Daneshenaft logo
سه شنبه 30 آبان ماه 1396 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
Print Send to Friends
جمعه 19 آبان ماه 1396 | کد مطلب : 11443
در مصاحبه با مجری ساخت و مدیرعامل بندر تخصصی نفتی ایران تبیین شد؛
اقتصاد دریامحور، تجلی توسعه پایدار، اشتغال‌زایی بالا و سرمایه‌گذاری سودآور (بخش دوم)


در بخش اول مصاحبه که در شماره قبلی مورخ 13 آبان ماه منتشر گردید، مهندس مرآتی با ارائه دلایلی در خصوص لزوم توسعه و ایجاد مراکز بندری تخصصی و یا به اصطلاح قطب بنادر تخصصی، زیرساخت‌ها و تاسیسات لازم از قبیل توسعه امکانات شهری، ایجاد راه، ریل، فرودگاه و ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری سودآور برای جلب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، مطالب ارزشمندی بیان کرد.

از طرفی توجه به اقتصاد دریا محور و توسعه بنادر و سواحل همواره از اهم فرمایشات مقام معظم رهبری در بیان الگوی اقتصاد مقاومتی جهت توسعه و تضمین تجارت و اتصال به شبکه ذینفعان بین‌المللی بوده است که در بخش قبلی بدان اشاره شد. ایشان در مورد طول عمر بالا و سرمایه گذاری پایدار و مطمئن در احداث و توسعه بنادر و قابلیت بالا و انعطاف مناسب این صنعت در تحولات تکنولوژی و زیست محیطی آتی نیز مطالبی مطرح نمودند.

حال در بخش دوم گفتگو با مجری طرح احداث مدرن ترین ترمینال بندری تخصصی نفتی ایران و مدیرعامل شرکت فرا سکو، ایشان  وضعیت فعلی بنادر ایران، نقاط ضعف و قوت آن و راههای توسعه ظرفیت های تولیدی و صادراتی صنعت نفت را تشریح و تحلیل مینمایند که نظر علاقه مندان را به این گفتگو جلب می نماییم.

 

- بطور کلی باید پذیرفت، ایران در زمینه امکانات بندری دچار ضعف هست،آیا شما در این زمینه بررسی داشته اید و آیا کمبود ترمینال بندری در صنعت نفت، بطور ویژه  شناسایی شده اند؟

 

قبلا" در مسیر تدوین طرح جامع احداث و توسعه ترمینال و بندر تخصصی نفتی فرا سکو یکی از موارد مهمی که مورد توجه قرار گرفت، شناسایی مشخصات بنادر نفتی ایران و تحلیل نقاط ضعف و قوت آنها بود.کمبودهای زیرساختی در صنعت نفت در حوزه ترمینال و بنادر نفتی با رشد صادرات فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی طی دو دهه گذشته بیشتر خود را نشان داده است.

مطالعات گسترده ای انجام شده که طرح آن در این مقال نمی گنجد ولی بطور خلاصه، بنادر بین المللی مهم نفتی ایران در چهار منطقه ماهشهر و بندر امام، خارک، عسلویه و بندر عباس قرار گرفته اند که تحلیل مختصری در مورد آنها بیان می کنم.

مجموع صادرات ایران درسال 95 و در حوزه نفت خام،میعانات،فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی تقریبا 190 میلیون تن بوده است که عمده آن از سواحل جنوبی ایران صادر شده است.با افزایش واحدهای در دست ساخت پتروشیمی ها،تغییر الگوی مصرف نیروگاهها و تولید پالایشگاهی،لزوم اجرای قوانین زیست محیطی،  میزان افزایش صادرات این اقلام طی 5 سال آتی می تواند 30 میلیون تن دیگر نیز افزایش یابد.لذا مجموع صادرات فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی بجز نفت خام و میعانات، سالانه به بیش از  80 میلیون تن خواهد رسید.

فارغ از بندر خارک که بزرگترین پایانه صادراتی نفت خام کشور است و ظرفیت صادرات نفت خام ایران را پوشش میدهد باید به تحلیل سه مجتمع بندری دیگر که فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی بیشتر از آنجا صادر میگردند، پرداخت.

 

 بنادر ماهشهر و امام،این منطقه بندری چون دارای یک کانال ورودی هستند(خور موسی) می توان  یک مجتمع بندری تلقی نمود.این منطقه بزرگترین و البته قدیمی ترین بندر نفتی کشور محسوب میشود،صرف نظر از اهمیت بلامنازع استقرار این مجتمع مهم بندری که در نزدیکی ذخایر نفتی جنوب غرب ایران، بزرگترین پالایشگاه نفت کشور(آبادان)، مجتمع بزرگ پتروشیمی بندر امام، واحدهای پتروشیمی مجاور  و سایر صنایع قرار گرفته، نقطه ضعف اصلی آن احداث بندر در انتهای خورموسی و کانال طولانی ورودی به بندر است( حدود 60 کیلومتر) هر چند مد بالا در این منطقه از خلیج فارس به کمک  اسکله هایی آمده که بزرگترین و عمیق ترین آنها، دارای عمق (CD) 13 متر هستند ولی در حالت مد بالا، کشتی های 80 هزار تنی هم قابلیت ورود و خروج دارند. اما از طرفی با هر سیکل جذر و مد مقادیر زیادی رسوب وارد کانال ورودی،حوضچه های آرامش و پای اسکله ها میشوند طوریکه عملیات لایروبی مسیر حرکت کشتی ها در کانال شصت کیلومتری ورودی و پای اسکله های اصلی همیشه و لاینقطع ادامه دارد.ترافیک بالای کانال ورودی برای تعداد زیاد اسکله های این بنادر هم از محدویتهای عملیاتی آن محسوب میشود.از طرفی مناطق ساحلی این مجتمع بندری عمدتا باتلاقی است که هزینه عملیات بخش خشکی جهت احداث تاسیسات لازم  را بالا برده است.

لذا همواره با چالش ترافیک بالا، دسترسی  کشتی ها از یک کانال به عرصه دریا، بستر ماسه ای و زمین های باتلاقی، لایروبی مسیر و اسکله ها و... توسعه آن را دشوار نموده است.بطوریکه علیرغم اهمیت موقعیت مکانی بندر و تمرکز مراکز صنعتی و نفتی در آن منطقه، توسعه این بندر چند منظوره بدلایل فوق و رعایت نکات ایمنی و زیست محیطی، اگر نگوییم غیر ممکن است ولی مستلزم صرف هزینه هنگفتی است.


 در بندر عباس، دو پست اسکله 35 هزار تنی شرکت ملی نفت واقع بر روی یال شرقی موج شکن بندر شهید رجایی قرار دارد که با ظرفیت حداکثری و ترافیک بالا جهت صادرات و برخی واردات مواد نفتی(بنزین) سالهای مدیدی است در حال بهره برداری است از طرفی در بن بست ضلع شرقی بندر شهید رجایی بندر نفتی خلیج فارس واقع شده است.توسعه آن بدلیل عمق کم و مسدود بودن ضلع شرقی، پرهزینه خواهد بود. (با وجود موقعیت ممتاز بندر عباس در تنگه هرمز و مرکز تجارت کشور) همانطور که گفته شد مجتمع بندری شهید رجایی مناسب برای عملیات کانتینری است و باید از این استعداد به نحو مطلوبی استفاده و آنرا به قطب بندر تجاری تبدیل نمود. لذا صرف نظر از ملاحظات مهندسی سواحل و هزینه بالا، توسعه بندر نفتی و قرار دادن ترمینال  نفتی در مجارورت بزرگترین بندر کانتینری کشور، دارای مخاطرات و مشکلاتی است که  بدان اشاره شد.برای ایجاد بندر نفتی، جزیره قشم بهترین موقعیت را دارد.

 

مجتمع بندری پارس در عسلویه، در قلب بزرگترین سرمایه گذاری تاریخ صنعت نفت کشور و عظیم ترین مجتمع پالایشگاه های گازی دنیا، منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس قرار گرفته است. این منطقه بندری شامل سه بندر فعال بنامهای بندر خدماتی پارس یک، بندر تخصصی پتروشیمی و بندر تخصصی نفتی فراسکو و دو بندر درحال ساخت در منطقه سایت 2 پارس جنوبی، مجموعا پنج بندر با کاربری های خاص می باشند.

