چرا راهآهن مدرن و سریعالسیر یکی از مهمترین زیرساختهای اقتصادی کشور است؟

راهآهن سراسری، تهران را از طریق بندر ترکمن به بندر امام خمینی در خلیج فارس متصل میکند تا سال 1356 خطوط ریلی مهم دیگری از جمله آهن تهران شمال، تهران زنجان، تهران تبریز، تهران مشهد، بندر ترکمن گرگان، کاشان بافق زرند، قم یزد و ... ساخته شدند.
طول شبکه ریلی اصلی ایران تا سال 1356 به حدود 4600 کیلومتر رسید از سال 1356 تاکنون طول خطوط ریلی اصلی ایران به حدود 12 هزار کیلومتر رسیده است.
طی 36 سال بعد از پایان جنگ تحمیلی حدود 7500 کیلومتر خطوط ریلی اصلی در ایران احداث شده که برای احداث این میزان شبکه ریلی حدود 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است یعنی به طور متوسط سالانه 278 میلیون دلار در این 36 سال میزان فروش نفت و گاز و میعانات نفتی ایران بیش از 1200میلیارد دلار بوده است. در مجمع طی 36 سال گذشته کمتر از یک صدم درآمدهای نفتی در یکی از مهمترین زیرساختهای اقتصادی کشور سرمایه گذاری شده است.
ایران باید به هر طریق ممکن سالانه یک میلیارد دلار در توسعه شبکه ریالی و قطارهای تندرو سرمایه گذاری نماید. عدم سرمایهگذاری لازم در شبکه ریلی و احداث هزاران کیلومتر خطوط ریلی پر سرعت منجر به خسارتهای سنگین جبران ناپذیر و غیر قابل بخششی شده است که از جمله آنها عبارتند از: کشته و مصدوم قطع عضو و قطع نخاع و آسیبهای ماندگار سالانه حدود 250هزار نفر در سوانح جادهای به سبب عدم توسعه قطارهای پر سرعت و سرمایهگذاری لازم در توسعه زیرساختهای ریلی، از دست دادن فرصتهای ترانزیت و حملونقل بینالمللی و پائین نگه داشتن جایگاه ایران در مزیتهای حملونقل سریع و گسترده، آلودگی هوا و انواع بیماریها و عواقب حاصل از آن به سبب عدم سرمایهگذاری لازم در شبکه ریلی و دهها خسارت جبرانناپذیر و غمانگیز دیگر، هر روز تاخیر در تامین سرمایه مورد نیاز جهت توسعه قطارهای پرسرعت، ظلم عظیم و نابخشودنی در حق ملت و میهن است
چرا راهآهن مدرن و سریعالسیر یکی از مهمترین زیرساختهای اقتصادی کشور است:
1-در صورت توسعه شبکه مدرن ریلی و احداث خطوط قطارهای سریع بین شهرهای پر جمعیت و افزایش سهم راهآهن از جابجایی مسافر به صد میلیون نفر در سال میرسید منجر به جلوگیری از کشته شدن سالانه تا ده هزار نفر و پیش گیری از مصدوم شدن و قطع عضو و قطع نخاع و معلولیتهای دائمی حداقل 50 هزار نفر در سال می گردید. هزینههای درمان مصدومیتهای ناشی از تصادفات و سوانح جاده ای ده ها هزار میلیارد تومان در سال است.
2- هزینههای وارده به خودروها ناشی از تصادفات جاده ای، دهها هزار میلیارد تومان در سال است.
3-در صورت توسعه شبکه ریلی و اتصال همه شهرها و مراکز صنعتی و اقتصادی کشور به شبکه ریلی پر سرعت، مصرف گازوئیل روزانه حدود سی میلیون لیتر کاهش مییافت که ارزش این کاهش مصرف برابر هفت میلیارد دلار در سال و معادل 210 میلیارد دلار در سی سال گذشته می شد.
4- در صورت سرمایه گذاری مناسب در توسعه زیرساختهای ریلی جذابیت ترانزیت از طریق ایران افزایش می یافت و ایران میتوانست سالانه دهها میلیون تن بار را با سرعت در مسیر شمال به جنوب و شرق به غرب جابجا نماید.
5- قطارهای پر سرعت نیاز به استفاده از خودرو شخصی جهت جابجایی در مسیرهای طولانی را در حد زیادی کاهش میدهد و مصرف بنزین را حداقل 30 میلیون لیتر در روز کمتر می نماید در صورتی که شهرهای بزرگ و پر جمعیت با قطارهای سریعالسیر به هم متصل بودند سالانه بیش از 8 میلیارد دلار و در سی سال گذشته 240 میلیارد دلار در مصرف بنزین صرفه جویی می شد.
6- توسعه شبکه ریلی و قطارهای سریعالسیر منجر به کاهش آلودگی هوا و میلیاردها دلار هزینههای سالیانه و انواع بیماریهای ناشی از آن می گردد.
7- شبکه ریلی مدرن و قطارهای سریعالسیر جایگاه ایران را در معادلات جهانی ارتقا میبخشد و عزت و اقتدار کشور را افزایش میدهد.
8- قطارهای سریعالسیر منجر به کاهش فاصله شهرها و بستری برای توسعه پایدار است.
9- قطارهای سریعالسیر منجر به توسعه بنادر و شهرهای بندری و توزیع متوازن تر جمعیت در کشور میشوند.
10- قطارهای سریع السیر شهرها را به هم نزدیک می کنند قطاری که با سرعت 250 کیلومتر بر ساعت فاصله زمانی بین بوشهر یا عسلویه تا شیراز را یک ساعت می کند در واقع این بنادر را به مراکز کشور نزدیک نموده است. در صورت اتصال شهرهای بندری به مناطق مرکزی کشور با قطارهای سریعالسیر بستر برای تحول و پویایی شهرهای بندر فراهم میگردد و جمعیت شهرهای بندری افزایش مییابد و برنامه توسعه دریا محور در عمل رونق خواهد گرفت.