logo
1404/09/26
صفحه نخست
گالری تصاویر آرشیو نشریه

سه ماموریت مهم قدوسی در اداره کل روابط عمومی وزارت نفت و چند نکته مهم

سه ماموریت مهم قدوسی در اداره کل روابط عمومی وزارت نفت و چند نکته مهم

پیش از آنکه وارد موضوع شوم جا دارد از زحمات و تلاش های صادقانه مجید بوجارزاده چهره قدیمی و اثرگذار عرصه روابط عمومی نهایت تشکر و امتنان را داشته باشم. 


این سه ماموریت کلیدی در حالی به قدوسی محول گردیده که در دوره های گذشته این اداره کل و حداقل در یک دهه قبل، به دو موضوع تدوین نقشه راه اثرگذار و برقراری ارتباط مستمر با رسانه ها کمتر توجه شده و برخی مطالبات به حق رسانه ها از جمله تعامل موثر نادیده انگاشته شده است. به بیان دیگر، شوربختانه صدای منسجم و واحدی از روابط عمومی های صنعت نفت شنیده نمی شود و رویکردهای سلیقه ای جای سازوکارهای منسجم را گرفته است. 


علی ایحال و به طور کلی برای تحقق این سه هدف راهبردی در عرصه رسانه و روابط عمومی، برنامه‌های ذیل در تعامل با رسانه‌ها و روابط عمومی‌های زیرمجموعه پیشنهاد می شود؛ 


1. تدوین دقیق استراتژی و نقشه راه جامع و اثرگذار


آنچه مبرهن است، تحلیل دقیق وضعیت موجود روابط عمومی در وزارت نفت و شرکت‌های تابعه، ارزیابی دقیق و برنامه ریزی، شناسایی نقاط قوت، ضعف و فرصت‌ها، سپس تدوین یک استراتژی ارتباطی یکپارچه و عملیاتی ضرورتی مهم و تعیین کننده است. بر این اساس، ایجاد خط‌مشی واحد، تعیین چارچوب‌ها و دستورالعمل‌های شفاف برای انتشار اخبار، پاسخ سریع به بحران‌ها و چالش ها و تعامل با رسانه‌ها در تمام سطوح، برای ایجاد صدایی منسجم و واحد بسیار راهبردی و مهم است. 


2. تعامل واقعی و راهبردی با رسانه‌ها


نکته بسیار مهم و مغفول مانده در حداقل یک دهه گذشته، برقراری ارتباط مستمر و دوسویه، ایجاد کانال‌های ارتباطی منظم و قابل اعتماد با خبرگزاری‌ها و نشریات و رسانه‌های تخصصی و عمومی است که در دوره جدید بایستی مد نظر قرار قرار گیرد. همچنین برگزاری جلسات توجیهی و بازدیدهای رسانه‌ای از پروژه ها برای شفاف‌سازی اقدامات و پیشرفت پروژه‌ها بسیار راهگشاست. 


در همین حال، تولید و توزیع محتوای هدفمند، تمرکز بر «تولید محتوای هنرمندانه» و تأثیرگذار برای انتقال بهتر دستاوردها، پیچیدگی‌های فنی و نقش صنعت نفت در توسعه کشور به زبان‌های متناسب با مخاطبان مختلف برای شکستن حصارها و بیان دستاوردها در بیرون از مرزها در هنگامه کنونی که تحریم ها گلوی صنعت نفت را می فشارد، بسیار مهم و اثربخش خواهد بود. 


3. ساماندهی موثر و توانمندسازی شبکه روابط عمومی‌های زیرمجموعه


هماهنگی و انسجام بخشی، ایجاد سازوکارهای منظم هماهنگی (مانند کمیته‌های تخصصی یا سامانه اشتراک اطلاعات) بین روابط عمومی وزارت نفت و روابط عمومی شرکت‌های ملی نفت، گاز، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها بسیار مهم است. بحث دیگر، موضوع آموزش و توانمندسازی نیروهاست. استمرار برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی در حوزه‌هایی مانند تولید محتوا، مدیریت بحران، ارتباطات رسانه‌ای و تحلیل فضای مجازی برای ارتقای مهارت‌های کارکنان روابط عمومی در سراسر صنعت نفت در برهه کنونی ضرورتی غیر قابل انکار است. 


4. شفاف‌سازی و نمایش دستاوردهای صنعت نفت در ۴ شرکت اصلی


انعکاس سیستماتیک فعالیت‌ها با کمک همه ظرفیت رسانه ای، ایجاد تقویم ارتباطی و گزارش‌دهی منظم برای پوشش و اطلاع‌رسانی دقیق درباره پروژه‌ها، دستاوردهای فناورانه و اقدامات اجتماعی صنعت نفت بسیار راهگشاست. علاوه بر آن، پاسخگویی و مدیریت بحران، طراحی و اجرای برنامه‌ای مدون برای مدیریت رویدادهای بحرانی یا اخبار چالش‌برانگیز، با واکنش به‌موقع، ارائه اطلاعات معتبر و هدایت افکار عمومی در سریع ترین زمان، وظیفه ای راهبردی برای اداره کل روابط عمومی وزارت نفت است. 


5. استفاده از ظرفیت‌های جدید ارتباطی و فضای مجازی 


عصر حاضر، عصر انفجار اطلاعات است. توسعه حضور در فضای مجازی، استفاده فعال و خلاقانه از پلتفرم‌های دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی برای تعامل مستقیم با اقشار مختلف جامعه، به ویژه جوانان و نخبگان ضرورت است. 


در همین حال، رصد و تحلیل فضای رسانه‌ای و استفاده از ابزارهای رصد حرفه‌ای برای تحلیل بازخوردها، نظرات و نقدهای منتشرشده، به منظور اصلاح و بهبود مستمر راهبردهای ارتباطی همواره بایستی پایش و بررسی شود. 


کلام پایانی اینکه؛ با توجه به سابقه روشن سامان قدوسی در روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران و همچنین پیشینه مثبت او در حوزه رسانه و خبرنگاری، بی‌تردید موفقیت مضاعف وی در این نقش جدید منوط و مشروط به ترکیب دانش عمیق از صنعت نفت، درک فضای رسانه‌ای و مهارت رهبری یک تیم گسترده در عرصه رسانه و روابط عمومی است و بی گمان تمرکز بر برنامه‌های فوق می‌تواند به تحقق مأموریت‌های محوله و ارتقای جایگاه روابط عمومی صنعت استراتژیک نفت و ستون خیمه اقتصاد ایران کمک شایان توجهی کند.


کد مطلب : 80591
موضوع : تحلیل
تاریخ : 1404/09/21-05:55

یادداشت روز

آخرین خبرها

آخرین یادداشت ها

خطایی رخ داده است. این برنامه ممکن است دیگر پاسخ ندهد تا زمانی که دوباره بارگیری شود. رفرش 🗙