Daneshenaft logo
چهارشنبه 26 دی ماه 1397 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
Print Send to Friends
یکشنبه 8 مرداد ماه 1396 | کد مطلب : 11075
وقتی رشد مصرف بنزین هم سیاسی می‌شود
محمد ابراهیمی.کارشناس صنایع پایین‌دستی نفت

این‌بار غوغا با بهانه تازه‌ای آغاز شد. به‌کارگیری واژه «غیرعادی» برای افزایش ٨,٥ درصدی مصرف بنزین از سوی معاون‌ مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش، دستمایه انتقادات علیه وزارت نفت بود.

 اظهارنظر مسئولان درباره «دلایل و راهکارهای کنترل مصرف» و «طبیعی»‌خواندن این رشد از سوی معاون وزیر نفت با استناد به تولید خودروهای داخلی مورد توجه قرار گرفت و دستگاه‌های رسانه‌ای منتقدان به کار افتاد؛ اما حکایت تلخ موضع‌گیری‌های منتقدان دولت آن‌قدر نخ‌نما و تکراری است که بعید به‌ نظر می‌رسد باز هم بتوانند از این نمد کلاهی برای خود بسازند.  گزارش‌های رسمی منتشر‌شده وزارت نفت؛ در حالی ‌میانگین مصرف روزانه بنزین در چهار‌ماهه سپری‌شده سال ۱۳۹۶ را برابر با ٧٩‌ میلیون لیتر اعلام‌ کرده که میانگین روزانه مصرف این فراورده نفتی در سال ۱۳۹۵ معادل ٧٤.٥ میلیون لیتر بوده ‌است. این به آن معناست که مصرف بنزین در سال جاری نسبت به میانگین مصرف روزانه سال ۱۳۹۵ حدود شش درصد رشد داشته است؛ اما روایت نفتی‌ها از آمار مصرف بر وجه دیگری از مقایسه ارقام نظارت دارد. جایی که مقام‌های مسئول میزان «مصرف سال جاری» با «مدت مشابه سال قبل» را محل قیاس قرار دادند تا با شفافیت، گزارشگر افزایش ٨.٥ درصدی مصرف بنزین در کشور باشند.  در یک نگاه کلی باید اذعان کرد که کشور با مصرف غیرمتعارف انرژی بیگانه نیست. انتشار آمارهایی از این‌دست ذهن منتقدان صالح را درگیر ضرورت اصلاح الگوی مصرف انرژی می‌کند که نمونه این گزارش‌ها را می‌توان در آمار اخیر اعلام‌شده از سوی معاون برق و انرژی وزیر نیرو ملاحظه کرد.  بنا بر اظهارات این مقام مسئول؛ مقایسه مصرف برق در سال جاری با مدت مشابه سال قبل حاکی از آن است که اوج مصرف در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود ٧.٢ درصد رشد داشته است.  اگرچه این‌بار جنس افزایش مصرف چهارماهه بنزین با الگوهای غیراستاندارد مصرف در سایر موارد متفاوت است؛ اما چرایی سکوت منتقدان دولت در قبال رشد ٧.٢ درصدی مصرف برق و غوغای رسانه‌ای آنها برای رشد ٨.٥ درصدی بنزین، سؤالی است که ذهن هر مخاطبی را درگیر می‌کند.  به‌ نظر می‌رسد که دغدغه این دسته از دلواپسان نه افزایش مصرف بنزین است و نه احیانا مخالفت با تولید بی‌رویه خودروهای داخلی.

بررسی رفتار سال‌های اخیر آنها نشان می‌دهد که حساسیت‌های اصلی ایشان نسبت به دولت اساسا با دو حوزه مهم و اصلی گره‌ خورده ‌است که عبارت‌اند از: «سیاست خارجه» و «سیاست‌های حوزه نفت و گاز». البته در‌این‌بین هرگاه فرصت را مناسب بیابند، از مجاری دیگر نیز برای انتقاد به دولت وارد می‌شوند.

این دلواپسان که دل خوشی از دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه سیاست‌ خارجی و نفتی -که‌ منجر به خلع ‌ید رانت‌خواران دوستدار تحریم شد- ندارند، عموما به ‌محض نمایان‌شدن علائم جدید پیشرفت، دست‌به‌کار می‌شوند و با استفاده از تریبون‌های قدرتمندي كه در اختیار دارند، سعی ‌می‌کنند تا ضمن افزایش فشار بر دولت، کمی هم اذهان را از انتقادهای وارده به نحوه اداره کشور در زمان تصدی‌گری‌شان منحرف‌ کنند.  نمونه جدید این فضاسازی‌های منفی و غیرمتعارف پس از اعلام رشد مصرف بنزین در کشور جلوه یافت که دقیقا مهر تأییدی بر استیصال تیم رسانه‌ای جریان دلواپس است.  فارغ از تمایلات غلیظ سیاسی منتقدان مصرف بنزین، برای بررسی و تحلیل ادعای مسئولان وزارت نفت درباره علت افزایش مصرف می‌توان به گزارش انجمن خودروسازان ایران رجوع کرد.  بنابر اعلام این صنف، خودروسازان کشور فقط در فصل بهار امسال، حدود ٣٠٦‌هزارو ٥٤٥ دستگاه انواع خودروی سواری، وانت و تجاری تولید کردند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد ١٥,٢ درصدی برخوردار بود. این‌ در حالی ‌است‌ که خودروسازان داخلی در سه‌ماهه نخست سال گذشته ٢٦٦‌هزارو ١٦٤ دستگاه انواع خودرو تولید کرده ‌بودند.  بررسی آمار خودروهای تولیدی و انطباق آن با درصد رشد مصرف بنزین و گازوئیل در کنار سایر آمارهای موجود (مانند رشد ۱۲ درصدی سفرهای جاده‌ای نوروز ١٣٩٦ نسبت به مدت مشابه سال قبل) مؤید ادعای مسئولان وزارت نفت بوده و شاهدی بر غیرکارشناسی‌بودن برخی انتقادها است؛ انتقاداتی که امروز پس از استماع استدلال‌های منطبق و مستند به گزارش‌های رسمی تغییر جهت پیدا کرده و ضمن حمله به دولت به‌ بهانه حذف سهمیه‌بندی در نظام توزیع بنزین، خواستار اجرای سیاست‌های مبتنی ‌بر سهمیه‌بندی سوخت شده ‌است. سیاستی که علمای اقتصاد بارها و به تفصیل درباره مضرات و مفاسد آن سخن گفته‌اند.  با‌این‌همه افزایش تولید شرکت‌های خودروساز داخلی نافی مسئولیت دولتمردان برای یافتن راه‌حل‌های علمی برای مدیریت مصرف انواع انرژی از طریق به‌کارگیری ابزارهای قیمتی، فرهنگ‌سازی، بهبود سیستم حمل‌ونقل عمومی و... نیست؛ چراکه نگرش به منابع انرژی به‌ویژه انرژی‌های فسیلی باید با نگاهی مبتنی‌ بر بهینه‌کردن مصرف آنها باشد.  در‌این‌میان سرمایه‌گذاری و تدوین استراتژی دقیق برای حوزه انرژی‌های نوین نیز همچنان می‌تواند به‌عنوان گزینه‌های قابل‌بررسی شمرده شود که این امر مهم نیز در زمره وظایف ذاتی وزارت نفت قرار ندارد.

منبع: روزنامه شرق

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
برنده مزایده اخیر پتروشیمی بیستون کرمانشاه همان مالک پالایشگاه کرمانشاه است، پالایشگاهی که به شیوه‌ای غیرقانونی در سال ٩٥ واگذار شده است.
غالب بودن وجه اقتصادی توافق پاریس به دلیل هدف قرار گرفتن حوزه انرژی ایجاب می‌کند که اسناد بالادستی اقتصادی با اقدامات موردنظر توافق پاریس، تطابق داشته باشد، امری که مورد غفلت قرارگرفته است.
اعمال و تشدید تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه تحریم‌های آیسا (داماتو) و به دنبال آن تحریم‌های اخیر، ایجاب می‌کند راه‌حل‌های جدیدی به منظور مقابله با این تحریم‌ها پیش گرفته شود.

يادداشت
کورش هاشمی، پروانه غریبی/ موتورهای کنونی تولیدی برای خودروهای سواری در کشور، در بازه توانی ۱۱۳-۵۷ اسب بخار و بازه گشتاوری ۱۴۸-۱۰۱ نیوتن‌متر هستند و حجم این موتورهای چهار سیلندر ۱,۴ تا ۱.۸ لیتر با مصرف سوخت ۷.۲ تا ۱۲.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. این فاصله بسیار زیاد با میانگین مصرف سوخت خودروها در دنیا بیانگر بیش از دو دهه عقب‌ماندگی در این عرصه است.
شعیب بهمن، رییس موسسه راهبردپژوهان جهان معاصر/ یکصدوهفتادوپنجمین نشست اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در حالی در وین برگزار شد که برخی کشورها از تصمیم‌گیری‌های کلی و بدون اجماع برخی کشورها ناراضی بودند.
محمد میرزایی/ آلودگی هوا به عنوان چهارمین عامل مرگ و میر در جهان شناخته می‌شود و بر اساس مطالعات انجام شده ۱۰ درصد از مرگ و میرهای موجود در ایران بر اثر آلودگی هوا اتفاق می‌افتد، به‌طوری که در سال ۲۰۱۶، آلودگی هوا سبب مرگ ۳۳ هزار نفر در ایران شده است.
فرهاد قلی‌نژاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر/ برای بهره‌برداری از میدان گازی مشترک با قطر، صنایع در مدت ۳۵ ماه فرصت استقرار در منطقه را داشتند، به همین علت مهلت پرداختن به ضوابط زیست‌محیطی برای آنها فراهم نمی‌شود و مجوزی هم برای آنها صادر نمی‌شود که در ادامه همین نداشتن مجوز، زمینه‌ساز تخلفات و مشکلات بعدی شده است.
امیر دودآبی‌نژاد، معاون فنی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق/ مشکل اصلی انرژی‌های تجدیدپذیر تجمیع منابع مالی عوارض برق است.
گفتمان
تنها حمایتی که ما لازم داریم این است که کارفرمایان محترم مطالبات را سر موعد پرداخت کنند. متاسفانه در حال حاضر مطالباتی داریم که از اسفند ۹۴ تا به امروز مانده است و هنوز پرداخت نشده است.
مزیت‌هایی از جمله بازار گسترده فروش، حجم کم محموله‌ها و تبادلات مالی خرد فرآورده‌های نفتی نسبت به نفت خام موجب می‌شود که تحریم فروش فراورده به راحتی تحریم نفت خام صورت نپذیرد.
ایران با وجود منابع غنی نفت بالاترین رتبه شدت مصرف انرژی را حتی نسبت به کشورهای نفت‌خیز دارد.
دو عضو اوپک، سردمداری جهانی ضدیت با ایران را در بازار نفت به‌عهده گرفته‌اند. این کاملا روشن است. این کار نه در عالم همسایگی و نه در عالم همکاری، صحیح نیست.
حسن خسروجردی، رییس سابق اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی/ درباره مانع اصلی فروش نفت در بورس بایستی گفت: وزارت نفت توقع دارد بر خلاف رویه‌های جهانی در ازای فروش نفت خام به بخش خصوصی، بهای محموله را در موعد تحویل و به صورتی نقدی دریافت کند.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :