Daneshenaft logo
سه شنبه 30 آبان ماه 1396 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
Print Send to Friends
جمعه 19 آبان ماه 1396 | کد مطلب : 11438
مهندس تدین مدیرعامل شرکت گازستان در گفت‌وگو با دانش نفت:
آموزش و ترقی در صنعت نفت باید از پایین به بالا باشد
گفتگو: احمد مددی

صنعت نفت در سال های گذشته با ۱۵ هزار نفر اداره می‌شد که این میزان به ۲۴۰ هزار نفر رسیده است بنابراین تنها افرایش نیروی انسانی نتیجه نمی‌دهد ولی چند نفر این نیروها آموزش‌دیده و با تجربه هستند و می‌دانند چه باید بکنند. به نظر من آموزش و ترقی باید از پایین به بالا باشد.

دانش نفت: مهندس ایرج تدین، مدیرعامل شرکت خوشنام گازستان، حدود 60 سال تجربه در صنعت نفت دارد. وی در سال ۱۳۳۷ و زمان آقای عبداله انتظام در کنکوری که بین چند هزار نفر برگزار شد به عنوان شاگرد اول ۲۰ نفر دانشجوی اعزامی به انگلستان برگزیده شد. وی پس از فارغ‌التحصیلی در دانشگاه لندن در رشته مهندسی راه و ساختمان به کشور بازگشته و در سال ۱۳۴۲ در پالایشگاه آبادان مشغول به کار شد و نزدیک به ۷ سال در این پالایشگاه حضور داشت. مهندس تدین در پالایشگاه آبادان خدمات زیادی انجام داد و از جمله نقش مهمی در ساخت اسکله صادراتی ماهشهر داشت. گفت‌وگوی دانش نفت با این مهندس کارکشته صنعت نفت در ادامه تقدیم می‌شود:

 

جناب آقای مهندس، لطفا اندکی در مورد فعالیت‌های خود در صنعت نفت توضیح دهید؟

بنده با وجودی که امکان حضور در انگلستان و سایر کشورهای پیشرفته را داشتم حضور در ایران و خدمت به صنعت نفت کشور را انتخاب کردم و خوشبختانه در این مدت خدمات ارزشمندی انجام گرفت. از جمله بنده به عنوان نخستین مهندس ساختمان ایرانی در پالایشگاه آبادان کار کردم و به همراه همکاران توانستیم یک اسکله صادراتی در ماهشهر برای فرآورده‌های نفتی پالایشگاه بسازیم. طراحی این اسکله باعث شد از طرف مقامات سازمان­های مهندسی و ساختمان انگلستان به من درجه اجتهاد در مهندسی (مهندس قسم خورده) داده شود. به دلیل همین موفقیت در پالایشگاه آبادان، شرکت نفت، من را به تهران منتقل کرد و به عنوان تنها ایرانی در ساخت اسکله دریایی جزیره خارگ شرکت داشتم. این اسکله برای کشتی‌های ۵۰۰ هزار تنی طراحی شده بود و کشتی‌ها پس از بارگیری نفت خام مستقیما به ژاپن و سایر کشورها می‌رفتند. پس از آن در مناطق نفتخیز جنوب مشغول به کار شدم و در سال ۱۹۷۴ از طرف شرکت نفت برای گذراندن دوره­های مدیریت عالی و فوق لیسانس مهندسی مکانیک دوباره به انگلیس اعزام شدم. همچنین در آن زمان چون در شرکت نفت قصد داشتند مسئولیت‌های بیشتری به من بدهند فوق لیسانس رشته مکانیک را دریافت کردم. در بازگشت به ایران مسئولیت پروژه‌های نفتی در مناطق نتفخیز جنوب و پس از آن مسئولیت پروژه‌های تزریق گاز که در آن زمان جزء نخستین تکنولوژی‌های به کار رفته در صنعت نفت بود را بر عهده گرفتم. آخرین پست من نیز رییس اداره کل پروژه‌های نفت و گاز در مناطق نفتخیز جنوب بود.

 

به نظر شما صنعت نفت ایران در گذشته و حال چه تفاوت‌هایی کرده است؟

بنده این افتخار را دارم که توانستم در گوشه‌گوشه‌های این سرزمین نفت­خیز حضور داشته و خدمت کنم. عمق شناسایی صنعت نفت و جغرافیای آن بسیار گسترده است و برای مثال مناطق نفتخیز جنوب به اندازه کشور فرانسه مساحت دارد. در آن زمان صنعت نفت ایران در اوج شکوفایی بود به طوری که از منطقه خارگ ما می­توانستیم تا ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام صادر نماییم و از عربستان و سایر کشورها جلوتر بودیم. همچنین از چاه شماره ۴۸ گچساران از یک حفره روزانه ۸۴ هزار بشکه استخراج می‌شد که در دنیا اول بود. با عوض شدن شرایط، بنده با وجود بازنشستگی کارهای زیادی انجام دادم. در این شرایط با بیرون رفتن طرفداران رژیم سابق از کشور، نوجوانان و جوانانی بر سر کار آمدند که هیچ رابطه‌ای با دنیای خارج نداشتند. برای نمونه ۴۰۰ نفر جهادی در هتلی در خیابان تخت‌جمشید حضور داشتند و یک هندی با تلکس برای آنها ترجمه می‌کرد. در این شرایط دیدم از نظر فردی می‌توانم رابطی بین دنیای بیرون و درون ایران باشم و بر این اساس توانستیم رابطه کاری خوبی با نیروهای انقلابی برقرار کنیم. ما جزو اولین کسانی بودیم که تلمبه‌های آب که حضرت امام (ره) فرموده بود برای کشاورزی نیاز است را از انگلیس با ارزان‌‌ترین قیمت وارد کردیم آن هم در شرایطی که دوبی آن را با دو برابر قیمت پیشنهاد کرده بود. من با توجه به اینکه در انگلستان تحصیل کرده بودم زندگی کردن در آنجا برایم ساده‌تر بود ولی حضور در ایران را ترجیح دادم و از همان ابتدا تصمیم گرفتم به کشورم برای رهایی از وابستگی به خارجی‌ها کمک کنم.

 

لطفا در مورد پروژه ساخت کارخانه ال‌ان‌جی در جزیره قشم توضیح دهید.

ما قصد داشتیم با انتقال تکنولوژی زیمنس و سرمایه‌گذاری یک شرکت هنگ‌کنگی، تاسیسات گاز مایع شده (LNG) را در جزیره قشم بسازیم که متاسفانه موفق نشدیم. ما ۸ سال پیش یک شرکت مهندسی تکنولوژی از هنگ‌کنگ را به عنوان سرمایه‌گذار به کشور آوردیم و قرار بود در جزیره قشم به تولید ال‌ان‌جی بپردازیم و خوراک این واحد را از خط لوله هفتم سراسری تامین کنیم. ما تعهد کرده بودیم لوله را از محل انشعاب گرفته و حدود ۷۰ کیلومتر به تاسیسات منتقل کنیم و خودمان برای صادرات اسکله بسازیم. ما به همراه شریک هنگ‌کنگی خود تلاش زیادی کردیم که متاسفانه با شرایط تحریم مواجه شدیم ولی در این مدت محل مورد نظر انتخاب و زحمات زیادی کشیده شد. با اجرایی شدن برجام، از سوی مقامات شرکت ملی نفت اعلام شد برای بسته شدن قرارداد باید ۱۰ میلیون دلار از سوی ما به عنوان تعهد و ضمانت پرداخت شود که متاسفانه به دلیل مشکلاتی که تحریم ایجاد کرده بود هیچ یک از بانک‌های هنگ‌کنگ حاضر به تامین این مبلغ نشدند. بنابراین به مدیران مسئول در شرکت نفت اعلام کردیم حاضریم قرارداد را با همه شرایط امضا کنیم ولی این ۱۰ میلیون دلار را از ما نگیرید که متاسفانه قبول نکردند. بنابراین اینکه بنده می‌گویم از گاز کشور هیچ ارزش افزوده‌ای ایجاد نکرده‌ایم به این دلیل است. هم‌اکنون ما در شرکت گازستان با یک شرکت بین‌المللی اتریشی همکاری نزدیک داریم. در این زمینه بحث‌های زیادی حتی پس از اجرایی شدن برجام انجام شد و قرار بود با همان شرکت هنگ­کنگی تا ظرفیت سه میلیون تن ال ان جی صادر نماییم که متاسفانه عملی نگردید.

 

چه دلایلی باعث شد این پروژه به نتیجه نرسد؟

متاسفانه به دلیل فرصت‌سوزی انجام شده و تحریم‌های جدید اعمال شده، شرکت هنگ‌کنگی، ایران را ترک کرد و بانک‌های دیگر نیز در مجموع آمادگی سرمایه‌گذاری در این صنعت را نداشته و ندارند، چراکه مسئله نفت بحث امروز و فردا نیست و شرکت‌هایی که قصد ورود و سرمایه‌گذاری دارند می‌خواهند تا ۲۰ سال آینده در آن حضور داشته باشند. بی‌تردید سرمایه و تکنولوژی به طور مجانی به دست کشورهای پیشرفته هم نرسیده است و با زحمات و تحقیقات فراوان به این نقطه رسیده‌اند. برای نمونه در همین شرکت زیمنس گروه زیادی از اساتید دانشگاه‌ها به طور دائم در حال تحقیق و پژوهش در مورد کوچکترین تا بزرگترین مسائل هستند.

 

علاوه بر این پروژه چه اقدامات دیگری در این مدت انجام داده‌اید؟

ما به واسطه تجربیات کاری نماینده شرکت زیمنس در صنعت نفت ایران بودیم و توانستیم خدمت بسیار بزرگی به صنعت توربین‌سازی ایران کنیم. در این راستا به دنبال پیاده‌سازی آخرین تکنولوژی توربین شرکت زیمنس آلمان به شرکت توربو کمپرسور ایران بودیم که در آن روزگاران جزء صنایع دفاع نظامی بودند و به عنوان تنها سازمان (OTC) ایرانی توانستیم این انتقال را انجام دهیم و امروز خوشبختانه بیش از ۱۵۰ دستگاه کمپرسور در همه خطوط لوله مشغول کار هستند. در حال حاضر هم با شرکت توربو کمپرسور ایران برای تامین نیاز آنها در انجام خدمات تعمیرات توربین­ها مشغول مذاکره هستیم. افتخار دیگر اینکه با مهندس ترکان در زمان تصدی شرکت نفت و گاز رضوی همکاری‌های گسترده‌ای انجام دادیم. همچنین یکی از افتخارات کاری ما در آن موقع مشارکت شرکت گازستان ایران با بزرگترین شرکت‌های مهندسی نفت به نام «فاسترویلر» بود که بر اساس آن قرار بود همکاری­های مفصلی در جزیره کیش انجام شود که متاسفانه با اعمال تحریم‌ها همه چیز از بین رفت.

 

به نظر شما بزرگترین مشکل صنعت نفت ایران چیست؟

به نظر من با حدود ۶۰ سال سابقه در صنعت نفت، یکی از دردهای کهنه‌ این صنعت دولتی بودن آن است. قبل از اینکه انقلاب پیروز شود در کشور شرکت ملی نفت ایران وجود داشت که مالک آن وزارت دارایی بود و به صورت یک شرکت تجاری کار می‌کرد و جزو دومین شرکت بزرگ دنیا در زمینه صادرات نفت بود ولی متاسفانه به دلایل متعدد به وضعیت فعلی دچار شده است. وقتی در یک وزارتخانه دولتی همه به دنبال حقوق آخر ماه خود هستند وضعیت همینطور خواهد بود ولی در یک شرکت تجارتی شرایط کاملا متفاوت است. یک موضوعی که در گذشته در صنعت نفت جایگاه بسیار بالایی داشت تخصص بود که در حال حاضر باید به آن توجه بیشتری شود. برای نمونه بنده در مقام رییس مهندسی پروژه‌های نفت و گاز، افراد متخصص بسیاری را در جای‌جای صنعت نفت به کار گرفتم و سعی کردم شرایط لازم را نیز برای آنها فراهم نمایم. به نظر من مهندسی به درجه تحصیلی نیست بلکه فرد باید با زبان کار آشنا باشد. ما در آن زمان دو نوع آدم داشتیم. آدم‌هایی به عنوان «فیلدمن» که در بیابان و در مناطق عملیاتی کار می‌کردند و افرادی به عنوان مدیران ارشد که در ستاد حضور داشتند. افراد برای اینکه از فیلد به مناطق بیایند حداقل باید ۱۵ تا ۲۰ سال تجربه کاری داشته و به اصطلاح استخوان خرد کرده باشند. بنابراین شناخت به زبان، مقام و تحصیلات ربطی ندارد بلکه به دست‌های پینه‌بسته و تجربه مربوط است. بزرگترین افتخار من به عنوان رییس بخش‌های مختلف این بود که وقتی در یک شرکت ساختمانی می‌رفتم کارگرهای شرکت نفت را شناسایی می‌کردم و اشکالات کار را از آنها جویا می‌شدم که این امر از پایین به بالا آمدن است. شادروان دکتر محمدعلی نابغ نیز که از نوابغ دوران بود و سال‌ها در مناطق نتفخیز حضور داشت به‌‌گونه‌ای تخصص را در صنعت نفت پیاده کرد که مثال‌زدنی است. همچنین سیستم مدیریت در پالایشگاه آبادان طوری بود که اگر قصد داشتند کسی را ترقی دهند او را در جاهای مختلف به کار می‌گرفتند. این موضوع باعث می‌شد فرد از پایین به بالا رشد کند. با توجه به زندگی بسیار سخت در مناطق نتفخیز به دلیل گرمای شدید، سیستم مدیریت در این مناطق باید از پایین به بالا باشد و هرچه از بالا به پایین برویم نتیجه نخواهیم گرفت.

 

جناب آقای مهندس، به عنوان یک پیشکسوت و متخصص، علت حوادثی که در سال‌های اخیر در صنعت نفت اتفاق افتاده را چه می‌دانید؟ آیا به مقوله آموزش مربوط است؟

به نظر من نمی‌توان سوار خودروی بنز شد ولی گفت با کشور آلمان هیچ کاری ندارم. در صنعت نفت حرف اول را دنیای غرب می‌زند. برای مثال در اسکله‌ای که در جزیره خارگ ساخته شد مجبور بودیم شمع‌های ویژه فلزی به طول ۴۰ متر را در کف دریا بکوبیم. در این عملیات نوع جنس شمع در طول لوله فرق می‌کرد و این امر نیازمند تحقیقات بسیار زیادی بود که آن زمان تنها یک شرکت آلمانی و یک شرکت ژاپنی می‌توانست این کار را انجام دهد. بنده در آن زمان متوجه شدم شرکت شل تحقیقات بسیار زیادی انجام داده که ۱۰ سال جلوتر از تکنولوژی موجود بود، بنابراین با رایزنی‌های گسترده موفق شدیم از نتایج تحقیقات آنها استفاده کنیم. صنعت نفت یک صنعت با تکنولوژی بالا است که بخش‌های مختلف آن شامل حفاری، تاسیسات، لوله‌ها، پمپ‌ها و نیازمند تکنولوژی مدرن است که بدون تلاش و وقت گذاشتن برای تحقیقات چندین ساله به دست نمی‌آید. در چند سال گذشته شرکت‌های چینی در مرز ایران و عراق به دلیل نداشتن همین تکنولوژی‌ها آسیب‌های زیادی به ما وارد کرده‌اند. در آن سوی مرز، عراق با شرکت شل قرارداد بسته که از میدان مشترک با ایران ۱.۵ میلیون بشکه نفت صادر ‌کند در صورتی که در مرزهای ایران، چینی‌ها با عملکرد بسیار بد خود منافع ایران را تامین نکردند که در نهایت باعث اخراج آنها از سوی وزیر محترم نفت شد. همچنین در میدان پارس شمالی بر اساس تحقیقات انجام شده قرار بود تزریق گاز در کلیه مخازن اصلی به شکلی انجام گیرد که بتوان ظرفیت تولید تا سقف شش میلیون بشکه نفت از آن تولید شود و تا ۳۰ سال روزانه شش میلیون بشکه نفت از آن تولید شود چراکه پتانسیل بسیار بالایی برای تولید نفت وجود دارد. در این میدان پلت‌فرم‌ها و تاسیسات لازم ساخته شده بود ولی متاسفانه با بمباران عراق در جنگ دفاع مقدس به کلی نابود شد. پس از آن توسعه این میدان به شرکت‌ چینی CNOOC واگذار شد که متاسفانه عملکرد موفقی نداشتند و ظاهرا کار را تعطیل کردند.

به گفته مسئولان، ۲۶ میدان مشترک با کشورهای همسایه وجود دارد سوالی که مطرح می‌شود این است که برداشت ما از این میادین مشترک چقدر است؟ برای نمونه درآمد قطر از گاز میدان مشترک با ایران بسیار هنگفت است و به هیچ وجه قابل مقایسه با ایران نیست. بنابراین اینکه ما چقدر توانسته‌ایم از این ذخایر عظیم درآمدزایی کنیم دقیقا تفاوت شرکت دولتی با شرکت تجارتی است. شرکت تجارتی به دنبال ایجاد سود و ارزش افزوده است. به نظر من مهمترین علت این است که ما باید سواد بین‌المللی نفت را تجربه کنیم و این امر به خودی خود ایجاد نمی‌شود و خوشبختانه شرکت‌های بین‌المللی از جمله توتال فرانسه می‌توانند این تکنولوژی را به ایران منتقل کنند. نمونه دیگر در پارس جنوبی، لایه‌های نفتی آن است. در این میدان شرکت مرسک دانمارک از سال‌ها پیش روزانه بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه برای قطر نفت تولید می‌کند در حالی که تا همین چند ماه پیش ما حتی یک قطره نفت هم از این میدان استخراج نکرده بودیم. در این زمینه اشتباهات زیادی شده و یک نمونه آن انتخاب محل اجرای پروژه است که می‌تواند بزرگترین راز موفقیت آن باشد ولی ما در ایران به خوبی آن را رعایت نمی‌کنیم. ما پروژه سوزاندن گازهای Flare عسلویه را در دامنه کوه ساخته‌ایم و در نتیجه آن گازهای فرستاده شده به تاسیسات در کوه، به سوی مردم برمی‌گردد در صورتی که قصد تاسیس عسلویه ایجاد یک شهر انرژی بود ولی عملا مشکل است و ایجاد این تاسیسات، عوارض بسیار زیادی برای مردم بومی و کارکنان آن داشته است. این موارد البته اشتباه اولیه است. بنابراین ما در میادین مشترک خود خوب کار نکرده‌ایم و ظاهراً حتی عمان در میدان مشترک با ایران عملکرد بهتری از ما داشته است. مسئله گاز در ایران مسئله امنیت است. گازی که در نیروگاه‌ها برای تولید برق مصرف می‌شود به دلیل بازده پایین ۳۶ درصدی توربین‌ها، هدر می‌رود در حالی که این رقم در دنیا ۶۴ درصد است که این امر به دلیل فرسودگی و بازدهی بسیار پایین توربین نیروگاه‌های ایران است که باعث هدر رفتن ثروت ملی می‌شود.

 

برای حل این معضلات چه باید کرد؟

پاسخ به این پرسش ساده نیست. ما باید واقعا به طور عمیق فکر کنیم. وقتی جناب وزیر می‌گوید ما برای زنده کردن صنعت نفت نیاز به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داریم هر چند بنده اعتقاد دارم به دو برابر این میزان نیازمندیم ولی تنها پول مطرح نیست و تکنولوژی باید با آن همراه شود که با مسائل موجود تقریبا ناممکن است. برای بنده به عنوان یک فرد قدیمی نفتی، وقتی صحبت از مارون و آغاجاری به عنوان جواهر صنعت نفت و دو میدان بزرگ نفتی با نفت بسیار سبک می‌شود ناراحت می‌شوم چراکه این نفت بسیار ارزشمند است. میدان مارون با ابعاد وسیع یک جواهر است و در گذشته یک میلیون بشکه نفت از آن تولید می‌کردیم که با مشکلات موجود وضعیت تغییر کرده است. این‌ها احتیاج به مدیریت بسیار حرفه‌ای دارند. برداشت از ذخایر در ایران متاسفانه وضعیت مناسبی ندارد به این معنا که ما نفت را دفن می‌کنیم. به نظر من حتی یک میدان مانند مارون در صورت مدیریت بنیادین می‌تواند بسیاری از امورات کشور را به راحتی بگذراند. بنابراین هم مسئله تکنولوژی، هم سرمایه و هم عملیاتی کردن صنعت نفت برای ما مطرح است. زندگی و کار کردن در مناطق نتفخیز بسیار مشکل است، بنابراین نیروهایی که آنجا کار می‌کنند باید حقوقشان بالاترین باشد چراکه شرایط بسیار سخت و طاقت فرساست. ما باید بدانیم کجای کار قرار داریم. در گذشته در کل صنعت نفت ۱۵ هزار نفر کار می‌کردند که دائم در حال تکاپو بودند. به اعتقاد من مدرک گرفتن از دانشگاه‌ها ملاک نیست ما باید کالج آموزشی داشته باشیم که کارآموزان بتوانند با دستان خود جزییات تاسیسات و ابزارهای صنعت نفت را درک کنند. خاطرم هست رییس پالایشگاه آبادان جلوی در پالایشگاه وقتی دید یک نفر در حال سیگار کشیدن است برخورد بسیار شدیدی با او انجام داد چراکه مسئله ایمنی و سلامتی کارکنان بالاترین نکته است. جالب است بدانید کره‌ای‌ها، سربازان خود را با حقوق روزی دو دلار به کار گرفتند که ساختن را یاد بگیرند و نتیجه آن تبدیل شدن کره‌جنوبی به یک کشور صنعتی و ایجاد شرکت‌های بزرگی مانند هیوندای و   بود.

 

توقع جنابعالی از مهندس زنگنه وزیر نفت چیست؟

بنده هیچ شکی نسبت به حسن‌نیت کاری جناب آقای زنگنه ندارم و اینکه یک خانم را به عنوان قائم‌مقام خود انتخاب کرده نشان‌دهنده نیت پاک وی است ولی به نظر من باید موضوع عمق سواد و کار در داخل کشور آغاز شود. همانطور که گفتم صنعت نفت در سال­های گذشته با ۱۵ هزار نفر اداره می‌شد که این میزان به ۲۴۰ هزار نفر رسیده است بنابراین تنها افرایش نیروی انسانی نتیجه نمی‌دهد ولی چند نفر این نیروها آموزش‌دیده و با تجربه هستند و می‌دانند چه باید بکنند. به نظر من آموزش و ترقی باید از پایین به بالا باشد. تقاضا و توصیه‌ام به مهندس زنگنه هم همین است که اولا به شرکت‌های ایرانی اعتماد بیشتری شده و شرایط کار برای آنان فراهم شود دوم اینکه توجه به تربیت نیروی انسانی متخصص و آموزش‌دیده افزایش یابد.

 

جناب آقای مهندس تدین، از شما سپاسگزاریم.

 

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
افزایش شاخص دلار (DOLLER INDEX) در بازارهای جهانی و افزایش تولید نفت‌شیل‌ها در آمریکا به مثابه ترمزی کشنده نمی‌گذارد قیمت نفت جان بگیرد.
حبیب‎اله بیطرف، معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت/ بازسازی و نوسازی تاسیسات روسطحی بالادست صنعت نفت و واگذاری مدیریت بهره‎برداری برخی از تاسیسات از اهم برنامه‎های وزارت نفت در مسیر ارتقای نظام نگهداری و تعمیرات است.
با توجه به تحولات ایجاد شده در سطح بین‌المللی و از طرفی انقلاب در فناوری، شرایط زیست‌محیطی، رویکردهای جدید در حوزه انرژی، کسب‌و‌کار، اشتغال و ... بی تردید چشم‌انداز ترسیم شده برای کشور باید بر اساس مطالعات عمیق آمایش همه‌جانبه سرزمین با اولویت انرژی و در افق ١٤٢٠ خورشیدی (٢٠٤٠ میلادی) در دستور کار تدبیرپردازان قرار گیرد.

يادداشت
سمیه حسنی/ انرژی برق‌آبی بزرگترین منبع تجدید‌پذیر تولید برق است و در حال حاضر حدود 20 درصد از کل برق جهان از طریق این انرژی تأمین می‌شود.
گروه مطالعات و تحقیقات دانش نفت/ میدان گازی فرزاد بی توسط شرکت هندی OVL در بلوک فارسی 10 سال پیش کشف شد، این پروژه تاکنون هزینه‌های زیادی برای این کنسرسیوم هندی که مشترک با شرکت‌های ایرانی هستند دربرداشته، به طوری که هزینه کشف آن از 80 میلیون دلار فراتر رفته است.
مترجم: مژگان ولدخانی منبع: Academy of Management ‎Journal / دانش نفت: ما یک نظریه جامع ازمجموع وابستگی‌های سازمانی ارایه می‌دهیم، تعامل تئوری وابستگی با مدل مدیریت منابع. پیشنهاد می‌کنیم که تعامل را می‌توان به عنوان یک ساختار سازمانی در نظر گرفت که بر انگیزش ناشی از منابعاستراتژیک سازمان تمرکز می‌کند.
گروه مطالعات و تحقیقات دانش نفت/ ایران مستعدترین کشور در منطقه برای صادرات گاز به منطقه و اروپاست که ذخایر عظیم و نیز موقعیت استراتژیک آن فرصت مناسبی را برای این امر فراهم آورده است
گروه مطالعات و تحقیقات دانش نفت/ دیپلماسی گازی ایران علیرغم دشمنی های ایالات متحده همچنان رو به جلو حرکت می کند، هر چند مسیر پیش رو، مسیری پر سنگلاخ و پر فراز و نشیب است اما با توجه به بضاعت گازی ایران در ذخیره گاه و تولید، قلم کشیدن روی نام ایران به این سادگی ها نخواهد بود
گفتمان
مهدی کرباسیان، رییس هیات عامل ایمیدرو/ سال ۱۳۹۴ تقاضای مشارکت در ساخت شیرخوارگاه شبیر واقع در تهران- خیابان ۱۷ شهریور جنوبی وابسته به سازمان بهزیستی ساخته شده در سال ۱۳۳۳ که حدود ۸۰ بچه شیرخواره سرراهی یتیم تا ۴ ساله در آن نگهداری می‌شد و از لحاظ استحکام و امکانات نیاز به بازسازی داشت ارائه شد.
The rise of the dollar index in world markets and the increase in oil production in the United States will not allow oil prices to fall.
The 13th Human Resources Development Conference, the largest scientific event in the field of human resource management, was held on Monday and Tuesday last week at Building No. 2 of the Industrial Management Institute and Razi Congress Center.
می‌توان خوش‌بین بود که مدیران دریافته‌اند که برای حضور موفق در بازار پرتلاطم امروز، نیاز به آموزش دارند و مقوله آموزش و توسعه مدیران و کارکنان در کشور ما سیاست‌زدایی شده است که این پدیده مبارکی است
مدیران منابع انسانی برای تسهیل كارآفرینی سازمانی، باید كارهای مهم زیادی از جمله حذف مقررات زائد، سلسه مراتب سخت، مشاغل از پیش تعریف شده و بدون مشاركت، سیستم های پاداش موثر و ... انجام دهند.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :