Daneshenaft logo
سه شنبه 28 خرداد ماه 1398 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
Print Send to Friends
شنبه 9 تیر ماه 1397 | کد مطلب : 12123
همزمان با افتتاح فاز دوم پالایشگاه خلیج‌فارس؛
ایران از واردات کاتالیست‌های آمریکایی بنزین خودکفا شد


همزمان با بهره برداری از فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس و افزایش ظرفیت تولید بنزین، برای نخستین بار در تاریخ صنعت نفت، سازندگان ایرانی به دانش فنی طراحی و ساخت کاتالیست‌های تولید بنزین یورو 4 و 5 دست یافتند.
به گزارش خبرگزاری فارس، فاز دوم ستاره خلیج فارس به‌عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان پنج‌شنبه هفته گذشته افتتاح شد که بهره برداری از دومین فاز این پالایشگاه در کنار افزایش 12 میلیون لیتری تولید بنزین با استاندارد یورو پنج یک دستاورد مهم و استراتژیک دیگر هم برای صنعت نفت ایران به ارمغان آورد.
همزمان با خروج آمریکا از برجام و به دنبال آن بدعهدی شرکت‌های اروپایی و آسیایی نسبت به انجام تعهدات قراردادی خود در قبال صنعت نفت، در دوره قبلی تحریم‌ها تامین کاتالیست تولید انواع محصولات نفتی و پتروشیمی به ویژه فرآورده استراتژیک نفتی بنزین همواره یکی از پاشنه آشیل‌های صنعت نفت و پالایش کشور بود.
بر این اساس در دوره تحریم‌هایی که در حدفاصل سال های 1388 تا 1392 شدت گرفت، عدم پایبندی شرکت های اروپایی و آمریکایی همچون بازل، اکسنس، UOP، BASF، مرک و امثال آن نسبت به قراردادهای فروش انواع کاتالیست و مواد افزودنی مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاه های نفت نگرانی‌ها را به دلیل کاهش و یا توقف تولید محصولات نفتی و پتروشیمی ایجاد می کرد.
با این وجود، پس از برجام تمامی شرکت‌های اروپایی، آسیایی و آمریکایی که به نوعی در دوره تحریم‌ها فروش انواع کاتالیست و مواد شیمیایی را به پالایشگاه ها و پتروشیمی‌های ایران ممنوع کرده بودند برای امضای قراردادهای جدید فروش اعلام آمادگی کردند.
در دوران پسابرجام، با فعال شدن شرکت‌های دانش بنیان، سازندگان و صنعتگرانی ایرانی زمینه انتقال دانش و ساخت انواع کاتالیست‌های پرمصرف و کلیدی در صنایع نفت، پالایش و پتروشیمی ایران فراهم شد و حالا در آستانه بازگشت دوباره تحریم‌ها ایران به جمع معدود کشورهای سازنده انواع کاتالیست تولید بنزین با استاندارد یورو 4 و 5 در جهان تبدیل شده است.
اوج شکوفایی صنعتگران ایرانی در طراحی و ساخت انواع کاتالیست به بهره برداری از فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس باز می گردد که برای نخستین بار از کاتالیست تمام ایرانی در واحدهای مختلف فرآیندی این پالایشگاه میعانات گازی همچون سی سی آر و ایزومریزاسیون استفاده شده است.
با تولید کاتالیست ایرانی در واحدهای بنزین سازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس عملا شرکت UOP آمریکا که تامین کننده انحصاری این کاتالیست بوده نقره داغ شده و حتی بنا بر اعلام سازندگان داخلی، سیاست دامپینگ و ارزان فروشی کاتالیست در صنعت پالایش نفت ایران به دلیل زمین زدن تولید داخلی هم شکست خورده است.
چنانکه اعضای انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران امسال در حاشیه برگزاری نمایشگاه نفت تهران با اشاره به خودکفایی در طراحی و ساخت انواع کاتالیست‌های پرمصرف صنایع پالایش نفت و پتروشیمی، گفته بودند: تاکنون کاتالیست‌های ساخت داخل در واحدهای فرآیندی، بنزین‌سازی و تولیدی پالایشگاه‌های نفت تهران، اصفهان، لاوان، پتروشیمی بوعلی، نوری و بندرامام تست و با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است.

سناریوی تحریم بنزین از روی میز آمریکا خارج شد
سناریوی تحریم بنزین ایران همواره کلیدواژه مشترک روسای جمهور آمریکا در طول ادوار گذشته بوده اما با طراحی و ساخت کاتالیست های بنزین سازی در گام اول و سپس راه اندازی دو فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس در گام دوم و بهره برداری از سومین فاز این پالایشگاه میعانات گازی تا پایان امسال در گام سوم سناریوی تهدیدآمیز تحریم بنزین ایران برای همیشه از میز روسای جمهور آمریکا خارج شده است.
حدود 6 سال از دوران سخت تحریم کاتالیستی صنعت نفت می‌گذرد و با وجود خط و نشان‌های رئیس جمهور آمریکا و سپس خروج این کشور از برجام، اگر کماکان برای تامین برخی از تجهیزات نگرانی داریم اما تامین «کاتالیست» دیگر پاشنه آشیل توسعه و تولید در صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران نیست.
در شرایط فعلی صنعت نفت ایران دیگر نگران آن نیست که شرکت بازل، فروش کاتالیست‌های زیگلرناتا و کوکاتالیست  به‌منظور از سرویس خارج کردن برخی از واحدهای پتروشیمیایی تولیدکننده پلی‌اتیلن به ایران را به حالت تعلیق درآورد و در یک جمله دوران «نگرانی» برای تامین کاتالیست در صنعت نفت تمام شده است.
حدود سه سال قبل اولین اقدام برای طراحی و تولید کاتالیست‌های ایرانی در مجتمع بنزین‌سازی (CCR) پالایشگاه نفت اصفهان به نتیجه رسید و بعد از تحریم کاتالیستی شرکت آمریکایی آن هم درست در روزهایی که توافق برجام شکل گرفته بود، نخستین کاتالیست ایرانی در واحد CCR منجر به تولید بنزین با استاندارد یورو چهار شد، بنزینی که حتی استانداردهای آن از حیث تولید مواد آروماتیکی و بنزن کامل‌تر از کاتالیست «اورجینال» UOP آمریکا بود.
بعد از واحد CCR پالایشگاه اصفهان، نوبت به واحدهای آروماتیکی همچون پتروشیمی بوعلی سینا، بندرامام و نوری رسید و پس از آن کاتالیست‌های ایرانی در واحدهای اکسیداسیون اتیلن مجتمع‌های پتروشیمی یکی پس از دیگری جایگزین نمونه‌های فرانسوی، آلمانی و آمریکایی شد.
با راه‌اندازی فاز دوم توسعه پالایشگاه ستاره خلیج فارس و برافراشتن پرچم خودکفایی از واردات بنزین اما پشت پرده این موفقیت تاریخی در طراحی و تولید اولین کاتالیست بنزین یورو 5 در تاریخ صنعت نفت است که با توقف خرید کاتالیست از شرکت طرف قرارداد آمریکایی، محموله جدید ایرانی در این مگاپروژه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
هم اکنون یک شرکت ایرانی با شکستن انحصار اروپایی و آمریکایی‌ها، علاوه بر طراحی و تولید کاتالیست‌های ایرانی، دست به یک ابتکار تاریخی‌زده است. این مجموعه علاوه بر تولید کاتالیست‌های پایه آلومینا و زئولیت و خالص‌سازی فلزات گرانبها شامل پلاتین، پالادیوم، رودیوم، ایریدیوم، نقره و طلا، اقدام به طراحی و تولید کاتالیست‌هایی با فلزات ارزان قیمت‌تر کرده که این ابتکار علاوه بر حفظ کیفیت هزینه تولید در واحدهای فرآیندی صنعت نفت کشور را کاهش می‌دهد.
انقلاب فعلی کاتالیستی در صنعت نفت صرفا بر مبنای تولید متمرکز نشده و برای نخستین بار امکان بازیافت کاتالیست‌های مستهلک با فلزات گرانبها در داخل کشور فراهم شده تا طرح غارت کاتالیست‌های صنعت نفت توسط شرکت‌های خارجی برای خروج کاتالیست‌ها به بهانه بازیافت هم برای همیشه شکست بخورد.

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
این روزها و در این فضاى خوش‌بینى تازه ایجاد شده در کشور در آستانه سفر نخست وزیر ژاپن به ایران، یاد روزهاى پس از برجام مى‌افتم که در فضاى امیدوارى و خوش‌بینی عجیب آن روزها، وقتى مى‌گفتم برجام نقطه عطف اقتصاد ایران نیست و با آنکه گشایش‌هایى را ایجاد مى‌کند اما ما را وارد دوره تازه اقتصاد نمى‌کند، به گالوم گالیور، بدبین، کاسب تحریم و هزار انگ دیگر متهم مى‌شدم.
نکته کلیدی سخنان محمدی، تاکید او بر جهش دوم صنعت پتروشیمی است؛ آنجا که گفت: بی‌تردید می‌توان با هم‌افزایی، انطباق و همدلی شرکت‌ها و هلدینگ‌های پتروشیمی، روند تحقق «جهش دوم» صنعت «پیشرو پتروشیمی» را با راه‌اندازی طرح‌های نیمه تمام و افزایش ظرفیت این صنعت عملی کرد.
حدود ۱۰ ماه از خروج توتال از قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی می‌گذرد و علیرغم اینکه قرار بود شرکت ملی نفت چین جایگزین توتال در این قرارداد شود، هنوز خبری از چینی‌ها نشده است؛ با این وجود وزیر نفت به تازگی از ادامه مذاکرات با این کشور خبر داده است.

يادداشت
ظرفیت موجود در صادرات فرآورده‌های نفتی به کشورهای منطقه و به‌ویژه افغانستان یکی از فرصت‌های مناسب ایران برای عبور از تحریم‌های نفتی است و رفتن به سمت تولید محصولات پترو پالایشگاهی می‌تواند نقش مهمی در جهت تحقق شعار رونق تولید ایفا کند.
عقیل براتی، رییس پژوهش و فناوری شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت/ سه پروژه فناورانه در شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اجرا می شود و برای این پروژه‌ها مصوبه‌های شورای پژوهش و هیئت مدیره شرکت ملی نفت دریافت شده است.
با تصویب و تعیین نرخ خرید تضمینی برق روزهای خوبی در انتظار انرژی‌های تجدیدپذیر است و پیش بینی می شود، حجم سرمایه‌گذاری غیردولتی در این بخش که به بیش از 124 هزار میلیارد ریال رسیده بهتر هم خواهد شد.
محمدمهدی مرادنژاد، کارشناس صنعت پتروشیمی/ 60 تا 70 درصد محصولات پتروشیمی ایران تا آخرین حلقه زنجیره ارزش می‌رود و مهمترین مشکل در صنعت پتروشیمی ایران خوراک مایع و ال‌پی‌جی است که باید برای آن فکری کرد.
رویا خالقی/ داده‌های حجیم (Big Data) یکی از اصطلاحاتی است که این روزها در حوزه تحلیل داده‌ها زیاد شنیده می‌شود و مدت‌هاست برای اشاره به حجم‌ عظیمی از داده‌ها که از سوی سازمان‌های بزرگی مانند گوگل یا ناسا ذخیره و تحلیل می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرد.
گفتمان
من فضا را باز نمی‌کنم که یکسری بیایند دوباره بابک زنجانی درست کنند. حتما چنین اجازه‌ای نمی‌دهم، بارها گفته‌ام تا زمانی که این امانت دست من است با همه وجود تلاش می‌کنم که از این امانت مردم حفاظت کنم حتی به قیمت جانم که هیچ، به قیمت آبرویم هم ان‌شاءالله نمی‌گذارم از پول ملت ببرند. نمی‌گذارم از این پول ببرند و من بمانم.
مهندس مهدی حاجی حسین‌زاده، مدیرعامل شرکت پتروایران کیش در گفتگو با دانش نفت، آخرین فعالیت‌ها و دستاوردهای شرکت پتروایران کیش را در زمینه‌های مختلف کاری تشریح کرد. آنچه در پی می آید مشروح این گفتگوست که از نظر خوانندگان گرامی می گذرد.
مهندس حسین تولا، مدیریت برنامه‌ریزی طرح‌ها و توسعه تجاری شرکت توسعه پتروایران را بر عهده دارد.
عصام‌الدین فیروزبخت، مدیرفاوای شركت توسعه پتروایران، دارای 23 سال سابقه فعالیت تخصصی در زمینه توسعه راهكارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت نفت است.
مهندس نیما باقرسایی، بیش از 17 سال سابقه كار مفید در حوزه‌های مهندسی، ساخت و بازرگانی را در رزومه کاری خویش ثبت کرده است.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :