانده‌اند در مچ انداختن با او از چه رویه‌ای استفاده کنند.
اتخاذ سیاست شکل‌گیری شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی از سوی وزارت نفت چه دستاوردی داشته است؟
گفتمان
طرح‌های پیشران در چهار زنجیره پروپیلن، متانول، اتیلن و بنزن تعریف شده‌اند که شامل 31 طرح است. در صورت اجرایی شدن این طرح‌ها 70 درصد واردات کشور کاهش می‌یابد. حجم سرمایه‌گذاری این طرح‌ها از 50 میلیون دلار تا 250 میلیون دلار هستنند. از این رو این طرح‌ها به گونه‌ای هستند که با صرف حجم سرمایه‌گذاری پایین، محصولات با ارزش افزوده بالا تولید می‌کنند.
پس از پذیرش قطعنامه و پایان جنگ تحمیلی، در سفری که مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به‌عنوان جانشین فرمانده کل قوا به اتفاق وزیر نفت و جمعی از مدیران ارشد نفتی و نظامی به منطقه داشتند...
پژوهشگاه صنعت نفت با توجه به اشرافی که به همه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و شرکت‌های مهندسی داخلی دارد، تنها ارائه‌دهنده دانش فنی در کشور است.
شرکت لوله‌سازی اهواز در سال‌های ۹۸ و ۹۹ به صورت مستمر و با جدیت تمام در حال تولید لوله‌های فولادی ۴۲ اینچ سرویس ترش پروژه گوره به جاسک است.
با قاطعیت اعلام می‌کنیم که در دانش فنی واحدهای آمونیاک و اوره در داخل کشور خودکفا هستیم، علاوه بر آن با مشابهت‌سازی و اعمال برخی اصلاحات، قادر به ساخت واحدهای تولید اتیلن و عمده واحدهای پایین‌دستی‌های مربوط به آن هستیم.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :