راهکارهای کاهش وابستگی به خودروی شخصی بدون افزایش قیمت بنزین
تنها راه برای جلوگیری از مصرف بیرویه و رو به تزاید بنزین، کاهش وابستگی به خودروهای شخصی است و راه آن افزایش کیفیت و کمیت حملونقل عمومی و اجرای تمهیدات زیر است. باید با تامین ناوگان ریلی و اتوبوسی و همچنین توسعه زیرساختهای ریلی و هوایی، سهم حملونقل عمومی در جابجایی مسافران درون شهری و بین استانی به 70 درصد برسد. دولت و شهرداریها میبایست همه همت خود را جهت تامین ناوگان مورد نیاز مترو و اتوبوسرانی به کار بندند تا هر چه سریعتر ناوگان مورد نیاز تامین و وارد چرخه حملونقل عمومی کشور شوند.
راهکاری زیر منجر به کاهش وابستگی به خودروهای شخصی و توسعه حملونقل عمومی می گردد:
1 - انجام کلیه اقدامات لازم جهت افزایش سرعت قطارهای مسافری در مسیرهای پرتردد از جمله خط آهن تهران - اصفهان- شیراز و خط آهن تهران - اهواز و خط آهن تهران - تبریز و تهران - رشت به متوسط 100 کیلومتر در ساعت
2 - تامین واگنهای مورد نیاز مترو تهران و سایر خطوط متروی کشور از طریق خرید و اجاره
3 - افزایش ناوگان حملونقل هوایی و رساندن سهم جابجایی مسافر توسط ناوگان هوایی به 100 میلیون مسافر در سال
4 - تامین سریع اتوبوسهای مورد نیاز تهران و همه شهرهای کشور با محوریت بخش خصوصی با ایجاد جذابیتها و اطمینانبخشیهای لازم برای سرمایهگذاران
5 -محدودیت تردد خودروهای تکسرنشین در محدوده تهران و سایر کلانشهرها
6- محدودیت ورود خودروهای شاسیبلند و پر مصرف داخل محدوده شهرها
7 - محدودیت اختصاص پلاک به برخی خودروها در شهرهای بزرگ
8 - محدودیت ورود خودرو پلاک شهرستان به تهران و کلان شهرها
9 - استفاده از ظرفیتهای بسیار بالای خودروهای اینترنتی جهت حمل مسافر انبوه و فعال نمودن امکان انتخاب سفرهای اشتراکی در نرمافزار این شرکتها پس از انجام محدودیتهای بیان شده
10 - اجبار کلیه مراکز با کارکنان بیش از 100 نفر به اختصاص سرویس رفتوآمد بهصورت مستقل یا با مشارکت سایر شرکتهای پیرامون، بخشنامه لازم جهت تحقق این طرح میبایست هر چه سریعتر ابلاغ گردد.
11 - انجام تمهیدات لازم جهت دور کار نمودن نیمی از کارکنان تحت مدیریت دولت با اعمال نظارتهای لازم و گزارشگیریهای مستمر
دولت صدها هزار نیروی مازاد دارد بهرهوری نیز در بین کارکنان دولت پایین است با دورکاری و نظارت مستمر در عملکرد نیروهای دورکار و گزارشگیریهای مستمر بهرهوری نیروهای دورکار حداقل 20 درصد بالاتر از نیروهای حاضر در ادارات دولتی است.
12 - افزایش امکان آموزش بهصورت مجازی و تشویق این عمل در کلانشهرها
با ایجاد سازوکارهای لازم میتوان آموزش مجازی را با کیفیت و بهرهوری مناسب اجرایی نموده و از تجربیات موفق جهانی نهایت بهرهبرداری بعمل آید.
13 - تشویق سازمانها و شرکتها و نهادها و ... به استقرار در مکانهای نزدیک ایستگاههای مترو
برخی شهرهای جهان در مسیر مترو توسعه یافتهاند یعنی ساخت و سازها در مسیر مترو بوده و بدین سبب از سیستم حملونقل روانتری برخوردار هستند. بنابراین جهت کاهش ترافیک و افزایش حملونقل عمومی میبایست امکانات شهری در مسیرهای مترو توسعه یابند.
14 –شناورسازی ساعات کار ادارات و مراکز آموزشی تحت مدیریت دولت میتواند منجر به کاهش ترافیک شود.
15- اختصاص سهمیه بنزین به شخصی بجای خودرو
ممکن است کسی چند خودرو داشته باشد حق او نیست که چند کارت سوخت نیز در اختیار داشته باشد کارت سوخت میبایست به شماره ملی سرپرست خانواده تعلق گیرد.
16 - اجبار کلیه ادارات و بانکها جهت افزایش ارائه خدمات غیرحضوری با استفاده از تجربیات موفق جهانی و روشهای موفق نظارتی تجربه شده در جهان
بانکها و ادارات در کشورهای پیشرفته بعضا تا 80 درصد خدمات خود را بهصورت غیرحضوری ارائه مینمایند امضای الکترونیکی مطمئن نهادینه شده و کمتر خدمتی است که نیاز به حضور مردم در ادارات را طلب نماید.
17 - ایجاد مشوقهای لازم جهت توزیع مناسب مراکز درمانی، آموزشی و بازارهای مختلف و مراکز تفریحی به مناطق مختلف شهر بگونه ای که نیاز به حضور در مرکز شهرهای بزرگ به حداقل ممکن برسد.
18 - ایجاد خطوط مخصوص تردد موتورسیکلتها و همچنین حمایت از افزایش نقش موتورسیکلتها بهویژه موتورسیکلتهای برقی در جابجایی مسافرین درون شهری.
موتورسیکلتها با وجود اینکه حدود یک سوم خودروهای سواری فضای خیابان ها را اشغال مینمایند میتوانند 2 مسافر را جابجا نموده و مصرف سوخت آنها نیز حدود نصف خودروهای سواری است حتی داخل شهر مصرف آنها کمتر نیز است چرا که کمتر در ترافیک میمانند.
19 – افزایش محدوده راهکارهای کاهش وابستگی به خودروی شخصی بدون افزایش قیمت بنزین