Daneshenaft logo
یکشنبه 25 آذر ماه 1397 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
Print Send to Friends
جمعه 19 آبان ماه 1396 | کد مطلب : 11435
دبیر انجمن صنعت بانکرینگ ایران در گفت‌وگو با دانش نفت خبر داد:
صنعت بانکرینگ در کما


تردد سالانه بیش از هزاران فروند کشتی و شناور در منطقه خلیج فارس و دریای عمان، بازاری حدود 10 میلیارد دلاری را در این منطقه فراهم آورده است.

دانش نفت: امروزه صنعت سوخت‌رساني به كشتي‌ها (بانکرینگ) در بسياري از كشور‌ها به عنوان يك منبع درآمد تلقي مي‌شود، اين در حالي است كه برخي از آنها حتي منابع نفتي نيز ندارند و سوخت را از كشور‌هاي ديگر تامين مي‌كنند. تجربه‌ كشور‌هاي حاشيه خليج‌فارس نشان مي‌دهد، توسعه‌ خدمات سوخت‌رساني به كشتي‌ها در بنادر جنوبي ايران مي‌تواند سالانه چندين ميليارد دلار درآمد نصيب كشور كند اما متاسفانه هنوز از اين ظرفيت به دليل نگرش نادرست به مقوله‌ سوخت‌رساني و نقص در قوانين اجرايي به خوبي استفاده نمي‌شود و به همين دليل است كه بحث سوخت‌رساني به كشتي‌ها در ايران مدت‌هاست با چالش‌ها‌، نارسايي‌ها‌ و ناهماهنگي‌های بسیاری‌ روبه‌رو است. به منظور آشنایی بیشتر با مشکلات این صنعت و افق‌های پیش روی آن با محمدرضا راوند، دبیر انجمن صنعت بانکرینگ ایران گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه تقدیم می‌شود:

 

جناب آقای راوند، به نظر شما صنعت بانکرینگ از چه اهمیت و جایگاهی برخوردار است و مزایای آن برای کشور چیست؟

چشم‌انداز توسعه صنعت بانکرینگ در کشور در بند ب ماده 59 قانون ششم توسعه تعیین شده است. صنعت بانکرینگ (‌سوخت‌رسانی به کشتی‌ها) به لحاظ تعدد و تنوع صنایع وابسته همچون پالایشگاه‌ها به عنوان تامین‌کنندگان سوخت کشتی، صنعت حمل‌و‌نقل، خطوط لوله، مخازن ذخیره‌سازی، اسکله‌های اختصاصی و خدمات جانبی به کشتی‌ها، زنجیره ارزش افزوده و ظرفیت‌های اقتصادی عظیمی برای کشور فراهم آورده است.

بی‌شک امروز سخن از مزایای بانکرینگ برای خوانندگان این نشریه تخصصی در وضعیت رقابتی کشورهای منطقه مصداق زیره به کرمان بردن است اما همین بس که صنعت بانکرینگ دو فراز از منویات مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از خام‌فروشی و اقتصاد مقاومتی را در بر می‌گیرد. خام‌فروشی بدین جهت که بانکرینگ نسبت به صادرات نفت‌کوره ارزش افزوده بیشتری ایجاد می‌نماید و اقتصاد مقاومتی از این جهت که تمام زنجیره‌های این صنعت در داخل کشور هست و سایر کشور‌ها را به لحاظ مراجعه به آب‌های ایران به منظور سوخت‌گیری به داخل کشور وابسته می‌نماید. اشتغال، تحکیم و تقویت جایگاه حاکمیتی ایران در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان و رونق بنادر از دیگر مزایای این صنعت است.

 

به نظر شما با توجه به پتانسیل‌ها و موقعیت استراتژیک کشورمان، موقعیت ایران در صنعت بانکرینگ جهان، جایگاهی شایسته است؟

به نظر من ایران به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت‌کوره با کیفیت و تامین‌کننده اصلی سوخت کشتی‌ها در منطقه از یک طرف و دارا بودن بنادر و شرایط جغرافیایی از سوی دیگر دارای موقعیت استثنایی برای توسعه سوخت‌رسانی دریایی است که متاسفانه با توجه به این پتانسیل‌ها هنوز تا جایگاه شایسته خود فاصله زیادی دارد. تردد سالانه بیش از هزاران فروند کشتی و شناور در منطقه خلیج فارس و دریای عمان، بازاری حدود 10 میلیارد دلاری را در این منطقه فراهم آورده است. در بند ب ماده 59 برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده است شرایط، تسهیلات و مشوق‌ها را برای بخش خصوصی فعال در صنعت بانکرینگ به‌گونه‌ای فراهم آورد تا ضمن رشد سالانه حداقل 30 درصد در پایان برنامه ششم، سهم کشور از بازار سوخت‌رسانی منطقه به حداقل 50 درصد برسد. این الزام قانونی متوجه وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی است. به طوری که وزارت نفت به عنوان متولی قیمت‌گذاری رقابتی و تسهیل شرایط به منظور توسعه صنعت بانکرینگ و وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی فراهم آوردن زیرساخت‌های بندری به منظور ساخت مخازن و تخصیص زمین مناسب برای ایجاد سایر زیرساخت‌ها و همچنین تعیین تعرفه های رقابتی جهت سرمایه گذاری و عملیات بانکرینگ تعیین شده‌اند.

 

چرا صنعت بانکرینگ در یکی دو سال گذشته در کشور با رکود مواجه بوده است؟

پس از واگذاری مدیریت بانکرینگ از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران تقریبا صنعت بانکرینگ یک سال متوقف شد و در نهایت با نظر مساعد وزیر نفت فعالیت‌های بانکرینگ دوباره آغاز شد ولی متاسفانه با وجود نگاه راهبردی و دلسوزانه مهندس زنگنه به این صنعت، تاکنون اقدام موثری برای رفع مشکلات و چالش‌های آن صورت نگرفته است. آغاز دوباره بانکرینگ به صورت Exwork یا برداشت و حمل از مبادی پالایشگاه‌های داخلی به بنادر جنوبی توسط شرکت‌های بانکرینگ با باز‌پرداخت هزینه‌های مربوطه در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت ضمن اینکه قرار شد نرخ فروش نفت‌کوره به شرکت‌های بانکرینگ هم مشابه نرخ صادراتی باشد، ولی در شش ماه اول آغاز اجرای این طرح به دلایل مختلف برداشت محمولات بانکرینگ با افت شدیدی مواجه شده است. به نظر من نگاه غیر واقع بینانه به صنعت بانکرینگ کشور باعث شده این صنعت با وجود دارا بودن پتانسیل‌های بسیار، توسعه‌نیافته و در پیچ و خم بی‌برنامگی‌ها و غفلت‌ها گرفتار شود.

 

به نظر شما مهمترین مشکلات و چالش‌های صنعت بانکرینگ کشور چیست؟

عمده چالش‌های این صنعت معطوف به نحوه قیمت‌گذاری نفت‌کوره، عدم محاسبه هزینه‌های حمل و ذخیره‌سازی و منظور نکردن سایر هزینه‌های واقعی و مستند بانکرینگ از یک سو و مشکلات زیرساختی همچون شرایط غیر اقتصادی اختصاص زمین در بنادر و مناطق ساحلی بدلیل تعرفه های سنگین واگذاری زمین و تعرفه های بندری از سوی دیگر می باشد .

به دلیل اینکه حجم سرمایه‌گذاری در صنعت بانکرینگ بسیار بالاست و درآمدزایی آن مستلزم اعتماد خطوط کشتیرانی  و فراهم بودن بسیاری از امکانات مورد نیاز کشتی‌ها برای مراجعه به آب‌های ایران است، بنابراین بازگشت سرمایه در این صنعت با ریسک‌های متعددی رو‌به‌روست. توجه به این موضوع از سوی نهادهای سیاستگذار و حاکمیتی از اهمیت بالایی برخوردار است تا مطلع باشند تصمیم‌های آنی و بدون برنامه چه تاثیرات جبران‌ناپذیری بر روی سرمایه‌های بخش خصوصی دارد. مشارکت همه بخش‌های مختلف حاکمیتی در این صنعت و تفکیک بخش‌های سیاستگذاری، نظارتی و اجرایی از یکدیگر به منظور یکپارچه‌سازی تصمیمات می‌تواند تضمین‌کننده ثبات در صنعت بانکرینگ باشد.

 

جناب آقای راوند از شما سپاسگزاریم.

 

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
اجلاس اوپک 175 با تصمیم بر کاهش یک میلیون و دویست هزار بشکه‌ای نفت در وین به پایان رسید اما نمی‌توان از آینده نامعلوم این سازمان 58 ساله اظهار نگرانی نکرد.
بر اساس آمار منتشر شده بانک جهانی نمودار شدت انرژی ایران در چند سال اخیر روندی تقریبا صعودی دارد؛ یعنی نه تنها شدت انرژی کاهش پیدا نکرده بلکه در بازه ۱۴ ساله افزایش پیدا کرده است.
محسن دلاویز، مشاور وزیر نفت و مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت/ انرژی در اقتصاد و امنیت سیاسی کشورها نقشی اساسی دارد و نحوه مصرف آن نیز تعیین کننده درجه توسعه یافتگی کشورهاست.

يادداشت
علیرضا سلطانی، کارشناس حوزه انرژی/ گستردگی و تنوع منابع نفت و گاز از یک سو و پایین بودن قیمت حامل‌های انرژی در کشور، ایران را به یکی از بالاترین کشورهای مصرف کننده سوخت‌های فسیلی بدل کرده، مصرف گاز طبیعی در ایران معادل مصرف گاز در کشور چین و همچنین معادل کل مصرف کشورهای حوزه اتحادیه اروپاست.
حسین علیمراد، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی/ شرکت ملی صنایع پتروشیمی می‌تواند به عنوان یک حامی در فرآیند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به منظور کاهش ریسک سرمایه‌گذاری حضور یابد.
محمد حسن‌نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس/ با افزایش نرخ دلار نزدیک به هزاران میلیارد تومان درآمد مازاد برای دولت ایجاد شده است و بانک مرکزی پاسخی در خصوص محل هزینه‌کرد این درآمد نمی‌دهد.
علی شمس اردکانی، رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران/ در این سال‌ها بهتر بود به‌جای آن که منبع درآمد ایران، پول نفت باشد، از آن در سرمایه‌گذاری برای تولید و اشتغال‌زایی استفاده شده بود؛ چراکه نفت دارایی نسل بعدی است و کسی حق حراج آن را ندارد.
احمد محبی، کارشناس انرژی/ خیز آمریکا و عربستان برای تصاحب بازار گاز عراق که با هدف کاهش نفوذ اقتصادی ایران در عراق و ایجاد بازاری جدید برای خود است، اگرچه راه به جایی نخواهد برد اما نیازمند توجه و هوشیاری کشورمان است.
گفتمان
تنها حمایتی که ما لازم داریم این است که کارفرمایان محترم مطالبات را سر موعد پرداخت کنند. متاسفانه در حال حاضر مطالباتی داریم که از اسفند ۹۴ تا به امروز مانده است و هنوز پرداخت نشده است.
مزیت‌هایی از جمله بازار گسترده فروش، حجم کم محموله‌ها و تبادلات مالی خرد فرآورده‌های نفتی نسبت به نفت خام موجب می‌شود که تحریم فروش فراورده به راحتی تحریم نفت خام صورت نپذیرد.
ایران با وجود منابع غنی نفت بالاترین رتبه شدت مصرف انرژی را حتی نسبت به کشورهای نفت‌خیز دارد.
دو عضو اوپک، سردمداری جهانی ضدیت با ایران را در بازار نفت به‌عهده گرفته‌اند. این کاملا روشن است. این کار نه در عالم همسایگی و نه در عالم همکاری، صحیح نیست.
حسن خسروجردی، رییس سابق اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی/ درباره مانع اصلی فروش نفت در بورس بایستی گفت: وزارت نفت توقع دارد بر خلاف رویه‌های جهانی در ازای فروش نفت خام به بخش خصوصی، بهای محموله را در موعد تحویل و به صورتی نقدی دریافت کند.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :