محمدجواد قبادبیگی/
برای روابط عمومی از نگاه صاحبنظران و متخصصان این حرفه تعاریف متعددی تاکنون ارائه شده است.
ولی از منظر کارگزاران حاضر در خط مقدم این صنعت روابط عمومی درحکم سیستم مانیتورینگ یا پایش و رصد سازمان است که با دقت و داشتن دانش تخصصی به انعکاس رویدادها و تحولات مثبت اما منطقی فعالیتها، برنامهریزیها و تصمیمگیریها میپردازد تا محصول مشتری و برند شرکت را به بهترین شکل و اسلوب اثربخش به سایرین معرفی کند ودر این فرآیند اجرایی نقش مدیریت پروژه را دارد و با اولویت بندی و سازمان دهی امور فرآیند آغاز و پایان پروژه را آنالیز و با تحلیل عقلایی مخاطب پسند بررسیها را به سرانجام میرساند و بازخورد تلاش ارزشمند خود را برای بهبود رفتار و ارتباطات سازمانی و فرآیندهای کاری معماری می کند .
ایفای نقش مدیریتی، توسعه ارتباط با رسانهها، تعامل سازمانی، تقویت برند سازمان، حرکت در جهت ایجاد خوشنامی سازمان و موسسه و تعامل با ذینفعان و مخاطبان کلید واژههایی هستند که درک صحیحی از مفهوم و مبانی کار روابط عمومی را در اذهان جامعه و مخاطبان ایجاد می نماید و نقش روابط عمومی را برای دستیابی به استراتژیها و دسترسی بموقع به اهداف تعیین شده را روشن و پررنگ مینماید.
هرچند گستردگی و افزایش مراودات اجتماعی و نیز توسعه ارتباطات روز به روز گستردهتر و پیچیدهتر شده است پرداختن به این ضرورت را هنر کارگزاران نکتهسنج و موقعیت یاب روابط عمومی دانسته، هنری که ترکیبی از روشهای علمی تبلیغ، تشویق، ترغیب و اقناع سازمانی را با خود به همراه دارد و در سطح افکار عمومی جامعه بخوبی عینیت مییابد.
با توجه به این نگرش در مییابیم که عصر کنونی از حیث ماهیت شرایطی را پیش روی روابط عمومیها قرارداده است تا جهت گیری تلاش خود را به سوی روابط عمومی آنلاین، پیشرو و دانش بنیان هدایت نمایند تا بتوانند در وانفسای تعاملات و ارتباطات و فناوریهای رو به سوی تحول لحظهای و آنی از حیث تبادل دانشی و نظرات و ایدههای خلاقانه پیشگام عصر خویش باشند و بعنوان دیده بانانی حاذق، موقعیتیاب، زمانشناس و افکار سنج مسیر خوب بودن و خوب زیستن را بنمایانند و با تلاش فنی و هنرمندانه خود سایهسار خوشبختی جامعه و پیشرفت سازمان و مجموعهای که رسالت خدمت اثرگذار به آن را بر دوش دارند در تعاملی منطقی، دو سویه و همسنگ به منصه ظهور و بروز رسانند.
بنابراین با این رویکرد ضرورت توجه به روابط عمومی نوید بخش ترسیم چشماندازی روشن از توسعه و تحول پیش روی این حرفه خواهد بود، تحولی که دستاورد آن در پیشبرد اهداف سازمانی، اعتمادسازی و مشارکت بیشتر جامعه هدف و ذینفعان برای تحقق اهداف اصلی اطلاعرسانی و آگاهیبخشی به مخاطبان تجلی یافته و باید همواره بعنوان اصل محوری در بسترسازی و پویایی ارتباطات و تعامل هدفمند با درک و فهم متقابل در کانون توجه تصمیمسازان قرار گیرد تا روابط عمومی را بعنوان نیاز امروز برای زیستن به جایگاهی رسانند که در فراگرد بهم پیوسته امروزین آگاهانه به اهمیت و نقش بارز آن در عصر ارتباطات دانش بنیان و تخصص محور، بیش از هر زمان دیگر جامه عمل پوشانده و به آن در حد اعلای نام و برند روابط عمومی اهمیت دهند.
فرصت را مغتنم دانسته و فرا رسیدن روز ملی ارتباطات و روابط عمومی را به همه همکاران تلاشگر و خادمان و فعالان بیادعای هنر هشتم تبریک و خدا قوت گفته و مجاهدت و تلاش ارزشمندشان را در این عرصه مقدس پاس میداریم.