این منطقه عمدتا بدلیل نزدیکی کوه به دریا دارای سواحل کورال است که با شیب تند عمق می گیرد(با توجه به عمق کم خلیج فارس که حداکثر 80 متر است شیب تند و عمق گیری سریع مزیتی است که کمتر در سواحل  دیگر خلیج فارس دیده می شود) بطوریکه مثلا در بندر فراسکو در فاصله یک کیلومتری از ساحل به عمق 30 متر میرسیم. با توجه به این مزیت، ما و سایر بنادر عسلویه موضوعی بنام کانال ورودی بندر به معنای ایجادی و نیاز به لایروبی نداریم و با علامت گذاری در عرصه طبیعی دریا، کشتی ها به این بنادر بدون ترافیک و ظرف کوتاهترین زمان ممکن تردد می کنند.در این خصوص زمان ورود و پهلوگیری به اسکله ها و یا جداشدن،خروج کشتی از بندر و قرار گرفتن در مسیر دریایی خود، بطور متوسط حدود بیست دقیقه از زمان شروع عملیات پایلوت می باشد.(از این حیث نیز بندر فراسکو و دیگر بنادر عسلویه در لیست کوتاهترین زمانهای پایلوت حتی در مقایسه با سایر بنادر دنیا قرار می گیرد)مدت زمان مذکور در بنادر امام و ماهشهر بدلیل طول 60 کیلومتری مسیر کانال ورودی و ترافیک بالا، طولانی و با مدت انتطار زیاد انجام می پذیرد.


- کشور به ویژه در زمینه صادرات فرآورده های نفتی چقدر کمبود ترمینال و تاسیسات بندری دارد؟

کمبود بنادر با عمق مناسب  و ترافیک قابل قبول در صادرات فرآورده های نفتی ایران در حال حاضر مشهود است.قطعا کشور نیاز به توسعه زیر ساختهای بندری بخصوص در حوزه صادرات فرآورده های نفتی دارد.بیایید کل ظرفیت بندری ایران جهت صادرات این فرآورده ها را بررسی نماییم. فرآورده های نفتی پالایشگاههای ایران عمدتا از بنادر جنوبی کشور و از سه منطقه بندر ماهشهر(اسکله های صادراتی شرکت نفت)، بندر فراسکو در عسلویه و دو پست اسکله نفتی بندر شهید رجایی در بندر عباس صادر میگردند.

اسکله های نفتی جنوب غرب کشور در بندر ماهشهر واقع هستند و بزرگترین آنها 80 هزار تنی است. با توجه به محدودیتهای ترافیکی، ظرفیت این بندر سالانه در بهترین شرایط، حدود 12 میلیون تن است به صادرات فرآورده های نفتی پالایشگاه آبادان و مازاد تولید برخی پالایشگاههای داخلی تخصیص یافته است.چند اسکله کوچکتر هم در بندر امام وجود دارد که عمدتا به ترانزیت مواد نفتی و صادرات کارگوهای کوچک صادراتی واحدهای تولیدی داخلی اختصاص دارد.

دو پست اسکله 35 هزار تنی قدیمی بر روی یال شرقی موج شکن بندر شهید رجایی بندر عباس وظیفه اصلی صادرات فرآورده های نفتی تولید پالایشگاه بندر عباس بعلاوه مازاد تولید برخی پالایشگاههای داخلی را برعهده دارند.ضمن اینکه با بهره برداری از پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، بخشی از تولیدات این پالایشگاه نیز باید از این اسکله ها صادر گردند. مجموع ظرفیت صادرات این اسکله ها سالانه حدود 6 میلیون تن هست.

بندر نفتی خلیج فارس با هشت پست اسکله بدلیل عمق کم اسکله ها و حوضچه آرامش، ظرفیت سالانه سه و نیم میلیون تن صادرات، واردات، ترانزیت و... فرآورده های نفتی و شیمیایی را در احجام کوچکتر دارد که برای محموله های صادراتی شرکت نفت چندان مناسب نیست.گرچه با لایروبی پای اسکله ها و استفاده از زمان مد بالا، بعضا یک پست اسکله آن جهت صادرات نیز استفاده میگردد.

 در مجتمع بندری پارس عسلویه، ما در بندر فراسکو و در فاز یک با احداث و بهره برداری دو پست اسکله 100 هزار تنی و 30 هزار تنی، ظرفیت پنج تا شش میلیون تن صادرات فرآورده نفتی را ایجاد کرده ایم. با توجه به نیاز مبرم به توسعه مخازن ذخیره و مطابق با طرح جامع توسعه بندر فراسکو در ادامه، رسیدن به هشت پست اسکله عمیق  و 7 میلیون بشکه ظرفیت مخازن ذخیره، ظرفیت سالانه این ترمینال بندری از مرز 18 میلیون تن نیز فراتر خواهد رفت و به بزرگترین ترمینال تخصصی فرآورده های نفتی کشور تبدیل خواهد شد.

در زمینه حمل کامیونی، بالاترین ظرفیت ترمینالهای کشور را ایجاد کرده ایم که بتوانیم بخش عمده مازاد بر مصرف داخلی تولیدات شش پالایشگاه داخلی و سایر واحدهای تولیدی مشابه را از طریق حمل کامیونی،پذیرش، انبارش و صادر نماییم.برای نفت کوره و سایر فرآورده های مشابه ظرفیت پذیرش روزانه  600 تانکر و برای فرآورده های تمیز و سبک ظرفیت پذیرش روزانه 250 تانکر را با سه ترمینال مجزا ایجاد کرده ایم.

علاوه بر آن اسکله های شرقی بندر را می توان،جهت ارائه خدمات انبارش و صادرات برخی تولیدات پتروشیمیایی منطقه ویژه پتروشیمی عسلویه که در مجاورت ضلع شرقی بندر فراسکو قرار دارند، اختصاص داد.

صادرات تولید مازاد بر مصرف داخلی پالایشگاههای کشور در شرایط طبیعی رو به افزایش است.توان صادراتی سالانه فرآورده های نفتی پالایشگاههای ایران غیر از گاز مایع،در حال حاضر دست کم بیش از 30 میلیون تن برآورد میگردد.صادرات ایران با توجه به برنامه های توسعه ای گاز، حذف مازوت از سوخت پالایشگاهی و بهینه سازی مصرف انرژی در سالهای آتی می بایست باز هم افزایش یابد. این رقم فقط تولیدات مازاد بر مصرف داخلی  9 پالایشگاه نفتی کشور است و شامل واحدهای کوچک تولیدی فرآورده های نفتی و هیدروکربنی نمی شود.ظرفیت صادرات انواع فرآورده های نفتی شرکت ملی نفت و سایر واحدهای تولیدی کشور سالانه بیش از 35 میلیون تن می باشد.

با یک محاسبه ساده و منظور نمودن ظرفیت بنادر شمالی کشور و صادرات از مرزهای زمینی و محاسبه ظرفیت قابل استفاده بنادر اصلی فوق الذکر، صادرات فرآورده های نفتی کشور در حال حاضر سالانه دست کم حدود چهار تا پنج میلیون تن کمبود ظرفیت بندری نسبت به توان صادراتی دارد.

 

-  با وجود اقدامات انجام شده در توسعه بنادر تخصصی بویژه ظرفیت سازی در بندر فراسکو، چرا این کسری موازنه تولید،صادرات و زیرساخت بنادر نفتی، مورد توجه جدی قرار نمی گیرد؟

البته موضوع کمبود زیرساخت‌های ترمینالی سواحل جنوبی کشور و لزوم توسعه بنادر حوزه نفت تا آنجا که بنده در جریان هستم و گزارشات مبسوطی ارائه نموده ایم، بویژه نزد وزیر محترم نفت، جناب مهندس زنگنه و مدیران ارشد شرکتهای ملی نفت و پالایش و پخش و برخی مسئولین دیگر، مورد توجه قرار گرفته است. در همین راستا و در خصوص ساخت و توسعه مخازن ذخیره و استفاده بیشتر از اسکله های عمیق بندر فراسکو با هدف افزایش تعداد و تناژ محموله های صادراتی و به تبع آن افزایش میزان صادرات، قراردادی در حال مذاکره با شرکت نفت داریم.

گویا این بحث در بنادر دیگری که امکان توسعه دارند نیز در حال مذاکره هست، اما قطعا با توجه به ظرفیتهای بی نظیر توسعه ای عسلویه، بندر فراسکو یکی از اهداف اصلی احداث زیر ساختهای مورد نیاز صنعت نفت کشور خواهد بود.

از طرفی کمبود  اشاره شده(چهار تا پنج میلیون تن فعلی)از نقطه نظر کمبود زیر ساختهای  ترمینالی و بنادر تخصصی صادراتی  در حقیقت ظرفیت مخازن ذخیره داخلی و یا به عبارتی ظرفیت شناور بین انبارهای نفت است که می بایست در زمانهایی که امکان عرضه بدلیل کاهش تقاضای مشتریان محموله‌های صادراتی، عدم امکان ذخیره سازی در ترمینالهای بندری و یا عدم تحقق زمانهای مورد انتظار مصرف یا وقوع مصارف خاص داخلی و ...  با جابجایی این ظرفیت های شناور در مخازن داخلی کشور موضوع را به سختی مدیریت نمود.

بدیهی است اگر این مقادیر که فعلا حدود ظرفیت شناوری کشور است، قابلیت صادرات پیدا کنند، دست کم، دو میلیارد دلار به درآمدهای ارزی کشور افزوده خواهد شد.از طرفی موضوع کمبود امکانات ترمینالی و بندری بعضا و در مقاطعی موجب بروز مشکلات جدی هم شده است.

در آینده و در صورت عدم توسعه زیر ساختهای ترمینالی و بندری قطعا  این کمبود بحران آفرین خواهد شد.ضمن اینکه برآوردهای مذکور در این بخش، فقط مربوط به تولیدات و صادرات فرآورده‌های نفتی می‌شد و اگر در خصوص موقعیت ویژه ترانزیتی کشور ایران بحث را گسترش دهیم، ظرفیت‌های بیشتری در توسعه بنادر نفتی باید منظور نمود که در قسمت قبلی بدان اشاره شد.

بحث فوق فقط در خصوص ظرفیت تولید و صادرات فرآورده های نفتی بجز گاز مایع بررسی شد و جمع بندی اینکه در حال حاضر کل ظرفیت صادراتی بنادر تخصصی مواد نفتی کشور حداکثر 28 میلیون تن است و اگر فقط برای 5 سال آینده بخواهیم برنامه ریزی کنیم، برآورد حداقل افزایش 12 میلیون تن و رسیدن ظرفیت بنادر برای صادرات 40 میلیون تنی فرآورده های نفتی باید در برنامه ریزی صادرات وزارت نفت لحاظ گردد.

 

- به عنوان یک فعال حوزه نفت و انرژی و با تجربه احداث ترمینال و بندر تخصصی نفتی بین المللی چه انتطاراتی از دولت و  بویژه وزارت نفت دارید؟

تشویق بخش خصوصی به سرمایه گذاری با حمایت مستقیم دولت و ایجاد تسهیلات ویژه در امور زیر ساختی احداث بنادر تخصصی میسر خواهد شد. از طرفی ریاست جمهور محترم و اعضای هیات  دولت  بخوبی اشراف دارند که بنادر محل اتصال به بازار های جهانی جهت صادرات، واردات،ترانزیت و غیره هستند.توسعه بنادر خود محرک اقتصاد، صنعت، تجارت، اشتغال و تضمین امنیت هر کشوری است.لذا تشکیل کارگروه تخصصی توسعه علمی بنادر با مشارکت بخش خصوصی در حوزه های انرژی، تجارت، صنعت، معدن و کشاورزی جهت بررسی راهکارهای اقتصادی ایجاد قطب های بندری ضروری است.این مهم فقط در سازمان بنادر و دریانوردی حل و فصل نمی شود و باید کل توان و ظرفیت دولت و بخش خصوصی در این زمینه به صورت هماهنگ بسیج گردد.

 از طرفی منطقه عسلویه با ثروت های خدادادی  و سرمایه گذاری  هدفمند وزرات نفت، بزرگترین منطقه انرژی ایران به شمار می‌رود که باید بخصوص در زمینه استفاده حداکثری از استعدادها و ظرفیت‌های ذاتی و ایجادی آن بهره برد، لذا پیشنهاد می‌شود جهت صیانت و توسعه این منطقه و بصورت متمرکز  جهت بالا بردن بهره وری و استفاده حداکثری از  امکانات ترمینالی و بندری این منطقه مهم، غیر از امور ستادی منطقه ویژه پارس جنوبی، جهت بررسی و  انتخاب راهکارهای ایجاد قطب بندری حوزه نفت و انرژی، کارگروه علمی و عملیاتی تشکیل گردد. در پایان لازم است از درایت جناب آقای مهندس زنگنه وزیر محترم نفت در ایجاد و توسعه منطقه پارس جنوبی و حمایت‌های ایشان و مدیران ارشد شرکت ملی نفت در توسعه بندر تخصصی نفتی فراسکو  قدردانی گردد. همین طور از حمایتها و اعتماد مدیران صندوق بازنشستگی نفت و همکاری‌های صمیمانه مدیران و پرسنل سازمان بنادر، شرکت ملی پخش، منطقه ویژه پارس، گمرک و سایر ارگان‌های ذیربط  تشکر می شود.

با تشکر از جنابعالی جهت این مصاحبه فنی و تحلیلی ارزشمند .

