Daneshenaft logo
سه شنبه 29 مرداد ماه 1398 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
Print Send to Friends
سه شنبه 17 مهر ماه 1397 | کد مطلب : 12379
مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت:
نیمی از یارانه بنزین به ۳ دهک پردرآمد جامعه اختصاص می‎یابد


مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت از اختصاص نیمی از یارانه بنزین به دهک‎های پردرآمد جامعه خبر داد و گفت: اگر روند مصرف به همین شکل ادامه یابد، طی چند سال آینده، بخش عمده‎ بودجه کشور باید به پرداخت یارانه سوخت اختصاص یابد.

 

به گزارش خبرنگار شانا، محسن دلاویز در کنفرانس بینالمللی انرژیهای تجدیدپذیر، به روند نامناسب مصرف انرژی در کشور اشاره و عنوان کرد: هماکنون روزانه ۳۵ میلیون دلار یارانه پنهان به بنزین اختصاص مییابد و در مجموع در ۶ ماه نخست امسال، بیش از ۵,۵ میلیارد دلار یارانه به بنزین تعلق گرفته است که چنین رقمی، آن هم در شرایط اقتصادی فعلی کشور به هیچ وجه توجیهپذیر نیست.

 

قاچاق؛ نفع عده‏ای خاص از جیب مردم

وی با اشاره به این واقعیت که قیمت پایین بنزین در ایران در مقایسه با کشورهای همسایه، به قاچاق آن دامن زده است، افزود: به واسطه قاچاق، سود عجیبی نصیب عده‌ای خاص میشود؛ آن هم از جیب مردم.

دلاویز با بیان اینکه پرداخت ارقام هنگفت به عنوان یارانه بنزین که نیمی از آن به دهکهای ثروتمند جامعه اختصاص مییابد و همین‌طور قاچاق بنزین با قیمت یارانهای، هر دو از نمودهای بیعدالتی است، گفت: بی‌شک اگر برای مردم تبیین شود که قیمت کنونی بنزین، چگونه در ترویج این بیعدالتی نقش داشته است، ملت فهیم ایران در اصلاح قیمتگذاری سوخت همراهی خواهند کرد و از این چالش که تبعات منفی آن رو به افزایش است، عبور می‌کنیم.

 

سرانه پایین مالکیت خودرو و مصرف بالای سوخت

مشاور وزیر نفت که در نشستی تخصصی با عنوان «نقش استفاده از سوختهای زیستی در کاهش آلایندگیهای کلانشهرها» صحبت میکرد، در ادامه به آخرین آمار اعلام شده در ترازنامه هیدروکربوری کشور درباره میزان مصرف انرژی در بخشهای مختلف اشاره کرد و گفت: در سال ۹۴، معادل ۳۰۴ میلیون بشکه نفت خام در بخش حملونقل مصرف شده است.

دلاویز این میزان مصرف را با در نظر گرفتن سرانه پایین مالکیت خودرو در ایران، نامناسب عنوان کرد و گفت: میانگین مصرف بنزین خودروها در اروپا حدود ۵ لیتر (در هر ۱۰۰ کیلومتر) است و قرار است تا سال ۲۰۲۱ به ۴,۱ لیتر برسد، در حالی‌که خودروهای داخلی ۷.۷ لیتر (در هر ۱۰۰ کیلومتر) بنزین مصرف میکنند و برخی خودروهای داخلی آشکارا مصداق اتلاف سوخت هستند.

مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت، انرژی ارزان را آفت اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: در ترکیه با جمعیت تقریبا مشابه ایران، روزانه ۸ میلیون لیتر  بنزین مصرف میشود و ما در حال رسیدن به مرز ۱۰۰ میلیون لیتر مصرف روزانه هستیم. چه کسی چنین مجوزی برای مصرف بیمحابای انرژی به ما داده است و چگونه قرار است با این میزان مصرف، در قبال نسلهای آینده پاسخگو باشیم؟

 

مگر چقدر میتوان پالایشگاه ساخت؟

دلاویز با تاکید بر الزاماتی از جمله احیای کارت سوخت، به اقدام‌های دولت برای افزایش تولید بنزین هم اشاره کرد و ادامه داد: در همین چند سال اخیر به واسطه افزایش ظرفیت پالایشی کشور، تولید روزانه بنزین از حدود ۶۰ میلیون لیتر به بیش از ۹۰ میلیون لیتر افزایش یافته است، اما مصرف به‌طور مستمر از تولید سبقت میگیرد و مگر چقدر میتوان پالایشگاه ساخت و بر میزان تولید بنزین اضافه کرد؟

وی در عین حال به اقدام‌هایی که از سوی شرکت بهینهسازی مصرف سوخت در دست پیگیری است، از جمله نوسازی ناوگان حمل‌ونقل در بخشهای مختلف و بهره‌گیری از بخاریهای هوشمند به جای بخاریهای سنتی اشاره کرد و گفت: در قالب ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر، بالغ بر ۱۹ میلیارد دلار طرح در این شرکت تعریف شده که امیدواریم با تامین سرمایه و اجرای این طرحها، شاهد بهبود مصرف سوخت در کشور باشیم، اما واقعیت این است که با توجه به شدت مصرف انرژی در ایران، فضای کار بسیار بیشتری وجود دارد.

 

مزیتهای توسعه انرژیهای تجدیدپذیر

دلاویز گسترش استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر را اقدامی موثر و راهگشا در اصلاح مصرف انرژی برشمرد و گفت: شرکت بهینهسازی مصرف سوخت از سالها قبل با درک این مهم، اقدام‌هایی از جمله نصب حدود ۲۰ هزار آبگرمکن خورشیدی را در نقاط مختلف کشور در دستور کار قرار داد و همچنان نیز بر این رویکرد تاکید دارد.

به گفته وی، دستیابی به سهم ۳ درصدی انرژیهای تجدیدپذیر در سبد انرژی کشور در سال ۱۴۰۴، هم از حیث اصلاح مصرف سوختهای فسیلی، هم تامین امنیت انرژی ایران به‌ویژه در شرایط حساس کنونی دنیا و هم برای پاسخگویی در برابر تعهدهای جهانی زیستمحیطی ایران، اهمیت ویژهای دارد و باید به آن توجه شود.

 

تاسیس سازمان متولی انرژی برای جلوگیری از فعالیتهای جزیرهای

این مقام مسئول، جزیرهای بودن فعالیتها در حوزه انرژی را نیز از دیگر عوامل اتلاف مصرف سوخت برشمرد و گفت: باید سازمانی به عنوان متولی انرژی در کشور ایجاد شود تا با راهبری یکپارچه و جلوگیری از فعالیتهای پراکنده و غیرمنجسم، فضا برای انجام اقدام‌های اساسی که ضمانت اجرایی دارند، مساعد شود.

دلاویز با بیان اینکه آموزش و فرهنگ‌سازی، مهم‌ترین مولفهها در اصلاح الگوی مصرف انرژی هستند، ابراز امیدواری کرد که برگزاری کنفرانسهایی از این دست، بتواند در فرهنگ‌سازی و حتی جهت‌‏دهی نظام آموزشی کشور به سمت الزامات اصلاح الگوی مصرف موثر باشد تا حداقل نسل آینده بتواند در مصرف بهینه انرژی بهتر عمل کند.

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
افزایش ضریب بازیافت، بزرگترین چالش فناوری صنعت نفت ایران است؛ این سخن بارها از زبان مدیران قدیم و جدید صنعت نفت بر زبان رانده شده است اما این چالش بزرگ هیچگاه مرتفع نگردیده است.
محسن حائری‌نژاد، رئیس تحقیق و توسعه شرکت راه‌اندازی و بهره‌برداری صنایع نفت (OICO)/ صنعت نفت ایران یکی از مهمترین ذخایره دارنده همزمان نفت و گاز در دنیاست و از طرفی در دهه‌های آینده سوخت‌های متعارف و به طور مشخص نفت و گاز نقش اصلی را در تأمین انرژی جهان بازی می کنند.
با تصویب ورود شرکت ملی گاز ایران به حوزه بالادست صنعت نفت در اساسنامه این شرکت، راه برای ایجاد زنجیره ارزش گاز هموارتر می‌شود.

يادداشت
هوشنگ فضلی، کارشناس ارشد مسئولیت اجتماعی حوزه مشاور اجتماعی وزیر نفت/ به‌طور معمول زمانی که سخن از مفهوم شرکت و به‌ویژه شرکت خصوصی پیش می‌آید، پیش‌فرض ذهنی افراد به دغدغه‌های اقتصادی و سوددهی معطوف می‌شود. از اساس این ذهنیت درست است، زیرا ماهیت وجودی یک شرکت بر مقوله کسب‌وکار معطوف به سودآوری است.
محمد امین راد/ ۲ خرداد ۱۳۹۸ - کاردار آمریکا در بغداد اخبار مربوط به معافیت عراق از تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران در زمینه واردات برق و گاز را تایید کرد.
بررسی طرح‌های پالایشی کشور نشان می‌دهد که تنها روش مدنظر برای تامین مالی این قبیل از پروژه‌ها، استفاده از فاینانس خارجی بوده است در حالی که نقدینگی کشور به حدود 2000 هزار میلیارد تومان رسیده و برای ساخت سالانه یک پالایشگاه 250 هزار بشکه‌ای، جذب 3 درصد از این نقدینگی برای راه اندازی پالایشگاه‌های کشور کافی است.
نام اقتصاد مقاومتی که به میان می‌آید، باید صنعت پتروشیمی ایران را از پیشگامان این راه دانست که با حرکت در این مسیر کارنامه‌ای موفق ثبت کرده است. گواه این موضوع طرح‌های مختلف پتروشیمی است که در سال های اخیر افتتاح شده و نتیجه آن با رشد و تنوع تولید و همچنین صادرات برای اقتصاد کشور همراه بوده است.
حسن ضیا کاشانی، مدیرعامل اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران/ اکنون تنها ابزاری که برای کنترل مصرف سوخت در اختیار ما قرار دارد، استفاده از کارت هوشمند سوخت است.
گفتمان
با توجه به رشد مصرف، تولید متانول ایران تا چهار سال آینده به بیش از ۲۵ میلیون تن خواهد رسید که چین و آمریکا هم بیشتر از این میزان تولید خواهند کرد، اما به همان میزان که تولید افزایش می‌یابد، رشد مصرف هم بالا خواهد رفت.
من فضا را باز نمی‌کنم که یکسری بیایند دوباره بابک زنجانی درست کنند. حتما چنین اجازه‌ای نمی‌دهم، بارها گفته‌ام تا زمانی که این امانت دست من است با همه وجود تلاش می‌کنم که از این امانت مردم حفاظت کنم حتی به قیمت جانم که هیچ، به قیمت آبرویم هم ان‌شاءالله نمی‌گذارم از پول ملت ببرند. نمی‌گذارم از این پول ببرند و من بمانم.
مهندس مهدی حاجی حسین‌زاده، مدیرعامل شرکت پتروایران کیش در گفتگو با دانش نفت، آخرین فعالیت‌ها و دستاوردهای شرکت پتروایران کیش را در زمینه‌های مختلف کاری تشریح کرد. آنچه در پی می آید مشروح این گفتگوست که از نظر خوانندگان گرامی می گذرد.
مهندس حسین تولا، مدیریت برنامه‌ریزی طرح‌ها و توسعه تجاری شرکت توسعه پتروایران را بر عهده دارد.
عصام‌الدین فیروزبخت، مدیرفاوای شركت توسعه پتروایران، دارای 23 سال سابقه فعالیت تخصصی در زمینه توسعه راهكارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت نفت است.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :