پیشنهاد افزایش حملونقل عمومی با خودروهای اینترنتی
بهرهگیری از دانش روز و تجارت جهانی، راهحل نجات از عوارض این زخم دردآور، درمان از سرچشمه آن است. سرچشمه ترافیک حرکت خودروها از همه طرف به سمت مراکز تهران است؛ باید از محل های ورود خودروها به تهران، جلوی این معضل گرفته شود. حدود 50 درصد خودروها از طریق اتوبانهای همت، حکیم، آزادگان، جاده قم - تهران، اتوبان دماوند و اتوبان امام رضا وارد تهران میشوند. بنابراین باید در ساعتهای اوج ترافیک، برای ورود خودروهای تکسرنشین به تهران محدودیتهای جدی، بازدارنده و موثری اعمال شود و در مقابل برای جلوگیری از فشار و آزار و اذیت مردم، راهکارهای قابل اجرائی جایگزین شوند. از جمله این راهکارهای جایگزین عبارتند از:
تامین سریع اتوبوسهای مورد نیاز، تامین واگنهای مورد نیاز مترو، تامین مینیبوس و ون.
بهرهگیری از امکانات گسترده موجود در خودروهای اینترنتی.
بر اساس قول مسئولان، تا پایان سال جاری بخشی از واگنهای مترو و اتوبوسهای مورد نیاز تامین خواهند شد و با کاهش ترافیک سرعت جابه جایی مسافران توسط اتوبوسها و سایر خودروها دو برابر خواهد شد. اما در کنار برنامه تامین ناوگان حملونقل عمومی، آنچه میتواند نقشی کلیدی در کنترل ترافیک و تسهیل مسافرت برای مردم تهران داشته باید، اسنپ و سایر خودروهای اینترنتی هستند. روزانه حدود 3.8 میلیون سفر با اسنپ انجام میشود که 1.7میلیون آن مربوط به تهران است. سهم خودروهای اینترنتی در حمل ونقل درون شهری حدود شش درصد است. تعداد رانندگان فعال تاکسیهای ایترنتی حدود 3.5 میلیون نفر هستند. چنانچه سهم خودروهای اینترنتی در جابهجایی مسافر به 18 درصد برسد، تعداد شغل ثابت در اسنپ به سه میلیون نفر خواهد رسید و روزانه حدود 3.8 میلیون نفر در تهران توسط خودروهای اینترنتی جا به جا خواهند شد. خودروهای اینترنتی دارای امکان سفر اشتراکی هستند که در صورت اجرایی کردن آن، امکان جابه جایی 20 تا 30 درصد مسافران درون شهری توسط این شیوه مدرن حملونقل وجود دارد. برای افزایش گرایش به استفاده از شیوه سفرهای اشتراکی خودروهای اینترنتی، پیشنیازهای قابل اجرای زیر باید عملیاتی شود:
1- خط کشی در اتوبانها برای تعیین مسیر مخصوص خودروهای عمومی دارای چند سرنشین (قرار است این طرح به صورت آزمایشی در اتوبان همت اجرایی شود). اجرای این طرح در ساعات پرتردد صبح و عصر (5:30 تا 9 صبح و 16 تا 20) منجر به افزایش گرایش به استفاده از امکان سفرهای اشتراکی اسنپ، تپسی و... خواهد شد.
2- ایجاد محدودیت تردد خودروهای شخصی درون شهر در ساعات پرتردد صبح و عصر در محدوده طرح ترافیک و طرح آلودگی هوا. این طرح در شهرهای پرتردد جهان اجرا شده است.
3- در ساعات پر تردد اجازه ورود خودروهای تک سرنشین از شهرهای اطراف به تهران داده نشود.
4- کاهش اتوماتیک سهمیه بنزین موجود در کارت سوخت خودروهای شخصی به ازای هر بار تردد در شهر طی ساعات طرح کنترل تردد.
5- ایجاد محدودیت در اختصاص پارکینگ به خودروها در محیط های کاری و عمومی در ساعات پرتردد ذکر شده.
با انجام تمهیدات یادشده و تدابیر دیگر، سفر با خودروی شخصی و تک سرنشین در ساعتهای تعیین شده به شدت کاهش خواهد یافت و ترافیک جاده ها تا حد زیادی کمتر میشود و خودروها به صورت روان در زمان کوتاهی به مقاصد خواهند رسید.
پس از انجام مراحل فوق
1- هماهنگی با خودروهای اینترنتی برای فعال کردن گزینه سفر اشتراکی از زمان شروع اجرای طرح.
2- حمایت مالی و معنوی از اسنپ و سایر شرکت های خودروی اینترنتی و تضمین عدم آسیب مالی احتمالی به این شرکتها.
3- و برای همراهی کامل شرکت های حملونقل اینترنتی و رانندگان تحت پوشش این شرکتها با این طرح لازم است ضمن برگزاری جلسات هم فکری با آنها، منافع این دو ذی نفع مهم نیز تامین شود.
شرح کار سفر اشتراکی خودروهای اینترنتی
1- تمامی افراد متقاضی سفر با اسنپ، محدوده مبدا و مقصد سفر خود را در اسنپ، تپسی و... ثبت می کنند؛ فرضا یک میلیون نفر در تهران محدوده آدرس مبدا و مقصد و سایر اطلاعات مد نظر را وارد می کنند.
2- مالکان یا رانندگان خودروهایی از قبیل تاکسی، ون، اتوبوس و... نیز اطلاعات خود را که متقاضی همکاری با اسنپ و... هستند، در نرم افزار وارد می کنند.
3- نرم افزار بر اساس اطلاعات واردشده، ایستگاه هایی را برای سوارکردن متقاضیان سفر در محلی نزدیک مبدا سفر تک تک متقاضیان مشخص می کند. ممکن است در یک ایستگاه 10 نفر و ایستگاه دیگر پنج نفر و... در ساعت های مختلف متقاضی باشند.
4- نرم افزار به صورت اتوماتیک به مسافر پیام می دهد چه ساعتی و چه خودرویی به مبدا می رسد و مشخصات خودرو و مسیر حرکت خودرو روی نرم افزار مشخص است (این امکان هم اکنون نیز در تاکسی های اینترنتی وجود دارد).
5- به مقاصد مختلف کدهایی اختصاص می یابد و هر خودرو، افرادی را که مقاصد مشترک دارند، بر اساس کد سوار می کند. به این ترتیب نیازی به توقف های متعدد نخواهد بود و راننده و مسافر عموما از این بابت دچار اتلاف وقت نمی شوند.
6- با انجام تمهیدات یادشده و سایر تدابیر، تاکسی های اینترنتی در هر سفر دوتا سفر مسافر را جابه جا می کنند.
مزیت های اجرای طرح
1- کاهش هزینه مسافران نسبت به هزینه جابه جایی تک مسافر.
2- کاهش شدید آلودگی هوای ناشی از ترافیک.
3- کاهش ترافیک و در نتیجه کوتاه شدن زمان سفر خودروها تا نصف شرایط کنونی.
4- موجب کنترل ورود خودرو ها به محدوده ترافیک تهران و کلان شهرها.
5- کاهش هزینه تصادفات جاده ای.
6- کاهش کشتهها و انواع مصدومیتها در تصادفات جاده ای.
7- افزایش درآمد خودروهای اینترنتی و رانندگان آنها.
8- موجب ایجاد ده ها هزار شغل در این حوزه.
9- اجرای این طرح در تهران و کلان شهر ها منجر به کاهش حداقل 30 درصد مصرف بنزین و گازوئیل خواهد شد.
10- با کاهش هزینههای دولت به میزان چند میلیارد دلار در سال ناشی از اجرای این طرح، دولت قادر به پشتیبانی از این طرح و توسعه شبکه مترو و اتوبوسرانی خواهد شد.
1404/10/07