Daneshenaft logo
سه شنبه 24 مهر ماه 1397 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
Print Send to Friends
جمعه 8 تیر ماه 1397 | کد مطلب : 12119
مهندس موسوی‌خواه، مدیرعامل شرکت‌ملی پخش فراورده‌های نفتی در گفتگو با دانش نفت تاکید کرد:
استفاده از کارت سوخت الزامی است


ما هرچه بنزین در کشور تولید می‌کنیم، همه آن را مصرف می‌کنیم و به جای اینکه به درآمدهای کشور اضافه بشود، فقط داریم منابع و درآمدهای کشور را به تاراج می‌بریم. انگار بر شاخ نشسته‌ایم و بر بن تیشه می‌زنیم و این صحیح نیست.

دانش نفت: در آستانه سفرهای تابستانی، فرصتی دست داد تا پای صحبت‌های مهندس محمد رضا موسوی خواه بنشینیم. در این گفتگو، مهندس موسوی‌خواه از برنامه‌های ویژه شرکت ملی پخش برای مبارزه با قاچاق، ساماندهی توزیع نفت سفید با همکاری شرکت ملی گاز، ویژگی‌های نسل جدید کارتخوان‌های جایگاه‌ها و ... سخن گفت. او در این مصاحبه به مردم توصیه کرد که هر چه زودتر کارت‌های سوخت خود را دریافت کنند چه اینکه به زودی استفاده از کارت سوخت الزامی خواهد شد. مهندس سید‌محمد‌رضا موسوی‌خواه که متولد سال ۱۳۴۱ و فارغ‌التحصیل از دانشگاه اصفهان است، در سال ۱۳۷۱ جذب شرکت ملی پخش شده است و 26 سال سابقه اجرایی و مدیریتی در شرکت ملی پخش را در کارنامه کاری خویش دارد. آن چه در پی می‌آید، مشروح گفت‌و‌گوی دانش‌نفت با این مدیر پرتجربه است.

جناب مهندس موسوی‌خواه، در تیرماه سال 97 هستیم و فکر می‌کنم آغاز مسافرت‌های تابستانی. چه تدابیری برای تامین سوخت مردم اندیشیده شده و آخرین اقدامات شرکت ملی پخش در این حوزه را بفرمایید؟

بسیج همگانی‌مان را مثل همیشه برای امسال داشته‌ایم به خصوص با اینکه ماه مبارک رمضان در خرداد تمام شد و ما سه ماه کامل تابستان را در پیش رو داریم و از هفته جاری و بعد از امتحان کنکور، مسافرتها شروع خواهد شد. آرزوی بهترین‌ها را برای مردم عزیزمان داریم که از ایام تعطیلات بهترین استفاده را ببرند. از نظر ذخیره فرآورده، ذخایر خیلی خوبی را در تمام کشور ذخیره‌سازی کرده‌ایم. این ذخایر به مراتب از سال گذشته بالاتر و با توجه به تولید ستاره خلیج فارس تولید بسیار مطلوبی هم در کشور در حال انجام است که هیچ گونه دغدغه خاطری را ما برای تأمین سوخت نداریم. من همیشه از مردم یک استدعا و تقاضا داشته ام؛ طولانی مدت رانندگی نکنند. به فاصله هر 1 ساعت ، 1 ساعت و نیم که به پمپ بنزین رسیدند، توقف بکنند. استراحتی به خود  و خانواده شان بدهند و تکمیل ظرفیت باک سوخت خودرو را انجام بدهند. این باعث می شود که ما توزیع فرآورده مان به صورت یکسان و یکنواخت انجام بشود و این موجب می شود که یک جا ازدحام و یک جا رکود و خلوتی را نداشته باشیم و همین که راننده یک استراحتی می کند و ربع ساعت حداقل زمانی است که بیاید بایستد سوخت گیری بکند، آبی به دست و صورتش می‌زند و خستگی جسمی را به در می‌کند که انشاءا.. شاهد هیچ گونه تصادفی در تابستان نباشیم که این خودش به سلامت در رانندگی کمک می‌کند. ما در امسال با توجه به اینکه تولید بنزین یورو به شدت افزایش پیدا کرده است، به سمتی می رویم که توزیع بنزین سوپر متناسب توزیع خواهد شد.

 

گویا ویژگی‌های بنزین یورو و سوپر شباهت‌های زیادی با هم دارند؟

بله درست است. بنزین یورو و بنزین سوپر مولفه های یکسانی دارند و تنها تفاوتشان در درجه اکتان آنها است به طوری که بنزین یورو اکتان 91 است و بنزین سوپر اکتان 95 است. در حقیقت هرکجا بنزین یورو را توزیع می کنیم، انگار داریم بنزین سوپر توزیع می کنیم. یعنی این 4 درجه اکتان آن هم در فصل تابستان هیچ تأثیر خاصی را ندارد که این مهم به محیط زیست کمک می کند. مردم عزیز هم بدانند که اگر دنبال بنزین سوپر می گردند، هیچ فرقی با این بنزین یورو نمی کند و البته از نظر لیتری 200 تومان هم ارزان تر است. خیلی ها تماس می گیرند که ما می خواهیم بنزین سوپر بزنیم. در پاسخ به دغدغه آنها بایستی بگویم؛ در تهران ما بنزین یورو با اکتان 91 توزیع می کنیم و مولفه های بنزین سوپر و یورو یکسان است، یعنی بنزین سوپر باید الزاما یورو باشد و فقط اکتانش 95 است در حالی که بنزین یورو، خودش یورو است. در ضمن بنزین سوپر را هم داریم توزیع می کنیم و کمبود خاصی از آن نداریم. پس از این بابت دغدغه‌ای برای شهروندان تهرانی وجود ندارد. نفتگاز یورو را هم در جایگاه‌هایی که تعهد داده بودیم و در کل مسیرهای مواصلاتی داریم عرضه می کنیم و انشاءا... این شبکه را تا مردادماه گسترش چشم گیری خواهیم داد و به تعهدی هم که به سازمان محیط زیست از جهت توزیع نفتگاز یورو در تمام مسیرهای مواصلاتی دادیم، عمل کردیم.

 

آقای مهندس، میزان مصرف فرآورده ها در 3 ماهه اول سال 97 به نسبت سال قبل آن چگونه بوده است؟

متاسفانه نزدیک به 10% افزایش مصرف رشد را شاهد بوده ایم. این نشان از مصرف رو به رشد دارد که نگران کننده است. ما تعداد خودروهایی که دارد وارد چرخه کشور می شود مشخص است. اینکه چه تعداد آمار دارد وارد می شود مشخص است. افزایش تعداد خودرو خیلی نسبت به سال گذشته چشمگیر نیست که بخواهد این افزایش را داشته باشد. این بدان معناست که ما می‌توانیم این مصرف را مدیریت کنیم. می‌توانیم استفاده دائم و مستمر از خودرو را کمتر کنیم. می توانیم برای مسیرهای کوتاه از خودرو استفاده نکنیم. متاسفانه با توجه به اینکه از نظر ارزش افزوده، بهای 1000 تومان عدد خاصی نیست حتی ما یک نان هم که می‌خواهیم بخریم سوار ماشین می‌شویم و 500 متر را هم با ماشین می‌رویم! این باعث شده است که ما در ماه مبارک رمضان و در تمام سنوات گذشته، همیشه با کاهش مصرف مواجه می‌شدیم، امسال برای اولین بار با افزایش 9/9 درصد مواجه شدیم! که هیچ وقت سابقه نداشته است. ما همیشه ماه مبارک رمضان نسبت به ماه‌های مشابه و مدت قبلش حول و حوش مثلا 3% رشد داشتیم، ولی امسال 9/9 درصد رشد داشتیم. که این افزایش مصرف در تابستان به بالای 10 درصد خواهد رسید. خوب این صحیح نیست که ما هرچه بنزین در کشور تولید می کنیم، همه آن را مصرف کنیم. هرچه استخراج نفت داریم انجام می دهیم همه را مصرف کنیم. پالایش بکنیم و به جای اینکه به ارزش افزوده تبدیل شود و به جای اینکه به درآمدهای کشور اضافه بشود، فقط داریم منابع و درآمدهای کشور را به تاراج می بریم. انگار بر شاخ نشسته ایم و بر بن تیشه می زنیم و این صحیح نیست.

 

من نگاه می‌کنم به کشورهای اطرافمان. واقعا از نظر نگاه قیمتی می‌بینم که شاید ما داریم یک هفتم قیمت، بنزین را عرضه می‌کنیم. در همین گرجستان که اخیرا سفری داشتم 2.4 لاری بود. هر لاری الان حدود 3000 تومان است و به پول ما می‌شود بیش از 7000 تومان یا در ترکیه 6000 تومان. واقعا چه باید کرد؟

ببینید! مدیریت مصرف بدون مدیریت قیمت امکان پذیر نیست. من اعتقاد دارم اگر مدیریت قیمت را هم در اروپا نمی داشتیم، وضع همین گونه بود. می گوییم اروپا جهان اول در صنعت، علم و فرهنگ اما اگر مدیریت قیمت را رها کنیم آنها هم به همین وضع مبتلا خواهند شد. پس مدیریت مصرف همزمان با مدیریت قیمت باید باشد. به هر حال هرکس که می خواهد سوخت مصرف بکند، باید بهای لازمش را پرداخت کند و این یک اصل پذیرفته شده در دنیا است. در کشور ما هم یک اصل پذیرفته شده است. یعنی در کشور ما تمام مردم اعتقاد دارند که مدیریت مصرف بدون مدیریت قیمت نیست. به هر حال همه چیز را آسان و ارزان در اختیار من قرار بدهند، خیلی دل برای آن نمی سوزانم که درست مصرف بکنم. متاسفانه موضوعی که به آن توجه نمی کنیم، آینده مملکت است. آینده مملکت با این مدیریت مصرف آینده خوبی را رقم نمی زند.

 

چند وقت پیش گفت‌و‌گویی با جنابعالی داشتم. دغدغه قاچاق دغدغه بسیار جدی شما بود. حتی در آن جا خاطرم هست که به دوستان متولی مبارزه با قاچاق فرمودید که اجازه بدهند که ما مدیریت بکنیم. الان در چه فضایی قرار داریم؟ الان چه اقداماتی شده است؟

متاسفانه فضای قاچاق سوخت بدتر شده است که بهتر نشده! آن موقع که من با شما مصاحبه کردم، وضع ارزی کشور مثل امروز نبود و این موضوع اکنون به قضیه قاچاق دامن زده و تفاوت قیمت ها را به شدت افزایش داده است. البته داریم تلاش می کنیم اما همچنان شاهد ناهماهنگی و افزایش فاصله بین متولیان هستیم.

 

آیا تقاضایی مبنی بر هماهنگی بیشتر و مدیریت یکپارچه مبارزه با قاچاق سوخت داشته اید؟

بله، بله به شدت تقاضا داشته ایم.

 

خوب نتیجه؟

داریم تلاش می‌کنیم که به یک هماهنگی و مدیریت یکچارچه در موضوع مبارزه با قاچاق سوخت برسیم.

 

امیدوار هستید که به یک باور مشترک برسید؟

انشاءا...، انسان بدون امید نمی تواند زندگی بکند.

 

برویم سراغ شرکت‌های صاحب صلاحیت. ما شاهد بودیم که شرکت‌های زیادی آمدند و از سوی شرکت ملی پخش تأیید شدند. الان فعالیتهای این شرکت‌ها در چه وضعیتی است؟ آیا رضایت‌بخش است؟ شتاب ساخت جایگاه‌های تک منظوره با ویژگی‌های همین شرکت‌های صاحب صلاحیت رضایت شما را جلب کرده است؟

شروع کرده ایم. من همیشه گفته ام بحث شرکتهای زنجیره ای طفلی است که تازه متولد شده است. طفلی که تازه متولد می شود، تا زمانی که می خواهد راه بیافتد، باید در بغل پدر و مادر باشد. مراقبت ویژه می خواهد. وقتی که راه می افتد تا به بلوغ برسد، باید دائما تحت نظارت و مدیریت باشد تا به بلوغ خودش برسد. ما در بحث شرکتهای زنجیره ای، در مرحله طفولیت به سر می بریم. حرکت های خوبی شروع شده است. یک تعداد شرکت های صاحب صلاحیت شروع کرده اند.  الان نزدیک به 18% بنزین و 13% نفتگاز کشور توسط این شرکت ها توزیع و به فروش می رسد. در مدت زمان کمتر از یک سال، این عدد بسیار خوبی است که این مهم تلاش مجموعه وزارت نفت، حمایت های وزارت نفت، شرکت ملی پالایش و پخش و تلاش همکاران من در شرکت ملی پخش است. تلاش هیچ وقت فردی نیست و یک گروه بسیار بزرگی از دوستان این تلاش را انجام می دهند. از قبل شروع شده و ما هم وظیفه داریم این تلاش را ادامه بدهیم. کارهای خوبی هم دارد انجام می شود. از شهرداری تهران حتما من باید تقدیر و تشکر بکنم. از جناب آقای افشانی، شهردار محترم تهران، جناب آقای امینی، قائم مقام شورا و اعضای محترم شورای شهر تشکر ویژه می کنم که اجازه دادند که برای رضایت مردم و حفظ حقوق شهروندی گام برداریم. شهرداری تهران مکان هایی را مشخص کردند و جایگاههای کوچکی در آن مکانها در حال احداث است. واقعا یکی از بزرگ ترین دغدغه های مردم در تهران این است که یک جایگاه برای بنزین زدن پیدا کنند. من که مدیرعامل این شرکت هستم، هیچ وقت از 12 شب زودتر نمی روم بنزین بزنم. این اولویت را تبیین کرده‌ایم که این رضایت مندی را برای مردم عزیزمان به خصوص شهروندان پایتخت ایجاد کنیم و خوشبختانه اقدامات خیلی خوبی هم در این زمینه انجام شده است.

 

جناب مهندس، بعضا شاهد هستیم که این شرکت‌های صاحب صلاحیت از بروکراسی‌هایی که جلوی پای آنها است، گله دارند. آیا بهتر نیست در این خصوص کارگروهی برای حل سریع مسائل این شرکت ها تشکیل شود؟

من از تمام افرادی که در حوزه شرکت های صاحب صلاحیت فعالیت و سرمایه گذاری می کنند، درخواست می کنم اگر مشکلی از بابت بروکراسی دارند، در بخشی که در سایت شرکت پخش گذاشته ایم، مراجعه کنند و نظراتشان را بگذارند و هرکسی که از بروکراسی های موجود اعتراض دارد و یا از فرد یا افرادی که مانع کار شده است، شکایت دارند، سریع در این قسمت سایت بگذارند. از تمام آنها هم درخواست می کنم طی یک صفحه موضوع را اعلام بکنند و نامه شان را بیایند تحویل دفتر من بدهند. مطمئن باشید که من اینها را شخصا رسیدگی می کنم. ما در سایت یک بخشی هم تحت عنوان ارتباط مستقیم با مدیرعامل داریم که من خودم آن را دائم کنترل می کنم.


می‌خواستم بدانم ویژگی‌های کارت‌خوان‌های جدید در نازل‌ها چیست؟ آیا با آمدن تحریم‌ها کار شما stop نمی‌شود؟ و آیا استفاده از کارت سوخت الزامی است؟

استفاده از کارت سوخت الزامی است. ببینید، مجلس مصوب کرده است که توزیع بنزین و نفتگاز در جایگاه با الویت کارت هوشمند سوخت باید انجام بشود. پس این الزام را گذاشته اند و من مکلفم قانون را اجرا بکنم. این کار را داریم انجام می دهیم. به زودی فراخوانی می‌زنیم که از یک زمانی مردم با کارت‌های خودشان باید بروند سوخت‌گیری بکنند که این انشاءا... انجام می‌شود. حالا اگر یک فردی کارت سوخت خودرویش را گم کرده باشد، می‌تواند برود ادارات پست درخواست جدید بدهد. ظرف 15 روز کارت جدید برای او می‌آید. خیلی از مردم عزیزمان هم که خودروهای جدید دارند نزدیک به 700 هزار کارت سوخت صادر شده است که برای خودروهای نو شماره است. کسی در خانه نبوده و این کارت‌ها در باجه‌های پست برگشت خورده است. اگر در سایت پست بروند و پیگیری کار سوخت را بزنند، دقیقا این سایت می‌گوید که این کارت سوخت کی صادر شده است و در کدام باجه است؟ و چه زمانی برود کارت را تحویل بگیرد. من خواهش می‌کنم مردم مراجعه بکنند و کارت‌های سوختشان را تحویل بگیرند.

 

یعنی شما یک زمانی را اعلام می‌کنید که از این تاریخ با کارت سوخت باید سوخت‌گیری شود؟

بله، زمان را اعلام می‌کنیم ولی من از الان دارم اطلاع‌رسانی می‌کنم که استفاده از کارت سوخت الزامی است و ما کم‌کم کارت سوخت جایگاه‌دارها را محدود خواهیم کرد، به خاطر اینکه ما در بحث مدیریت مصرف باید بدانیم که کدام نوع خودرو چقدر دارد مصرف می کند؟ کدام نوع خودرو بیشترین و کمترین مصرف را دارد. بتوانیم مدیریت مصرف را آنالیز بکنیم. کارتخوان‌های قدیمی در جایگاه‌ها 11 سال است که دارد کار می‌کند. نسل اول و قدیمی اسمارت کارتهایی است که در جایگاه‌ها استفاده می شدند و هزینه نگهداشت بسیار سنگینی دارند. ما فقط سالی 20 میلیارد تومان هزینه نگهداشت این تجهیزات را پرداخت می کنیم. با کلیه شبکه بانکی کشور و بانک مرکزی و پس از آن با 12 تا از PSP  ها که در کشور هستند، نامه نگاری کردیم. چند تا از این PSP ها از این موضوع استقبال کردند و دارند کار می کنند. بر این اساس، کل هزینه تأمین، تجهیز و نگهداشت این تجهیز جدید را دیگر دولت نخواهد داد. یعنی با این کار هزینه های دولت به شدت کاهش پیدا می کند. علاوه بر آن، هزینه پیمانکارهای پشتیبانی که همه ساله قراردادهای کلانی با پخش می بستند، حذف می شود و در کل تأمین و نگهداشت این مهم به شبکه بانکی واگذار می شود.

 

مالکیت کارتخوان‌های جدید با کیست؟

مالکیت آن با شرکت ملی پخش است. شرکت ملی پخش هم مالک مادی و هم مالک معنوی این نرم افزار جدید است و این موضوع در تمام تفاهم نامه ها گنجانده شده است.  اما تأمین کننده آن، psp  ها هستند. با کاری که ما داریم می کنیم، هر نازل را تبدیل به یک پیمنت (Payment) می کنیم. یعنی دخالت نفر و دخالت کارگر و کاربر را در پرداخت مالی، در رقم لیتراژ و ریالش را حذف می کنیم. شما موقعی که سوخت گیری می کنید، بلافاصله مبلغ مشخص می شود. آن مبلغ را با کارت بانکی می توانید در همان نازل پرداخت کنید. یعنی اینکه سرعت عمل بیشتر می شود و نفر، دیگر نیازی ندارد برای پرداخت بانکی اش، به جای دیگر مراجعه کند و در صف یا در نوبت قرار بگیرد. من این جا دارم سوخت گیری می کنم و در کوتاه ترین زمان ممکن که سوخت گیری تمام شد، کارت سوختم را بر می دارم، کارت بانکی ام را می گذارم و به صورت لمسی یا به صورت ورود کارت به سیستم و NFC  موبایل هم که وجود دارد، شما می توانید این را از طریق موبایل هم پرداخت بکنید که سرعت عمل را خیلی بالاتر می برد.

تجهیزات قدیمی حافظه خیلی کمی داشت حافظه 4 مگ بود و رم آن 2 مگ بود. الان این تجهیزاتی که در حال نصب است، حافظه اش 4 گیگ و رم آن 512 مگ است یعنی 1000 برابر افزایش پیدا کرده است. حتما می پرسید هدفم چه هست؟ هدفم این است که این تجهیزات را آنلاین بکنیم. یعنی از سمت آفلاین به سمت آنلاین حرکت کنیم که هم بتواند آنلاین کار بکند و هم آفلاین و خوب وقتی 1000 برابر این حافظه افزایش پیدا بکند سرعت هم به همین میزان افزایش پیدا می کند. 250 برابر سرعت این تجهیز افزایش می یابد و مردم راحت می آیند کارشان را انجام می دهند. هزینه نگهداشت این تجهیزات حذف می شود و خود سخت افزار، سخت افزار بسیار مطمئن تر، سالم تر و دسترسی به آن بسیار آسان خواهد بود.

 

درآمد شبکه بانکی در این تجهیز جدید از کجاست؟

ببینید، از هر پرداختی که توسط شبکه بانکی انجام می گیرد، یک کارمزدی را از بانک مرکزی دریافت خواهد کرد.

 

پس کارمزدی از کاربر نمی‌گیرد؟

خیر، از کاربر و از مردم نمی‌گیرد، از بانک مرکزی می‌گیرد و این کمک بسیار خوبی به کاهش هزینه‌های دولت و افزایش درآمد می‌کند و هزینه حداقل نزدیک به 300 نفر نیرویی که الان در قسمت پشتیبانی و پیمانکاری حضور دارند و رابطه استخدامی با ما هم ندارند، حذف خواهد شد.

یک کار خیلی خوب دیگری هم که داریم انجام می دهیم، یکسان‌سازی و تجمیع کارت سوخت و کارت خودرو در یک کارت است. مذاکرات آن را با ناجا شروع کرده ایم که در مرحله اول با نفتگاز شروع می‌کنیم و بعد هم بنزین را انجام خواهیم داد. ما داریم با ناجا صحبت می کنیم که دیگر 2 تا کارت نباشد. در حقیقت کارت هوشمند خودرو کارت سوخت هم باشد و دیگر یک هزینه اضافه ای برای صدور کارت در نظر گرفته نمی شود. چون ما هر ساله باید بیش از دو میلیون کارت المثنی بابت مفقودی کارتها صادر کنیم. در بحث المثنی هم تخلفاتی در حوزه کارت ممکن است داشته باشیم و با این کاری که ما داریم می کنیم، تخلفات احتمالی به صفر می رسد. ما با ناجا انشاءا... اگر بتوانیم تا سال 98 حدود 800 هزار کارت سوخت خودروهای نفتگاز  را حذف کنیم و همان کارت هوشمند خودرو کارت سوخت بشود، اقدام مهمی انجام داده و جلوی بسیاری از تخلفات مربوط به قاچاق را گرفته ایم. اگر دستگاه دیگر به من کمک نمی کند، خود شرکت ملی پخش چاره‌اندیشی خواهد کرد. ما اخیرا 30 هزار کارت سوخت مهاجر در سیستان و بلوچستان را سوزانده‌ایم و مسدود کرده‌ایم.

 

کارت مهاجر یعنی چه؟

یعنی کارت سوخت ماشینی که اسقاط شده و اکنون ماشینی وجود ندارد. این کارت سوخت ها مربوط به خودروهای  نفتگاز بوده است که احتمالا سوخت آن قاچاق می شده است. از نظر لیتری حداقل 1000 لیتر در روز و 30 میلیون لیتر در ماه.  حالا چرا این کارت را مسدود می کنم؟ چون دیگر متولیان کمک نمی کنند. اگر ما کارت سوخت ها را به کارت هوشمند خودرو تبدیل بکنیم، دیگر کسی حاضر نیست کارت خودرو خویش را به دیگری بفروشد، پس دیگر کارت مهاجر برای قاچاق سوخت هم نخواهیم داشت. این موضوع را در نفتگاز با ناجا در حال هماهنگی و اجرا هستیم. کمک خوبی هم ناجا کرده، موافقت هم کرده است، زیرساختش را هم داریم آماده می کنیم که انشاءا... به زودی انجام خواهد شد.

 

در گفتگوی قبلی در مورد نفت سفید خیلی صحبت کردیم. گفتید که سه منطقه را هم دارید پایلوت می‌کنید. می‌خواهیم ببینم که الان به کجا رسیده و در خصوص الکترونیکی کردن این مهم چه اقداماتی صورت پذیرفته است؟ 

الان این 3 منطقه به 5 منطقه افزایش پیدا کرده است و نفت سفید به صورت الکترونیکی توزیع می شود. ولی من هنوز به هدفی که می خواهم برسم نرسیده‌ام.

 

هدف شما چه بوده است؟

ما با جناب آقای آستانه، مشاور محترم وزیر برای ساماندهی این موضوع جلسه ای داشتیم. هدف ما این است که هر خانه‌ای که گاز ندارد ما به آن نفت سفید بدهیم و حتما ما به این هدف خواهیم رسید. ما الان کالا برگ دست مردم داریم ولی واقعاً پایش کردن آن سخت است. خیلی پایش کردیم و پایش های محیطی و میدانی انجام دادیم و راستی آزمایی انجام دادیم. شرکت ملی گاز هم خیلی کمک کرده است و جا دارد از مدیران محترم شرکت ملی گاز تقدیر و تشکر  کنم، منتها اگر شرکت ملی گاز همکاری اش تسریع بشود، موجب خواهد شد  سالیانه ارقام بسیار زیادی را در نفت سفید صرفه جویی کنیم. این همکاری موجب می شود که شرکت گاز هم به درآمد خودش می رسد. یعنی شرکت گاز بابت انشعابش باید یک یارانه‌ای از دولت بگیرد. آن یارانه اش را از محل ذخیره صرفه جویی می گیرد. ما اگر ذخیره صرفه جویی نداشته باشیم، به شرکت ملی گاز پولی تعلق نمی گیرد. این دو تا لازم و ملزوم یکدیگر هستند و قرار است در مناطق قم، ارومیه، کردستان و چالوس این کار را شروع کرده ایم. از اول بهمن ماه96 این مهم را به صورت پایلوت انجام می دهیم منتها هدف نهایی هنوز محقق نشده است.

هم اکنون شبکه بانکی را در فروش نفت سفید آورده ایم. منتها تا اطلاعات شبکه گاز را نداشته باشیم، هدفمان نهایی نخواهد شد و دوباره باید به روش های سنتی برگردیم. شرکت ملی گاز باید کمک بکند. باید کد پستی هایی را که انشعاب داده و گاز رسانی شده است را به شرکت ملی پخش بدهند تا ما دسترسی داشته باشیم و راستی آزمایی کنیم و فقط خانه هایی که گاز ندارند را نفت سفید بدهیم. چنانچه همکاری شرکت ملی گاز در ارائه اطلاعات مربوط به خانه هایی که گازرسانی شده است، تسریع شود، بی شک گام مهمی در راستی آزمایی و افزایش درآمدهای شرکت ملی پخش و شرکت ملی گاز خواهد بود.

 

آقای مهندس کلام پایانی خویش را هم بفرمایید؟

تا آخر سال با تجهیزاتی که در جایگاه ها نصب می کنیم و همه آنها هم انشاءا... رایگان خواهد بود، خدمات بهتری را به مردم می دهیم و من قول می دهم که مردم رضایت مندی 100% از این تجهیزات خواهند داشت و دعای آن را هم به جان خدمت گذاران مردم خواهند کرد. غیر از دعای خیر مردم هیچ چیز دیگری نیاز نداریم.

 

جناب مهندس موسوی‌خواه، از اینکه وقت خویش را در اختیار دانش نفت قرار دادید، کمال تشکر را دارم.

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
ایران به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت‌کوره با کیفیت و تامین‌کننده اصلی سوخت کشتی‌ها در منطقه از یک طرف و دارا بودن بنادر و شرایط جغرافیایی از سوی دیگر دارای موقعیت استثنایی برای توسعه سوخت‌رسانی دریایی است که متاسفانه با توجه به این پتانسیل‌ها هنوز تا جایگاه شایسته خود فاصله زیادی دارد.
کشور امارات در حالی بازاری انحصاری در بانکرینگ دارد که بخش قابل توجهی از مواد اولیه خود را به صورت خام از ایران خریداری می‌کند.
کارت سوخت با هدف جلوگیری از قاچاق سوخت به خارج از کشور و مدیریت مصرف سوخت مجددا احیا می‌شود.

يادداشت
عسگر سرمست، کارشناس ارشد حوزه انرژی و محیط زیست/ موافقت‌نامه پاریس مطابق با برنامه‌های ملی کره‌جنوبی است و این کشور حتی بدون این معاهده نیز، به سمت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خواهد رفت.
علیرضا سلطانی، کارشناس اقتصاد انرژی/ پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران به‌ویژه تحریم‌های نفتی، شناسایی و راه‌های مقابله با اقدام‌های تحمیلی آمریکا و کاهش مخاطرات ناشی از این اقدام‌ها در عرصه اقتصادی به دغدغه اصلی سیاست‌گذاری تبدیل شده است.
عزت‌الله صیادنیا طیبی، دانشجوی دکترای اقتصاد نفت دانشگاه علامه طباطبایی/ بازار نفت مثل هر کالایی در دنیا تابع عرضه و تقاضاست ولی استراتژیک بودن این کالا باعث شده در بحث عرضه و تقاضا جوانب دیگری علاوه بر منافع اقتصادی را دخیل بدانیم.
عمده‌ترین معامله‌گران نفت جهان انتظار ندارند قیمت نفت در سال آینده میلادی از ۶۵ دلار برای هر بشکه کمتر شود و فراتر رفتن این قیمت‌ها از مرز ۱۰۰ دلار را محتمل می‌دانند.
محسن جلیلوند، مدرس روابط بین‌الملل/ کمتر از یک ماه به آغاز دور دوم تحریم‌های ایالات متحده آمریکا باقی مانده است و با وجود اینکه مقامات این کشور تاکید دارند این تحریم‌ها بسیار برای ایران خطرناک است، اما برخی مقامات دولتی معتقدند که هرآنچه باید بعد از تحریم ۱۳ آبان رخ می‌داد، طی سه ماه گذشته انجام شده است و قرار نیست اتفاق بسیار بزرگی رخ دهد.
گفتمان
مزیت‌هایی از جمله بازار گسترده فروش، حجم کم محموله‌ها و تبادلات مالی خرد فرآورده‌های نفتی نسبت به نفت خام موجب می‌شود که تحریم فروش فراورده به راحتی تحریم نفت خام صورت نپذیرد.
ایران با وجود منابع غنی نفت بالاترین رتبه شدت مصرف انرژی را حتی نسبت به کشورهای نفت‌خیز دارد.
دو عضو اوپک، سردمداری جهانی ضدیت با ایران را در بازار نفت به‌عهده گرفته‌اند. این کاملا روشن است. این کار نه در عالم همسایگی و نه در عالم همکاری، صحیح نیست.
حسن خسروجردی، رییس سابق اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی/ درباره مانع اصلی فروش نفت در بورس بایستی گفت: وزارت نفت توقع دارد بر خلاف رویه‌های جهانی در ازای فروش نفت خام به بخش خصوصی، بهای محموله را در موعد تحویل و به صورتی نقدی دریافت کند.
هاتف ستاری، کارشناس ارشد حقوق نفت/ کارشناسان حقوق نفت معتقدندکه سرمایه گذاران خارجی با مدل قراردادهای بیع متقابل آشنایی بیشتری دارند و ایران با استفاده از مدل اصلاح شده آن می‌توانست سرعت بیشتری در جذب سرمایه خارجی داشته باشد.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :