فرهنگسازی در حمایت از تولید دانشبنیان و اشتغالآفرین ضرورت امروز روابط عمومیهای پیشرو
محمدجواد قبادبیگی/ نگاه استراتژیک و راهبردی به شعارهای محوری سال و نیز تبیین فلسفه و چرایی نامگذاریهای سالیانه مقام معظم رهبری ما را برآن میدارد که بیاندیشیم بیش از یک دهه پیوسته و مداوم معظمله توجه به مسائل و موضوعات اقتصادی و جهت دادن به تولید و اهمیت آن را محور و مبنای این سیاستها قرار داده است.
این
راهبرد مهم و حیاتی در جای خود نشاندهنده توجه رهبر معظم انقلاب به مولفه اقتصاد
و معیشت مردم و نیز پیشرفت کیفی تولید بهعنوان نماد قدرت و پیشرفت کشور است که میبایست
برای تحقق عملی آنها از تمامی امکانات و ظرفیتهای موجود بهرهگیری شود هرچند
هرکدام از این شعارها در طی سالهای متمادی، خود دستاورد تحولی ویژه آن سال را بهدنبال
داشته است ولی خلق فرصتهای نوآورانه و هدایت این دستاوردها به سمت و سوی مشخص و
فرآیندمدار نیازمند راهبردهای اساسی بوده است که توسط دولتها میبایست پیادهسازی
و بر اساس فرآیندی فراتر از یک سال تداوم مییافت در این راستا یکی از بخشهای مهم
و تاثیرگذار، واحدهای روابط عمومی در بدنه دولت، موسسات و شرکتهای تولیدی و دانشبنیان
است که با نقش عملی و حرفهای خود میتوانند همگام با رسانهها برای فرهنگسازی و
ترویج گفتمان شعار سال هنرمندانه به میدان بیایند و نقش استراتژیک و تخصصمحور خود
را در این عرصه مهم و سرنوشتساز بهخوبی ایفا نمایند.
در
راستای عمل به این فرآیند تحولی و با عنایت به موضوع جامعیتمحور، شعار سال ۱۴۰۱ مبنی بر «تولید دانشبنیان و اشتغالآفرین»
جامعه روابط عمومیهای سراسر کشور در همه حوزههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی
را بر آن میدارد تا با باز مهندسی ویژهای در نوع فعالیتها و از منظری نو با ایدهها
و آرمانهای جدید و دانشبنیان به یاری تولید آمده و با فرهنگسازی این سیاست اجرایی
مهم و کلاننگر برای پیشرفت اقتصاد مولد و دانشی الگویی پویا و برتر را در ترویج این
گفتمان و ارتقاء آن در سطح جامعه فرا روی متولیان امر قرار دهند و هنرمندانه با
نگاه ریزبین و دقیق خود و با ارائه مدلی از دانش درست اطلاعیابی، اطلاع دهی و
اطلاع رسانی در همه زمینههای مرتبط با تولید دانشبنیان و اشتغال زا روند فعالیتهایی
که در زمینه حمایت از عملکردها و تصمیمات اجرایی کوتاهمدت و تصمیمات استراتژیک
بلندمدت اتخاذ میگردد را در عصر رقابتی امروز بهخوبی و هوشمندانه و متناسب با نیاز
مخاطب امروزین در راستای کمک به تولید نهادینه و به آن جهت دهند.
به
منظور تحقق این هدف بنیادی میتوان با برگزاری نشستهای گفتگو محور تخصصی و معرفی
ایدههای نو متناسب با نیاز مخاطب در عصر حاضر ذهنیت افکار عمومی جامعه را با
مخاطب شناسی صحیح به سمت تولید ایدهآل دانشبنیان و اشتغالآفرین هدایت کرد و نیز
با بهکارگیری ظرفیتها و امکانات ارتباطی در همه سطوح مفاهیم ارزشی تحقق شعار سال
را در اقدامی هماهنگ و برنامهریزی شده با اسلوب و شیوههای تاثیرگذار رسانهای ارائه و دستاورد ممتاز آن
را به بهترین نحو ممکن منتشر نمود.
بنابراین
با تمرکز بر نقش حمایت از تولید دانشبنیان و تقویت روحیه امید و باور به تحول در
جامعه هدف میتوان با برپایی نمایشگاههای سالانه دستاوردها، طراحی و اجرای جشنواره برترینهای
تولید، فعال نمودن رسانههای نوشتاری و دیداری، تولید محتوای فنی و تخصصی نهضتی
همگانی را در رفع تنگناها و فرهنگسازی برای تولید دانشبنیان و اشتغالآفرین ایجاد
کرد و این رویکرد عالمانه نیز با هنر روابط عمومیها بهویژه کارگزاران تلاشگر این
عرصه در صنعت کشور شدنی است.