Daneshenaft logo
دوشنبه 3 اردیبهشت ماه 1397 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
Print Send to Friends
شنبه 13 آبان ماه 1396 | کد مطلب : 11405
گزارش اختصاصی دانش نفت از همایش آنگوا؛
وزیر نفت: گاز طبیعی؛ منبع اصلی تأمین انرژی برای همه بخش‌های اقتصاد ایران است
سهیلا زمانی

همایش و نمایشگاه آنگوا فرصت و رویداد مهمی است که می‌تواند زمینه‌ساز معرفی توانمندی‌ها و دستاوردهای کشور در صنایع CNG و خودروهای گازسوز و گسترش همکاری با شرکت‌های معتبر بین‌المللی فعال در این حوزه و تشکیل شبکه اطلاع‌رسانی برای معرفی تولیدکنندگان تجهیزات صنایع خودروهای گازسوز در داخل کشور باشد

دانش نفت: به کار گیری گاز طبیعی در خودرو قدمتی بیش از 70 سال دارد. در آستانه جنگ جهانی دوم، در سال 1930 میلادی، کشور ایتالیا تعداد زیادی از خودروهای این کشور را به سیستم سوخت‌رسانی با گاز طبیعی مجهز کرد. به دنبال آن، کشورهای دیگری مانند آرژانتین، ژاپن، آمریکا و روسیه نیز بخش محدودی ازخودروهای خود را گازسوز کردند.

آغاز دهه 1970، روند گازسوزکردن خودروها بیشتر مورد توجه قرار گرفت و در آغاز دهه 1990 بود که در پی تصویب استانداردهای زیستمحیطی و محدودیت ذخایر نفتی و نیز پیشرفتهای فنی صورت‌گرفته در صنعت خودرو، استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوختی پاک و ارزان مورد توجه بسیاری از دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ خودروسازی در جهان قرار گرفت، بطوری‌که امروزه در دست‌كم 26 كشور جهان، وسایل نقلیه گازسوز درحال تردد هستند كه عمده اين خودروها از حالت سوخت گازوئيل يا بنزين به گازسوز تبديل شده‌اند. در ايران هم سابقه استفاده از وسایل نقلیه CNG سوز به حدود سال 1356 بازمي‌گردد. در آن سال طرح گازسوز كردن خودروها بصورت آزمايشي در شهر شيراز با تبديل 1200 دستگاه سواري تاکسی به مرحله اجرا در آمد، اما در اوج دوران انقلاب و تا سال 1359، به دلیل كمبود وسايل و قطعات يدكي جايگاه‌ها، به تدريج كليه تاكسي‌هاي گازسوز، سيستم گازسوز خود را تحويل داده و دوباره از بنزين به عنوان سوخت استفاده كردند! اما مجدداً در سال 1361، بررسي علمی- تحقيقاتی گازسوز کردن موتورهاي احتراق داخلي از سوی وزارت صنايع سنگين مطرح شد و به دنبال آن تحقيقات علمي در اين زمينه ادامه یافت ..... اما باوجود همه ضرورت های اقتصادی، فنی و حتی امنیتی از یک سو و ظرفیت های کشور از سوی دیگر ، هنوز تا رسیدن به نقطه تکامل و اوج فاصله دارد. با این حال، صنعت سی ان جی ایران در زمره فعالترین های این صنعت در جهان است. بر اساس آمار رسمی، هم اکنون صنعت CNG ایران رتبه دوم به لحاظ تعداد خودرو (۴,۵ میلیون) و به لحاظ جایگاه‌های عرضه (۲۴۰۰جایگاه)، سومین کشور در دنیا به شمار می‌آید و از این لحاظ، ایران هم‌اکنون حدود ۱۷ درصد صنعت CNG جهان را به خود اختصاص داده است. هم از این روست که برگزاری هفتمین همایش و نمایشگاه دوسالانه انجمن خودروهای گازسوز آسیا- اقیانوسیه (آنگوا)، فرصتی استثنایی برای ایران جهت در اولویت قرار دادن توسعه صنعت CNG و تبدیل آن به یک خواسته ملی و زمینهای برای آغاز دوره‌ای جدید برای رونق و تکامل این صنعت در ایران است که در یک برنامه کلان و با در نظر گرفتن اهداف منطقه‌ای و بینالمللی قابل تحقق است.

گزارش اختصاصی خبرنگار «دانش نفت» از این همایش بین‌المللی را که به مدت سه روز در برج میلاد و با حضور وزیر نفت و برخی دیگر از مدیران ارشد و اجرایی دولت و نیز کارشناسان بین‌المللی برگزار شد، پی می‌گیریم.

×××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××

رشد سریع خودروهای گازسوز در آسیا

این همایش برای نخستین بار است که در منطقه خاورمیانه برگزار می‌شود و میزبانی ایران، ارزش آن را بیشتر کرده است.

«لی جیوک سنگ»، مدیر اجرایی آنگوا، نخستین سخنران این همایش بود که تنها به خوشامدگویی و اظهار خوشحالی از برگزاری این همایش در ایران بسنده کرد و گفت: رشد خودروهای گازسوز در آسیا بسیار سریع است و این نشان می‌دهد که خود‌‌‌‌روهای گازسوز سریع‌ترین راه برای جایگزینی با خود‌‌‌‌روهای بنزینی هستند.‌‌‌‌

وی در ادامه اظهار کرد‌‌‌‌: برای گذار از سوخت‌های آلایند‌‌‌‌ه به انرژی‌های پاک، خود‌‌‌‌روهای گازسوز گزینه مطلوب کشورهای آسیایی به شمار می‌آیند‌‌‌‌.

وی با اشاره به تعهدات کشورها د‌‌‌‌ر قالب توافق زیستمحیطی پاریس، تصریح کرد:‌‌‌‌ با توجه به وجود‌‌‌‌ زیرساخت‌های عرضه و هزینه پایین گاز طبیعی، کشورهای آسیایی این سوخت را گزینه‌ای مطلوب‌تر به جای خودروهای برقی برای جایگزینی خود‌‌‌‌روهای بنزینی می‌د‌‌‌‌انند‌‌‌‌.

رئیس آنگوا یاد‌‌‌‌آور شد‌‌‌‌ که گسترش تجارت LNG سبب شد‌‌‌‌ه د‌‌‌‌سترسی جهانی به گاز طبیعی گسترش یابد‌‌‌‌ و این مسئله د‌‌‌‌ورنمای استفاد‌‌‌‌ه از خود‌‌‌‌روهای گازسوز را بهبود‌‌‌‌ می‌بخشد‌‌‌‌.

لی همچنین اعلام کرد‌‌‌‌ آسیا د‌‌‌‌ر زمینه رشد‌‌‌‌ استفاد‌‌‌‌ه از خود‌‌‌‌روهای گازسوز، جایگاه برتر را د‌‌‌‌ر جهان به خود‌‌‌‌ اختصاص د‌‌‌‌اد‌‌‌‌ه است.

وی با اشاره به این که خود‌‌‌‌روهای گازسوز نخستین بار د‌‌‌‌ر نیمه نخست قرن بیستم د‌‌‌‌ر ایتالیا ساخته شد‌‌‌‌ند‌‌‌‌، اعلام کرد‌‌‌‌ اکنون بیش از ۸۰ کشور د‌‌‌‌نیا از این خود‌‌‌‌روها استفاد‌‌‌‌ه می‌کنند‌‌‌‌ و شمار خود‌‌‌‌روهای گازسوز از ۲۰ میلیون خود‌‌‌‌رو و شمار جایگاه‌های عرضه CNG از ۲۰ هزار مورد نیز‌‌‌‌ فراتر رفته است.

 

افزایش سهم گازطبیعی در بخش حمل و نقل کشور

با توجه به این که تولید ٩٠ درصد تجهیزات مربوط به CNG در داخل ایران انجام می‌شود، اما باز هم باید سهم گازطبیعی در بخش حمل و نقل کشور افزایش یابد.

امیر خاکی، نایبرئیس انجمن انگوا سخنران بعدی این مراسم بود که این‌گونه سخن آغاز کرد و در ادامه، افزود:  امیدواریم برگزاری این همایش در کشور، ما را در رسیدن به اهدافمان در بخش CNG کمک کند.

وی افزایش سهم گازطبیعی در سبد حمل و نقل و تحریک بازار خودروی گازسوز را به عنوان دو هدف اصلی نام برد و افزود: اصلاح خودروهای تولیدی کارخانه‌ای، استفاده از موتورهای پایه گازسوز و افزایش پیمایش آن از دیگر اهداف مورد نظر ماست.

خاکی به تولید خودروهای هیبریدی- سی‌ان‌جی اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین اهداف ما تمرکز بر تولید این خودروها به جای خودروهای هیبریدی - بنزینی است.

وی ادامه داد: بازسازی و احیای حمل و نقل عمومی گازسوز، توسعه گازرسانی به صنایع و روستاها از طریق CNG، ایجاد شبکه صادراتی در کشورهای زیر پوشش آنگوا و ایجاد یک مرکز و مرجع تصمیمسازی هماهنگ میان جایگاه‌ها و خودروها نیز از دیگر اهداف برگزاری این همایش است.

نایبرئیس انجمن انگوا با بیان اینکه ١٧ درصد ناوگان گازسوز جهان به ایران تعلق دارد، تصریح کرد: همچنین هشت درصد جایگاه‌های عرضه CNG جهان نیز در ایران وجود دارد.

به گفته وی، از ابتدای ایجاد طرح CNG در ایران، ٥٤ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی فشرده (CNG) در کشور استفاده شده است.

نایبرئیس انجمن آنگوا تصریح کرد: CNG گران‌ترین گاز است که حدود چهار برابر گاز صنعتی و خانگی قیمت دارد که این نشان از اهمیت این گاز است. با این حال، سهم گاز طبیعی در بخش حمل و نقل کمتر از ٤ درصد است.

وی با بیان این‌که دولت تاکنون زیرساخت‌های لازم را برای توسعه صنعت CNG فراهم کرده، تاکید کرد: هم‌اکنون بخش خصوصی باید کاری کند که سبب افزایش دوباره تقاضای CNG در کشور شود.

نماینده ایران در آنگوا از ایجاد یک شبکه صادراتی در این انجمن به عنوان یکی از انتظارهای بخش خصوصی در این کنفرانس نام برد و افزود: برای ایجاد یک شبکه صادرات در درون مجموعه آنگوا، اقدام‌هایی انجام داده‌ایم.

خاکی از ایجاد شبکه صادراتی به عنوان یکی از محورهای اساسی این کنفرانس نام برد و گفت: هم اکنون ۲۴ درصد از ناوگان حمل و نقل کشور گازسوز است و برای افزایش آن به ۳۵ درصد، برنامه‌ریزی شده؛ بنابراین جا دارد که شرکت‌های داخلی به صادرات نگاهی متفاوت داشته باشند.

وی از آشنایی با فناوری های روز دنیا به عنوان یکی دیگر از رویکردهای آنگوا نام برد و گفت: آشنایی دیگر شرکت‌ها با ظرفیت‌های داخلی کشور ما و ارایه تازه‌ترین فناوری‌های روز از سوی کشورهای عضو نیز در برنامه کار همایش هفتم آنگوا قرار دارد.

خاکی در پایان با اشاره به این که آنگوا می‌تواند به هاب خودروهای CNG دنیا تبدیل شود، گفت: با توجه به وجود مزیت‌های مطلق و نسبی که CNG در کشور ایجاد کرده، صنعت خودرو نیز باید به سوی استفاده بیشتر از موتورهای پایه گازسوز گام بردارد.

 

توان بالای ایران د‌‌‌‌ر تولید‌‌‌‌ مخازن CNG

توسعه و جذب سرمایه برای تولید‌‌‌‌ خود‌‌‌‌روهای پایه گازسوز با همکاری وزارت صنعت، معد‌‌‌‌ن و تجارت و همچنین وزارت نفت تد‌‌‌‌اوم خواهد‌‌‌‌ یافت.

امیرحسین قناتی، مد‌‌‌‌یرکل صنایع خود‌‌‌‌رو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معد‌‌‌‌ن و تجارت سخنران بعدی با بیان این مطلب، لب به سخن گشود و گفت: هم‌اکنون استفاد‌‌‌‌ه از سوخت گاز د‌‌‌‌ر برنامه بلند‌‌‌‌مد‌‌‌‌ت کشورها قرار د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌ و با توجه به مسایل زیست‌محیطی، شاید این یکی از بهترین راهکارهی دولت‌ها در این زمینه باشد.

وی با بیان این‌که قیمت سوخت CNG باید‌‌‌‌ رقابتی باشد‌‌‌‌، افزود‌‌‌‌: وزارت صنعت موضوع حمایت از تولید‌‌‌‌کنند‌‌‌‌گان تجهیزات CNG را د‌‌‌‌ر د‌‌‌‌ستور کار خود قرار د‌‌‌‌اد‌‌‌‌ه است.

قناتی با اشاره به این‌که ایران د‌‌‌‌ارای توان بالایی د‌‌‌‌ر تولید‌‌‌‌ مخازن سوخت CNG است، تصریح کرد‌‌‌‌: هم اکنون ۸۵ تا ۹۰ د‌‌‌‌رصد‌‌‌‌ تجهیزات جایگاه‌های سوخت CNG د‌‌‌‌ر د‌‌‌‌اخل تولید‌‌‌‌ می‌شود‌‌‌‌.

 

جایگاه رفیع ایران د‌‌‌‌ر صنعت CNG ‌‌‌‌

یکی از مشوق‌های ما د‌‌‌‌ر حوزه استفاده از CNG، شخص مهند‌‌‌‌س بیژن زنگنه، وزیر نفت بود‌‌‌‌.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که پس از مدت‌ها در جمعی این‌چنینی حاضر شده بود با بیان این مطلب، خط بطلانی بر تفکرات مخالف دولت‌بودن کشید و با اشاره به این که از ۱۵ سال پیش به موضوع استفاد‌‌‌‌ه از گاز طبیعی د‌‌‌‌ر موتورهای گاز سوز پرد‌‌‌‌اختیم، افزود‌‌‌‌: ما به آثار و تبعات استفاد‌‌‌‌ه از سوخت گاز د‌‌‌‌ر خود‌‌‌‌روها واقف بود‌‌‌‌یم و د‌‌‌‌ر این مسیر آنچه د‌‌‌‌ر توان د‌‌‌‌اشتهایم، انجام د‌‌‌‌اد‌‌‌‌هایم. از آن سال‌ها تا به امروز نیز اقد‌‌‌‌امات خوبی د‌‌‌‌ر حوزه توسعه زیرساخت‌های صنعت CNG انجام شد‌‌‌‌ه است.

سید‌‌‌‌مصطفی میرسلیم اظهار داشت: با همکاری د‌‌‌‌انشگاه‌ها توانستیم قوای محرکه مناسب را برای خود‌‌‌‌روهای پایه گازسوز ایجاد‌‌‌‌ کنیم، هرچند‌‌‌‌ د‌‌‌‌ر این بخش تاخیر د‌‌‌‌اشتیم، اما این مقد‌‌‌‌ار تاخیر قابل گذشت بود‌‌‌‌.

وی با بیان این که رغبت خود‌‌‌‌روسازان د‌‌‌‌ر ابتد‌‌‌‌ا برای تولید‌‌‌‌ خود‌‌‌‌روی پایه گازسوز مناسب نبود‌‌‌‌، عنوان کرد‌‌‌‌: بازار مصرف خود‌‌‌‌روهای گازسوز د‌‌‌‌ر ابتد‌‌‌‌ا مناسب نبود‌‌‌‌، امروز با اقد‌‌‌‌امات انجام‌شد‌‌‌‌ه، جایگاههای سوخت گاز طبیعی به وفور د‌‌‌‌ر کشور وجود‌‌‌‌ د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌ که بازار مصرف را گسترش د‌‌‌‌اد‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌‌.

میرسلیم با بیان این که وزارت صنعت باید‌‌‌‌ به صورت فعال وارد‌‌‌‌ صحنه صنعت CNG شود‌‌‌‌، گفت: در این صورت، به کمک خود‌‌‌‌روسازان د‌‌‌‌ر این حوزه، می‌توانیم به اشتغال بیشتری برسیم.

وی با بیان این که د‌‌‌‌ر زمینه طراحی، ساخت، تولید‌‌‌‌ و بهره‌برد‌‌‌‌اری صحیح از ایستگاههای سوخت‌گیری باید‌‌‌‌ تلاش‌های بسیاری انجام د‌‌‌‌هیم، تصریح کرد‌‌‌‌: هم‌اکنون شرایط مصرف گاز طبیعی CNG مطلوب است؛ هرچند‌‌‌‌ کمبود‌‌‌‌هایی نیز وجود‌‌‌‌ د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌.

میرسلیم به جایگاه رفیع ایران د‌‌‌‌ر صنعت CNG اشاره کرد‌‌‌‌ و گفت: استفاد‌‌‌‌ه از سوخت پاک CNG یکی از راه‌های مقابله با آلود‌‌‌‌گی هوا و حفظ محیط زیست است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به همکاری وزارت نفت برای توسعه خود‌‌‌‌روهای پایه گازسوز د‌‌‌‌ر کشور اشاره و عنوان کرد‌‌‌‌: از همکاری و پشتیبانی‌های شخص وزیر نفت د‌‌‌‌ر این حوزه تشکر می‌کنم، معتقد‌‌‌‌م برای عملیاتی کرد‌‌‌‌ن سیاست‌های حوزه صنعت CNG باید‌‌‌‌ از همکاری وزارت صنعت نیز برخورد‌‌‌‌ار شویم.

وی در پایان، تصریح کرد: برخی ساختارها باید‌‌‌‌ تغییر کنند‌‌‌‌ تا بتوانیم سبد‌‌‌‌ سوخت کشور را اصلاح کنیم، هم‌اکنون تنها ۲۰ د‌‌‌‌رصد‌‌‌‌ سبد‌‌‌‌ سوخت کشور به گاز طبیعی اختصاص د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌ که برای حفاظت از محیط زیست باید‌‌‌‌ هرچه بیشتر به سمت استفاد‌‌‌‌ه از سوخت پاک CNG حرکت کنیم.

 

گاز طبیعی منبع اصلی تامین انرژی برای همه بخش‌های اقتصاد ایران

در تقاضای داخلی، رشد سالانه مصرف گاز طبیعی به طور جدی از رشد مصرف هیدروکربورهای مایع فراتر رفته و در واقع، به جز بخش حمل و نقل، گاز طبیعی منبع اصلی تأمین انرژی برای همه بخش‌های اقتصاد ایران است.

باز هم در همایشی دیگر، شیخ‌الوزرا با یادآوری آن که ایران دارای بزر‌گ‌ترین ذخایر گازی دنیاست و باید با استفاده بهینه از آن، سرمایه عظیم خود را برای نسل‌های آتی نیز حفظ کند، با جملاتی پرانرژی، سخن آغاز کرد تا بار دیگر تلاش دست‌اندرکاران گازی را به گونه‌ای دیگر، به نمایش گذارد.

وی با اشاره به این که نزدیک به 98 درصد جمعیت شهری و بیش از 70 درصد جمعیت روستایی ایران از گاز طبیعی استفاده می‌کنند، تصریح کرد: در مجموع، اکنون بیش از 90 درصد جمعیت کل کشور از گاز طبیعی استفاده می‌کنند.

زنگنه در ادامه سخنرانی خود به صادرات گاز ایران اشاره کرد و با بیان این که گاز ایران هم اکنون به کشورهای همسایه صادر می‌شود، افزود: برنامه ما این است که صادرات گاز ایران بدون احتساب LNG، در برنامه پنجساله ششم به حدود 40 میلیارد مترمکعب در سال افزایش یابد.

بیژن نامدارزنگنه گفت: ایران پس از چین گسترده‌ترین ناوگان حمل ونقل گازسوز جهان را در اختیار دارد و بیش از 16 درصد خودروهای گازسوز جهان متعلق به کشور ماست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: همایش و نمایشگاه آنگوا فرصت و رویداد مهمی است که می‌تواند زمینهساز معرفی توانمندی‌ها و دستاوردهای کشور در صنایع CNG و خودروهای گازسوز و گسترش همکاری با شرکت‌های معتبر بینالمللی فعال در این حوزه و تشکیل شبکه اطلاع‌رسانی برای معرفی تولیدکنندگان تجهیزات صنایع خودروهای گازسوز در داخل کشور باشد.

وی افزود: همچنین این همایش می تواند همکاری نهادها و سازمان‌های ذیربط داخل ایران را با فعالان این صنایع در عرصه بینالمللی فراهم کند.

زنگنه با اشاره به این که ضرورت مدیریت انرژی در سال‌های اخیر بسیاری از کشورهای جهان را بر آن داشت تا از سوخت‌های جایگزین در بخش‌های مختلف صنعت به‌ویژه حمل و نقل استفاده کنند، تصریح کرد: وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران هم از اوایل دهه 80 تلاش کرد تا با اتخاذ سیاست‌هایی، سهم سوخت‌های جایگزین بنزین و سوخت‌های مایع، از جمله CNG را در سبد سوخت کشور اضافه کند.

وزیر نفت یادآور شد: به همین دلیل هم از حدود 15 سال پیش، راهبرد جایگزینی گاز طبیعی فشرده به عنوان سوخت پاک به جای بنزین در خودروهای کشور به اجرا در آمد.

وی با بیان این که در سال 2017، نزدیک به 24 میلیون و 500 هزار خودرو گازسوز در سراسر جهان تردد می‌کنند که بیش از 17 میلیون آن در آسیا و اقیانوسیه قرار دارد، گفت: از سال 1994 تا 2016، با توجه به تمرکز بیشتر منابع گازی و فعالیت بیش از 60 درصد کاربران صنعت حمل و نقل گازسوز در آسیا و اقیانوسیه، بیشترین رشد این صنعت در این منطقه رقم زده شد.

 

بهینه‌سازی سبد انرژی کشور

شیخ‌الوزرا با بیان این که ایران با 34 تریلیون مترمکعب ذخیره گازی اثبات‌شده، بزرگترین دارنده ذخایر گازی جهان است، تصریح کرد: از سال 2013 تاکنون، با وجود محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های بین‌المللی، ایران توانسته از طریق تکمیل فازهای جدید پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز خود را به حدود 850 میلیون مترمکعب در روز افزایش دهد و با توجه به این که این افزایش تولید ادامه خواهد داشت، در کمتر از یکسال و نیم آینده، تولید گاز ایران از رقم هزار میلیون مترمکعب تولید روزانه عبور خواهد کرد.

وزیر نفت با تأکید بر این که وجود 34 تریلیون مترمکعب ذخایر گازی در کنار زیرساخت‌ها و شبکه گسترده توزیع گاز نه تنها در شهرهای بزرگ بلکه در سراسر کشور، زمینه مناسبی را برای توسعه مصرف گاز در داخل کشور و جایگزینی آن با سایر فرآورده‌های نفتی مایع فراهم کرده، افزود: این موضوع سبب شده که توسعه صنعت CNG به راحتی امکان پذیر شود.

وی با بیان این که مطابق با سند چشم انداز توسعه ایران در سال 1404، بهینهسازی سبد انرژی کشور با تعیین سهم هریک از حامل‌های انرژی، افزایش سهم منابع کم‌کربن و اولویتبندی پروژه‌های کاهش آلاینده‌ها از سیاستهای ابلاغی به وزارت نفت است، گفت: تاکید بر استفاده از CNG و دیگر سوخت‌های جایگزین و صرفه‌جویی انرژی در وسایل حمل و نقل، از جمله موارد تکلیف شده است.

زنگنه با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران طی 15سال گذشته در اجرای سیاست‌های راهبردی در بخش انرژی تلاش زیادی برای توسعه صنعت CNG انجام داده، تصریح کرد: در سال 2017 ما بیش از چهار میلیون خودروی گازسوز و دو هزار و 400 باب جایگاه سوختگیری CNG در کشور داریم.

به گفته وی، ايران پس از چین، گسترده‌ترین ناوگان حمل و نقل گازسوز جهان را در اختیار دارد و بیش از 16 درصد خودروهای گازسوز جهان در ایران است.

 

45 میلیون مترمکعب؛ ظرفیت عرضه CNG

وزیر نفت با بیان این که هم اکنون ظرفیت عرضه CNG در جایگاه سوختگیری ایران به 45 میلیون مترمکعب رسیده،  اظهار کرد: هرچند در حال حاضر، میزان عرضه آن حدود 20 تا 21 میلیون مترمکعب در روز است، اما می‌توان امیدوار بود که به زودی به ظرفیت اسمی خود برسد.

وی با بیان این که در این دوره، ضمن تربیت 24 هزار صنعتگر و متخصص در طراحی، تولید و خدمات پس از فروش تجهیزات این حوزه در تولید همه تجهیزات جایگاه‌های سوخت‌گیری، به وضعیت خوداتکایی رسیده‌ایم، افزود: این در حالی است که اکنون توان صادرات کالا و خدمات تخصصی در این زمینه را نیز داریم.

زنگنه ادامه داد: با توجه به مزیت رقابتی گاز طبیعی و شبکه گسترده توزیع گاز و همچنین در جهت تحقق بند هفت سیاست‌های کلی نظام درباره الگوی مصرف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، ادامه این روند یعنی افزایش جایگاه‌های CNG ، بهبود اقتصاد آن و تولید خودروهای پایه گاز سوز در ایران بخشی از سیاستهای ما به شمار می‌رود. بنابراین امیدوارم که با رفع مشکلات، سهم گاز طبیعی در سبد مصرف انرژی حمل و نقل افزایش یابد.

وزیر نفت با بیان این که تجربه موفقیتآمیزی که ایران در توسعه مصرف CNG داشته، طلب می‌کند که توسعه موتورهای گازسوز در قالب خودروهای باکیفیت به انجام برسد، افزود: امکان متنوع‌سازی مصرف و جایگزینی سوخت در خودروهای شهری به ویژه با هدف جلوگیری از آلودگی و کاهش آن وجود دارد.

 

CNG می تواند سوخت بومی باشد

زنگنه لازمه گسترش و توسعه صنایع CNG و صنایع مرتبط با آن را تغییر دیدگاه مردم نسبت به سبد سوخت دانست و اظهار کرد: البته به نظرم باید پیشنیازهای این تغییر دیدگاه هم فراهم شود که یکی از این پیشنیازها، تسهیل دسترسی به سوخت CNG و دیگری هم ساخت موتورخودرو با کیفیت بالا است.

وزیرنفت با بیان این که بسیاری از موتور خودروها پایه گازسوز نیستند بلکه بنزینی هستند که گازسوز شده‌اند، تصریح کرد: در این شرایط باید حتما فاصله سوخت‌گیری‌ها اضافه شود تا با پیمایش بیشتری بتوانند با داشتن ذخیره CNG کار کنند؛ ضمن این که بتوانند سریع و راحت سوختگیری کنند.

به گفته زنگنه، با اجرای برخی ملزومات، CNG می‌تواند سوخت بومی باشد.

 

وسیعترین شبکه توزیع گاز جهان در ایران

وزیر نفت دولت تدبیر و امید با بیان این که ایران به نسبت، وسیعترین شبکه توزیع گاز جهان را در اختیار دارد، تصریح کرد: من هیچ جایی سراغ ندارم که بیش از 90 درصد جمعیت آن، به‌طور مستقیم و همینطور همه نیروگاه‌ها، صنایع بزرگ و بخش‌های خدماتی آن از گاز طبیعی استفاده کنند.

وی با اشاره به این که با افزایش گازرسانی، مصرف مازوت، نفت سفید، مصارف خانگی، مصارف صنعتی LPG و مصارف صنعتی نفت‌گاز به سرعت به سمت صفر حرکت می‌کند، افزود: البته هم اکنون کمی نفت گاز در چاه‌های آب کشاورزی مصرف می‌شود و بقیه مصرف این فرآورده به‌طور عمده مربوط به حمل و نقل جاده‌ای است.

وزیر نفت ادامه داد: انتظار می‌رود با تحولاتی که بتوانیم در صنعت CNG ایجاد کنیم، این رویداد بتواند در توسعه حمل و نقل پایدار به ویژه در منطقه آسیا و اقیانوسیه نقش موثری داشته و فعالان جهانی در فرصت ایجادشده با توانمندی‌های بخش صنعت انرژی کشور ما آشنا و در سایه فضای حاکم بر همکاری‌های جهانی، از این همایش به عنوان زمینهای برای شکل‌گیری و تقویت مبادله‌های علمی و فنی با همتایان ایرانی خود بهره برده و از فرصت سرمایهگذاری موجود در ایران استفاده کنند.

زنگنه گفت: امیدوارم این همایش افزون بر معرفی توانمندی‌ها و نقاط قوت صنعت CNG ایران، فرصت مناسبی برای مشارکت، تبادل تجارب و دانشی که در این حوزه در کشورهای عضو وجود دارد، فراهم بیاورد؛ همان‌طور که امیدواریم ما هم بتوانیم همکار خوبی برای ارتقای صنعت CNG در مجموعه کشورهای عضو آنگوا باشیم.

 

ضرورت توسعه صنایع پایین‌دستی گاز در کشور

توسعه صنایع پایین دستی گاز به‌ویژه CNG، می‌تواند ارزش افزوده بالایی برای کشور ایجاد کند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران که ریاست نخستین نشست تخصصی این همایش را با عنوان «وضعیت کنونی و چشم‌انداز سوخت‌های جایگزین در بخش حمل و نقل» با حضور کارشناسان بین‌المللی و علی محرابی، مدیر طرح‌های CNG شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، امید شاکری، رئیس اداره کل امور پژوهش وزارت نفت، پرویز افشاری آغاجری، مسئول بخش خودروی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و محمد مزیدی، پژوهنده ارشد پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، در روز نخست بر عهده داشت، با بیان این مطلب، اظهار کرد: در حالی که ایران 18 درصد ذخایر گازی دنیا و 47 درصد ذخایر گازی خاورمیانه را داراست، اما سهم تجارت گاز ما تنها حدود 1.5 درصد در دنیاست.

منصور ریاحی با اشاره به اقدامات دولت در صنعت CNG از زمان ایجاد آن تاکنون، گفت: سرمایه‌گذاری سه میلیارد دلاری از سوی دولت و صرفه‌جویی بیش از 25 میلیارد دلاری از آن، مصرف بیش از 58 میلیارد مترمکعب CNG از ابتدا تاکنون، انتقال فناوری و بومی‌سازی در بخش خودرویی و جایگاهی، بومی‌سازی CNG و تربیت نیروی متخصص مورد نیاز و فرهنگ‌سازی برای مصرف CNG در جامعه، بخشی از این اقدامات است.

وی در ادامه افزود: تنوع‌بخشی به سبد سوخت کشور از طریق تعریف سوخت جایگزین و ایجاد تغییر در الگوی مصرف جامعه، تقویت امنیت انرژی، استانداردسازی، تدوین و اجرایی‌کردن بازرسی‌های دوره‌ای جایگاه‌های CNG، ایجاد اشتغال به صورت مستقیم و غیرمستقیم و خطوط تجاری جدید در زنجیره ارزش صنعت CNG، پرورش متخصصان بازرس در صنعت و ایجاد کمیته داخلی نیز باقی اقدام‌های انجام شده از سوی دولت است که تاکنون در بخش CNG انجام شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، ارایه نکردن خدمات پس از فروش و بازرسی ادواری خودروها به طور کامل، عملیاتی نشدن واحد تحقیق و توسعه در حلقه‌های زنجیره تأمین، تولید و توزیع، عدم توجه کافی به توسعه خودروهای سنگین گازسوز به رغم ظرفیت‌های ایجادشده، عدم رشد متوازن سهم CNG در سبد سوخت کشور در مقایسه با بنزین و برقرار نشدن پیوندها و اتحادهای راهبردی در صنعت CNG را بخشی از اقداماتی دانست که هنوز به درستی در صنعت CNG انجام نشده است.

ریاحی با بیان اینکه ورود نکردن صنعت CNG ایران به بازارهای خارجی و صادراتی و همچنین عدم ایجاد شبکه حامی برای این زنجیره از جمله اقدامات دیگری است که باید انجام می‌شد، ادامه داد: فقدان نظام قیمت‌گذاری پایه و مشخص برای CNG با توجه به قیمت بنزین، فقدان سند چشم‌انداز و سند بالادستی در زمینه صنعت CNG و همچنین نبود جذابیت کافی در فضای کسب و کار آن نیز، از جمله کارهایی است که به عنوان حلقه‌های مفقوده در این صنعت نامگذاری می‌شود.

 

تدوین و اجرای راهبرد توسعه کسب و کار

وی در ادامه با توجه به جذابیت، توان بسیار بالای موجود و جایگاه راهبردی صنعت CNG در کشور، گفت: باید بر همین اساس، راهبرد توسعه کسب و کار را تدوین و اجرایی کرد.

ریاحی با بیان این که صنعت CNG در مرحله بلوغ قرار دارد و نباید گذاشت تا به مرحله بی بازگشت خود برسد، تصریح کرد: میان انتظارها و اجرای عملیات، باید انتظارات را مهندسی کرد.

وی در پایان گفت: باید صنایع پشتیبان و شبکه حامی در زنجیره تأمین، تولید و توزیع CNG ایجاد کرد. دانشگاه‌های کشور، سیستم بانکی، شرکت‌های بازرسی، شرکت‌های بیمهگذار، خودروساز، تولیدکنندگان، قطعه‌سازان و کارآفرینان از جمله مواردی هستند که می‌توانند ما را در این مهم یاری کنند.

 

مصرف بیش از ۲۰ میلیون مترمکعب CNG در بخش حمل و نقل

هم‌اکنون روزانه 21 میلیون مترمکعب CNG در بخش حمل و نقل مصرف می‌شود.

علی محرابی، مدیر طرح‌های CNG شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، دومین سخنران این نشست بود که با بیان این مطلب، اظهار داشت: از ابتدای راه‌اندازی این طرح در کشور، تاکنون سه میلیارد دلار برای آن هزینه شده است.

وی با اشاره به این‌که توسعه احداث جایگاه های عرضه CNG همواره رو به افزایش بوده است، افزود: هم اکنون 2400 جایگاه عرضه CNG در 2200 نقطه کشور فعال است که 2 میلیون و 740 مترمکعب در ساعت از آن‌ها بهره‌برداری می‌شود.

محرابی با بیان این‌که میزان خرابی جایگاه‌های عرضه CNG سه درصد است، افزود: هم اکنون 97 درصد نازل‌های جایگاه‌های عرضه CNG فعال است.

به گفته وی، از مصرف 21 میلیون مترمکعب CNG در کشور، تنها 10 درصد آن به پایتخت تعلق دارد که این میزان برای کلان‌شهر تهران بسیار کم است.

مدیر طرح‌های CNG شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از آذربایجان غربی و شرقی، میاندوآب، فارس و اهواز به عنوان استان‌های پرمصرف در سوخت CNG نام برد و تصریح کرد: اگر این میزان مصرف CNG در کشور وجود نداشت، هم‌اکنون به جای میانگین مصرف 81 میلیون لیتری بنزین، باید روزانه 102 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شد.

وی از کیفیت خودرو و خدمات پس از فروش به عنوان دو عامل مهم در تحریک مردم به استفاده از سوخت CNG اشاره و اظهار کرد: اجرای قوانین و طرح‌های پایدار در قیمت CNG نیز یکی از اقدام‌هایی است که باید برای آن فکری اساسی کرد.

 

امکان سنجی اتانول سوختی برای حمل و نقل

کشورهایی که اتانول سوختی را وارد سبد انرژی خود کرده‌اند، حدود 66 کشور هستند که بر پایه سیاست‌های دولتی خود در این مسیر گام برداشته‌اند.

امید شاکری، رئیس اداره کل امور پژوهش وزارت نفت با بیان این مطلب، درباره امکان سنجی اتانول سوختی برای حمل و نقل به عنوان سوخت جایگزین گفت: 78 درصد از سبد انرژی دنیا را سوخت فسیلی، 2.5 درصد سوخت هسته‌ای و 19 درصد از این سبد را انرژی‌های تجدیدپذیر تشکیل داده‌اند.

وی با بیان این که انرژی‌های تجدیدپذیر به دو دسته سوخت‌های سنتی همانند چوب و هیزم (8.9 درصد) و دیگر سوخت‌ها (10.3 درصد) تقسیم می‌شوند، افزود: هر کشوری باید سیاست‌های سوختی خود را متناسب با زیرساخت‌های خود تعیین کند.

شاکری در ادامه اظهار کرد: به عنوان مثال، CNG در ایران یک مزیت رقابتی به شمار می‌آید که باید از آن بهره برد.

رئیس اداره کل امور پژوهش وزارت نفت با بیان این‌که هم اکنون از 45 هزار خودروی گازسوز حمل و نقل، 40 هزار دستگاه آن اتوبوس است، تصریح کرد: باید راهبردی در نظر گرفته شود تا از سوخت CNG در بخش حمل و نقل عمومی به‌ویژه حمل ونقل درون شهری استفاده بیشتری شود.

 

آلودگی کمتر با استفاده از سوخت‌های جایگزین

بحث امنیت انرژی، آلودگی‌ها و ... ما را به سمت استفاده از سوخت‌های جایگزین هدایت می‌کند.

پرویز افشاری آغاجری، مسئول بخش خودروی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و سخنران بعدی این نشست  با بیان این مطلب و این‌که بهتر است چه نوع سوخت جایگزینی استفاده شود، گفت: آینده متعلق به خودروهای هیبریدی- الکتریکی است؛ هرچند این امر بدین معنا نیست که CNG را در برنامه نداشته باشیم.

افشاری با اشاره به این‌که تا افق 2050، CNG درصد زیادی از سبد انرژی را به خود اختصاص خواهد داد، افزود: با توجه به اینکه هر سوختی معایب و مزایای خاص خود و هر کشوری نیز شرایط خاص خود را دارد؛ بنابراین باید به سوخت CNG به عنوان یک مزیت در کشور خود نگاه کنیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته 161 هزار خودروی گازسوز در کشور تولید شده، ادامه داد: قرار بود این میزان 520 هزار دستگاه باشد که به دلیل استقبال نکردن به 161 هزار خودرو کاهش یافت.

افشاری آغاجری با تاکید بر این‌که باید تحریک تقاضا صورت گیرد، افزود: در سند 2025 قرار است که سه میلیون خودرو در داخل تولید و یک میلیون از آن نیز صادر شود؛ بنابراین ما باید با برنامه‌ریزی‌های دقیق به این اهداف دست یابیم.

در ادامه، محمد مزیدی، پژوهنده ارشد پژوهشگاه صنعت نفت نیز به عنوان آخرین سخنران اولین نشست تخصصی روز نخست، درباره سبد سوخت آینده جهان توضیح داد و گفت: همچنان تا سال 2035 سوخت‌های فسیلی مهم، سهم بسزایی را به خود اختصاص خواهند داد.

به گفته وی، سهم نفت و ذغال سنگ در این سبد کاهش و سهم گاز افزایش خواهد داشت.

 

احداث نخستین واحد LCNG از سوی شرکت ملی گاز ایران

بر اساس آمارهای موجود، تمامی حامل‌های انرژی به غیر از انرژی‌های تجدیدپذیر و گاز طبیعی، در سبد انرژی سهمی نزولی و رو به کاهش دارند ولی در خصوص انرژی‌های تجدیدپذیر و گاز طبیعی، اثبات شده که این روند تا ۲۰ سال آینده، روندی صعودی خواهد بود.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران، سخنران دومین نشست تخصصی این همایش با عنوان «وضعیت امروز گاز طبیعی و چشم‌انداز آینده» بود که با این جملات سخن آغاز کرد و گفت: روند تغییرات انرژی طی یک قرن گذشته به ما نشان می‌دهد که از اوایل قرن بیستم تا به امروز، شاید میزان مصرف انرژی بیش از ۱۵ تا ۲۰ برابر شده و نکته قابل توجه این که در تمام حامل‌های انرژی؛ اعم از زغال‌سنگ، نفت، گاز و ... نیز رشدی نسبی در زمینه مصرف وجود داشته است.

وی در ادامه افزود: سهم هریک از حامل‌های تأمین‌کننده انرژی در ۴۰ سال گذشته نشان می‌دهد که سهم گاز طبیعی در سبد انرژی که ۱۴ درصد بوده، امروز به بیش از ۱۶ درصد رسیده و مهم‌تر آن که رشد مصرف نیز طی این مدت، تقریباً دو برابر شده است.

دکتر سعید پاک‌سرشت در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: در بحث مربوط به صنعت حمل و نقل نیز آمار جالبی از افزایش استفاده از گاز طبیعی در دست است که نشان می‌دهد سقف استفاده از گاز طبیعی در این بخش در سال ۱۹۷۳، حدود 2.7 درصد بوده که امروزه این سقف به بیش از6.9 درصد رسیده و این امر بدین معنا است که در این بخش، رشدی بیش از 2.5 برابری را شاهد بوده است.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران با اشاره به این که اگرچه سهم گاز طبیعی برای صنعت حمل و نقل درصد زیادی نیست، اما رشد زیادی را در این مدت داشته، گفت: پیش‌بینی می‌شود که سهم گاز طبیعی برای صنعت حمل و نقل در آینده نیز با همین روند به رشد خود ادامه دهد. یعنی از سال‌هایی که در آن هستیم تا افق ۲۰۴۰، این سهم روز به روز افزایش خواهد یافت و مقدار آن به ۵ برابر امروز خواهد رسید.

وی با بیان علت افزایش مصرف گاز طبیعی در صنعت حمل و نقل، گفت: علت این امر بسیار واضح و طبیعی است؛ چراکه در دنیای امروز، مسایل زیست‌محیطی روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و توجه به این انرژی پاک بیشتر از قبل می‌شود.

 

پروژه‌های در دست اقدام شرکت ملی گاز ایران

پاک‌سرشت در بخش پایانی سخنان خود به تشریح پروژه‌های در دست اقدام شرکت ملی گاز ایران با هدف استفاده از LNG به عنوان سوختی پاک در صنایع و خودروها پرداخت.

وی ادامه داد: یکی از این پروژه‌ها، پروژه تأمین سوخت یک ایستگاه CNG با استفاده از LNG است که اصطلاحاً به آن LCNG می‌گویند.

به گفته وی، بر اساس مجوزهایی که از هیأت‌مدیره شرکت ملی گاز ایران گرفته شد، احداث یک واحد LCNG با ظرفیت ۳۰ تن در روز در برنامه این شرکت قرار گرفته و طراحی اولیه و مطالعات مفهومی آن برای احداث این واحد انجام شده است.

پاک‌سرشت در ادامه اظهار داشت: امیدوار هستیم در آینده‌ای نزدیک، اسناد این مناقصه برای انجام این پروژه ارایه و با همکاری شرکت‌های داخلی و در صورت امکان، با همکاری شرکت‌های بزرگ بین‌المللی به انجام برسد و در آینده‌ای نزدیک، ساخت نخستین واحد LCNG را در کشور شاهد باشیم.

وی در خصوص پروژه بعدی اظهار داشت: طراحی، ساخت و بکارگیری واحدهای ایزوکانتینر برای واحدهای کوچک LNG که واحدهایی هستند که قابلیت حمل و جابجایی را خواهند داشت، پروژه بعدی این شرکت است و از آن‌جایی که در کشور ما شبکه گسترده‌ای از خطوط لوله گاز وجود دارد، موقعیت استفاده زیادی برای آن وجود دارد.

توضیح بیشتر آن که در این پروژه و در کاری مشترک با کنسرسیومی از کره جنوبی، قراردادی منعقد شده که بر اساس آن، واحد مینی ال‌ان‌جی به صورت ایزوکانتینر طراحی و ساخته شود. این کنسرسیوم کره‌ای متشکل از شرکت Kitec، Oceanus و KoGas کره است که از طرف ایران هم شرکت ملی گاز ایران به همراه پژوهشگاه صنعت نفت و انستیتو LNG در آن مشارکت دارند.

به گفته پاک‌سرشت، در این قرارداد، قرار است بخش مربوط به گاز طبیعی مایع و Treatment را دوطرف مشترکاً طراحی و احداث کنند و واحد ساخته‌شده در ایران مورد تست و بهره‌برداری قرار گیرد. از آن‌جایی که پیش‌بینی می‌شود کاربرد مناسب برای این کار، سوخت‌گیری برای خودروهای سنگین باشد، مذاکراتی هم با سازندگان خودرو و یا واردکنندگان خودروهای LNG در برنامه گنجانده شده است.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: پروژه آخر در خصوص مذاکرات و انجام مطالعات راهبردی است که با وزارت راه و شهرسازی و به منظور ایجاد کریدوری سبز برای تغذیه و سوخت‌گیری کشتی‌ها و خودروهای سنگین LNG سوز در مناطق ساحلی، در دست اقدام داریم.

وی در پایان اظهار داشت: ما باید برای ورود به این عرصه جدید خود را آماده کنیم. طبیعی است که برای ورود به این کار، ما نیازمند مشارکت بخش‌های مختلف هستیم. وزارت راه و شهرسازی، سازندگان و طراحان کشتی و خودرو کسانی هستند که باید در این برنامه مشارکت داشته باشند. این مطالعه، در واقع، مطالعه فاز صفر برای ورود به طرح بزرگ ایجاد کریدوری سبز به منظور تأمین سوخت کشتی‌ها و خودروهای LNG سوز در مناطق ورودی کشور است؛ اقدامی مهم که هم‌اکنون برخی از کشورهای منطقه، به آن سمت در حال حرکت هستند.

 

افزایش سالانه مصرف انرژی تا سال 2040

ایران و قطر در مجموع ٧٤ درصد گاز خاورمیانه را دارا هستند.

سخنران دیگر این نشست، محمود هاشم، رئیس امور گازرسانی به نیروگاهها، صنایع عمده و CNG مدیریت گازرسانی بود که با با بیان این‌که تا سال ٢٠٤٠، به‌طور میانگین سالانه مصرف انرژی افزایش زیادی خواهد یافت، ادامه داد: هم‌اکنون گاز طبیعی ١.٧ درصد از کل سهم سوخت را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان این‌که در چشم‌انداز شرکت ملی گاز باید تولید اضافه را مدیریت کنیم و بهتر است مصرف بخش خانگی از ٤٦ درصد به ٣٠ درصد برسد، تأکید کرد: با برنامه‌های بهینه‌سازی می‌توانیم به این مهم دست یابیم.

مهندس هاشم با بیان این‌که چشم‌انداز صادرات گاز، افزایش 6 برابری را تا سال ٢٠٢٠ پیش‌بینی می‌کند، عنوان کرد: نیروگاه چابهار با سوخت CNG در آینده نزدیک راه‌اندازی می‌شود، ضمن آن که، افزون بر آن، پروژه‌ای نیز در اصفهان و خراسان جنوبی وجود دارد که قرار است با CNG گازرسانی شود.

 

رویکردهای متفاوت دولت‌ها برای استفاده از CNG

اردشیر دادرس، رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران CNG به عنوان آخرین سخنران این نشست درباره رویکرد استفاده از CNG در کشورهای عضو انجمن آنگوا گفت: برخی کشورها با رویکرد زیست‌محیطی، برخی دیگر با رویکرد سیاسی و برخی با رویکرد تکنولوژیکی به استفاده از این انرژی پاک روی آورده‌اند.

وی با بیان این‌که ١١ کشور از ٢٨ کشور عضو با رویکرد زیست‌محیطی، ٩ کشور با رویکرد سیاسی و 8 کشور با رویکرد فناورانه وارد عرصه CNG شده‌اند، افزود: ایران هم ابتدا با رویکرد زیست‌محیطی آغاز کرد، اما به موقع از آن بهره‌برداری سیاسی نیز انجام داد و هم‌اکنون ترکیبی از سه مورد را داراست.

دادرس با اشاره به تاریخچه CNG در ایران و دنیا، گفت: ظرفیت توسعه این صنعت در ایران بسیار زیاد است، تنها باید بتوان از آن استفاده بهینه کرد.

رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران CNG به امتیازهایی که ساخت داخل در صنعت CNG کشور به دست آورده، اشاره کرد و افزود: در حال حاضر، 8 کارخانه مخزن‌سازی، چهار کارخانه کمپرسورسازی، پنج کارخانه تولید کیت و قطعه و ١٢٠ شرکت بهره‌برداری و تامین و نگهداشت در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به این که در حال حاضر، ٣٢ هزار نفر به طور مستقیم و ٧٠ هزار نفر به‌طور غیرمستقیم در این صنعت فعال هستند، عنوان کرد: همچنین با اجرای طرح CNG در کشور، از مصرف روزانه ٢١ میلیون لیتر بنزین در کشور جلوگیری شده است.

شایان ذکر است بر اساس تصمیم نشست هیأتمدیره انجمن خودروهای گازسوز آسیا- اقیانوسیه (آنگوا) در ماه ژانویه سال ۲۰۱۵ میلادی، ایران به‌طور رسمی به عنوان میزبان همایش دوسالانه بین‌المللی و نمایشگاه آنگوا در سال ۲۰۱۷ میلادی تعیین شده بود.

این کنفرانس سه روزه به طور مشترک از سوی چهار نهاد اتحادیه گاز CNG ایران، اتحادیه تولیدکنندگان تجهیزات CNG ایران، اتحادیه سوخت‌های جایگزین و انجمن سوخت‌های جایگزین برگزار و اداره می‌شود.

گفتنی است؛ آنگوا ۲۰۱۷ شامل یک کنفرانس و یک نمایشگاه خودروهای گازسوز و کاربرد فناوری‌ سوخت‌های جایگزین است.

آنگوا دارای ۶۵ عضو از ۱۸ کشور دنیاست. چین، کره جنوبی، مالزی، تایلند، فیلیپین و هند کشورهای برگزار کننده همایش در سال‌های گذشته بوده‌اند و امسال نیز ایران برای نخستین بار میزبان این همایش بوده است.

 

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
1-یكی از مدیران ارشد نفت اخیراً به من گفت: مناطق نفتخیز جنوب در حال حاضر روزی بیش از ٣ میلیون بشكه نفت تولید می‌كند اما حال و روز بودجه‌ای‌اش اصلا خوب نیست و احتمال دارد با افت جدی تولید نفت مواجه شود.
تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در سوریه موجب شد که قیمت نفت پس از مدتها از عدد 70 دلار در هر بشکه بگذرد.
بیش از 9 میلیارد دلار محصولات بخش معدن و صنایع معدنی در سال 96 صادر شده است.

يادداشت
زینب‌خاتون ایرانی، دانشجوی دکترای مدیریت کسب و کار حرفه ای DBA/ امروزه یکی از راه‌های دسترسی به بازارهای اقتصادی حضور در بخش‌های فرهنگی و انجام فعالیت های عام‌المنفعه شهرها و حتی کشورها است.
پیام باقری، نایب رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران/ نرخ بالای خوراک اختصاص داده شده برای تولید برق صادراتی، سرمایه‌گذاری برای احداث نیروگاه در این زمینه را توجیه‌پذیر نمی‌کند.
حجت سیدعلی حسینی، پژوهشگر مطالعات اسلامی/ امروزه تعاملات اقتصادی از روند سنتی خود پا فراتر گذاشته و پول‌های فضای مجازی و بدون پشتوانه‌ مانند شبکه‌های لایت کوین و «بیت‌کوین» در رقابت با ارزهای متعارف در بازار جهانی توجه بسیاری را به خود جلب نموده که نوشته پیشرو درصدد بررسی چیستی و چگونگی این مسئله است.
دانش نفت: شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس یکی از هلدینگ‌های مهم و استراتژیک در صنعت پتروشیمی ایران و خاورمیانه است که پس از خصوصی‌سازی‌های صورت گرفته تحت لوای اصل 44 قانون اساسی تشکیل شده است.
حسین صبوری، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ/ تمام متقاضیان غیردولتی، پس از نصب سامانه خورشیدی مورد تأیید این شرکت در شهر تهران، می‌توانند به فروش انرژی حاصل از تولید نیروگاه خورشیدی اقدام کنند.
گفتمان
نیروی خورشیدی با ۱۶۰.۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری که ۱۸ درصد رشد سالانه داشت، در سطح جهانی سرمایه‌گذاری بیشتری نسبت به هر فناوری دیگری جذب کرد و چین پیش‌برنده این سرمایه‌گذاری بود.
وحید شاه‌رضایی، کارشناس روابط عمومی و امور بین‌الملل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس/ سرزمین ایران اسلامی در منطقه خاورمیانه با امنیت مثال‌زدنی که دارد مستعد سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف می‌باشد. با توجه به اینکه ساختار اقتصاد ایران دولتی بوده و بخش خصوصی قدرت عمل زیادی ندارد لزوم جذب سرمایه‌گذاری خارجی از اولویت‌های اساسی جهت توسعه اقتصادی کشور به نظر می‌رسد.
اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی/ برای اینکه بتوانیم تمام عوارضی که مشترکان در راستای حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر پرداخت می‌کنند از معبر سازمان برنامه و بودجه عبور دهیم اهرم‌های نظارتی در نظر گرفته‌ایم.
ابراهیم خوش‌گفتار، عضو هیأت مدیره سندیکای تولیدکنندگان برق/ برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، راهی جز تقویت و تشویق وجود ندارد و سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این بخش‌ باید تشویق شوند.
تعریف از این منطقه را زیاد شنیده بودم به‌ویژه حرکت با شناورها روی آبی بیکران خلیج فارس! بنادر سیراف و خارگ و زیبایی‌های خاص این مناطق را در سفری گروهی با خبرنگاران، تجربه کرده ولی پس از گذشت یکی دو سال، باز هم مشتاق‌تر از گذشته، به انتظار این سفر رویایی بودم.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :