دکتر ثقفی اعلام کرد:
آمادگی شرکت DCI برای حضور در بازارهای منطقهای
در برنامه پنج ساله اخیر شرکت دیسیآی ضمن شناسایی نقاط قوت و ضعف و شرکت و شناسایی تهدیدها و فرصتهای بازار استراتژی ۵ ساله شرکت با هدف تبدیل شدن به یکی از شرکتهای پرچمدار در بخش اجرای پروژههای توسعه میدان فراساحلی بازتعریف شد.
دکتر حمیدرضا ثقفی مدیرعامل شرکت دریلینگ اینترنشنال لیمیتد به مناسبت بیستوهشتمین نمایشگاه بینالمللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران، به تشریح فعالیتها، دستاوردها و اقدامات این شرکت پرداخته که در ادامه آمده است:
دوران شکوفایی شرکت دیریلینگ اینترنشنال لیمیتد در ۵ سال گذشته
آغاز فعالیتهای پروژه سیری به عنوان نخستین تجربه این شرکت از بدو تاسیس در حوزه پروژههای EPDF ، خارج کردن یکی از دستگاههای حفاری پس از نزدیک به 4 سال از تاسیسات عظیم گسترش و بهکارگیری آن در پروژههای شرکت نفت فلات قاره ایران و پروژه سیری، بهکارگیری مجدد ۱۰۰ درصد توان عملیاتی شرکت در بخش مدیریت دستگاههای حفاری، ایجاد ساختار اجرایی موفق برای انجام پروژههای EPDF در شرکت، حذف پیمانکار خارجی تامینکننده خدمات کیترینگ و جلوگیری از خروج بیهوده ارز از کشور و اشتعالزایی برای افراد بومی با تعدیل نیروهای خارجی که در بخشهای خدمات دستگاههای حفاری مشغول به کار بودند، از جمله اقداماتی است که در 5 سال گذشته اجرا شده است.
پروژه سیری نیز به یاری خداوند و همراهی کارفرما در مرداد 1401، بیش از 20 ماه پیش پایان یافت و از رهآورد توسعه میدان سیری تاکنون نزدیک به ۱ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری صورت گرفته است، در حالی که هزینه انجام این پروژه حدود یکدهم مبلغ درآمدی است که تاکنون از محل انجام این پروژه برای کشور حاصل شده است. در زمان تحویل قطعی چاههای تولیدی این پروژه به کارفرما نزدیک به 50 درصد تولید منطقه سیری حاصل اجرای این پروژه توسط شرکت دیریلینگ اینترنشنال لیمیتد بود. ضمن اینکه این شرکت با حفاری، تعمیر و تکمیل موفق سه حلقه چاه تزریقی سهم بهسزایی در تولید صیانتی از میدان سیوند داشته است.
در این پروژه این شرکت موفق به رسیدن به اهداف زیر شد:
حفاری و تکمیل موفق اولین چاه تولیدی جدید در میدان سیوند بعد از نزدیک به 4 دهه
حفاری موفق و راندن لاینر 7 اینچ در لایه مخزنی سیوند در این میدان (چاه E11)
حل مشکل SSSV و مسایل مرتبط با آن در چاه E3P4
انجام حفاری در میدان ایلام با حدود 30 درصد قیمت برآوردی فعلی حفاری در این میدان
اجرای موفقیتآمیز اولین پروژه ملی فراساحلی بهصورت EPDF در سطح کشور
حفاری، تکمیل و در مدار تولید قرار دادن تعداد 7 حلقه چاه تولید نفت.
حفاری، تکمیل و در مدار تزریق قرار دادن تعداد 3 حلقه چاه تزریق آب.
افزایش توان تولید نفت کشور تا 16،000 بشکه در روز (معادل تعهد تولید قراردادی پروژه سیری).
افزایش توان تزریق آب تا 12،000 بشکه در روز.
حفاری چاه SIC-E11 اولین چاه حفاری شده بر روی سکوی نصر 5 پس از پیروزی انقلاب اسلامی.
ساخت AGITATOR عمودی گل حفاری
ثبت رکورد بیش از 457 روز بدون حادثه (LTI) در دستگاه حفاری DCI-2
ثبت رکورد بیش از 329 روز بدون حادثه (LTI) در دستگاه حفاری DCI-1
استفاده صد درصدی از توان داخلی کشور در زمینههای فنی، مهندسی، کالا و ... در اجرای پروژه و حمایت از تولیدکنندگان برتر کشور در راستای رونق تولید
جابجایی همزمان 3 دستگاه حفاری دریایی.
راندن آستری مشبک 7 اینچ در لایه مخزنی میشریف در میدان سیوند.
عملیات کوبش لولههای هادی ۲۶ اینچ رزوهدار تا عمق 145 متری.
تعمیر پایه دستگاه حفاری در دریا (بدون انتقال به حوضچه خشک)
جدای از مسایل تحریمها که به نوعی به پسزمینه اجرای همه پروژههای ما تبدیل شده است مسائل فنی و تکنیکی اجرای این پروژه نیز خود چالشی بزرگ برای شرکت توسعه پتروایران و دیسیآی ایجاد نموده بود. تامین مالی پروژه که بنا بر تعهدات قراردادی در حدود ۲۰ درصد مبلغ پروژه را شامل میشد باعث شده بود که تنظیم جریان نقدینگی در اجرای کار به سختی قابل مدیریت باشد زیرا نظام پرداخت بر اساس تامین مالی ۲۰ درصدی پیمانکار تنظیم شده بود که خود انرژی فراوانی از بنده و همکارانم در اجرای به موقع و زمانبندی شده کار گرفت.
مشکلات پلتفرمهای قدیمی و با ابعاد نامتعارف در مقایسه با طراحیهای امروزه و سختی دسترسی به چاههای روی سکوهای نصر ۵ و نصر ۶ باعث شده بود که این پروژه بر روی کاغذ با توجه به مشخصات دستگاههای حفاری شرکت دیسیآی غیرقابل انجام ارزیابی شود.
به لطف خداوند با وجود همه این موانع و ریسکهای موجود شناخته و ناشناخته و قابل کنترل و یا غیرقابل کنترل در پایان آنچه که وظیفه ملی خود در قبال کار محول شده بود را به انجام رساندیم که اینجا بر خود لازم میدانم از مدیران عامل محترم شرکت نفت فلات قاره آقایان بورد، سلمانزاده و مهدیزاده کمال تشکر و قدردانی را بنمایم. همچنین همکاران تلاشگر ایشان در بخشهای مهندسی و حفاری نیز در اجرای این پروژه همراهی و تلاش بسیار کردند که دست تکتک این عزیزان را به گرمی میفشارم و از همکاری آنان صمیمانه متشکرم.
هماکنون نیز این شرکت به عنوان عضو مشارکت انجام بسته دوم پروژه حفاری درونمیدانی در کنار شرکت توسعه پتروایران در حال آمادهسازی آغاز فعالیت خود در این میدان مهم و استراتژیک کشور است که با حمایتهای مهندس صادقی، عملیات ژئوفیزیک به پایان رسیده و در حال برنامهریزی برای پاکسازی بستر دریا هستیم و دستگاه حفاری دیسیآی ۲ بهزودی جهت آغاز عملیات حفاری به موقعیت سکوی ۱۲ ب منتقل خواهد شد.
فعالیتهای انجام شده:
بخش مدیریت دستگاههای حفاری
انجام نزدیک به ۳۰ جابهجایی موفق دستگاههای حفاری دیسیآی ۱ و دیسیآی ۲ طی ۵ سال گذشته در زمان مدیریت اینجانب یکی دیگر از دستاوردهای بخش مدیریت دستگاههای حفاری است. همانگونه که مستحضرید جابهجایی دستگاههای حفاری در دریا یکی از چالشبرانگیزترین عملیاتهایی است که یک دستگاه حفاری و تیم مدیریت آن میتوانند با آن مواجه شوند.
همچنین در این ۵ سال تعمیرات دورهای دستگاههای حفاری دیسیآی ۱ و دیسیآی ۲ نیز طبق برنامهریزی انجام شده و گواهینامههای کلاس و پرچم این دو دستگاه نیز بهروزرسانی شده است.
انجام بازرسی و تعمیرات پایههای دستگاههای حفاری دریایی در دریا و بدون انتقال به حوضچه خشک نیز یکی دیگر از اقداماتی بود که در سالهای گذشته در شرکت دیسیآی بومی شد.
دانش بازرسی و تعمیر پایههای دستگاه دریایی عموما در حوضچههای تعمیرات شرکتهای بینالمللی در کشورهای همسایه وجود دارد گرچه در کشور خودمان نیز در یارد شرکتهای صدرا و ایزوایکو نیز تلاشهای موفقی در این زمینه وجود داشته است ولی انجام این کار در حوضچه خشک مستلزم صرف هزینههای زیادی بابت انتقال دستگاه تا مسافتهای بعضا ۵۰۰ یا ۶۰۰ مایلی در خلیجفارس شده و اگر زمان حضور در حوضچه خشک و هزینههای بابت توقف و تعمیرات را نیز به آن اضافه کنیم برای یک تعمیرات معمولی هزینههای تا ۵ میلیون دلاری بر شرکتها تحمیل میشود.
یکی دیگر از اقدامات انجام شده در ۵ سال گذشته، حفظ و حراست از سرمایههای انسانی سازمان در شرکت دریلینگ اینترنشنال لیمیتد بوده است. کاهش کمی و کیفی کارکنان متخصص در این بخش در سالهای گذشته که به دلایلی از جمله مهاجرت و بازنشستگی آنان رخ داده است در کنار کاهش جاذبه این شغل به دلیل عدم تناسب سختی و پاداش آن باعث شده است که شرکتهای دارای دستگاه حفاری با چالشهای عمدهای در این بخش مواجه شوند.
گرچه معتقدم هنوز از نقطه مطلوب در حفظ سرمایههای انسانی در صنعت بالادستی فاصله داریم و همکاران شاغل در این بخش با توجه به استرسی که در انجام کار چه به صورت فشارهای جسمی و روحی متحمل میشوند لایق بالاترین پاداشها و تقدیرها هستند.
بخش مدیریت سرویسهای حفاری
هماکنون نیز شرکت دیسیآی در بخش سرویسهای حفاری مورد نیاز پروژه درونمیدانی شرکت نفت و گاز پارس با انتشار اسناد ۱۶ پکیج در مناقصات سرویسها تلاش کرده است که ضمن استفاده از همه ظرفیتهای شرکتهای داخلی در بخش سرویسهای حفاری برنامهریزی مهندسی پروژه را بهگونهای تدوین نماید که با تجمیع برخی از سرویسها و یا تغییر در الگوهای قدیمی انجام کار، نسبت به افزایش بهرهوری همراه با کاهش هزینه و افزایش کیفیت و کاهش زمان در این بخش اقدام نماید.
بخش مهندسی حفاری و اجرای پروژههای توسعه میادین
سال ۱۳۹۸ یکی از سالهای بسیار مهم در تاریخ شرکت است. شرکتی که در سالیان گذشته با تمرکز بر بخش مدیریت دستگاههای حفاری فعالیت میکرد به ناگاه قدم به یکی از چالشیترین پروژههای توسعهای سالهای اخیر نهاد.
با نگاهی به گذشته طرحهای توسعهای این میدان و سختی پهلوگیری دستگاه حفاری به پلتفرمهای با قدمت بالای ۴۰ سال در کنار رفتار نامتعارف بستر دریا در کنار سکوهای بهرهبرداری، همه عوامل ریسکافزا را بهگونهای در کنار یکدیگر قرار داده بود که حتی پهلوگیری دستگاه حفاری به کنار پلتفرم نیز امری غیرممکن مینمود. حال در بخش حفاری نیز مشکلات موجود در حفاری چاههای این منطقه باعث شده بود به غیر از شرکت معظم نفت فلات قاره ایران، در سالهای گذشته تنها شرکت توتال نسبت به حفاری در بخشی از میدان اقدام کند و تلاشهای گذشته نیز در توسعه این میادین بنا به دلایلی که در بالا عنوان شد عملا به نتایج قابل انتظار منجر نشده بود که شرکت دیسیآی توانست با موفقیت این پروژه را به سرانجام برساند.
چالشهای انجام پروژهها:
مشکلات مالی و ارزیابی اقتصادی
این مشکلات که عمدتا از تزریق نامناسب و غیرقابل پیشبینی منابع مالی در پروژهها ناشی میشود از دهه ۹۰ به صورت دردی مزمن در بخش توسعه بالادستی خود را نشان داده است.
قضیه در بستر اقتصاد کلان به این صورت تعریف میشود که هنگامی که ما در کشور به روایت آمار بانک مرکزی دارای تورم ۴۰ درصدی سالیانه هستیم و با تعریف یک پروژه ۲ و نیم ساله عملا این پروژه در بخش هزینههای ریالی خود با جهشی دوبرابری روبهرو خواهد بود در این صورت عملا همه پیشبینیهای پیمانکار در بخش هزینههای ریالی باید بر اساس تورم واقعی کشور باشد، حال آن که جریان نقدینگی مورد نیاز و اختصاص یافته از سمت کارفرما تکافوی افزایش هزینههای ناشی از تورم ریالی را نداشته و عملا در میانه پروژه شرکتها با چالش سرمایه در گردش و منفی شدن جریان نقدینگی مواجه میشوند که این امر یکی از چالشهای اصلی شرکت ما و دیگر همکاران این بخش است که در قراردادهای جدید وزارت نفت با شناسایی دقیق مشکل تامین مالی در قراردادها تلاش نموده است با طراحی مدلهای مالی جدید این ضعف عمده را بر طرف سازد.
مشکلات تامین و نگهداشت سرمایههای انسانی
در حالیکه ناترازی بخش گاز در کشور باعث قطع گاز شرکتهای پتروشیمی در کشور میشود و از طرفی شرکتهای پتروشیمی دارای درآمد از دست رفته بسیاری ناشی از عدم پایداری خوراک تخصیص یافته خود هستند تشکیل کنسرسیومهای بالادستی و پاییندست و تعریف پروژههای توسعهای میادین گازی با هدف تامین پایدار خوراک پتروشیمیها ضمن حل مشکل ناترازی در میانمدت، باعث تزریق جریان نقدینگی قابل توجهی به شرکتهای توسعهدهنده بالادستی خواهد شد و توان این شرکتها را جهت پرداخت حقوقهای متناسب با سختی کار و وضعیت حاکم بر اقتصاد کلان افزایش خواهد داد که نمونه موفق پیادهسازی این سیاست انعقاد تفاهمنامه بین شرکتهای توسعه پتروایران و پتروشیمی مسجد سلیمان است.
برنامه شرکت دیسیآی برای توسعه ناوگان
همانگونه که عنوان کردم شرکت دیسیآی در حال حاضر با دستیابی به دانش اجرای پروژههای حفاری در بخش دریا و خشکی و مدیریت ۱۳ ساله دو دستگاه حفاری دریایی با راندمان قابل قبول تمامی زیرساختهای لازم جهت توسعه ناوگان در بخشهای خشکی و دریا را به نحو مطلوب داراست. زیرا اصلیترین گلوگاه توسعه در شرکتها نبود زیرساختهای لازم جهت توسعه است که این مهم در شرکت طی سالیان گذشته به نحو مطلوب ایجاد شده است و در صورت تامین مالی مناسب این شرکت توانایی راهبری ۵ دستگاه حفاری دریایی و ۴ دستگاه حفاری در خشکی را با همین ساختار فعلی دارد.
در صورتی که برنامه مدیرعامل محترم شرکت ملی نفت در خصوص انعقاد قرارداد مدتدار برای شرکتهای تامینکننده دستگاه حفاری عملیاتی شود، این شرکت آمادگی لازم جهت تامین این تعداد دستگاه حفاری متناسب با پروژههای کارفرمایان را دارد
به هر روی ضمن تشکر از مدیرعامل محترم شرکت ملی نفت که مسئله کمبود دستگاه حفاری در دریا را به خوبی شناسایی و برای حل این موضوع نیز راهکار ارایه نمودهاند، با عملیاتی شدن این راهکارها شرکت دیسیآی به عنوان اولین شرکت پیمانکار توسعه میادین آمادگی خود را جهت تامین دستگاه حفاری کمتر از مدت ۳ ماه اعلام میدارد.
در بخش سرویسهای حفاری نیز شرکت دیسیآی آمادگی لازم را برای ایجاد و توسعه حداقل ۵ سرویس مهم و حیاتی و تکنولوژیمحور را دارا بوده که در صورت باز شدن مسیر تامین مالی خرید دستگاههای حفاری سرویسهای حفاری نیز از همان مسیر قابل تامین و توسعه خواهند بود.
مصرف ۱۳۰ میلیون لیتری بنزین که روزانه نیز رو به تزاید است در کنار آمارهایی که از مصرف روزانه نزدیک به ۷۰۰ میلیون مترمکعبی گاز در کشور منتشر میشود در کنار کاهش فشار گاز مخازن اصلی تامینکننده امنیت انرژی کشور هماکنون اذهان سیاستگذاران ما را به خود معطوف کرده است که بدون غلبه بر ناترازی انرژی دستیابی به رشد اقتصادی پیشبینی شده در برنامه هفتم بسیار سخت خواهد بود.
نکته دیگری که در بخش توسعه لازم است به آن اشاره کنم ظرفیتهای شرکت دیسیآی برای انجام پروژههای بینالمللی است. به صراحت میگویم که این شرکت در صورت رفع موانع حضور شرکتهای ایرانی در بازارهای بینالمللی و منطقه توانایی رقابت با رقبای منطقهای خود را خواهد داشت، ولی برای گذر از شرایط فعلی سازوکارهایی لازم است تا از طرف دستگاههای سیاستگذار پیادهسازی گردد. مشکلاتی مانند عدم امکان دریافت ضمانتامه از بانکهای بینالمللی برای شرکتهای ایرانی یا شرکتهایی با سهامداران ایرانی، یکی از اصلیترین مشکلاتی است که بیشتر شرکتهای ایرانی برای حضور در بازارهای بینالمللی با آن دست به گریبان هستند. در صورت مساعد بودن زمینه حضور و اعلام شرکت ملی نفت، شرکت دیسیآی توانایی حضور در توسعه میادین کشورهایی که زمینه همکاری و مبادلات مالی با آنان فراهم است را دارد که این مهم منوط به سیاستهای شرکت ملی نفت است که هر زمان مناسب تشخیص داده شود این شرکت آمادگی خود را برای حضور در بازارهای منطقه به تشخیص شرکت توسعه پتروایران و شرکت ملی نفت ایران خواهد داشت.