logo
1404/08/28
صفحه نخست
گالری تصاویر آرشیو نشریه

ارتباطات و روابط بین سازمانی در صنعت نفت تحریم‌شده و نقش محوری روابط عمومی در انسجام زنجیره تامین

ارتباطات و روابط بین سازمانی در صنعت نفت تحریم‌شده و نقش محوری روابط عمومی در انسجام زنجیره تامین

به طور کلی مهندسی اعتماد در شبکه تأمین حلقه گمشده برون رفت از مرحله کنونی است.


روابط عمومی‌های پیشرفته با طراحی کمپین‌های ارتباطات بحران محور، شکاف‌های ناشی از محدودیت‌های تحریمی را پر می‌کنند. ایجاد پلتفرم‌های اشتراک اطلاعات بین پیمانکاران و تأمین‌کنندگان از طریق کانال‌های امن ارتباطی، از تشدید تنش‌های ناشی از تأخیر در تحویل قطعات می‌کاهد. برنامه‌های آموزشی مشترک درباره استانداردهای فنی بومی‌سازی‌شده، هماهنگی عملیاتی را به سطح جدیدی ارتقا می‌دهد.


همچنین از طریق دیپلماسی صنعتی که در عمل بر عهده واحدهای روابط عمومی است با ایفای نقش سفیران سازمانی و گفت‌وگوی استراتژیک بین شرکت‌های رقیب مسئله حیاتی زنجیره تأمین در صنعت را تسهیل می‌کنند. 


تشکیل جلسات غیررسمی فنی با حضور مهندسان شرکت‌های مختلف، موانع روانی همکاری را کاهش داده و فضایی برای خلق راهکارهای جمعی فراهم می‌آورد. این دیپلماسی خُرد، زمینه‌ساز شکل‌گیری کنسرسیوم‌های خوداتکا در تولید قطعات حیاتی می‌شود.


معماری روایت‌سازی مقاومتی نقشی است که می‌توان گفت باید به صورت رویه عملیاتی و برنامه ریزی شده در واحد روابط عمومی تبدیل شود.


روابط عمومی‌ها با خلق روایت‌های الهام‌بخش از موفقیت‌های فناورانه داخلی، روحیه همبستگی صنعتی را تقویت می‌کنند.


 مستندسازی و انتشار گسترده دستاوردهایی مانند بومی‌سازی کاتالیست‌های پالایشگاهی یا طراحی سکوهای دریایی پیشرفته، نه تنها انگیزه ذینفعان را افزایش می‌دهد، بلکه سرمایه اجتماعی لازم برای جلب حمایت سیاستگذاران را فراهم می‌کنند.


به همین شکل مدیریت چرخه اطلاعات بحران نیز باید در دستور کار واحدهای روابط عمومی قرار گیرد.


آنها میتوانند با طراحی سیستم‌های هشدار سریع مبتنی بر تحلیل داده‌های لجستیکی به پیش‌بینی نقاط بحرانی زنجیره تأمین بپردازند. 


واحد روابط عمومی میتواند با برگزاری دوره‌های شبیه‌سازی سناریوهای تحریمی برای مدیران ارشد، تاب‌آوری سازمانی را در مواجهه با شوک‌های خارجی افزایش دهد و این رویکرد پیش‌کنشی، تبدیل تهدیدات به فرصت‌های نوآورانه را ممکن می‌سازد.


از دیگر وظایف این واحد در دوران تحریم هم‌زادسازی فناوری و ارتباطات است.


پیاده‌سازی سامانه‌های هوش مصنوعی برای تحلیل تعاملات بین سازمانی، به روابط عمومی‌ها امکان می‌دهد الگوهای همکاری بهینه را شناسایی کنند. 


توسعه اپلیکیشن‌های موبایلی اختصاصی برای تسهیل تبادل دانش فنی بین کارشناسان شرکت‌های مختلف، سرعت حل چالش‌های فناورانه را به شکل نمایانی افزایش می‌دهد.


جمع‌بندی تحلیلی در معماری جدید صنعت نفت تحریم‌زده نشان میدهد روابط عمومی‌ها از حاشیه به کانون تصمیم‌سازی حرکت کرده‌اند.


 این واحدها با تبدیل شدن به مغزهای ارتباطی زنجیره تأمین، نه تنها گلوگاه‌های اطلاعاتی را رفع می‌کنند، بلکه با خلق اکوسیستم‌های یادگیری جمعی، DNA همکاری صنعتی را بازتعریف می‌نمایند و پر واضح است آینده مقاومت انرژی کشور در گرو تبدیل روابط عمومی‌ها به آزمایشگاه‌های زنده مهندسی اجتماعی است.


کد مطلب : 80542
موضوع : رویکرد
تاریخ : 1404/08/25-11:56

یادداشت روز

آخرین خبرها

آخرین یادداشت ها

خطایی رخ داده است. این برنامه ممکن است دیگر پاسخ ندهد تا زمانی که دوباره بارگیری شود. رفرش 🗙