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
افزایش شاخص دلار (DOLLER INDEX) در بازارهای جهانی و افزایش تولید نفت‌شیل‌ها در آمریکا به مثابه ترمزی کشنده نمی‌گذارد قیمت نفت جان بگیرد.
حبیب‎اله بیطرف، معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت/ بازسازی و نوسازی تاسیسات روسطحی بالادست صنعت نفت و واگذاری مدیریت بهره‎برداری برخی از تاسیسات از اهم برنامه‎های وزارت نفت در مسیر ارتقای نظام نگهداری و تعمیرات است.
با توجه به تحولات ایجاد شده در سطح بین‌المللی و از طرفی انقلاب در فناوری، شرایط زیست‌محیطی، رویکردهای جدید در حوزه انرژی، کسب‌و‌کار، اشتغال و ... بی تردید چشم‌انداز ترسیم شده برای کشور باید بر اساس مطالعات عمیق آمایش همه‌جانبه سرزمین با اولویت انرژی و در افق ١٤٢٠ خورشیدی (٢٠٤٠ میلادی) در دستور کار تدبیرپردازان قرار گیرد.

يادداشت
سمیه حسنی/ انرژی برق‌آبی بزرگترین منبع تجدید‌پذیر تولید برق است و در حال حاضر حدود 20 درصد از کل برق جهان از طریق این انرژی تأمین می‌شود.
گروه مطالعات و تحقیقات دانش نفت/ میدان گازی فرزاد بی توسط شرکت هندی OVL در بلوک فارسی 10 سال پیش کشف شد، این پروژه تاکنون هزینه‌های زیادی برای این کنسرسیوم هندی که مشترک با شرکت‌های ایرانی هستند دربرداشته، به طوری که هزینه کشف آن از 80 میلیون دلار فراتر رفته است.
مترجم: مژگان ولدخانی منبع: Academy of Management ‎Journal / دانش نفت: ما یک نظریه جامع ازمجموع وابستگی‌های سازمانی ارایه می‌دهیم، تعامل تئوری وابستگی با مدل مدیریت منابع. پیشنهاد می‌کنیم که تعامل را می‌توان به عنوان یک ساختار سازمانی در نظر گرفت که بر انگیزش ناشی از منابعاستراتژیک سازمان تمرکز می‌کند.
گروه مطالعات و تحقیقات دانش نفت/ ایران مستعدترین کشور در منطقه برای صادرات گاز به منطقه و اروپاست که ذخایر عظیم و نیز موقعیت استراتژیک آن فرصت مناسبی را برای این امر فراهم آورده است
گروه مطالعات و تحقیقات دانش نفت/ دیپلماسی گازی ایران علیرغم دشمنی های ایالات متحده همچنان رو به جلو حرکت می کند، هر چند مسیر پیش رو، مسیری پر سنگلاخ و پر فراز و نشیب است اما با توجه به بضاعت گازی ایران در ذخیره گاه و تولید، قلم کشیدن روی نام ایران به این سادگی ها نخواهد بود
گفتمان
مهدی کرباسیان، رییس هیات عامل ایمیدرو/ سال ۱۳۹۴ تقاضای مشارکت در ساخت شیرخوارگاه شبیر واقع در تهران- خیابان ۱۷ شهریور جنوبی وابسته به سازمان بهزیستی ساخته شده در سال ۱۳۳۳ که حدود ۸۰ بچه شیرخواره سرراهی یتیم تا ۴ ساله در آن نگهداری می‌شد و از لحاظ استحکام و امکانات نیاز به بازسازی داشت ارائه شد.
The rise of the dollar index in world markets and the increase in oil production in the United States will not allow oil prices to fall.
The 13th Human Resources Development Conference, the largest scientific event in the field of human resource management, was held on Monday and Tuesday last week at Building No. 2 of the Industrial Management Institute and Razi Congress Center.
می‌توان خوش‌بین بود که مدیران دریافته‌اند که برای حضور موفق در بازار پرتلاطم امروز، نیاز به آموزش دارند و مقوله آموزش و توسعه مدیران و کارکنان در کشور ما سیاست‌زدایی شده است که این پدیده مبارکی است
مدیران منابع انسانی برای تسهیل كارآفرینی سازمانی، باید كارهای مهم زیادی از جمله حذف مقررات زائد، سلسه مراتب سخت، مشاغل از پیش تعریف شده و بدون مشاركت، سیستم های پاداش موثر و ... انجام دهند.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :