Daneshenaft logo
پنجشنبه 13 بهمن ماه 1401 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
صفحه پرینت ارسال به دوستان
شنبه 21 آبان ماه 1401 | کد مطلب : 45147
راهی برای جلوگیری از واردات بنزین
محسن جوهری، رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور

در شرایطی که ۵۰ درصد ظرفیت سی‌ان‌جی کشور خالی است، می‌توان با جایگزینی این فرآورده نفتی با بنزین، مانع واردات بنزین شد.

می توانیم ادعا کنیم که اکنون دانش ساخت تجهیزات سی‌ان‌جی به‌طور ۱۰۰ درصد در اختیار کشور است و شرکت‌های ایرانی به‌راحتی در این حوزه فعال هستند. ۵۰ درصد ظرفیت عرضه سی‌ان‌جی بلااستفاده مانده است و از شرکت‌های تولیدی و خدماتی آنطور که باید استفاده نمی‌شود، به‌جز کلان‌شهرها نیازی به احداث جایگاه جدید نیست، در شهرستان‌ها جایگاه ها حداقل ۵۰ درصد ظرفیت خالی دارند و حتی در برخی از شهرستان‌ها این عدد بیش از ۵۰ درصد است، تاجایی که جایگاه‌داری در بسیاری از شهرستان‌ها صرفه اقتصادی ندارد، چراکه میزان عرضه‌ سوخت سی‌ان‌جی که دارند هزینه‌های آن‌ها را پوشش نمی‌دهد. برای تبدیل خودروها به گازسوز نیز ظرفیت‌های خوبی در کشور وجود دارد، حدود ۵۰۰ کارگاه تبدیل در کشور وجود دارد که خیلی از آن‌ها به سمت تبدیل خودروها با استفاده از کیت نوع ۳ و ۴ رفته‌اند. استفاده از کیت های نسل ۳ و نسل ۴ برای تبدیل خودروها به دوگانه سوز تاثیر بسیاری  در کاهش افت راندمان خودروهای دوگانه سوز دارد و مردم را ترغیب به استفاده از سوخت سی‌ان‌جی می‌کند البته هزینه زیادی دارد و امیدواریم دولت در بحث تبدیل خودروها فکر اساسی داشته باشد تا تبدیل خودروها با هزینه دولت انجام شود و کسانی که متقاضی گازسوز کردن هستند هزینه‌ای را پرداخت نکنند. اکنون در بحث بنزین مجدد به سمت واردات حرکت می‌کنیم و میزان مصرف نیز روند افزایشی دارد، لذا توسعه تجدیدپذیرها قطعا به نفع دولت است، خودروهای بنزینی در کشور وجود دارند که مصرف آن‌ها  چند برابر استاندارد جهانی است، باتوجه به اینکه ما بیشترین منابع گازی دنیا را داریم و می توانیم از سی ان جی به عنوان سوخت خودرو استفاده کنیم، غفلت در این بخش منطقی نیست و کوتاهی خودروسازان در تولید خودروهای دوگانه‌سوز خیانت به منافع ملی کشور است. با توجه به تحریم‌ها صادرات گاز طبیعی با مشکلات زیادی مواجه است، اما بنزین را به راحتی می‌توانیم صادر کنیم. اگر سوخت خودروها را به این سمت سوق دهیم، هم مشکل مصرف بالای بنزین خودروها حل می شود و هم می‌توانیم از گازی که امکان صادرات آن را نداریم به عنوان سوخت خودروها استفاده کنیم. با توجه به ظرفیت خالی اکثر جایگاه های بین شهری و جایگاه‌های موجود در شهرهای کم جمعیت، تبدیل خودروهای دیزلی به گازسوز می‌تواند علاوه بر کاهش مصرف گازوییل، در کاهش آلایندگی هوا نیز موثر باشد و موجب تقویت اقتصاد جایگاه داران سی ان جی شود. تکنولوژی تبدیل خودروی گازوئیل‌سوز به دوگانه‌سوز سی‌ان‌جی توسط شرکت های ایرانی بومی‌سازی شده است، بنابراین یکی از استراتژی‌های کلانی که می‌توانیم در شرایط تحریم پیش بگیریم جایگزین کردن سی‌ان‌جی با گازوئیل است.

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.

اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
گاز سال‌هاست که در مسلخ تصمیمات سیاسی و شتاب‌زده گرفتار شده است. ضریب نفوذ شبکه گازرسانی به روستاها بیش از 84 درصد و این ضریب در شهرها بالای 98 درصد است و در مجموع بیش از ۹۵ درصد کل جمعیت کل کشور از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند.
گازهای همراه نفت در افق ۱۴۰۴ به طور کامل جمع آوری خواهد شد و تا پایان سال آینده ۵۰ درصد از سوزاندن گازها کم می‌شود.
تولید خودرو برقی برای اقتصاد کشور عملی است که باید با جدیت دنبال شود و تحقق این امر برای خلق ثروت در کشور و صرفه‌جویی در مصرف انرژی موثر خواهد بود.

يادداشت
جلال میرزایی، نماینده سابق مجلس/ در 1.5 سال گذشته راجع به این موضوع و ظرفیت‌ها و اینکه میزان مصرف انرژی به چه سمت و سویی می‌رود، صحبتی به میان نیامد و بعد از 1.5 سال شعار و مسکوت ماندن ماجرا؛ اکنون به طور تلویحی از ناهمترازی صحبت می‌کنند و حتی برخی واردات بنزین را توجیه هم می‌کنند.
بررسی آمار و ارقام خزانه‌د‌اری کل کشور نشان می‌دهد میزان وصولی درآمدهای در 9 ماهه سال 1401 نسبت به دوره مشابه سال گذشته 63 درصد افزایش یافته و از 563 هزار میلیارد تومان به 917 هزار میلیارد تومان رسیده است.
1- اعداد و ارقام موجود در این صفحه در واقع شکسته شده و تقسیم‌بندی شده­ اعداد صفحه 15 کتاب می‌باشد که تحلیل بسیار عمیق و مبسوطی پیرامون آنها ارائه شد. بنابراین از تکرار آن موارد در اینجا حتی‌الامکان خودداری می‌شود.
دو برابر سهم جمعیتی گاز گلخانه‌ای تولید می‌کنیم و ایران پس از کشورهای چین، آمریکا، هند، روسیه و ژاپن در رتبه ششم انتشار دی اکسیدکربن در جهان قرار دارد.
محمدجواد قبادبیگی/ همانطور که اهالی صنعت به این امر مهم و حیاتی واقفند یکی از کارکردها و مولفه‌های تحولی در توسعه صنعت پتروشیمی تامین و تسهیل در دستیابی به خوراک مورد نیاز است.
گفتمان
عضو هیئت مدیره انجمن قیرسازان ایران گفت: از سال 98 تا کنون ترکیه واردات قیر از ایران را به دلایلی نامعلوم ممنوع کرده است و ما بازار 300 میلیون دلاری شمال غرب کشور را از دست داده‌ایم ولی دولت برای حل این مشکل هیچ اقدامی نمی‌کند.
طرح‌های پیشران در چهار زنجیره پروپیلن، متانول، اتیلن و بنزن تعریف شده‌اند که شامل 31 طرح است. در صورت اجرایی شدن این طرح‌ها 70 درصد واردات کشور کاهش می‌یابد. حجم سرمایه‌گذاری این طرح‌ها از 50 میلیون دلار تا 250 میلیون دلار هستنند. از این رو این طرح‌ها به گونه‌ای هستند که با صرف حجم سرمایه‌گذاری پایین، محصولات با ارزش افزوده بالا تولید می‌کنند.
پس از پذیرش قطعنامه و پایان جنگ تحمیلی، در سفری که مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به‌عنوان جانشین فرمانده کل قوا به اتفاق وزیر نفت و جمعی از مدیران ارشد نفتی و نظامی به منطقه داشتند...
پژوهشگاه صنعت نفت با توجه به اشرافی که به همه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و شرکت‌های مهندسی داخلی دارد، تنها ارائه‌دهنده دانش فنی در کشور است.
شرکت لوله‌سازی اهواز در سال‌های ۹۸ و ۹۹ به صورت مستمر و با جدیت تمام در حال تولید لوله‌های فولادی ۴۲ اینچ سرویس ترش پروژه گوره به جاسک است.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :